Martin Blomberg Svart 30.April.2016 Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Det tok en erfaren båtmekaniker, som har skrudd en del på Perkins i sitt liv, nærmere 1 time å lufte min 4.107. Etter at jeg hadde gått tom for diesel... Du kan sjekke disse videone som viser hvordan man lufter Perkins 4.108 i flere steg: https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=bleeding++perkins+4108&tbm=vid Det heter Bleeding an engine på engelsk Sitér dette innlegget Link to post
sørlandschips Svart 30.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Fikk start !!! Koblet av etter vann ut skjilleren og hånd pumpa ( ja sån man har på uten bords (pila riktig vei ja )) løsna begge skruene på høytrykks pumpa lufta godt igjennom det. Så tilbake på returen (disel filteret) Åpnet 2 stk høytrykks røyr.brukte starter en fosset gjennom uten luft. Skrudde på. Åpnet siste dyse. igjen fikk ut disel skrudde samme igjen start !!! Prøvde og su gjennom denne hånd pumpa ! Det gikk ikke og pumpe fungsjonen funket veldig dorlig selv når jeg holdt igjen på ""retur "" med andre ord noe jævla dritt som bare ødla for meg. Fikk fræst avgårde og kjøpt ny disel slange pga kuttet den andre for å få på hånd pumpa.. Nå er det store spørsmålet : vann utskilleren er halv full . Og når jeg kobler på disel slangen fra føde pumpa til den vil den jo su luft igjen før dette er fult ? Hv ordan ordne dette ? Holder det og bare lufte i disel filteret eller vil noen bobler løpe videre til høytrykks pumpa ?orker ikke begynne der igjen :/ Sitér dette innlegget Link to post
sørlandschips Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Hadde slangen bare ned i ei disel kanne Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 sørlandschips : løsna begge skruene på høytrykks pumpa lufta godt igjennom det. Så tilbake på returen (disel filteret) Ikke sikkert jeg tolker det du skriver riktig, men det jeg har sitert over her står ikke i veiledningen din. Der står det at du skal lufte filteret før høytrykkspumpa og ikke etterpå. Men du klager jo på denne fødepumpa, og om den ikke virker, virker heller ikke motoren. Fødepumpa har en vipparm som som går inn på motorens kamaksel og driver fødepumpa så lenge motor er i gang. Høytrykkspumpa suger ikke dieselen til seg, og er altså helt avhengig av å bli matet med diesel fra fødepumpa for å holde seg i gang. Fødepumpa er altså ikke bare der for å lufte systemet, men også for å holde motoren i gang. Så om den ikke virker vil du jo aldri få den til å gå selv om du får ut lufta. Så virker den ikke må den repareres, byttes eller erstattes med en elektrisk pumpe som også er en mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
sørlandschips Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Fått start nå sveiv 10 min ut også døde. Luftet litt her og der fikk start igjen mens den sveiv åpnet jeg frem og tilbake på toppene ( masse bobler ) sveiv kanskje 10 minutt til og død igjen ! Skjønner ikke dette altså :( Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Fødepumpa er hyllevare hos flere landbruksverksteder, koster lite og du bytter den på 4-5 minutter, svært enkelt. Men båten din gikk med den fødepumpa du hadde før du begynte å skru så... Uansett, er den gammel kan den nesten byttes for sikkerhetskyld. Den har en membran som det ikke er helt enkelt å sjekke om er tett. Sitér dette innlegget Link to post
sørlandschips Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Jo filteret etter høytrykks pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Du har sikkert skjønt det selv..., men du må lete etter lekkasje på sugesiden av systemet. Dvs. i eller før fødepumpa. Kommer det inn luft har du ikke sjans. Bytt evt. ut noen slangebiter med klar slange, slik at du kan se hvor det kommer inn luft. Jeg tipper vannutskilleren. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Ja, enten suger den inn falsk luft eller så er fødepumpa kaputt. Åpne ei lufteskrue på finfilter og pump med blærepumpa til det kommer diesel ut. Når det kommer diesel ut prøver du med fødepumpa, og det skal komme like mye diesel ut med den. Kommer det ikke like mye ut så er fødepumpa defekt. Det har ingenting for seg med det du holder på med nå ,med lufting og starting. Du må finne årsaken til at den bare går i 10 minutter og det er mye trolig defekt fødepumpe som er årsaken til det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Du har sikkert skjønt det selv..., men du må lete etter lekkasje på sugesiden av systemet. Dvs. i eller før fødepumpa. Kommer det inn luft har du ikke sjans. Bytt evt. ut noen slangebiter med klar slange, slik at du kan se hvor det kommer inn luft. Jeg tipper vannutskilleren. Demonter vannutskiller og klin alle anleggsflater osv inn med noe fett slik at det tetter. Sitér dette innlegget Link to post
sørlandschips Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 (redigert) Når motoren sviver kommer det bare bobler ut av fin filteret. Bruker jeg føde pumpa kommer det rein disel. Så skal prøve og kline vann utskilleren inn med fett ! I skjøtene på utsida kan jeg bruke akslings fett eller vaselin ? Har ikke så mye utvalg på en søndag :p Takk for mange gode svar !!! Hadde ikke kommet så langt uten dere men fremdeles ikke i mål ;) Redigert 1.Mai.2016 av sørlandschips (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sørlandschips Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 (redigert) Funka ikke med fett :/ skal prøve og sette trykk luft på den hjemme i garasjen ! Satt på et lite sån 10kr filter (det er jo gjennom siktig) etter vannutskilleren masse luft som kom Nei den er vert fall tett ! Må jeg lenger bakover i systemet da ?? Skjønner ikke hvor den kan trekke falsk luft :/ Redigert 1.Mai.2016 av sørlandschips (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 har bare skumlest tråden, hvis returen fra Dysene går tilbake til filteret kan det lage tøbbel. Returen skal tilbake til tanken. Skjøt på en klar slange og tre slangen ned i en tom ren kanne for testing. Plugg hullet der returen går inn på filteret. Luft systemet og start opp, får du luft i systemet nå kommer det inn på sugesiden, et bilde av for pumpe filter og Ht-pumpe er ikke dumt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
sørlandschips Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 har bare skumlest tråden, hvis returen fra Dysene går tilbake til filteret kan det lage tøbbel. Returen skal tilbake til tanken. Skjøt på en klar slange og tre slangen ned i en tom ren kanne for testing. Plugg hullet der returen går inn på filteret. Luft systemet og start opp, får du luft i systemet nå kommer det inn på sugesiden, et bilde av for pumpe filter og Ht-pumpe er ikke dumt. Returen går tilbake til filteret ja ! Der jeg holder fingeren er skruen jeg lufter på . På filteret . Dette er riktig ?? Bilde av føde pumpa har jo vert litt usikker på om den funka men etter og lest litt prøve litt så funker den faktisk veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Riktig der burde det bare ha hvert en lufte skrue og returen tilbake til tanken. Det lager trøbbel før eller siden det systemet du har, er min erfaring. Det er sjelden det er feil på fødepumpa. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
kleppe9 Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Slangene/rørene som går fra dyser til filter er ikke retur. Det er lekkoljerør og der kommer det kun diesel tilbake dersom noe er galt med en dyse. Løsner du på de så suger motoren til seg luft og stopper Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 roger-jo Postet I dag 18:28 Riktig der burde det bare ha hvert en lufte skrue og returen tilbake til tanken. Ja, men da må han sjekke at det er struping i den returen. Er det ikke det får fødepumpa en kjempejobb med å holde filteret fullt. Min erfaring er at er det ikke retur til tanken, så er der heller ikke struping. Strupingen består i en ekstra plugg som står i lufteskruas feste. Pluggen har et ørlite hull som fungerer som selvutlufting. Er ikke den pluggen der så er det åpent til tanken og fødepumpa leverer alt i retur til tank i stedet for og klarer aldri gi nok til høytrykkspumpa. Men det ser jo ikke ut til at returen går til tanken her. Ellers føler jeg at fødepumpa feiler ikke så rent sjelden på båtmotorer. En årsak til det kan være at det i båt ofte er montert vannutskiller og forfilter, før fødepumpa. Dette blir en ekstra belastning å dra brennstoff gjennom dette noe som pumpa som regel slapp på landbaserte motorer. Men nå mener jo trådstarter at hans pumpe er ok så da får han kanskje se etter luftlekkasje da Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 (redigert) Det er 35 år siden jeg jobbet med Perkins, men har sett en og annen siden. mener dette ikke er helt på vidda. For meg ser det ur som at det er en vanelig Bajoskrue på toppen av finfilteret og ikke med en forgrening tilbake til tanken. Er av den formering at selvlufting av finfilterskaper flere problemer en det som er bra, får en luft i finfilteret får en finne årsaken. Ser du har to innrør på finfilteret og hvor kommer de fra ? Er det en vanelig Banjoskrue i returen fra dysene og ikke en med struping? Eldre Perkins har retur ut fra finfilter som vanligvis plasseres høyt. Kommer det luft inn samles den i toppen av filter og slippes ut gjennom et ørlite hull til returrøret, og går tilbake til tanken. Hullet må være ørlite slik at fødepumpa ikke kjører all diesel i retur til tank. Så lenge det ikke er luft strømmer det hele tiden litt diesel gjennom her og blir retur.Systemet er ikke bare posetivt. En luftlekkasje kan bli større og større ubemerket helt til den lille åpningen ikke klarer å slippe all lufta ut og da kommer den til høytrykkpumpa og motor stopper.En annen ting er at luft kan komme inn her når motor står stille. Hvis ikke tilbakeslagsventiler i fødepumpa holder tett siger diesel tilbake i tank fordi luft kommer inn via returrøret og opphever vakumet. Da blir motoren veldig tung å starte neste gang.For å unngå dette vet jeg noen har foreslått å kjøre returrøet til bunns i tanken. Ikke sikker på om det er noe løsning. Det kan ikke være helt enkelt å presse luft loddrett nedover. PS, en klassisk feil er at en glemmer å fjerne gammel gummi-ring i vannutskiler/forfilterhuset og da kan det bli ørliten lek så en suger luft inn. Redigert 1.Mai.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hegra Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 (redigert) roger-jo : For meg ser det ur som at det er en vanelig Bajoskrue på toppen av finfilteret og ikke med en forgrening tilbake til tanken. Ikke helt enkelt å se nei , men ser ikke ut til at denne pluggen med det lille hullet i er her, og brukes heller ikke om det ikke går retur til tanken herfra. Skulle den derimot være der er det ganske håpløst å lufte her uten å fjerne pluggen. Jeg fjernet den helt ved filterbytte , noe som var helt nødvendig, ellers ville det tatt en evighet å fylle både vannutskiller og filter med diesel. Satte den på plass når luftingen var ferdig. Så sørlandschips bør skru lufteskruen helt ut og sjekke om strupingen står under lufteskrua, men tviler på den er der, ser ikke slik ut. sørlandschips : Når motoren sviver kommer det bare bobler ut av fin filteret. Bruker jeg føde pumpa kommer det rein disel. Denne uttalelsen er verdt å bite merke i, hvis den stemmer. Det burde jo komme i hvert fall litt diesel ut mens motoren gikk, for det skal jo ikke være noe særlig forskjell om du pumper for hånd eller om pumpa drives av motoren. Fødepumpa skal levere mer enn det motoren forbrenner, så det burde komme litt diesel ut ved lufteskrua også mens den går. Det skal være konstant overtrykk i filter mens motor går, men det ser jo ikke ut til at det er det her. Det er heller ingen grunn til at den skal suge luft mens motor går, men ikke suge luft når du pumper for hånd. Så om den fødepumpa er som den skal skulle den ikke oppført seg slik. Kan det være noe med vipparmen til kamaksel som svikter? Jeg byttet mi fødepumpe pga defekte ventiler, men merket meg også at vipparmen hadde så mye slark og slitasje sideveis at den kunne lagt seg på siden av kammen. Prøv å lufte en gang til med lufteskrua på filter og pump for hånd. Deretter kjører du startmotor med stopphendelen uttrekkt. Da skal det komme nesten like mye diesel ut som når du pumper for hånd. Kommer det ingenting er det noe som ikke stemmer med den fødepumpa. Redigert 1.Mai.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Hei! Vil bare oppklare en ting i denne saken: Banjokoplinga på toppen av finfilteret kan benyttes til lufting, men forsyner også kaldstartsanordningen på innsuget med diesel. Når kaldstarten aktiveres blir finfilteret samtidig "automatisk" luftet, og luft skal ikke kunne komme i retur fra kaldstarten til finfilteret. Siden startproblemet tydeligvis skyldes innsuging av luft, ville jeg provisorisk ha koplet inn gjennomsiktige plastslanger mellom tank og finfilter. Da vil du lett kunne observere hvor innlekkingen av luft finner sted - og du slipper å jobbe mer "i blinde". Sitér dette innlegget Link to post
sørlandschips Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 (redigert) Ja, men da må han sjekke at det er struping i den returen. Er det ikke det får fødepumpa en kjempejobb med å holde filteret fullt. Min erfaring er at er det ikke retur til tanken, så er der heller ikke struping. Strupingen består i en ekstra plugg som står i lufteskruas feste. Pluggen har et ørlite hull som fungerer som selvutlufting. Er ikke den pluggen der så er det åpent til tanken og fødepumpa leverer alt i retur til tank i stedet for og klarer aldri gi nok til høytrykkspumpa. Men det ser jo ikke ut til at returen går til tanken her. Ellers føler jeg at fødepumpa feiler ikke så rent sjelden på båtmotorer. En årsak til det kan være at det i båt ofte er montert vannutskiller og forfilter, før fødepumpa. Dette blir en ekstra belastning å dra brennstoff gjennom dette noe som pumpa som regel slapp på landbaserte motorer. Men nå mener jo trådstarter at hans pumpe er ok så da får han kanskje se etter luftlekkasje da totalt i systemet så går det disel i retur til tankene. jo er et bittelite hull i lufte skruene hadde denne ute og så på det. (på størelse med en liten nål) har bare en vannutskiller før pumpa og sån billig forfilter for å se etter bobler. har også bestil ny fødepumpe selv og jeg ikke tror det er problemet :P kostet 800kr så får den til neste uke. Luft lekasjer er leitet etter må se om jeg finner tankene og se i festene på den om det kan trekke noe luft der fra :/ tips til noe jeg kan smøre på for å hindre det? er vell ikke veldig trykk den trekker luft? Det er 35 år siden jeg jobbet med Perkins, men har sett en og annen siden. mener dette ikke er helt på vidda. For meg ser det ur som at det er en vanelig Bajoskrue på toppen av finfilteret og ikke med en forgrening tilbake til tanken. Er av den formering at selvlufting av finfilterskaper flere problemer en det som er bra, får en luft i finfilteret får en finne årsaken. Ser du har to innrør på finfilteret og hvor kommer de fra ? Er det en vanelig Banjoskrue i returen fra dysene og ikke en med struping? Eldre Perkins har retur ut fra finfilter som vanligvis plasseres høyt. Kommer det luft inn samles den i toppen av filter og slippes ut gjennom et ørlite hull til returrøret, og går tilbake til tanken. Hullet må være ørlite slik at fødepumpa ikke kjører all diesel i retur til tank. Så lenge det ikke er luft strømmer det hele tiden litt diesel gjennom her og blir retur. Systemet er ikke bare posetivt. En luftlekkasje kan bli større og større ubemerket helt til den lille åpningen ikke klarer å slippe all lufta ut og da kommer den til høytrykkpumpa og motor stopper. En annen ting er at luft kan komme inn her når motor står stille. Hvis ikke tilbakeslagsventiler i fødepumpa holder tett siger diesel tilbake i tank fordi luft kommer inn via returrøret og opphever vakumet. Da blir motoren veldig tung å starte neste gang. For å unngå dette vet jeg noen har foreslått å kjøre returrøet til bunns i tanken. Ikke sikker på om det er noe løsning. Det kan ikke være helt enkelt å presse luft loddrett nedover. PS, en klassisk feil er at en glemmer å fjerne gammel gummi-ring i vannutskiler/forfilterhuset og da kan det bli ørliten lek så en suger luft inn. sikkert dumt spørsmål men en bajoskrue hva vil det si ? den er det nå verfall et lite hull igjennom og går til gløde''pluggen'' i luftinnsuget slangen som går til returen fra finfilteret er bittelite ja. ringene er byttet i vannutskilleren Ikke helt enkelt å se nei , men ser ikke ut til at denne pluggen med det lille hullet i er her, og brukes heller ikke om det ikke går retur til tanken herfra. Skulle den derimot være der er det ganske håpløst å lufte her uten å fjerne pluggen. Jeg fjernet den helt ved filterbytte , noe som var helt nødvendig, ellers ville det tatt en evighet å fylle både vannutskiller og filter med diesel. Satte den på plass når luftingen var ferdig. Så sørlandschips bør skru lufteskruen helt ut og sjekke om strupingen står under lufteskrua, men tviler på den er der, ser ikke slik ut. Denne uttalelsen er verdt å bite merke i, hvis den stemmer. Det burde jo komme i hvert fall litt diesel ut mens motoren gikk, for det skal jo ikke være noe særlig forskjell om du pumper for hånd eller om pumpa drives av motoren. Fødepumpa skal levere mer enn det motoren forbrenner, så det burde komme litt diesel ut ved lufteskrua også mens den går. Det skal være konstant overtrykk i filter mens motor går, men det ser jo ikke ut til at det er det her. Det er heller ingen grunn til at den skal suge luft mens motor går, men ikke suge luft når du pumper for hånd. Så om den fødepumpa er som den skal skulle den ikke oppført seg slik. Kan det være noe med vipparmen til kamaksel som svikter? Jeg byttet mi fødepumpe pga defekte ventiler, men merket meg også at vipparmen hadde så mye slark og slitasje sideveis at den kunne lagt seg på siden av kammen. Prøv å lufte en gang til med lufteskrua på filter og pump for hånd. Deretter kjører du startmotor med stopphendelen uttrekkt. Da skal det komme nesten like mye diesel ut som når du pumper for hånd. Kommer det ingenting er det noe som ikke stemmer med den fødepumpa. skjønner ikke helt ossen denne strupinga i skruen skal se ut ? det er trykk komme både disel og luft.. åpnet og lukket også flere ganger for å få litt trykk i filteret var rett den skulle su luft vist den ikke presset nokk ut Takker for masse gode svar. får ikke prøvd alle teoriene før til fredag når jeg kommer hjem fra jobb igjen, skal begynne med og bytte føde pumpa. lufte med lufteskuen helt ute. og finne ut litt mere om denne strupinga? også holde igjen stopp'en følgeslangene helt tilbake til tankene og se etter lekasjer. har leitet etter gjennom siktige disel slanger men dette finnes ikke ifølge :5 forskjellige forhandlere. var en annen typeslange jeg kunnne bruke (husker ikke navn) men den kom til og bli helt stiv og mått vertfall byttes en gang i året var det jeg ble forklart. Redigert 2.Mai.2016 av sørlandschips (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Litt dumt du bestiller ny pumpe hvis den gamle er ok, men forstår det kan være vanskelig å bedømme når du ikke har vært borti dette før. Derfor skulle du fått med deg en som har litt greie på dette. Han ville nok klart det ganske fort, uten at jeg mener å fornærme deg på noen måte, så ikke ta det ille opp. Du var jo inne på det tidligere da du lot fødepumpa suge rett fra ei kanne. Hvis motoren stoppet da også tviler jeg sterkt på om det er luft. Da tror jeg pumpa er defekt. Luft suges bare inn før fødepumpa om det lekker. Etter fødepumpa er det overtrykk og derfor vil det lekke diesel ut om det ikke er tett der. Er fødepumpa defekt blir det undertrykk i hele systemet, og da kan luft komme inn etter fødepumpa også, men da er det først og fremst fødepumpa som må byttes. Ellers hadde jeg skrudd lufteskrua helt ut, for som sagt tar det en evighet å lufte gjennom det lille hullet. Først når filteret er fullt med diesel stenger du lufteskrua helt. Hvis det lille filteret du har er av typen gjennomsiktig, montert rett på slange kan det gå tett uten at det viser noe særlig skitt på det så det kan jo være årsaken. Prøv uten det filteret. Sitér dette innlegget Link to post
sørlandschips Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 blir apsolutt ikke fornermet syns dette er gøy. kjempe gøy lærer massa av dere og man må faile et par ganger for å lykkes har gått mye over motoren og tørket vekk skitt filmet med telefonen der det er vanskelig og se etter lekasjer gamle slanger et byttet og erstattet med gode slangeklemmer så systemet skal være tett etter pumpa ;) luftet seg temmelig bra syns jeg bare med og løsne på skruen men skal som sakt skru den helt ut ;)det filteret er bare en midlertidlig løsning for å se etter luft med tanke på jeg ikke hadde tilgang på blanke slanger. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Om du sliter med å få luftet på vanlig mate ved bruk av håndpumpa kan du I stedet vakuumere systemet. Du bruker da en en vanlig oljesuger. Skru ut luftenippelen og stikk sugeslangen nedi slik at den tetter. Pump opp vacuum og du ser luftboblene i slangen. Er systemet fritt for lekkasjer vil der ikke luges inn luft så du har god tid til å skru inn igjen lufteskruen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Blir liksom ikke helt ferdig med dette jeg. Det jeg kom til å tenke på nå, er det som Svee nevner i innlegg 45. Det går altså et rør fra der du lufter filteret og til denne kaldstartordningen i innsuget. Jeg har ikke vært borti den typen kaldstart, men kan det være mulig at denne står åpen ved en feil, slik at dieselen blir pumpet inn der hele tiden mens motor går med det resultat at høytrykkspumpa får for lite, og motor stopper ? Det må jo være ett eller annet som stenger den når motoren har startet. Men ikke heng deg opp i dette for mye, for jeg tror selv dette er ett blindspor. Mulig noen andre kan forklare dette hvis noen tror at det kan være feilen. Ellers kan jeg nevne at jeg hadde slik blærepumpe mellom tank og vannutskiller som du har. Med den luftet jeg vannutskiller, finfilter og høytrykkspumpe ved filterbytte. Blærepumpa presser dieselen forbi fødepumpa uten problemer. Så bruk gjerne blæra ved lufting, men sjekk at du får like mye diesel ut ved lufteskrua på filteret når du tester fødepumpa. Du bør få nesten like mye ut med fødepumpa som med blærepumpa. Ja, kanskje mer også. Gjør du ikke det så er den defekt, eller den suger luft inn et sted. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.