Jump to content

Perkins 1984, vanskelig å starte. Reparere selv?

sørlandschips

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Jeg har dieseltanken høyere enn motor på min Perkins 4.108 og har ikke opplevd behov for å lufte (noen gang faktisk) til tross for at jeg feks har byttet nikkepumpe og hatt av/på dieselrøra etter nikkepumpa osv. Litt harkete en kort stund ved oppstart når jeg har skrudd på diesellinja, men så går den som den skal. 

Kan det være en idé å ha en flaske med diesel som står høyere enn motor når du feilsøker sånn at du får et lite trykk inn på dieselsystemet ditt? La den stå en del timer og legge ut papir for å spore en evt lekkasje.

For om du finner en lekkasje før fødepumpa så kan du ha funnet en kilde for luft inn. 

På vei hjem fra arbeid nå og skal ha nesten to uker fri så skal prøve alle teoriene vaske og polere og håpe jeg får båten utpå vann ;) fikk også tilbud om be dere båtplass idag så kribler i kroppen om og få til dette ;)

Forresten kikket i giret i helga vet oljen skal vere rød men kunne se spor av rust i den nå og var begynt og bli Orange. Finnes det no sterke stoffer jeg kan kjøre nedi og blåse uta før ny olje ?

Lest meg frem til at det er lurt og fylle fult før vinterlagring pga fare for kondens osv!

BÅTEN SVIVER!!! :thumbsup:

Monterte ny blærepumpe og 2 sån billigfilter for å ikke lete i blinde. skrudde av og på det meste av slanger gikk gjennom byttet det som så slitt ut selv var det ikke hull eller lekk i dem. fikk tak på noen ikke rusta slangeklemmer for å vere sikker på at alt ble godt dradd til.

så kikket jeg på tankmåleren de var nesten fulle men den ene hadde brukt litt mere en den andre. så låste av den tanken som hadde brukt minst (tror problemet ligger der) men klarer ikke følge slangene til tanken pga det ligger under fast montert interiør. 
tokk også å dro i stopp pinnen og pumpet dereter på føde pumpen fikk masse trykk holdt litt igjen med fingeren mens jeg pumpet. diselen sprutet alle veier :) startet opp og begynte lufteprosessen som er anført i brukermanualen sveiv imens og hostet og harket. etter en stund frem og tilbake var det ikke en boble og se noen plass og båten sveiv gjempe fint en god time :smiley:  :smiley: 

TUSEN TAKK for hjelpen!!! :)

Flott at det ordnet seg :smiley: .

Hvor problemet var eller er, er ikke godt å si, men det kan jo være urenheter i tanken ja. Blir det nødvendig og lufte systemet senere er det best og følge rekkefølgen i boka. Hadde selv lignende motor med samme dieselopplegg som deg, og hadde i grunnen ikke særlig problem med å lufte den ved filterbytte. Men som Pinkvin nevner i innlegg over her har nok tankens høyde i forhold til motor en betydning, så han er nok litt heldigere enn de fleste. Jeg kan jo nevne at min motor tuslet og gikk selv med defekt fødepumpe, og noe av grunnen til det var nok at tanken på min også sto temmelig høyt.

Det jeg er redd en del gjør feil ved for eksempel filterbytte, er at de prøver å starte uten lufte først. Jeg rørte ikke startnøkkel før jeg hadde luftet frem til finfilteret. Det er viktig for prøver man starte før den er luftet drar men lufta inn i hele systemet, og hele systemet må da også luftes helt frem til dysene. Jeg slapp og lufte nede på høytrykkspumpa og ved dysene fordi jeg alltid luftet frem til finfilter før jeg tenkte på å gjøre startforsøk. Men finfilter sto høyere enn høytrykkspumpa så det har jo også betydning.

Den sviver vertfall nå så superfornøyd styrer og styrer nede i båten!!!! kjempe morro og deilig i fin været hatt meg 2 turer på 45 minutt vær ca ellers har jeg stått på hode i en kamerat sin båt pga defekt lager i impellerhuset ( først hadde jeg lekasje og 2 timer etter hadde han lekasje :) ) hehe

Men har noen nye spørsmål som jeg håpte dere godt folk kunne hjulpet meg med :)

styrbordside nede hvor jeg har beinene når jeg kjører lø denne gamle bil slangen full med sand. regner med det er for å stabilisere båten.
men den var helt morken og sand lakk ut over alt så heiv sanda på sjøen. lurer litt på om noen vet vekt på denne? skulle støpt meg ett nytt lodd men fikk ikke veid den pga gikk i oppløsning på vei ut av båten.
bilde

Redigert av sørlandschips (see edit history)
Guest Avmønstret#

Blir det nødvendig og lufte systemet senere er det best og følge rekkefølgen i boka.

Jeg var jo eplekjekk og nevnte at jeg aldri har hatt behov for å lufte min motor, frem til forrige torsdag ;-) Men da fikk jeg litt trening i akkurat det. 

Båten lå og gikk for motor i båsen en stund før vi gikk ut av havna. Noen hundre meter ute var det litt jaging og så stopp, og den lot seg ikke starte igjen. Hadde glemt å åpne dieselkrana... Rulla ut litt fokke og seilte inn igjen. 

Har liggende en lettfattelig, og på norsk, med bilder, lufteprosedyre i båten. Og det var i grunnen enklere enn jeg trodde. Først lufte på siden og toppen av høytrykkspumpa, samtidig. Så inntaket til høytrykkspumpa, og her ligger en liten overraskelse begravet. Det tok ca 15 minutter iherdig pumping med fødepumpa før de kom diesel dit i det hele tatt! Det er lang tid, så lang tid at en fort kan tro feilen ligger et annet sted og begynner å tulle.

Så luftet jeg oppe ved to av dysene ved å åpne og kinne motoren i et par omganger. Skrudde igjen og hun startet med en gang. 

Husk å ha full trottle/gass under hele lufteprosedyren. 

Tok et strips rundt fastnøklene som trengs for lufting og hang de på sin egen plass. 

----

I grunnen overraskende enkelt, antagelig fordi det gikk greit ved første forsøk ;-) 

Smart og stripse fast nøkkelen til lufting :) kan også prosedyren ganske bra nå :) men hjalp lite og lufte når slangen sugde luft ;)

Var ute og kjørte en tur i regn været i dag og byttet olje på giret igjen begynner og likne noe nå !!:)

bilde

Her er også et bilde av hvordan den skal se ut :) og hvilken olje jeg kjører på :)

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...