Jump to content

Hjelp til feilsøking av powertrim på eldre yamaha 50


Viljesterk

Recommended Posts

Hei...

 

Jeg har en 95 (mener jeg) yamaha 50hk 2-takt med powertrim som ikke vil senke seg lenger.

Først trodde jeg at jeg hadde smekket i lås en plass, men finner ikke noe som ser ut til å holde den oppe.

Det er de to tilt-supportene på hver side, men de står oppe.

 

Vi hadde en prøvetur rett før vi begynte med skruing, og tilten virker 100% etter hva min beskjedne erfaring kunne si.

 

Tiltmotoren går fint etter hva jeg kan høre, men det er ikke antydning til bevegelse i sylinderen.

Jeg har ikke observert noe oljesøl (den hadde vel uansett lagt seg nedpå om oljetrykket var borte?), eller noe som ser åpenbart feil ut.

 

Vi holder på med det elektriske rundt i båten, men finner ikke at det skal ha noen innvirkning på tilten så lenge motoren går.

 

Først tenkte jeg at noen ledninger fra tilt-sensoren gikk frem til remoten (703) og at disse måtte kobles på - men vi fikk ikke helt det til å stemme heller. Jeg har ikke fått tak i manual eller skisser til denne motoren - har noen tips om hvor man får tak i så gamle manualer?

 

Vi har rett og slett gått litt tom for idèer her, så om noen orker å gi oss et spark hadde det vært flott.

Er fint å vite litt mer før vi spretter noe.

Link to post
Share on other sites

manualer: 
https://baatplassen.no/i/topic/119845-yamaha-4050hk-2-t-service-manual/

 

tilt sensoren har nok ikke noe med det å gjøre, sensoren er helt separat fra resten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Etter tips fra en plass vi var innom prøvde vi å legge vekta godt på motoren mens vi kjørte trimmen..

 

Den løsna etter 1 sekunds kjøring, og virket helt fint etterpå.

 

 

Var litt skeptisk selv til å legge press på slikt - er ikke liten gutt lenger.

Tenker vi lar den stå sånn til vi får testa litt mer utpå - bare huske på å ikke løfte den helt opp neste gang.

Link to post
Share on other sites

Korrosjon kan hindre bevegelse i sylinderen.

Det må jevnlig kontrolleres at det er nok væske på systemet, helst gjennom etterfylling.

Men det kan jeg ikke se at du har skrevet at du har gjort?

Etter å ha etterfylt så tilt motoren opp og ned flere ganger og se om du får etterfylt mer.

 

Det er nok sannsynlig at enheten må byttes, Men bruk trimmen mange ganger på land før du drar utpå, da!

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke etterfylt - kjøpte inn alt, men så fikk vi den plutselig til - og etter det har jeg ikke kommet meg ut i båten.

Oljen vil bli sjekket før vi tar den utpå igjen.

Jeg så i service-manualen linket ovenfor at dette var en del av periodisk kontroll, men vet ikke hvor nøye forrige eier har vært på det.

 

Jeg er ikke enig med det jeg har skrevet i posten over - testa mer før vi tar den utpå skal det stå..

 

Da jeg så nærmere etter så jeg at pakningene på de to nederste sylindrene så rimelig sprukne ut, så er jo ikke utenkelig at det har lekket ut litt olje. ..Om det ikke er støvbeskyttelse jeg ser på da...

Jeg har fikset styggere demperstag på motorsykkelen, så tror det skal holde en stund til.

Når jeg tenker meg om var det faktisk det som var grunnen til at jeg ble kasta av sykkelen, så kanskje jeg skal være litt mer nøye denne gang...

 

 

Jeg prøver å unngå overraskelser utpå, så om den må byttes er det best å finne det ut på land.

 

Skal huske å sjekke nivå etter mye tilting - takk for tipset :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...