giraja Startet 23.April.2016 Link til dette innlegget Startet 23.April.2016 Var endelig klar til å sette båten på vannet i går. Har holdt på en god stund med å få den ferdig. Gruet meg hele vinteren til å sette sammen allt bak. Men veldig fornøyd med meg selv når allt var klart. Dro ned for å investere kranbil. Sto å tanket bensin når en kompis spørr egg hvorfor jeg hadde plukka av drevet igjen... Sjokket var stort når jeg så at det var stjålet. Var et VP 290 drev med duopropell. Så mitt spørsmål er som følger.. Kan jeg bruke 280 drev på den? De finner jeg til ganske grei pris. Noen venlig sjel der ute som kan svare på dette? ( har minimalt med peiling på sånne ting ) Sitér dette innlegget Link to post
giraja Svart 23.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Synet som møtte meg Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Nei Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
giraja Svart 23.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Har fått både ja og nei av folk her nede i Arendal. Har som sagt ingen anelse selv om hva som passer og ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Ivardraco Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 transomen er forskjellige fra 280 og 290 men du finner mange 290 dp til en grei pris som er overhalte på finn og nettet om du er heldig :) Sitér dette innlegget Link to post
giraja Svart 23.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Takk for svar. Har søkt ganske mye på finn men problemer med å finne noen billige der. Mulig jeg er litt gjerrig, men føler ikke for å legge ut 12-15.000 kr akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 transomen er forskjellige fra 280 og 290 men du finner mange 290 dp til en grei pris som er overhalte på finn og nettet om du er heldig :) Litt vanskelig og se, men drevet ligner ikke på 290 DP, men snarere et DP-A, -B, -C, -D, eller -E Sitér dette innlegget Link to post
giraja Svart 23.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Oj.. Hvordan finner jeg ut av det nå som det er vekk? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 (redigert) Nå er jeg ikke noen "drevmann", men har/hadde sjøl et 290 DP (og nå et DP-D1). En av forskjellene skal være festeboltene. På 290 DP 16 mm Ø bolt (tror jeg), og på DP A-D serien vesentlig tykkere. Det dukker sikkert opp noen her på BP som kan kommentere dette. Redigert 23.April.2016 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
giraja Svart 23.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Har ikke målt de, men vil nok si at de er iaf 25mm. Kan det stemme? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 (redigert) Stemmer med mitt DP-D1! Innfestingen av trimsylindre er ulik på 290 DP og DP-D1. Du må få tak i en kar som kan finne ut hvilket drev som passer i bakplata, før du bestiller/kjøper. Det er mitt tips. Redigert 23.April.2016 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 (redigert) Kanskje en liten oppfriskning i Volvo drev hjelper Først kom de tidlige AQ drevene, vi starter med AQ270 ettersom de enda tidligere ikke er så relevante her (i grunn ikke AQ270 heller, men man må jo starte et sted?). AQ 270 var litt smalere og rarere enn de nyere drevene, med tykkere finne, og det har du i hvert fall ikke. Så kom AQ280, som var ganske likt AQ270, men litt større og sterkere. Flat topp og elektrisk tiltmotor, på en transomplate som er bredere på midten, kjennetegner AQ280. Deretter var det AQ290, fremdeles flat topp, og i stor grad akkurat det samme drevet som AQ280, men med en mer firkantet transomplate med hydraulisk trim. AQ290 har tilnærmet samme transomfeste som du har på båten din, om ikke annet i form, AQ280 har et helt annen transomfeste. Nå er det neppe AQ290 du har, for litt senere kom SP/DP-serien til Volvo, og disse har spiss topp, og det er jo helt klart fra bildene at det er et slikt drev du har, ikke AQ290 som har flat topp. SP/DP kom i alfabetisert serie, først DP-A, deretter DP-B, DP-C, DP-D, DP-E osv. flere av drevene kom i diverse varianter, slik som DP-A1, DP-A2 osv. Det var selvfølgelig tilsvarende drev i SP (singleprop), men det har du ikke, så det er irrelevant. DP-G markerer et skille, og DP-G og etterfølgende drev er helt forskjellige, og det har du heller ikke. Så rotet Volvo det litt til, og klistret på "290" klistremerker på flere av drevene med spiss topp, men offisielt er det altså ikke et AQ290 drev, men DP-serien du har (hadde). Hvilket av de, er litt vanskelig å si. De er ofte ikke alltid like lette å skille fra hverandre, men ser du på bildene ovenfor så er det mindre forskjeller, særlig på det nedre huset og vanninntaket, som vi dessverre ikke kan se på bildet du la ut, samt transomfestet. DP-C markerer et skille, da kom Volvo med et nytt transomfeste, som egentlig er helt likt det gamle transomfestet som ble benyttet på AQ290DP, DP-A og DP-B, men med forskjellig innfesting av sylindre, og litt annen gaffel. Det kan se ut som det er dette du har, og da er det altså enten DP-C, DP-D eller DP-E. Den eneste forskjellen mellom DP-C og DP-D er propellaksel, låsekonen til propellen samt eksosutløpet på drevet, og den eneste forskjellen mellom DP-D og DP-E er egentlig fargen. Med andre ord bør et hvilket som helst av de drevene passe på transomfestet ditt, men det er som nevnt også små forskjeller i formen på det nedre huset og vanninntaket mellom DP-C og DP-D som kanskje kan hjelpe deg. Videre må du jo også passe på å få samme utveksling som tidligere. Råd gitt på internett er verdt omtrent det du betalte for dem, og det beste ville være om du har serienummeret på drevet som ble stjålet, eller om det står en plate med et nummer på transomfestet ditt, da kan Volvo Penta slå dette opp å bekrefte helt sikkert hvilket drev du har. Redigert 23.April.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Hei! Gå oppi båten og se på transom inni båten, der står det et skilt med hvilke type og serienr derevet ditt er. så blir det helt riktig;-) helt sikkert litt trangt å komme til å få sett det men det er jo helt vanlig i motorrommet i en båt:-) Sitér dette innlegget Link to post
giraja Svart 24.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 God idé. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.