Jump to content

Erstatte VP 290 drev med 280?

giraja

Recommended Posts

Var endelig klar til å sette båten på vannet i går.

Har holdt på en god stund med å få den ferdig. Gruet meg hele vinteren til å sette sammen allt bak. Men veldig fornøyd med meg selv når allt var klart.

Dro ned for å investere kranbil.

Sto å tanket bensin når en kompis spørr egg hvorfor jeg hadde plukka av drevet igjen...

Sjokket var stort når jeg så at det var stjålet.

Var et VP 290 drev med duopropell.

Så mitt spørsmål er som følger..

Kan jeg bruke 280 drev på den? De finner jeg til ganske grei pris.

Noen venlig sjel der ute som kan svare på dette? ( har minimalt med peiling på sånne ting )

bilde

Kanskje en liten oppfriskning i Volvo drev hjelper

bilde

Først kom de tidlige AQ drevene, vi starter med AQ270 ettersom de enda tidligere ikke er så relevante her (i grunn ikke AQ270 heller, men man må jo starte et sted?).

AQ 270 var litt smalere og rarere enn de nyere drevene, med tykkere finne, og det har du i hvert fall ikke.

Så kom AQ280, som var ganske likt AQ270, men litt større og sterkere. Flat topp og elektrisk tiltmotor, på en transomplate som er bredere på midten, kjennetegner AQ280.

Deretter var det AQ290, fremdeles flat topp, og i stor grad akkurat det samme drevet som AQ280, men med en mer firkantet transomplate med hydraulisk trim.

AQ290 har tilnærmet samme transomfeste som du har på båten din, om ikke annet i form, AQ280 har et helt annen transomfeste.

Nå er det neppe AQ290 du har, for litt senere kom SP/DP-serien til Volvo, og disse har spiss topp, og det er jo helt klart fra bildene at det er et slikt drev du har, ikke AQ290 som har flat topp.

SP/DP kom i alfabetisert serie, først DP-A, deretter DP-B, DP-C, DP-D, DP-E osv. flere av drevene kom i diverse varianter, slik som DP-A1, DP-A2 osv.

Det var selvfølgelig tilsvarende drev i SP (singleprop), men det har du ikke, så det er irrelevant.

DP-G markerer et skille, og DP-G og etterfølgende drev er helt forskjellige, og det har du heller ikke.

Så rotet Volvo det litt til, og klistret på "290" klistremerker på flere av drevene med spiss topp, men offisielt er det altså ikke et AQ290 drev, men DP-serien du har (hadde).

Hvilket av de, er litt vanskelig å si. De er ofte ikke alltid like lette å skille fra hverandre, men ser du på bildene ovenfor så er det mindre forskjeller, særlig på det nedre huset og vanninntaket, som vi dessverre ikke kan se på bildet du la ut, samt transomfestet.

DP-C markerer et skille, da kom Volvo med et nytt transomfeste, som egentlig er helt likt det gamle transomfestet som ble benyttet på AQ290DP, DP-A og DP-B, men med forskjellig innfesting av sylindre, og litt annen gaffel.

Det kan se ut som det er dette du har, og da er det altså enten DP-C, DP-D eller DP-E.

Den eneste forskjellen mellom DP-C og DP-D er propellaksel, låsekonen til propellen samt eksosutløpet på drevet, og den eneste forskjellen mellom DP-D og DP-E er egentlig fargen.

Med andre ord bør et hvilket som helst av de drevene passe på transomfestet ditt, men det er som nevnt også små forskjeller i formen på det nedre huset og vanninntaket mellom DP-C og DP-D som kanskje kan hjelpe deg.

Videre må du jo også passe på å få samme utveksling som tidligere.

Råd gitt på internett er verdt omtrent det du betalte for dem, og det beste ville være om du har serienummeret på drevet som ble stjålet, eller om det står en plate med et nummer på transomfestet ditt, da kan Volvo Penta slå dette opp å bekrefte helt sikkert hvilket drev du har.

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...