Jump to content

VP KAMD43P, varmgangsproblemer uten forklarlig årsak!


strawberry

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har gleden av å ha en VP KAMD43P nyinnstallert i 2003! Det har vært noen småting opp igjennom, men ikke annet enn forventet! Bl. a. ny dynamo og startmotor! Høstkonserveringen utført hvert år av proffesionelle!

 

Motoren har gått ca 1600 timer. Her i helgen har jeg kjørt omkring i den kjølige våren og gledet meg over å sitte tørt og varmt i velholdt båt!

 

Skrekken eter brått sjelen ved at akkustisk alarm varsler varmgang på motoren etter at jeg har puslet mellom øyene i ca 850 rpm de siste 20-25 minuttene! Jeg kutter selvsagt motoren tvert, og er heldigvis svært nær hjemmehavn! Stuper ned i motoren skrur opp lokket ferskvannskjølingstanken, og ja der er det varmt, men jeg vet ikke om det er slik til vanlig, da jeg ikke har for vane å skru opp lokket her i hytt og pine! Instrumentet på dasjbordet viste opp mot 100 grader, så det var ingen tvil om at alarmen hadde rett!

 

Ingen ulyder overhode i motoren! Ingen tegn på noe galt, utenom akkustisk alarm!

 

Oljen til motoren virker helt fin og flott, det samme med vannet i ferkvannskjølingen! Saltvannskjølingen spruter frisk og fint som vanlig ut av eksosen! Reimer til kjøling og diverse er helt fine!

 

 

Kort sagt alt virker superfint ved oppstart med etterfølgene litt rusing og deretter tomgangskjøring! Tør selvsagt ikke å kjøre fra bryggen!

 

Hva bør jeg sjekke? Hva kan være galt? Hvor alvorlig kan dette være, eventuelt?

 

Alt virker kun som en drøm (mareritt), men det var dessverre virkelig! Var det bare noe som midlertidig tettet saltvannsinntaket?

 

Svært takknemlig for alle råd og tips!

 

Med vennlig hilsen Strawberry

 

 

 

 

 

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme midt på havet, etter at ett verft på Guernsey hadde klådd i motoren. Jeg husket at de bemerket at de hadde fjernet urenheter fra sjøvannsfilteret. Skrudde lokket skikkelig til på filteret, og problemet ble borte. Her ga impelleren kjølevann, men ikke tilstrekkelig.

Link to post
Share on other sites

Hmm! Nyttig, nyttig, BØstrøm!

 

Opplevde det samme midt på havet, etter at ett verft på Guernsey hadde klådd i motoren. Jeg husket at de bemerket at de hadde fjernet urenheter fra sjøvannsfilteret. Skrudde lokket skikkelig til på filteret, og problemet ble borte. Her ga impelleren kjølevann, men ikke tilstrekkelig.

 

Skal sjekkes!

 

Takk!

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Takk for det Dinamo!

 

Er dessverre svært opptatt på jobb denne uken, men kommer med oppdateringer / svar så snart jeg har tid! Muligens til helgen! - og ja, det gnager på 'sjelen'! Har foreløpig ikke sunket med i pessimismens tunge dyp! :-)

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme midt på havet, etter at ett verft på Guernsey hadde klådd i motoren. Jeg husket at de bemerket at de hadde fjernet urenheter fra sjøvannsfilteret. Skrudde lokket skikkelig til på filteret, og problemet ble borte. Her ga impelleren kjølevann, men ikke tilstrekkelig.

 

Har også opplevd dette, luft i systemet. Sjekke og stramme lokket på sjøvannsfilter, alt ok igjen.

 

Strawberry: har ikke erfaring med den motoren, men prinsippene er jo like. Tenker som tidligere nevnt enten termostat eller varmeveksler. Ved tomgang klarer du kanskje ikke oppnå driftstemp alene? Tenker når du kommer tilbake til åstedet for å forske litt; starter opp, du ser kjølevannet er som normalt, litt hurtig tomgang og alt kan virke greit mens du ser temperatur stiger som vanlig. Har du da lagt merke til tidligere om termostat åpner? Kanskje det er litt kaldt i vannet å sjekke mens man ligger ved brygga?

 

Dersom varmeveksler er delvis tett (liten gjennomstrømning), er det ikke da normalt med det hendelsesforløpet Strawberry beskrev innledningsvis? Det tar litt tid å kvitte seg med varmen som ble generert innen man går ned til tomgang?

Går utifra at kjølevæske er ok på begge sider og at man ikke ved uhell har blandet feil? Jeg gjorde selv den tabben en gang ved konservering, var nesten tett på våren. Rens og spyl, ny kjølevæske... Fikk jo sjekket gjennomstrømning i veksler da ;)

Link to post
Share on other sites

VV skal være veldig tett er den årsak til varmgang på tomgangshastighet. Så kaldt som det er i vannet nå for tiden får man også hjelp til kjøling naturlig der.

Jeg tenker som flere andre;

1. Termostat

2. Impeller evt. medbringer som Keyfreak nevner slik at den ikke glipper

3. Midlertidlig fortetting i innsugssystemet.

 

Har ikke noe tro på VV, da det problemet skulle ha kommet igjen ved ny oppstart. Tomgang på disse motorene er 650rpm, da rusle i tomgangsfart på 850 rpm, er tilnærmet samme belastning som å stå i båsen å la båten gå på tomgang. Mao feil som oppstår på 850 rpm bør også oppstå på tomgang i båsen er de permanente.

 

Derimot typisk for tett VV er at når man går i plan (eller belaster motor hardt, begynner tempen sakte og sikkert å krype oppover inntil alartm utløses.

 

Til TS, impeller og termostat er to lette ting å bytte, det samme er medbringer, men medfører demontering av sjøvannspumpen (fort gjort). Impeller koster 150,- samme for medbringer, termostatene er dyre, ca 800,- for begge. Men termostatene kan du plukke ut og koke i kjele, måle temperaturen når de begynner å åpne, noe som skal skje ved ca 70 grader. Åpner de ikke da, er de ødelagte og bør byttes. Ved 80-85 grader bør de være helt åpne. Skjer ikke det bør de igjen byttes.

 

Jeg ville startet der, så tatt en testtur for å se hvordan ting oppfører seg.

Link to post
Share on other sites

Aller først, det er ikke sikkert det er noe galt med kjølingen din.... Kan være giveren for temperatur som holder leven med deg.

Hvis du kunne åpne lokket til kjøleren uten at spruten sto har det ikke vert så veldig varmt.

Gudrun har også et godt poeng, du kan ha hatt f.eks. en pose som midlertidig tettet inntaket.

 

Før du begynner å skru kunne det vert lurt å se om temperaturen er normal med høy tomgang over litt tid.

f.eks. 1000 r/min. en halvtimes tid.

Ta lokket av varmeveksleren (en liten stund) ved oppstart og se om vannet sirkulerer, bare for å være sikker på at vannpumpen fungerer, 

Er alt normalt, kanskje en liten prøvetur? Fortsatt varmt?

 

Impelleren er en kilde til feil, selv om den ser helt fin ut. Den kan ha sluppet i vulkingen.

 

At begge termostatene har feilet slik at du ikke har kjøling ved litt hurtig tomgang.... Det virker litt lite sannsynlig.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aller først, det er ikke sikkert det er noe galt med kjølingen din.... Kan være giveren for temperatur som holder leven med deg.

 

Vil bare påpeke at både giver og akustisk signal slo inn opplyser TS om i innlegg#1. Det er vel to forskjellige givere? Dermed er nok dette riktig. begge svikter ikke på en gang.

Skal vel også varsle akustisk ved 97 grader på denne motoren minnes jeg å huske?

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motor i min Baltic. Jeg bytter alltid impeller på våren for hvis impeller står i på vinteren så blir vingene "permanent" bøyd på det stedet i impellerhuset som har en kant. Hvis du ikke byttet impeller i vår kan det derfor hende at vingene ikke får kontakt hele veien rundt og du får dårligere funksjon.Så hvis du ikke byttet impeller i vår kan du prøve å bytte til ny.

 

Sånn ser en impeller ut etter å ha sittet i motoren hele vinteren.

 

bilde

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nevt over, begynn med det enkle. Innsug, innsugsventil, impeller og sjøvannfilter. Så termostat, oljekjøler og intercooler. Evt blandebend og eksoslange.

Hvis den går varm på tomgang etter kjøring kan du ha sugd inn noe.

Hvordan er kjølevann ut på tomgang ? Varmt ?

Kan du ikke la båten gå på tomgang i gir mot/i bygga og se om tempen kommer, kan ha vært luft i kjølesystemet.

Lokket til sjøvannsfilter må være tett.

Begynn med impeller og putt slangen i sjøvannfilteret og spyl tilbake først.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innspill! Tusen takk! Fikk en hyggelig telefon fra Martin mekaniker fra AB Marine nå ikveld! Han hadde lest min Mail som er nært innpå identisk med innlegget her! Han mente at ny impeller og ikke minst nytt og bedre sjøvannsfilter ville gjøre susen! - Eller nærmere bestemt, slik jeg ser der, gjøre meg flere år yngre hvis det viser seg å stemme! Godt å vite for en nærmer seg seksti!

 

Med vennlig hilsen Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Jeg har for ikke alt for lenge siden funnet ut hva mitt problem med varmgang kom fra. (det kom og gikk, var bra i lange perioder, men dukket opp en gang i blandt og da gjerne på tomgang eller litt over)

Luft i systemet er nevnt en rekke ganger over her og på min motor var det tett i det tynne hullet på toppen av termostathuset. Der går det en tynn slange til ekspansjonstanken. Og hvis det lille hullet har fått en liten forstoppelse, så vil du ikke bli kvitt luft i toppen av motoren og den går varm.

Veldig enkelt å sjekke .... skru av den lille slangen fra termostathuset når det er skrudd av med to skruer... er det tett der, så er det nok med en tynn ståltråd for å få tilbake kjøling.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Tja, nå er det vel slik at i utgangspunklet på 41 motorene og eldre (de jeg kjenner til) så hadde den ene termostaten dette hullet, ikke den andre. Denne type termostat har nå gått ut av produksjon, så du får to tette termostater når man bestiller nytt. Erfarte jeg selv i fjor og det fungerer ok. Dog vet jeg ikke når denne endringen ble innført, så kan godt være at KAD43 har en termostat med ett lite direkte luftehull i.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...