Jump to content

Montering av trådløs dødmannsknapp på Nordkapp Enduro

jotto

Recommended Posts

Jeg er også på andre sesong, og har ikke byttet batteri enda. Det er en batteriindikator for brikken du har på deg. Den er øverst på fastmontert enhet, og lyser vel med x antall blå prikker som angir gjenværende strøm.

Ellers bruker jeg å ha brikken festet i vesten, den glemmer jeg aldri. Skulle du ha behov, er det bare å trykke inn og holde den store knappen på fastmontert enhet i 10 sek ca, så kjører du i praksis uten dødmannsknapp. Hos meg henger original tråd til dødmannsknappen i båten, og jeg har hurtigkobling så jeg enkelt kan bytte mellom trådløs eller fast.

• 1 måned senere...

Det går forsåvidt an å ha begge løsninger samtidig. Da kan man feste den gamle dødmannssnora hvis forholdene skulle tilsi at noe slikt skulle være smart. Men det blir jo neppe gjort i praksis da...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

John_Kr skrev for 19 timer siden:

Hei, tar frem denne tråden igjen...

Hva ble erfaringene til trådstarter på montering og bruken?

Jeg har brukt den i to år nå. Går aldri tilbake til snor-dødmannsknapp :) Det er utrolig praktisk med den trådløse.

Monteringen var enkel og grei. Det største problemet var at det var skummelt å bore i konsollet på en splitter ny båt.

Redigert av jotto (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Det er vel standard 50,8 mm, altså 2 tommer. Så 52 mm går fint, mutteren tar jo uansett opp slark.

De færreste har vel 50 mm uansett men hvis du har så er det jo bare å prøvebore i en planke først, eller måle med et skyvelære.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Jeg husker ikke diameteren jeg brukte, men jeg kontrollmålte med skyvelære. Hullet ble litt større enn enheten, men som Teerex sier; mutteren dekker over hullet og skrammes sånn at den sitter godt likevel.

Vi mista armbåndet på sjøen, og da måtte jeg gå tilbake til snor en ukes tid. Det var en sann plage. Det blir trådløs på neste båt også.

Interessant ny design, man slipper å huske bruksanvisningen iallefall siden det er forklart direkte på knotten.

Dr Nelson skrev for 2 timer siden:

Blir å handle skyvelær. 

Ser det har kommet en ny modell derfor har prisen på den første sunket til 1490kr. 

Du kan bruke 4 enheter samtidig, men ser faktisk ikke hele poenget. Og designet er ikke like fint lengre. 

Hva mener dere?

957605D2-EA16-4FA7-A23C-F16EF47212A8.jpeg

Jeg er enig i at designet er mere glorete.

Jeg ser poenget med flere FOBer da: såvidt jeg har skjønt, er det én stopp-FOB og tre alarm-FOBer. Alarmen setter man på unger, bikkja og svigermor. Hvis alarm-FOBen ramler overbord, så går en alarm istedenfor at båten stopper slik at man kan snu og plukke opp den som har ramlet overbord (eventuelt gi full gass hvis det er svigermor-alarmen som går).

Har redigert teksten...

JOLTUS - ja si det... Nå kjenner jeg ikke til hvor omfattende montasjen er, men når jeg er litt skeptisk så trekker jeg meg. Dette må veies opp mot snora vs denne enheten ift driftsikkerhet, garanti og ikke minst kapping av kabler. Så dette systemet er ikke med i pakka i dag....

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

John_Kr skrev On 30.12.2017 at 21.19:

JOLTUS - ja si det... Nå kjenner jeg ikke til hvor omfattende montasjen er, men når jeg er litt skeptisk så trekker jeg meg. Dette må veies opp mot snora vs denne enheten ift driftsikkerhet, garanti og ikke minst kapping av kabler. Så dette systemet er ikke med i pakka i dag....

mhmmm... Ser den. Du kan jo koble det slik at begge kan brukes. Både snor og denne trådløse samtidig. 

Montasjen var det man på godt norsk kan kalle "pisselett"

Nå har ikke jeg satt meg godt nok inn i dette, men jeg oppfatter at når du havner i sjøen så stopper motoren. Der hvor jeg opererer så er det mye strøm og vind, en person i vannet vil medføre at personen og båten vil drive raskt fra hverandre. Hvilken mulighet har eventuelt de som er igjen i båten å få startet og plukke vedkommende opp fra sjøen?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...