John_Kr Svart 12.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2018 Begynner å endre mening ... Jeg får båten levert med dødmannsknapp dersom jeg ønsker det. Finnes det flere forskjellige modeller? Er det slik at denne enheten kan kobles inn på NMEA2000 kabelen? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Teerex Svart 12.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2018 Mener du trådløs dødmannsknapp? Nei den monteres vel akkurat slik som før. Har hatt den i 3 sesonger. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
John_Kr Svart 12.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2018 Takk, ja trådløs :-). Det fungerer? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Teerex Svart 12.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2018 Har ikke falt overbord så mange ganger, men det fungerer nok ja Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 13.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2018 (redigert) Har glemt at eg har den på nok ganger til å synes det fungerer kanon. Når man bare skal opp i skogen og lette på trykket før man kjører ? Du må slutte å vurdere det og bare bestemme deg. Det er vannvittig mye bedre enn ledningen! Redigert 13.Januar.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 13.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2018 Skal snart installere min der den trådbaserte var så kan legge til bilder av det her. Men noen skriver at det bare er to kabler som skal brukes. Altså den grå (felles) og en oransj for close to stop. Skal det ikke kobles til strøm? Er jo med 5 ulike kabler her Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 13.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2018 Så var det plassering, hvor har dere plassert dere enhet? Et bilde har gjort seg ... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Joltus Svart 13.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2018 Man skal da altså enten paralellkoble eller seriekoble denne bryteren med den gamle, avhengig av hvilken motor man har. Dette finner man på nettsidene. Det samme gjør man med kabling. Og det fulgte med ganske bra tegninger i min pakke. Den skal så vidt eg husker også ha 12V selvsagt... Altså skal man bruke 4 av de 5 kablene, da den femte blir den man ikke bruker avhengig av om man har close to stop eller open to stop. Eg koblet bar bort hele den gamle dødmannsknappen da eg aldri brukte den og aldri kom til å bruke den. Skal finne bilde... Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 13.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2018 Har faktisk ikke bilde av den..... Får ta neste gang eg er nede. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 13.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2018 Men, man må jo fortsatt ha nøkkel, kan jo ikke ta bort eksisterende utsyr ... ? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Joltus Svart 13.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2018 (redigert) Ja..... Det velger man da selv, men har ikke hørt noen snakke om å ta bort nøkkelen? I teorien kan man jo bruke dødmannsknappen som nøkkel, men da har man jo nada beskyttelse mot at hvem som helst starter båten og stikker.... Redigert 13.Januar.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2018 (redigert) Min står nå der hvor jeg hadde en trimindikator til den forrige motoren, passet jo i samme hullet heldigvis. Så det var jo flere fluer i en smekk. Hvordan man kan bruke denne dødmannsknappen som nøkkel skjønner jeg ikke helt. Da må man jo lage seg en egen startknapp istedenfor den originale tenningslåsen og evt. bruke hovedstrømbryter som tenningslås. Hva nå det skulle være godt for Redigert 13.Januar.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 13.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2018 Nei helt enig teerex. Men i teorien :p Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 13.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2018 (redigert) På Evinrude er iallefall dødmannsknappen på samme fysiske enhet som tenningsbryteren, så man kan likegodt beholde den som backup og legge selve snora et lurt sted. Jeg monterte mottakeren her på Enduro 550. Layouten på konsollet er vel ganske lik på 605, @John_Kr : Redigert 13.Januar.2018 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 13.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2018 John_Kr skrev for 21 timer siden: Begynner å endre mening ... Jeg får båten levert med dødmannsknapp dersom jeg ønsker det. Finnes det flere forskjellige modeller? Er det slik at denne enheten kan kobles inn på NMEA2000 kabelen? Det er to modeller nå; en som støtter én sender og en som støtter flere. I tillegg er det litt forskjellige måter å ha på seg senderen. Armbånd, klipse på vesten eller ha rundt halsen. Man flytter bare senderen mellom ulike holdere. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 13.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2018 Vurderer en slik plassering, regner med at ledningene rekker ... oppfatter også at det er en plugg som kan benytes dersom enheten eventuelt feiler som kobler forbi, da er vel en slik plassering noe dum. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Joltus Svart 13.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2018 (redigert) Det er en plugg ja,for å bruke denne må du ha tilkomst bak. Du erstatte da den enheten du ser med et kontaktsett som gjør dødmannsknappen deaktiv hele tiden. Du trenger forresten ikke prioritere å ha den veldig tilgjengelig til daglig, da den kun skal trykkes på for å evt restarte motor når du har falt isjøen... Så den kan helt fint plasseres litt mindre tilgjengelig enn du tenker her Av og til kikke på den for å se batteri status på armbåndet... Ledninger kan skjøtes ved behov..... Redigert 13.Januar.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 13.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2018 (redigert) Her kan du ihvertfall se denne enheten i aksjon. Se fra 1.20min. Ler litt hver gang han hopper ut i sjøen:) Redigert 13.Januar.2018 av Dr Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 14.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2018 Enig med Joltus, den trenger ikke å være så tilgjengelig at den er synlig hele tiden under kjøring. Med Evinrude-motor drar man ut pluggen på baksiden for å koble den ut. Da kan man bruke snora som backup. Man trenger ikke å plugge inn noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 14.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2018 Ok, da oppfatter jeg det slik at den bør monteres slik at bakparten er lett tilgjengelig og at man ikke bruker Evinrude "gaffelen" (snora) til vanlig. Dersom den trådløse enheten feiler så kan gaffelen settes i for å få kontakt med motoren igjen, stemmer dette? Må man trykke på armbåndet hver gang og rett før man skal starte? Det er jo litt styr det også ... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Joltus Svart 14.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2018 Faktisk ville eg montert den litt nede i båten, da den har litt lys, og det kan være en del sjenanse med ved kjøring i mørke. Skulle ønske disse lysene gikk an å fjerne egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 14.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2018 (redigert) John_Kr skrev 5 minutter siden: Må man trykke på armbåndet hver gang og rett før man skal starte? Det er jo litt styr det også ... Du tuller nå? Eg tror egentlig ikke det er vits for oss å mase noe mer. Hvis du synes det er mer styr å trykke på armbåndet enn å dra på seg den bedretne ledningen som er i veien uanpokkersett hva man skal gjøre så er det litt meningsløst å prøve å selge inn dette produktet. Bakdelen trenger ikke stå LETT tilgjengelig, men den må stå tilgjengelig uten bruk av masse verktøy. Som du ser her i tråden har folk hatt den i 3 år uten en eneste feil, det betyr at de ikke har vært baki og rotet med den. Så..... Funksjonalitet ved feiling kommer an på hvordan den kobles. Bare et spm: Hvilke ekstra tiltak har du hvis snorbryteren feiler? Eller hvis snora glemmes eller rotes bort? Sannsynligvis ingenting. Da trenger du heller ikke ha flere tiltak for denne. Når det gjelder denne tunge trykkingen så gjør eg som følger når eg er på båttur: Eg tar på armbåndet og aktiverer det når eg kommer i båten. Når eg kommer på holmen hvis eg skal det, så tar eg gjerne av armbåndet og lar det ligge i båten. Når eg da kommer hjem igjen trykker eg for å deaktivere det. I mellomtiden er det aktivt hele tiden. Redigert 14.Januar.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 14.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2018 :-) Ok, jeg har bare sett disse filmene på youtube, der driver de å trykker på knappen hele tiden, men er det slik at man trykker kun en gang når man kommer til båten så er dette selvfølgelig akseptabelt. Plassering så er jeg enig med dere, den blir eventuelt plassert rett over der hvor tenningslåse er, lett tilgjengelig på baksiden også. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Joltus Svart 14.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2018 (redigert) Dette produktet er laget med det formål å erstatte en dødmannsknapp som kun fungerer i småbåter med påhengs og knapt ratt. Man kan ikke bevege seg rundt. Med denne er man sikret at båten ikke stikker avgårde etter at man faller i sjøen. En veldig heving i sikkerhet med mitt bruk. Spesielt når eg er alene i båten med ungene, eller helt alene. Det er null stress forbundet med bruken. Man må jo vri om nøkkel, slå hovedbrytere på, ta inn fendere og trosser og masse greier. Et trykk på denne knappen kontra å måtte tre den snora og styre med den dårlige dødmannsknappen og i tillegg få et MYE sikrere produkt er nada. Og produktet er i tillegg laget på en slik måte at om det feiler er det ganske enkelt å overstyre det. Glemmer man armbåndet eller det går tom for batteri, så overstyrer man den. Feiler den, drar man ut ledningen bak (eller setter i pluggen i enden av ledningen, avh av hvilken motor man har) Montasjen var også veldig enkel. Løp og kjøp sier eg, men eg gidder ikke si det så mange ganger, da eg har null økonomisk interesse i Fell marine :p Anbefaler det utelukkende fordi eg er sykt fornøyd! Redigert 14.Januar.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 14.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2018 John_Kr skrev for 2 timer siden: Ok, da oppfatter jeg det slik at den bør monteres slik at bakparten er lett tilgjengelig og at man ikke bruker Evinrude "gaffelen" (snora) til vanlig. Dersom den trådløse enheten feiler så kan gaffelen settes i for å få kontakt med motoren igjen, stemmer dette? Den trenger ikke å være veldig lett tilgjengelig til hverdags, men det er greit å ha tilgang til den uten altfor mye prakk. Hvis den feiler, så drar du bare ut pluggen, og da fungerer motoren som den gjorde uten den trådløse dødmannsknappen. Du kan sette inn gaffelen hvis du vil bruke snora. Du kan starte motoren uten den gamle snora i nødsfall, men da har du jo ingen dødmannsknapp. John_Kr skrev for 2 timer siden: Må man trykke på armbåndet hver gang og rett før man skal starte? Det er jo litt styr det også ... Trykk én gang når du har skrudd på strømmen, ikke hver gang du starter motoren. Jeg synes det er en bra sikkerhetsfunksjon siden man ikke risikerer å kjøre avgårde uten armbåndet på seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.