Jump to content

Montering av trådløs dødmannsknapp på Nordkapp Enduro


jotto

Recommended Posts

Mener du trådløs dødmannsknapp? Nei den monteres vel akkurat slik som før. Har hatt den i 3 sesonger.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har ikke falt overbord så mange ganger, men det fungerer nok ja :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Man skal da altså enten paralellkoble eller seriekoble denne bryteren med den gamle, avhengig av hvilken motor man har. Dette finner man på nettsidene. Det samme gjør man med kabling. Og det fulgte med ganske bra tegninger i min pakke. 

 

Den skal så vidt eg husker også ha 12V selvsagt... Altså skal man bruke 4 av de 5 kablene, da den femte blir den man ikke bruker avhengig av om man har close to stop eller open to stop.

 

Eg koblet bar bort hele den gamle dødmannsknappen da eg aldri brukte den og aldri kom til å bruke den.

 

Skal finne bilde...

Link to post

Min står nå der hvor jeg hadde en trimindikator til den forrige motoren, passet jo i samme hullet heldigvis.

Så det var jo flere fluer i en smekk.

Hvordan man kan bruke denne dødmannsknappen som nøkkel skjønner jeg ikke helt.

Da må man jo lage seg en egen startknapp istedenfor den originale tenningslåsen og evt. bruke hovedstrømbryter som tenningslås. Hva nå det skulle være godt for :saint:

 

 

DSC_0425.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
John_Kr skrev for 21 timer siden:

Begynner å endre mening ...

Jeg får båten levert med dødmannsknapp dersom jeg ønsker det.

 

Finnes det flere forskjellige modeller? Er det slik at denne enheten kan kobles inn på NMEA2000 kabelen?

 

Det er to modeller nå; en som støtter én sender og en som støtter flere.

 

I tillegg er det litt forskjellige måter å ha på seg senderen. Armbånd, klipse på vesten eller ha rundt halsen. Man flytter bare senderen mellom ulike holdere.

Link to post

Det er en plugg ja,for å bruke denne må du ha tilkomst bak. Du erstatte da den enheten du ser med et kontaktsett som gjør dødmannsknappen deaktiv hele tiden. 

 

Du trenger forresten ikke prioritere å ha den veldig tilgjengelig til daglig, da den kun skal trykkes på for å evt restarte motor når du har falt isjøen... Så den kan helt fint plasseres litt mindre tilgjengelig enn du tenker her 

 

Av og til kikke på den for å se batteri status på armbåndet... 

 

Ledninger kan skjøtes ved behov..... 

 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post

Ok, da oppfatter jeg det slik at den bør monteres slik at bakparten er lett tilgjengelig og at man ikke bruker Evinrude "gaffelen" (snora) til vanlig. Dersom den trådløse enheten feiler så kan gaffelen settes i for å få kontakt med motoren igjen, stemmer dette?

 

Må man trykke på armbåndet hver gang og rett før man skal starte? Det er jo litt styr det også ...

 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
John_Kr skrev 5 minutter siden:

Må man trykke på armbåndet hver gang og rett før man skal starte? Det er jo litt styr det også ...

 

Du tuller nå?

 

Eg tror egentlig ikke det er vits for oss å mase noe mer. Hvis du synes det er mer styr å trykke på armbåndet enn å dra på seg den bedretne ledningen som er i veien uanpokkersett hva man skal gjøre så er det litt meningsløst å prøve å selge inn dette produktet.

 

Bakdelen trenger ikke stå LETT tilgjengelig, men den må stå tilgjengelig uten bruk av masse verktøy. Som du ser her i tråden har folk hatt den i 3 år uten en eneste feil, det betyr at de ikke har vært baki og rotet med den. Så..... 

 

Funksjonalitet ved feiling kommer an på hvordan den kobles. 

 

Bare et spm: Hvilke ekstra tiltak har du hvis snorbryteren feiler? Eller hvis snora glemmes eller rotes bort?


Sannsynligvis ingenting. Da trenger du heller ikke ha flere tiltak for denne.

 

Når det gjelder denne tunge trykkingen så gjør eg som følger når eg er på båttur: Eg tar på armbåndet og aktiverer det når eg kommer i båten. Når eg kommer på holmen hvis eg skal det, så tar eg gjerne av armbåndet og lar det ligge i båten. Når eg da kommer hjem igjen trykker eg for å deaktivere det. I mellomtiden er det aktivt hele tiden.

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post

:-)

Ok, jeg har bare sett disse filmene på youtube, der driver de å trykker på knappen hele tiden, men er det slik at man trykker kun en gang når man kommer til båten så er dette selvfølgelig akseptabelt.

 

Plassering så er jeg enig med dere, den blir eventuelt plassert rett over der hvor tenningslåse er, lett tilgjengelig på baksiden også.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Dette produktet er laget med det formål å erstatte en dødmannsknapp som kun fungerer i småbåter med påhengs og knapt ratt. 

Man kan ikke bevege seg rundt.

 

Med denne er man sikret at båten ikke stikker avgårde etter at man faller i sjøen. En veldig heving i sikkerhet med mitt bruk. Spesielt når eg er alene i båten med ungene, eller helt alene.

 

Det er null stress forbundet med bruken. Man må jo vri om nøkkel, slå hovedbrytere på, ta inn fendere og trosser og masse greier. Et trykk på denne knappen kontra å måtte tre den snora og styre med den dårlige dødmannsknappen og i tillegg få et MYE sikrere produkt er nada.

 

Og produktet er i tillegg laget på en slik måte at om det feiler er det ganske enkelt å overstyre det. Glemmer man armbåndet eller det går tom for batteri, så overstyrer man den. Feiler den, drar man ut ledningen bak (eller setter i pluggen i enden av ledningen, avh av hvilken motor man har) Montasjen var også veldig enkel.

 

Løp og kjøp sier eg, men eg gidder ikke si det så mange ganger, da eg har null økonomisk interesse i Fell marine :p

 

Anbefaler det utelukkende fordi eg er sykt fornøyd! 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
John_Kr skrev for 2 timer siden:

Ok, da oppfatter jeg det slik at den bør monteres slik at bakparten er lett tilgjengelig og at man ikke bruker Evinrude "gaffelen" (snora) til vanlig. Dersom den trådløse enheten feiler så kan gaffelen settes i for å få kontakt med motoren igjen, stemmer dette?

 

Den trenger ikke å være veldig lett tilgjengelig til hverdags, men det er greit å ha tilgang til den uten altfor mye prakk.

 

Hvis den feiler, så drar du bare ut pluggen, og da fungerer motoren som den gjorde uten den trådløse dødmannsknappen.

 

Du kan sette inn gaffelen hvis du vil bruke snora. Du kan starte motoren uten den gamle snora i nødsfall, men da har du jo ingen dødmannsknapp.

 

John_Kr skrev for 2 timer siden:

Må man trykke på armbåndet hver gang og rett før man skal starte? Det er jo litt styr det også ...

 

 

Trykk én gang når du har skrudd på strømmen, ikke hver gang du starter motoren. Jeg synes det er en bra sikkerhetsfunksjon siden man ikke risikerer å kjøre avgårde uten armbåndet på seg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...