Jump to content

Turtall og knop -


roped

Recommended Posts

Mye fart på båten din med det turtallet, trenger ikke nødvendigvis og være riktig turtellern. Er forresten gps stilt inn på knop og ikke miles? Har en kompis med Draco som kjører minst 25 knop,

når jeg kjøre like fort, men min GPS viser 20 knop. Min sto på knop, hans på miles.

Link to post
Share on other sites

Hei Kristian! Takk for svaret. Jeg er enig i at båten ikke skal gå fortere, men jeg lurer på om den skal gå i samme fart med 5100 omdr slik at den kansje blir raskere i starten. Full gass på en B20 er 5100. Er det vanlig at båten skal oppnå fullt turtall? :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, det er vanlig at den skal oppnå fullt turtall. Med en såpass lett båt med helplanende skrog skal ikke dette være noe problem. Jeg har vondt for å tro at båten virkelig går 34 knop. Min Selco 18 med AQ 130 og VP 100 drev klarte akkurat 30 knop på 5100 rpm. Og den motoren var i toppform.

 

Her er det definitivt noe som ikke stemmer.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig at det må være no`"muffen`s" her. Motoren er nyoverhalt og skal være i toppform, så jeg skal sjekke fartsmåleren (humminbird) om den er riktig innstilt. I så fall må det være feil propell eller utveksling. Er det noen som vet hva det skal være?? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Utvekslingen skal stå på drevets nedre del, så vidt jeg husker, men dette kan du lett sjekke. Drei motoren rundt med gearet satt i forover. Få noen til å følge med på propelleren og tell hvor mange ganger den går rundt når du dreier motoren en omdreinig. På din motor\drev (hvis utvekslingen er riktig) skal du dreie motoren litt over to omdreiniger på en omdreinig på propelleren.

 

mvh

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

Sørg for å få sjekket hva slags kamaksel du har. Sett nå at fartsmåleren din er feil, turteller og propeller riktig og at du faktisk ikke får mer 4000 omdreininger, da kan problemet ligge i feil kam. På disse motorer er det i hovedsak kamaksel og ventilstørrelse som gir HK.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Har sjekket en del av opplysningene dine "Marta" og kommet frem til at utvekslingen mellom motor og drev er riktig (2,15:1) men jeg oppdaget noe når jeg skulle sjekke tenningen med vanlig prøvelampe.

Da jeg satte den ene delen av lampa på batteriet+ og den andre på stiften etter å ha stilt motoren med 9 grader fortenning, så løsnet jeg fordeleren for og vri den i rett stilling. Lampa skal jo slokke når stiftene åpner seg, men her ble det bare veldig dårligere lys når dette skjedde. Har du noen formening om dette??

Link to post
Share on other sites

Det med lyset er nok en konsekvens av kondensatoren.

Kondensator er nok en del jeg ville byttet om du ikke har gjort det.?

 

Ellers kan det nevnes at den yter ca 71 hk ved 3000 omd. og 115 ved 5100 (kan økes til 5500 ved lette båter som skal ha en fart over 30 knop, ...ifølge org. manual)

 

Tror heller ikke at det stemmer at du klarer 34 knop ved 4000 omd. da hadde du hatt en veldig lettdreven båt med tanke på tilgjenglige hk ved det turtallet....?

 

Nå det gjelder kammen, er det riktig at det stor forskjell på de til båt og de til bil , men det går mye på få dreimomentet på riktig sted..

 

jeg ville satset på å få kontrollert turteller først, hvis den er riktig så ville jeg målt farten over en kjent distanse.

 

PS hvis den er overhalt, så kan det også være at det er montert inn en topp pakning til bil, og denne er tykkere en den til båt og du har da bare 8,5 eller noe i kompresjon, med dertil lavere effekt.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Vel! spennende er det. Har hatt en prat med forige eier av båten, som forteller meg at den nyoverhalte toppen har fått en "vassere" kam, uten at han var sikker på hva den het. Kan det være noe i det at båten greier ca 34 knop på 4200 omdr. dersom den er sterkere? Han trodde kansje man kunne bytte propell for å få den til å bli litt raskere i starten og oppnå høyere turtall, men mente det ikke var noe poeng og få båten opp i så høyt turtall dersom den var "rask nok" i starten. Hva også med bensinforbruk? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har bare kjapt skummet igjennom tråden, men kan det tenkes at dynamoen tidligere er byttet på maskinen?

 

Dersom du henter turtalllet på dynamoen (som ikke er uvanlig) kan det kanskje være at utvekslingen er feil dersom denne er byttet, eller dersom reimhjulet er byttet. ...og om så er tilfelle vil det vel også si at den ikke lader optimalt på lave turtall.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Har du noen mulighet for å sjekke farten med f.eks GPS?

Synes nemlig også det høres rart ut med 34 knop/4200 o/min, kan vedde en stor :cheers: på at farta i virkeligheten er langt lavere.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Turtallet blir hentet på dynamoen, og ganske riktig, den lader ikke så godt på lavt turtall. Vil det da si at turtallet kanskje er 5100 omdr og farten ok?  Jeg skal måle med GPS. Viser den altid riktig?

<{POST_SNAPBACK}>

GPS viser alltid riktig, men den viser fart over grunn, og ikke fart igjennom vann. Hvorfor er turtallet hentet fra dynamoen? Det er jo det man gjør på diesel og skal ikke være nødvendig her. På mine AQ motorer var turteller koblet til coil, på "1"-polen. Har du original turteller?

 

mvh

 

Marna (ikke Marta :wink: )

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...