Jump to content

Turtall og knop -


roped

Recommended Posts

Beklager Marna (Marta var nok en glipp ) Det er lett for en nybegynner her og komme ut på dypt vannn

Jeg har orginal turteller, men det er mulig jeg tar feil mhh til hvor den er tatt ut.

Når du sier at GPS viser fart over grunn, betyr det at den gir andre tall??.

Håper og kunne gi litt bedre grunnlag når jeg får målt med GPS.

Er mektig glad for tipsene dere gir meg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vel, vel, det skjer i alle fall noen fremskritt. Har endelig funnet ut at propellen som sitter på er en 14X14. Vil det gjøre susen og bytte propell? og ev. til hvilken? Båten går jo fort nok, men den har lavt turtall og er treg i starten.

Link to post
Share on other sites

14x14 er jo en relativt liten propell, ikke sikker på hvor mye mindre som fins til det drevet.

Hvis du trykker på linken "medlemssider" i øvre høyre hjørne og deretter "propell-slipp beregning" så kan du regne ut teoretisk fart iht turtall, utveksling og prop.stigning , med verdiene du oppgir så havner vi på litt over 20 knop... så det er noe her som ikke henger på greip.....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Her vil jeg anbefale å begynne i riktig ende, og det er å sjekke hva som er hva. Først; få kontrollert turtallet, dernest, få kontrollert hvilken fart du har på maks turtall. Det blir bare feil å skulle anbefale noe som helst så lenge det er viktige ting her som ikke vi vet.

 

Noen eksempler:

 

Sett at din turteller er riktig, og at maks turtall er 4200 rpm, og at farten virkelig er 34 knop. Da vet vi for sikkert at propelleren ikke er 14 x 14, eller at utvekslingen ikke er 2,15:1. Det er rett og slett ikke mulig å få så høy hastighet på det turtalet med den propelleren\utvekslingen.

 

Sett at turtall er riktig; 4200, og at farten er feil, kanskje bare rundt 24 knop. Da vet vi at turtall, propeller og utveksling er sånn noenlunde riktig. Samtidig vet vi at du har en "snill" propeller. Da er det etter all sannsynlighet noe med motoren som gjør at fart og turtall ikke er høyere, f.eks feil kamaksel, feil toppakning eller feil med tenning\forgasser.

 

Hvis alt med motor er i orden, og du har den utvekslingen du oppgir og den propelleren du oppgir, så vil din båt på full fart (5100 rpm) gjøre ca. 28-29 knop.

 

Kan sikkert sette opp flere scenarier, men som du ser; det er vesentlig for å gi gode råd at du med sikkerhet vet hva som er hva.

 

Til sammenlikning gikk min Selco 18 (ca 900 kg) rundt 30 knop på fullt turtall (5100 rpm). Drevet hadde utveksling på 1,66:1 (propelleren gikk altså raskere enn din) og propelleren var 14x13.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut, for å få sjekket turtallet kan du bruke en vibrasjonsturteller som du holder mot blokka ,evt. sjekk på et verksted om de har en sånn du kan låne

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg kommet et lite skritt lengre. I båten sitter det en Humminbird 250 DX ekkolodd. knopmåleren på den viser riktig opp til ca 7-8-knop. når jeg ga full gass og målte samtidig med GPS`n så fikk jeg se at (riktig nok som dere sa) at GPS`n viste 22 knop når den andre tok av helt til 34.Hva kan det komme av?

Da har vi følgende fakta foreløpig: 4200 omdr. 14x14 propeller og 2,15:1 drev og 22 knop.

I morgen blir tenning - kamvinkel - turtall og kompresjon testet. Spennende :cheers:

Link to post
Share on other sites

I båten sitter det en Humminbird 250 DX ekkolodd. knopmåleren på den  viser riktig opp til ca 7-8-knop. når jeg ga full gass og målte samtidig med GPS`n  så fikk jeg se at (riktig nok som dere sa) at GPS`n viste 22 knop når den andre tok av helt til 34.Hva kan det komme av?

<{POST_SNAPBACK}>

Vet ikke hva slags teknologi ekkoloddet bruker for å måle farta, men kanskje giveren står sånn at det blir turbulens rundt den når båten kommer opp i plan, sånn at målingen blir misvisende av den grunn?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva slags teknologi ekkoloddet bruker for å måle farta, men kanskje giveren står sånn at det blir turbulens rundt den når båten kommer opp i plan, sånn at målingen blir misvisende av den grunn?

<{POST_SNAPBACK}>

Enten er det et rør, som måler vanntrykket, eller så er det et skovlehjul.

 

Ingen av delene, så har du 12 knop medstrøm :lol::lol:

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Da har vi følgende fakta foreløpig: 4200 omdr. 14x14 propeller og 2,15:1 drev og 22 knop.

I morgen blir tenning - kamvinkel - turtall og kompresjon testet. Spennende :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

 

:headbang: I dag har det blitt testet kompresjon, den var helt jevn på alle fire syl. og viste 850 kPa

Tenningen ble stilt med stroboskop, og kamvinkel/ stiftåpning ble stilt riktig. Motoren går som en klokke, men jeg får ikke mer en 4200 omdr. og fart på 22 knop.

Er kompresjonen riktig tro? kan det være feil toppakning? Eller finnes det andre årsaker også??

Link to post
Share on other sites

I dag har det blitt testet kompresjon, den var helt jevn på alle fire syl. og viste 850 kPa

 

 

hmm. er ikke det omtrent det samme som 8,5 kg/cm2 ? isåfall, virker du som du har en topp pakning til bilbruk.

Marinepakningne er tynnere og du skal ha kompresjonsforhold på: 9,5:1 noe som er ca 12-14 kg/cm2 ved 200 omd/min. (startmotorhastighet..)

 

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

vil 8,5:1 til 9,5:1 gjøre så stort utslag at den vil øke turtallet med 1000 omdr??

<{POST_SNAPBACK}>

Vet ikke, men slik jeg forstår det har du 8,5 kg/cm2 i mompresjon og ikke 12-14 som du skulle hatt....

Kompresjonsforhold er vel bare diferansen i volum når stempelet står i øvre dødpunkt og volumet der hvor stempel står når ventilene er helt lukket i kopresjonstakten?? korriger meg gjerne!

 

men uansett så står det i manualen at du skal ha 12-14 kg/cm2 ved 200 omd og hvis du har koplet på en kompresjonstester, kjørt starteren og den viser 850 kpa så mener jeg at du ikke har mer enn 8,5 kg/cm2 og det er iallefall veldig lite!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

HJEEELP!! Nå er gode råd veldig takknemlige. Som dere vet har jeg slitt en stund med ulike uvissheter med motoren. Nå som alle instillinger er riktige, vet jeg at det sitter en Biltema toppakning i motoren.

Motoren er nyoverhalt og kompresjonen er helt jevn, men kun 8,5:1. Jeg har snakket med Drevia, og de mener at det ikke er serlig forskjell på deres pakning og Biltema når det gjelder kompresjon. Finnes det noen erfaring med dette eller andre ting som kan gjøre at jeg får opp kompresjonen? :headbang::headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Toppakning til AQ-120/B-20 finnes i tre forskjellige tykkelser: 0.8, 1.2 og 2 mm.

Biltema´s er 1.2 mm, og skulle du bytte til 0,8, vil du ikke merke noen særlig forskjell på hverken kompresjon eller turtall.

 

Lurer nok på om det ikke er en marinisert bil-motor og ikke en original Volvo Penta du har...

På originale AQ-115 (og QA-130) er nemlig topplokket 3mm lavere enn de som står i bil. Det kan være grunnen til at komp'en er 8,5 og ikke 10-11 Kg.

 

Mvh Ketil Morstøl.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Toppakning til AQ-120/B-20 finnes i tre forskjellige tykkelser: 0.8, 1.2 og 2 mm.

Biltema´s er 1.2 mm, og skulle du bytte til 0,8, vil du ikke merke noen særlig forskjell på hverken kompresjon eller turtall.

 

Lurer nok på om det ikke er en marinisert bil-motor og ikke en original Volvo Penta du har...

På originale AQ-115 (og QA-130) er nemlig topplokket 3mm lavere enn de som står i bil. Det kan være grunnen til at komp'en er 8,5 og ikke 10-11 Kg.

 

Mvh Ketil Morstøl.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det med forskjellen på høyden mellom marine og biltopplokk visste jeg ikke om, men nå bestilte jeg et ferdig marinisert topplokk til min motor. Men da er det jo bare å få det planslipt på nærmeste motorverksted. Det er ikke avskrekkende priser på slikt arbeid, jeg betalte bare noen hundrelapper for honing og palnsliping av blokka mi...

Ville tro at de hadde de dataene de trenger for å kontrollere at det ikke er slipt før ( slik at du ikke får for høy komp.)

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei.

Toppakning til AQ-120/B-20 finnes i tre forskjellige tykkelser: 0.8, 1.2 og 2 mm.

Biltema´s er 1.2 mm, og skulle du bytte til 0,8, vil du ikke merke noen særlig forskjell på hverken kompresjon eller turtall.

 

Lurer nok på om det ikke er en marinisert bil-motor og ikke en original Volvo Penta du har...

På originale AQ-115 (og QA-130) er nemlig topplokket 3mm lavere enn de som står i bil. Det kan være grunnen til at komp'en er 8,5 og ikke 10-11 Kg.

 

Mvh Ketil Morstøl.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette med forskjell på biltopp og marinetopp i høyden er nok, så langt jeg kjenner til, en myte. Snarere er det omvendt på visse utgaver av senere B-20 med innsprøytning. Toppene er så vidt jeg husker 87mm. dette har jeg sjekket selv med en biltopp og en original marinetopp ved siden av hverandre.

 

For høy kompresjon i en marinemotor vil gi for stor belastning av motoren, dette i følge Iglebæk motor i Kristiansand. Det er i prinsippet ingen forskjell på marine og bilutgaven av B-20. AQ 115\130 er vanlige B-20 motorer som er marinisert.

 

Forskjellene er som følger:

1: De fleste er originalt levert med kamdrev i stål i stedet for bakelit.

2: Toppen er bygget om for inntak av kjølevann fra oversiden i stedet for undersiden som på bil.

3: Kjølerøret i toppen har et hull i bakkant (bak frostpluggen) for bedre kjøling av syl. nr. 4. Dette fordi uttaket til varmeapparat er stengt.

4: Kamakselen er den samme som mange B-20 sport motorer av katagori "c".

5: AQ 115 c og AQ 130D har toppakning på 2,5 mm.

6: Motoren er påmontert oljekjøler.

 

I tillegg til dette kommer annen frontkåpe for gjennomgang av aksling til sjøvannspumpe, vannavkjølt eksosmanifold, og simmering i stedet for filtpakning i bakkant av veivaksel.

 

Motoren din "Roped" er ganske sikkert en en bilmotor i utgangspunktet. At den skal være en original marinemotor fra tidlig 70-tall har jeg liten tro på. Dette spiller i prinsippet ingen rolle, men det stiller visse krav til den som har bygget den opp.

 

Følgende kan spille inn på effekten\turtallet:

 

-Toppakning.

-Diameter på innsugsventiler, skal være 44 og ikke 42 som på de fleste biler.

-Kamaksel skal ha kategori C eller K.

-Ved bytte av kamaksel skal også ventilløfterene (tønnene) byttes, og akselen skal settes inn med egen pasta for første gangs oppstart.

- Hva med forgasser, er den i form, får du fullt utslag på hendelen?

- Har du original fordeler? Beveger vektene seg i denne fritt og fint?

 

I tillegg er kompresjonen din tydeligvis alt for dårlig, så sant den er riktig målt. Var alle tennplugger ute, og batteriet i toppform da du målte?

 

Var jeg deg ville jeg leve med motoren slik den er i sommer, og heller overhale den i vinter. Da kan du sjekke toppakning, kamaksel, tønner etc og eventuelt bytte ut dette. Nye stempelringer, kamaksel med tønner, planing av topp pluss pakninger koster deg et sted mellom 2 og tre tusen kroner. Arbeidet gjør du på en god dag med nok kaffe og et par pizzaer.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jada. Toppen kan slipes. 3mm for å være nøyaktig. I følge Volvo's service håndbok er toppens høyde 86,7mm, alså 3mm lavere enn den som normalt står i en bil.

Det aller enkleste er faktisk å få tak i et topplokk fra en B-20E, ettersom den allerede er 86,7mm og har 44mm innsugningsventiler.

Det eneste du må gjøre bortsett fra den vanlige mariniseringen, er å blende hullende til innsprøytningsdysene. Til det bruker du Plastic Padding "kjemisk plast".

 

Har nettopp gjort denne operasjonen selv, og det er bare å spørre om du lurer på no' :smiley:

 

Servicehåndbok ligger tilgjengelig på medlemssidene.

 

Mvh Ketil Morstøl.

Link to post
Share on other sites

Det kan den, men det er ikke å anbefale. Dine turtallsproblemer ligger ikke i en millimeter fra eller til på toppen. Den har nok den høyden den skal ha. Som sagt, følg sjekk listen min i innlegget over, og du har nok dine 5100 rpm.

 

Har du noen gode bilder av motoren? Da blir det lettere å se om tingene er skikkelig gjort. er det skikkelig på utsiden, er sjansene der for at det er skikkelig på innsiden også.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...