Marna Svart 13.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Jeg har aldri hørt om at en biltopp er 3mm høyere enn en marine, men for all del. En enkel måte å sjekke dette på er å ta av toppdekselet og mål. De 86, 7 mm er fra toppens bunn (pass på at du ikke måler nedenfor toppakningen, denne ser du så vidt stikke ut mellom blokk og topp) til den flaten som toppdekselet hviler mot. Vanskelig å måle pinlig nøyaktig, men du ser fort om det er tre mm fra det det skal være. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
roped Svart 13.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Fra 8,5 til 12-14 i kompresjon virker for meg til og være mye forskjell. Dersom det nå viser seg at det er de 3 mm som skal til for og få riktig kompresjon, så vil det fortsatt antagelig være for liten insugsventil (42) men vil jeg få et vesentlig bedre drag i båten ved bare å få opp kompresjonen? så får jeg heller ta resten til vinteren, eller er det bortkastet? Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 13.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Stopp en halv nå :-) Er du sikker på at kompresjonen er riktig målt? En annen ting er at kompresjonsforholdet er stort sett det samme på bil som på båtutgaven. B-20 A har samme kompresjonsforhold som AQ 130 B som yder 115 HK SAE. Resten av disse motorer har samme forhold sånn nesten (skiller f.eks. bare 9,5 til 9,7) på både bil og båt. De pakninger som her benyttes går fra 0,8mm til 2,5 mm. Altså et skille på maks 2,3 mm. Dette gir at toppene til bil og båt i det alt vesentlige er de samme. Derfor. Dårlig kompresjon, hvis det er det du har, kan skyldes flere ting enn selve toppen. Det kan være sjaskete utført ventilslipearbeid. Det kan være satt inn feil stempler, feil pakning, og motoren kan også være ganske så sliten. At en motor skal være overhalt betyr alt fra nye plugger og byttet olje til fullstendig verkstedoverhaling fra innerst til ytterst. det eneste som gjelder her, er at enten har du gjort arbeidet selv, eller at selger fremviser gyldige kvitteringer. Tut og kjør med motoren i sommer. Plukk den fra hverandre til vinteren. Da kan du måle og sjekke hva som er hva. Nok en gang, ikke gjør noe som helst med det som virker, og i hvert fall ikke før du vet hva som er hva. Den eneste måten å finne ut det på er å ta ting fra hverandre. Denne motoren er meget lett å skru på, delene er billige og verkstedhåndbøker florerer. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Marna Svart 13.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Fra 8,5 til 12-14 i kompresjon virker for meg til og være mye forskjell. Dersom det nå viser seg at det er de 3 mm som skal til for og få riktig kompresjon, så vil det fortsatt antagelig være for liten insugsventil (42) men vil jeg få et vesentlig bedre drag i båten ved bare å få opp kompresjonen? så får jeg heller ta resten til vinteren, eller er det bortkastet? <{POST_SNAPBACK}> Du må skille mellom kompresjonsforhold og kompresjonstrykk. Se her: http://www.stahlmotor.se/kompression.html mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
roped Svart 13.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2005 Takker på det varmeste så langt. Fantastisk fin hjelp. Det blir nok vinterarbeid her skjønner jeg. Sitér dette innlegget Link to post
roped Svart 16.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2005 Spørsmål om dette kan være en årsak til mine problemer med motoren? Motoren går som kjent med lav kompresjon og for lavt turtall. Den går også ujevnt på tomgang, og den fusker når jeg gir halv gass. på full gass merker jeg ikke så mye til det. Jeg har fått høre at dersom kamdrevet og veivakseldrevet er 1 tann feil, så kan dette oppstå. Er det mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 16.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2005 En tann feil.....tja, vil tro det ville gjøre større utslag. Men dette kan du lett sjekke. På remskiven har du et lite hakk\merke som indikerer øvre dødpunkt. På skjoldet (hvor veivakselen kommer ut) foran på motoren har du en liten pil\markering. Når remskivehjulet står med sitt merke på denne pil\markering skal sylinder nr. 1 (den fremste) være på sitt øverste, og begge ventiler lukket. Samtidig skal skal rotoren i fordeleren peke mot et lite hakk (som viser til sylinder nr. 1) i fordelerhuset, eller nøyaktig 180 grader overfor dette (alt etter som hvilken takt motoren befinner seg i). Hvis alt dette stemmer overens, er motoren sannsynligvis skrudd riktig sammen, og kamdrev satt i riktig posisjon. Tidligere har du beskrevet at motoren går som en klokke, bortsett fra turtallet. Nå sier du at den går ujevnt på tomgang og fusker ved pådrag. Dette kan tyde på forgasserproblemer. Et pakningssett koster ikke all verden, alternativt kan du ta kontakt med forgasserservice i Drøbak og få den overhalt der. Men, som tidligere nevnt; her er det så mange usikkerhetsmomenter, at en fullstendig overhaling\demontering er å anbefale. mvh M Sitér dette innlegget Marna Link to post
Marna Svart 16.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2005 Kom på en ting til. Siden du har Strombergforgasser....har du sjekket om det er forgasserolje på den? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
roped Svart 16.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2005 Tusen takk Marna, jeg sjekker videre etter oppskriften din. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 16.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2005 Hvis du trenger deler, så er den en på Finn som selger en masse til din motor..annonse Bare et tips. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
roped Svart 16.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2005 Hallo Marna! jeg har kansje utrykt meg litt feil når det gjelder "går som en klokke" det jeg mente var på fullt turtall for da merker jeg det ikke. Må nok skjerpe meg, for det er ikke Stromberg, men solex forgasser. Beklager Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 16.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2005 Solexen min ble helt som ny etter et overhalingsett, det viste seg at avleiringer i akselerasjonspumpen var et kjent problem. og også nåleventilen til flotørkammert. Fult sett for å splitte forgasseren og bytte de nevnte deler + ny justerings skrue koster kr 1000.- Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
roped Svart 19.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2005 Vel, jeg jobber med saken, og må vel snart nå målet. Prøver så godt jeg kan og følge rådene deres for å løse problemet. I dag har jeg sett på tenningsmerket på reimskiva i forhold til merket på fordeleren, men går det ikke an og ha de to merkene riktig men alikevel ha feil mellom kam og veivaksel? Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 19.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2005 I dag har jeg sett på tenningsmerket på reimskiva i forhold til merket på fordeleren, men går det ikke an og ha de to merkene riktig men alikevel ha feil mellom kam og veivaksel? <{POST_SNAPBACK}> Ikke både merkene på remskive\skjord og rotor\fordeler. Disse må samnellignes, og da vil feil på kamdrev i forhold til veivaksel vise seg. mvh M. PS. Ta kontakt med Forgasserservise i Drøbak, han har alt du trenger til Solex'en din. Det er sikkert en PAI 44. Sitér dette innlegget Marna Link to post
roped Svart 19.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2005 Spennende. Da jeg satte reimskiva på Ø.D pekte rotoren en kvart omdreining feil i forhold til hakket i fordeleren. men den pekte på pluggledning nr. 1. Det går jo og løfte opp fordeleren og flytte tannhjulet der slik at rotoren peker riktig mot merket og så flytte ledningene etter men det vil jo ikke endre at det kan være en tann feil mellom kam og veiv? eller hva ? Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 19.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2005 Spennende. Da jeg satte reimskiva på Ø.D pekte rotoren en kvart omdreining feil i forhold til hakket i fordeleren. men den pekte på pluggledning nr. 1. Det går jo og løfte opp fordeleren og flytte tannhjulet der slik at rotoren peker riktig mot merket og så flytte ledningene etter men det vil jo ikke endre at det kan være en tann feil mellom kam og veiv? eller hva ? <{POST_SNAPBACK}> Uansett viser dette til noe vi har vært inne på før i denne tråden; noen har slurvet når motoren skulle settes sammen. En slik feil som du her viser til, gjør ikke en som vet hva han (hun?) driver med. Og nei, det vil ikke endre at det kan være en tann feil. Men feilstilling av kamdrev er lite sannsynlig, dette er så tydelig merket at du må være blind eller totalt imbesill for å gjøre feil. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
roped Svart 19.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2005 Helt enig, men det øker jo selfølgelig mistenksomheten til at sammensetningen av kamdrev og veiv også kan være gjort så amatørmessig at de der også har greid og bomme. Jeg skal ta av dekslet ved reimjulet og sjekke merkene slik at jeg kan få fred for denne tanken. Er det noe spesielt jeg bør tenke på ved demontering av vannpumpe og lign.? Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 19.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2005 Tja, pass på å ha ny pakning tilgjengelig. Det lønner seg også å løsne bunnpanneskruene litt bakover på motoren, gjerne de første tre skruer. Bare løsne et par turn. Dette for å lette demonteringen av veivakseldeksel. Når du først er i gang kan du jo spandere på deg ny filtpakning også, husk å sette den inn med motorolje. Bunnpanneskruer skal ikke dras hardt til. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
roped Svart 26.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2005 Det ser ut til og bli en meget fin båtsommer etter fantastiske råd og hjelp fra dere. Siste utvikling i prosjektet ble til at jeg sendte forgasseren til forgasserservice i Drøbak, (som forøvrig kan anbefales på det sterkeste når det gjelder service) og for kun kr 1.500.- var den nyoverhalt og tilbake hos meg på noen få dager. Jeg skiftet coil og kondensator før jeg satte i den "nye" forgasseren , og båten går nu helt klokkerent. Skovelhjulet som måler knop, ble justert (det satt litt for langt ned) slik at det nu viser riktig fart. Jeg får fortsatt ikke mer en 4000 rpm, og 22 knop, men tror kanskje at det er et forsøk vært og prøve en annen propell. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 Låner denne tråden for å poste et spørsmål om turtall / propellstørrelse... I min snekke har jeg en Ford på 1,8l og som i flg. instruksjonsboka yter 60 hk. Denne motoren er en bilmotor som ble kjøpt inn ny i 1996, marinisert og satt inn i min Saga 27. Har nå brukt denne motor i 1 mnd (30 motortimer) og begynner å kjenne denne motor "litt". Instruksjonsboka sier at topp turtall (uten belastning ??? ) skal være 5140 r/min, dette oppnår jeg, prøvde å ruse motoren i helga og fikk dette turtallet. Ved belastning oppnår jeg max 3400 r/min som er vesentlig mindre enn "ruseturtall." Mitt selvpålakte masj turtall er forøvrig 3000 r/min og en behagelig fart på ca 7,5 knop, motorstøy er også helt til å leve med. I og med at jeg har snekke så er jeg ikke interisert i større fart, men er opptatt av at motoren skal kunne ha et behagelig liv der nede i kjeller`n. Motoern kommer ikke med svart røyk, (bare vanndamp ved høye turtall) oljeforbruket er moderat, og jeg er fornøyd med denne kombinasjon av motor og båt. Så mitt spørsmål er om at jeg kunne gå ned ett hakk i stigning på propellen og at motoren kunne jobbe lettere ved et høyere turtall ? Vil det ha noe å si på levetiden for motoren ? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.