Jump to content

Vannbåren varme. Tilkobling på Yanmar 4JH2-HTE.

Kenneth 81

Recommended Posts

Jeg holder på å installere en dieselvarmer og defroster i Biamen. Fra før av så er det varmtvannstank koblet på motorens kjølesystem. ('89 Yanmar 4JH2-HTE). Tanken er å seriekoble motor, dieselvarmer, defroster og varmtvannstanke. Dagens lille utfordring er at defrosteren har tilkobling for 16mm slanger, men nipplene på motoren er bare 12mm.

Det store spørsmålet er: Skal jeg trekke 16mm-slanger over alt og bruke overganger fra 16mm til 12mm nær motoren, eller kan nipplene på motoren byttes? I såfall, hvor får jeg tak i 16mm-nippler som passer på en Yanmar 4JH2-HTE?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Med så mye fint utstyr, vile jeg vurdert og koble slik at berederelementet (hvis du har) gir varme til defroster med landstrøm, og mulighet for varmtvann ved kjøring av dieselvarmer. Sikkert andre på bloggen som har bedre råd om dette. Usikker på om du får nok sirkulasjon nok av varmtvann gjennom motoren.

Tror det har vært en annen post om dette på forumet her.

Jeg har ikke bereder med element, så det blir kun motor og dieselvarmer som varmekilder.

Her er den foreløpige skissen:

bilde

Ekspansjonstank(er) og sirkulasjonspumpe er ennå ikke tegnet inn.

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Anbefaler deg å holde kjølesløyfa for motor unna defrostere og Webasto.  Lag en egen sløyfe hvor vv-tank, Webasto og defrostere inngår, samt en varmeveksler som veksler varme med motorsløyfa. 

Det gir bedre sikkerhet ved eventuelle lekkasjer i denne sløyfa, samt at sløyfene er uavhengig av hverandre.  Sirkulasjonspumpa kan sirkulere sekundærsløyfa uavhengig av kjølevannspumpa på motoren.

Jeg har 3 ulike rele som styrer sirkulasjonspumpa.  Ett som får manuell inngang (kun sirkulering), f.eks for å lufte eller tømme ut systemet, eventuelt bruke energien som ligger i vvv-tanken (selv om dette er helt minimalt), ett som gir start til pumpa når motor starter, og ett som gir signal om start når dieselvarmer starter.

Jeg la stort sett alt opp med pex-rør, og gjengede forbindelser.  Noe gummislanger var likevel nødvendig.  Unngå for mange ventiler, det blir lett glemt, og årsak til lekkasjer.

Her er skisse av mitt opplegg:

skjema_for_vannvarmer.jpg

Det ser unektelig bra ut det opplegget ditt seilglede, men jeg har ett veldig stramt budsjett (som jeg strengt tatt har sprengt allerede) så jeg vil prøve å holde ting så enkle som mulig. En varmeveksler for å isolere motor fra resten tror jeg rett og slett at jeg ikke har råd til om jeg ikke kan finne noe overraskende billig en eller annen plass.

Kenneth,

skjønner budsjettet bør holdes, menkan du ikek be "finansministeren" om ekstrabevilgning til et så viktig prosjekt som komfort i båten ? :yesnod:

Med tanke på den mengden båtlapper den snekka allerede har spist, så tror jeg at jeg står over det :giggle: Det skal bli varme, spørsmålet er bare hvor komplisert systemet ender opp med å bli. :smiley:

Hvorfor gjøre ting så komplisert & dyrt?

En sløyfe med alt i serie funker fint. Trenger kun stenge ventiler på motoren. Om du får lekkasje er det bare og stenge kretsen.

I utgangspunktet så er det nettopp det som er planen. Eneste er at jeg vil ha mulighet til å i hvert fall koble motoren ut slik at jeg slipper å varme den når jeg ligger i ro. Er ikke 100% sikker på om jeg vil ha mulighet til å koble defrosteren ut, men det hadde vært kjekt å kunne bruke den som friskluftvifte for kabinen. Det er nemlig ganske dårlig ventilasjon der nede. :nonod:

Hvorfor gjøre ting så komplisert & dyrt?

En sløyfe med alt i serie funker fint. Trenger kun stenge ventiler på motoren. Om du får lekkasje er det bare og stenge kretsen.

Om det blir lekkasje i sløyfen blir det vel vanskelig å bruke motoren, om ikke ekstra ventiler og by-pass legges opp? To sløyfer er lite fordyrende, kun en varmeveksler i tillegg, og man sparer flere ventiler, ellers stort sett likt opplegg, og mindre komplisert.  Start motor, eller varmer, og man får både varme og varmt vann, alt går automatisk.. :thumbsup:

Usikker på om den medfølgende pumpen til Webasto er beregnet til å sirkulere både varmesløyfe og gjennom motor når denne står (mye trykkfall)?

hanto1,

kjølevannet er avhengig av sirkulasjon da, uansett, men det er temmelig likt i begge systemene, og med mange eneheter som settes i serie, med tilhørende koblinger (ofte slangeklemmer) etc, øker risikoen for lekkasje.  Om jeg mister all kjølevæske i sekundærsløyfa, eller pumpa svikter, kan jeg likevel bruke motoren.  Det er jo bl.a. DET som gjør livet enkelt, vettu, automatisk, uten å tenke på ekstra ventiler osv :lol:

Takk for tipset! :smiley:

Ett spørsmål: Hvis jeg gjør det enkelt å seriekobler hele greia, må da alt stå montert lavere enn ekspansjonstanken på motoren?

Om man får lekkasje og stenger av på motorent har man fremdeles intern kjøling på motoren (som vanlig)

Er utdannet maskinsjef så store kjøleanlegg kan jeg, men i fritidsbåter er det enkle som regel det beste.

Da er vi i samme kategori hanto1. :smiley:  

Vet ikke hvordan det er på alle småbåtmotorer, men hos meg er denne sløyfa en integrert del av kjølesystemet som sirkulerer gjennom pumpa og blokka, og får jeg lekkasje på denne, tømmes systemet raskt for kjølemedium, og motor må stoppes. Ikke det at det skjer ofte, men potensialet er der.  Klart man skal innrette seg praktisk, og enklest mulig, derfor færrest mulig ventiler etc, uten muligheter for feiloperasjon!

Tenker litt høyt her nå. :smiley:

Hvis jeg seriekobler alt sammen, men setter inn ventiler slik at jeg kan koble motoren bort når jeg ligger i ro. Da må jeg ha ekstra ekspansjonstank siden motorens ekspansjonstank kobles bort sammen med motoren. Det store spørsmålet er hvordan det fungerer med to ekspansjonstanker i samme kretsen når motoren er koblet til? Den ekstra ekspansjonstanken blir jeg nemlig nødt til å montere høyere enn motoren og dens ekspansjonstank.

Risikerer jeg ikke da at kjølevesken renner ned og fyller den tanken som er montert lavest?

Kenneth

jeg følger den tankegangen din, og du har nok rett i at nivåene vil forsøke å utjevne seg, dersom begge er åpne til atmosfæren, dvs samme trykk i tankene over væsken. I min ekspansjonstank til motoren er det et lite overtrykk som kanskje ville vært nok til å oppveie det statiske trykket fra den andre tanken?  Du kan jo også tenke deg at du kun har en ekspansjonstank for hele systemet, og at du har bare en ventil til å stenge av til motor (eventuelt en 3-veisventil) for å hindre sirkulasjon, da har du fortsatt ekspansjonsmuligheter på den andre siden.  Om du skal stenge av for motor med 2 ventiler må du vel også ha en bypass på systemet, og da begynner det å bli en del ventiler og koblinger...??

Nei, det skal ikke bli et problem, så lenge du ikke åpner korken på begge tankene samtidig.  For at vannet skulle flytte seg fra den ene tanken til den andre, så måtte i tilfelle også luften flytte seg fra den andre tanken til den ene. 

Siden begge tankene har kjølevannsinntak i bunn, og luft alltid søker oppover, vil du ikke få noe problem med dette.

Er enig med seilglede i at du kan klare deg med én ekspansjonstank så lenge én del av kretsen alltid er åpen mot motoren.  Hadde det sånn på forrige båten min.

For å illustrere litt med et slags "skoleeksempel".  Ta en flaske uten kork, hvilken som helst størrelse, og fyll halvfull med vann.  Hold for åpningen, snu flaska opp ned og plasser åpningen under vann i vasken.  Slipp opp i åpningen, du vil se at vannet i flaska blir stående høyere enn vannet i vasken, uten at flaska tømmer seg.  Tenk at flaska er ekspansjonstanken. 

Så lenge korkene er skrudd igjen og tette på begge tankene, blir vannet værende der det er. 

Om du åpner begge korkene derimot, vil du få den effekten du tenker på, så du må passe på litt da :) 

Alt ekspansjonstanken gjør, er å sørge for at det er et lite buffer av luft, som kan komprimeres etter hvert som vannet i kretsen utvider seg (ved oppvarming).

Takk for alle innspillene! :smiley: Tydeligvis litt mer komplisert det her enn det jeg egentlig så for meg. :smiley:

Jeg tror jeg går for den litt smådyre løsningen å kjøpe varmeveksler til å sette mellom motor og resten.

Bestillte nettopp denne:

http://www.ebay.com/itm/20-Plate-Water-to-Water-3-x8-Brazed-Plate-Heat-Exchanger-/390667298047?hash=item5af595e4ff:g:tooAAOSwU9xUQTlb

Satser på at det blir bra :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...