Kenneth 81 Startet 25.April.2016 Link til dette innlegget Startet 25.April.2016 Jeg holder på å installere en dieselvarmer og defroster i Biamen. Fra før av så er det varmtvannstank koblet på motorens kjølesystem. ('89 Yanmar 4JH2-HTE). Tanken er å seriekoble motor, dieselvarmer, defroster og varmtvannstanke. Dagens lille utfordring er at defrosteren har tilkobling for 16mm slanger, men nipplene på motoren er bare 12mm. Det store spørsmålet er: Skal jeg trekke 16mm-slanger over alt og bruke overganger fra 16mm til 12mm nær motoren, eller kan nipplene på motoren byttes? I såfall, hvor får jeg tak i 16mm-nippler som passer på en Yanmar 4JH2-HTE? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Seasu Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 (redigert) Du må vel ha på stengeventiler nærme motoren også ? Sett på 12mm pex vinkel ventil og overgang til 16mm, sjekk 16mm, noen overganger er 15mm også. Du bør vel sjekke ekspansjontanken om den er stor nok, du kobler til mye ekstra kjølevann, så det kan tenkes at du bør ha en større ekspansjonstank. Redigert 25.April.2016 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 25.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Takk for tips. Tenker å ha mulighet til å kun kjøre dieselvarmeren uten motoren då bør vel ha to ekspansjonstanker da? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Seasu Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Med så mye fint utstyr, vile jeg vurdert og koble slik at berederelementet (hvis du har) gir varme til defroster med landstrøm, og mulighet for varmtvann ved kjøring av dieselvarmer. Sikkert andre på bloggen som har bedre råd om dette. Usikker på om du får nok sirkulasjon nok av varmtvann gjennom motoren. Tror det har vært en annen post om dette på forumet her. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 26.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Jeg har ikke bereder med element, så det blir kun motor og dieselvarmer som varmekilder. Her er den foreløpige skissen: Ekspansjonstank(er) og sirkulasjonspumpe er ennå ikke tegnet inn. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
hanto1 Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Hadde en JH 96 hk med samme opplegg. Mener og huske at det var 1/2" koplinger med stenge ventiler på motoren. Alt ble kjørt i serie og funket fint. Startet varmeren først og fikk da varm båt, vann og motor. Når motoren gikk ble bare sirkulasjon pumpe brukt. Ellers hadde jeg bare ekspansjon tank på motoren ig den var stor nok. Sitér dette innlegget Link to post
seilglede Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Anbefaler deg å holde kjølesløyfa for motor unna defrostere og Webasto. Lag en egen sløyfe hvor vv-tank, Webasto og defrostere inngår, samt en varmeveksler som veksler varme med motorsløyfa. Det gir bedre sikkerhet ved eventuelle lekkasjer i denne sløyfa, samt at sløyfene er uavhengig av hverandre. Sirkulasjonspumpa kan sirkulere sekundærsløyfa uavhengig av kjølevannspumpa på motoren. Jeg har 3 ulike rele som styrer sirkulasjonspumpa. Ett som får manuell inngang (kun sirkulering), f.eks for å lufte eller tømme ut systemet, eventuelt bruke energien som ligger i vvv-tanken (selv om dette er helt minimalt), ett som gir start til pumpa når motor starter, og ett som gir signal om start når dieselvarmer starter. Jeg la stort sett alt opp med pex-rør, og gjengede forbindelser. Noe gummislanger var likevel nødvendig. Unngå for mange ventiler, det blir lett glemt, og årsak til lekkasjer. Her er skisse av mitt opplegg: Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Det ser unektelig bra ut det opplegget ditt seilglede, men jeg har ett veldig stramt budsjett (som jeg strengt tatt har sprengt allerede) så jeg vil prøve å holde ting så enkle som mulig. En varmeveksler for å isolere motor fra resten tror jeg rett og slett at jeg ikke har råd til om jeg ikke kan finne noe overraskende billig en eller annen plass. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
seilglede Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Kenneth, skjønner budsjettet bør holdes, menkan du ikek be "finansministeren" om ekstrabevilgning til et så viktig prosjekt som komfort i båten ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Hvorfor gjøre ting så komplisert & dyrt? En sløyfe med alt i serie funker fint. Trenger kun stenge ventiler på motoren. Om du får lekkasje er det bare og stenge kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Kenneth, skjønner budsjettet bør holdes, menkan du ikek be "finansministeren" om ekstrabevilgning til et så viktig prosjekt som komfort i båten ? Med tanke på den mengden båtlapper den snekka allerede har spist, så tror jeg at jeg står over det Det skal bli varme, spørsmålet er bare hvor komplisert systemet ender opp med å bli. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Hvorfor gjøre ting så komplisert & dyrt? En sløyfe med alt i serie funker fint. Trenger kun stenge ventiler på motoren. Om du får lekkasje er det bare og stenge kretsen. I utgangspunktet så er det nettopp det som er planen. Eneste er at jeg vil ha mulighet til å i hvert fall koble motoren ut slik at jeg slipper å varme den når jeg ligger i ro. Er ikke 100% sikker på om jeg vil ha mulighet til å koble defrosteren ut, men det hadde vært kjekt å kunne bruke den som friskluftvifte for kabinen. Det er nemlig ganske dårlig ventilasjon der nede. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
seilglede Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Hvorfor gjøre ting så komplisert & dyrt? En sløyfe med alt i serie funker fint. Trenger kun stenge ventiler på motoren. Om du får lekkasje er det bare og stenge kretsen. Om det blir lekkasje i sløyfen blir det vel vanskelig å bruke motoren, om ikke ekstra ventiler og by-pass legges opp? To sløyfer er lite fordyrende, kun en varmeveksler i tillegg, og man sparer flere ventiler, ellers stort sett likt opplegg, og mindre komplisert. Start motor, eller varmer, og man får både varme og varmt vann, alt går automatisk.. Usikker på om den medfølgende pumpen til Webasto er beregnet til å sirkulere både varmesløyfe og gjennom motor når denne står (mye trykkfall)? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Seilglede, Med stenge ventiler på motoren er det bare og stenge av hele sløyfen v evt lekkasje. I båt lønner det seg å gjøre ting så enkelt som mulig . Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Har noen ett forslag til hvor jeg kan få tak i varmeveksler og hva en slik en koster? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
seilglede Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 hanto1, kjølevannet er avhengig av sirkulasjon da, uansett, men det er temmelig likt i begge systemene, og med mange eneheter som settes i serie, med tilhørende koblinger (ofte slangeklemmer) etc, øker risikoen for lekkasje. Om jeg mister all kjølevæske i sekundærsløyfa, eller pumpa svikter, kan jeg likevel bruke motoren. Det er jo bl.a. DET som gjør livet enkelt, vettu, automatisk, uten å tenke på ekstra ventiler osv Sitér dette innlegget Link to post
seilglede Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Kenneth, se denne: http://www.ebay.com/itm/Outdoor-Wood-Furnace-Boiler-Brazed-Plate-Heat-Exchanger-20-Plate-Small-BEER-WORT-/151037544081?hash=item232a8a0691:g:0BAAAOSwEK9TwA17 Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Om man får lekkasje og stenger av på motorent har man fremdeles intern kjøling på motoren (som vanlig) Er utdannet maskinsjef så store kjøleanlegg kan jeg, men i fritidsbåter er det enkle som regel det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Takk for tipset! Ett spørsmål: Hvis jeg gjør det enkelt å seriekobler hele greia, må da alt stå montert lavere enn ekspansjonstanken på motoren? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
seilglede Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Om man får lekkasje og stenger av på motorent har man fremdeles intern kjøling på motoren (som vanlig) Er utdannet maskinsjef så store kjøleanlegg kan jeg, men i fritidsbåter er det enkle som regel det beste. Da er vi i samme kategori hanto1. Vet ikke hvordan det er på alle småbåtmotorer, men hos meg er denne sløyfa en integrert del av kjølesystemet som sirkulerer gjennom pumpa og blokka, og får jeg lekkasje på denne, tømmes systemet raskt for kjølemedium, og motor må stoppes. Ikke det at det skjer ofte, men potensialet er der. Klart man skal innrette seg praktisk, og enklest mulig, derfor færrest mulig ventiler etc, uten muligheter for feiloperasjon! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Tenker litt høyt her nå. Hvis jeg seriekobler alt sammen, men setter inn ventiler slik at jeg kan koble motoren bort når jeg ligger i ro. Da må jeg ha ekstra ekspansjonstank siden motorens ekspansjonstank kobles bort sammen med motoren. Det store spørsmålet er hvordan det fungerer med to ekspansjonstanker i samme kretsen når motoren er koblet til? Den ekstra ekspansjonstanken blir jeg nemlig nødt til å montere høyere enn motoren og dens ekspansjonstank. Risikerer jeg ikke da at kjølevesken renner ned og fyller den tanken som er montert lavest? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
seilglede Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Kenneth jeg følger den tankegangen din, og du har nok rett i at nivåene vil forsøke å utjevne seg, dersom begge er åpne til atmosfæren, dvs samme trykk i tankene over væsken. I min ekspansjonstank til motoren er det et lite overtrykk som kanskje ville vært nok til å oppveie det statiske trykket fra den andre tanken? Du kan jo også tenke deg at du kun har en ekspansjonstank for hele systemet, og at du har bare en ventil til å stenge av til motor (eventuelt en 3-veisventil) for å hindre sirkulasjon, da har du fortsatt ekspansjonsmuligheter på den andre siden. Om du skal stenge av for motor med 2 ventiler må du vel også ha en bypass på systemet, og da begynner det å bli en del ventiler og koblinger...?? Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Nei, det skal ikke bli et problem, så lenge du ikke åpner korken på begge tankene samtidig. For at vannet skulle flytte seg fra den ene tanken til den andre, så måtte i tilfelle også luften flytte seg fra den andre tanken til den ene. Siden begge tankene har kjølevannsinntak i bunn, og luft alltid søker oppover, vil du ikke få noe problem med dette. Er enig med seilglede i at du kan klare deg med én ekspansjonstank så lenge én del av kretsen alltid er åpen mot motoren. Hadde det sånn på forrige båten min. For å illustrere litt med et slags "skoleeksempel". Ta en flaske uten kork, hvilken som helst størrelse, og fyll halvfull med vann. Hold for åpningen, snu flaska opp ned og plasser åpningen under vann i vasken. Slipp opp i åpningen, du vil se at vannet i flaska blir stående høyere enn vannet i vasken, uten at flaska tømmer seg. Tenk at flaska er ekspansjonstanken. Så lenge korkene er skrudd igjen og tette på begge tankene, blir vannet værende der det er. Om du åpner begge korkene derimot, vil du få den effekten du tenker på, så du må passe på litt da :) Alt ekspansjonstanken gjør, er å sørge for at det er et lite buffer av luft, som kan komprimeres etter hvert som vannet i kretsen utvider seg (ved oppvarming). Sitér dette innlegget Link to post
seilglede Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Nå er vel ikke alle ekspansjonstanker lukket heller. På min varmesløyfe (sekundærsløyfen) er min helt åpen, så den virker som både utlufting (noe som trengs), ekspansjon og alltid sørger for at det er væske på sugesiden av pumpa. På motoren er det tett, og virker som StorStas skriver. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Takk for alle innspillene! Tydeligvis litt mer komplisert det her enn det jeg egentlig så for meg. Jeg tror jeg går for den litt smådyre løsningen å kjøpe varmeveksler til å sette mellom motor og resten. Bestillte nettopp denne: http://www.ebay.com/itm/20-Plate-Water-to-Water-3-x8-Brazed-Plate-Heat-Exchanger-/390667298047?hash=item5af595e4ff:g:tooAAOSwU9xUQTlb Satser på at det blir bra Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.