seilglede Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Kenneth, jeg syns det var et godt valg, og denne kan overføre langt mer energi enn du trenger og har tilgjengelig, utrolig effektiv. Med det opplegget sparer du iallefall flere ventiler og dertil koblinger. Jeg brukte PEX nesten over alt, 22 mm og 15 mm. Ekspansjonstanken fant jeg på et bilopphuggeri. Du kan se litt av min installasjon på min hjemmeside: www.seilglede.com (trykk på tips) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Takk for tipsene Utrolig mye flott arbeide på den Bavariaen foresten! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
seilglede Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Takk for tipsene Utrolig mye flott arbeide på den Bavariaen foresten! takker! lykke til med installasjonen din, og dette vil virke bra! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Da har endelig jobben latt meg komme tilbake til rett side av den store dammen, så nå er det på tide å faktisk få bestilt litt deler. Ett kjapt spørsmål først: Jeg har bestillt en slik en: Den har 3/4"-gjenger og trenger 4 stk slangetilkoblinger. Det mest åpenbare atlernativet på Maritim.no er å kjøpe 4 muffer og 4 slike: 3/4" til 19mm Men oppdaget nettopp disse: 3/4" til 20mm Det hadde jo unektelig vært kjekt å brukt den siste for å slippe litt smådeler og potensielle lekasjer i systemet. Det store spørsmålet er da: Klarer jeg å tre en 19mm kjølevannslange på en 20mm slangetilkobling? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Seasu Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Putt den i vannkoker + zalo så går den sikkert på Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Takk for tipset Muligens ett dumt spørsmål, men jeg vet ikke så da spør jeg: Det er jo en del messingdeler som skal skrues sammen (slangekopling til 3-veis-ventil f.eks.). Er det bare å skru ting passe stramt sammen og tute og kjøre, eller bør jeg lock-tite eller gjengetape eller noe lignende? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Seasu Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Ville brukt hamp og gjengepasta. Synes gjengeteip er noe dritt. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Er ferdig med mitt vannbårne system nå og har brukt hamp og gjengepasta. Alle koblinger er tette. I forrige båt brukte jeg først Loctite gjengetett. Hadde da lekkasje i etpar kokblinger samt at om man må gjøre om noe har man hard masse som man må fjerne. Var litt skeptisk til hamp og pasta i og med at jeg er amatør, men har brukt det både hjemme og i båten de siste årene og har kun hatt tette koblinger. Forøvrig går 19 mm radiatorslange fint over 20 mm slangestuss. Jeg har denne gangen laget en liten sløyfe med to vv-bereder, to viftekonvektorer og motor. Har stengeventiler slik at jeg kan stenge utløp/inn på motor om jeg skulle få akutt lekkasje. Har kun ekspansjonstanken på motor. (Har luftvarme i tillegg). Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Da tror jeg at jeg prøver meg på hamp og gjengepasta. Men åssen bruker jeg det rett? Har aldri montert noe slikt før. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
blueline Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Jokkish Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Da tror jeg at jeg prøver meg på hamp og gjengepasta. Men åssen bruker jeg det rett? Har aldri montert noe slikt før. Ta en kniv eller fil eller noe lignende og rift opp gjengetoppene, ta hampen og start fra der gjengene starter og jobb deg innover. Påført pastaen og skru sammen, siden det er mykmetall så burde du ikke skru deg svett, og hvis du bruker vannpumpetang lr lignende så pass på at du ikke klemmer for mye på fittingen da den deformeres "lett" Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Om du trenger tips til hvor du kjøper, så har Clas'ern et sett med hamp og pasta (eller kitt som de kaller det): http://www.clasohlson.com/no/Gjengetetningsett/25-1431 Bruksanvisning står på pakken, det har funket fint for meg. Ellers så får du vel dette i løsvekt hos alle rørleggerforretninger. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Takker og bukker Vurderer litt å prøve dette: http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Ovrig/VVS-tetning-2000031881/ rett og slett fordi jeg ikke helt vet hva jeg driver på med nå, men må tenke litt mer på det. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
blueline Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Jeg har brukt tilsvarende fra Loctite, men synes det er lettere å få det tett med hamp og pasta. Tar ørlite mer tid med hamp og pasta men det sparer du inn når du får en varig tett kobling. Sitér dette innlegget Link to post
Jokkish Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Takker og bukker Vurderer litt å prøve dette: http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Ovrig/VVS-tetning-2000031881/ rett og slett fordi jeg ikke helt vet hva jeg driver på med nå, men må tenke litt mer på det. http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Kjemikalier/Rorgjengepasta-2000034558/ Hadde heller gått for denne, gjengetettning er litt overkill, og fungerer bedre med gjengetape. Hamp og pasta funker mer enn bra nok (Er utdannet rørlegger av "nyere" generasjon, og ble lært opp til bruke gjengetape og div gjenetetning , syntes alltid det var noe Hærk å få tett, helt til de erfarne gutta dro fram litt hamp og pasta, jaja tenkte jeg som litt bråkjekk lærling, lever vel ikke I 1960 heller da. Men det funka som f. Det enkle er ofte det beste ! Bruker kun hamp nå så lenge det er lov :D ) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 12.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Får se hva jeg finner på. Prøvde meg med hamp og pasta i går, men plagdes noe helt fantastisk for å være helt ærlig Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
hanto1 Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Bruk locktite 55 eller silver seal gjengetape. Suverene produkter som er lettvint og rensing og bruke Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 12.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Bruk locktite 55 eller silver seal gjengetape. Suverene produkter som er lettvint og rensing og bruke Hvor får man tak i disse? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
hanto1 Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Hør med nærmeste rørlegger vil tro dem har L 55. Silver seal er kanskje verre og få fatt i. Sitér dette innlegget Link to post
seilglede Svart 13.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 Husk at gjengetape primært er for smøring av gjenger, selv om det har en litt tettende effekt også, dette er hva alle eksperter innen rørfittings påpeker. Bakdelen er også at man ikke kan løsne, eller skru tilbake koblingen, uten at man får lekkasje. Med hamp lar dette seg fint gjøre. Jeg brukte gjengetape i koblinger jeg kunne sette sammen hver for seg, som f.eks stusser til slanger og overganger. Der man må ha litt tilpasningsrom, f.eks ved bend, brukes pasta og hamp, ellers får man lett lekkasje (egenerfaring også ) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 13.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 Bruker loctite tråd og grå pasta på tube. Funker det. Husker ikke betegnelsen da det ligger i båten ? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Da har jeg skrudd sammen ei treveiskobling med hamp og pasta og resten (ei treveiskobling, slangekobling på varmeveksler og omkobling til defroster) med Loctite 55. Mulig jeg som er klønete men det tok like lang tid å sette slangekoblinger på en treveiskobling med hamp og pasta som resten med Loctite... Nå blir det spennende å se hva (om noe) som ble tett! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Varmeveksler med slangetilkoblinger: Kran for å forbikoble defrosteren slik at jeg kan bruke den til friskluft samtidig som varmtvannstanken får varme: Holder til varmeveksleren: Inni den lille luken der skal defroster, kran og Webasto. Skikkelig intimt og koselig å mekke der inne...: Defroster på styrbord side og kranen. Webastoen skal på babord side. Strips blir byttet ut med skikkelige fester når alt er ferdiggkoblet: Varmtvannstank, varmeveksler og aksling. Slanger til septik nede til høyre: Ja, jeg vet at kjølsvinet ikke ser ut... Det blir fikset heeeelt til slutt. Da gjenstår det å montere Webasto, koble til diesel, koble strøm, fylle på kjøleveske og testkjøre! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Joltus Svart 28.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2016 Husk at gjengetape primært er for smøring av gjenger, selv om det har en litt tettende effekt også, dette er hva alle eksperter innen rørfittings påpeker. Bakdelen er også at man ikke kan løsne, eller skru tilbake koblingen, uten at man får lekkasje. Med hamp lar dette seg fint gjøre. Jeg brukte gjengetape i koblinger jeg kunne sette sammen hver for seg, som f.eks stusser til slanger og overganger. Der man må ha litt tilpasningsrom, f.eks ved bend, brukes pasta og hamp, ellers får man lett lekkasje (egenerfaring også )Dette er vel litt 2010 informasjon? Silver seal har tetting også. På olje og gasskoblinger av type npt brukes nå kun gjengetape og ingenting annet, hos oss. Før Silver seal måtte man ha noe tetting i tillegg og da var gjengetape bannlyst offshore. Nå er det helt motsatt. Kun Silver seal hos oss hvertfall. Er det noen som har erfaring med Silver seal på rørdeler av messing? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.