Jump to content

Vannbåren varme. Tilkobling på Yanmar 4JH2-HTE.


Kenneth 81

Recommended Posts

Kenneth,

jeg syns det var et godt valg, og denne kan overføre langt mer energi enn du trenger og har tilgjengelig, utrolig effektiv.  Med det opplegget sparer du iallefall flere ventiler og dertil koblinger.  Jeg brukte PEX nesten over alt, 22 mm og 15 mm.  Ekspansjonstanken fant jeg på et bilopphuggeri.  Du kan se litt av min installasjon på min hjemmeside: www.seilglede.com (trykk på tips)

Link to post
  • 2 uker senere...

Da har endelig jobben latt meg komme tilbake til rett side av den store dammen, så nå er det på tide å faktisk få bestilt litt deler.

Ett kjapt spørsmål først:

 

Jeg har bestillt en slik en:

bilde

Den har 3/4"-gjenger og trenger 4 stk slangetilkoblinger.

 

Det mest åpenbare atlernativet på Maritim.no er å kjøpe 4 muffer og 4 slike:

bilde

3/4" til 19mm

 

Men oppdaget nettopp disse:

bilde

3/4" til 20mm

 

Det hadde jo unektelig vært kjekt å brukt den siste for å slippe litt smådeler og potensielle lekasjer i systemet.

 

Det store spørsmålet er da: Klarer jeg å tre en 19mm kjølevannslange på en 20mm slangetilkobling?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Takk for tipset :smiley:

 

Muligens ett dumt spørsmål, men jeg vet ikke så da spør jeg:

Det er jo en del messingdeler som skal skrues sammen (slangekopling til 3-veis-ventil f.eks.). Er det bare å skru ting passe stramt sammen og tute og kjøre, eller bør jeg lock-tite eller gjengetape eller noe lignende? :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Er ferdig med mitt vannbårne system nå og har brukt hamp og gjengepasta. Alle koblinger er tette. I forrige båt brukte jeg først Loctite gjengetett. Hadde da lekkasje i etpar kokblinger samt at om man må gjøre om noe har man hard masse som man må fjerne. Var litt skeptisk til hamp og pasta i og med at jeg er amatør, men har brukt det både hjemme og i båten de siste årene og har kun hatt tette koblinger. Forøvrig går 19 mm radiatorslange fint over 20 mm slangestuss. Jeg har denne gangen laget en liten sløyfe med to vv-bereder, to viftekonvektorer og motor. Har stengeventiler slik at jeg kan stenge utløp/inn på motor om jeg skulle få akutt lekkasje. Har kun ekspansjonstanken på motor. (Har luftvarme i tillegg).

Link to post

Da tror jeg at jeg prøver meg på hamp og gjengepasta. :smiley: Men åssen bruker jeg det rett? Har aldri montert noe slikt før. :smiley:

Ta en kniv eller fil eller noe lignende og rift opp gjengetoppene, ta hampen og start fra der gjengene starter og jobb deg innover. Påført pastaen og skru sammen, siden det er mykmetall så burde du ikke skru deg svett, og hvis du bruker vannpumpetang lr lignende så pass på at du ikke klemmer for mye på fittingen da den deformeres "lett"

Link to post

Takker og bukker :smiley:

 

Vurderer litt å prøve dette: http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Ovrig/VVS-tetning-2000031881/ rett og slett fordi jeg ikke helt vet hva jeg driver på med nå, men må tenke litt mer på det. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Takker og bukker :smiley:

 

Vurderer litt å prøve dette: http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Ovrig/VVS-tetning-2000031881/ rett og slett fordi jeg ikke helt vet hva jeg driver på med nå, men må tenke litt mer på det. :smiley:

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Kjemikalier/Rorgjengepasta-2000034558/

 

Hadde heller gått for denne, gjengetettning er litt overkill, og fungerer bedre med gjengetape. Hamp og pasta funker mer enn bra nok (Er utdannet rørlegger av "nyere" generasjon, og ble lært opp til bruke gjengetape og div gjenetetning , syntes alltid det var noe Hærk å få tett, helt til de erfarne gutta dro fram litt hamp og pasta, jaja tenkte jeg som litt bråkjekk lærling, lever vel ikke I 1960 heller da. Men det funka som f. Det enkle er ofte det beste ! Bruker kun hamp nå så lenge det er lov :D )

Link to post

Husk at gjengetape primært er for smøring av gjenger, selv om det har en litt tettende effekt også, dette er hva alle eksperter innen rørfittings påpeker. Bakdelen er også at man ikke kan løsne, eller skru tilbake koblingen, uten at man får lekkasje. Med hamp lar dette seg fint gjøre. Jeg brukte gjengetape i koblinger jeg kunne sette sammen hver for seg, som f.eks stusser til slanger og overganger. Der man må ha litt tilpasningsrom, f.eks ved bend, brukes pasta og hamp, ellers får man lett lekkasje (egenerfaring også )

Link to post

Da har jeg skrudd sammen ei treveiskobling med hamp og pasta og resten (ei treveiskobling, slangekobling på varmeveksler og omkobling til defroster) med Loctite 55. Mulig jeg som er klønete men det tok like lang tid å sette slangekoblinger på en treveiskobling med hamp og pasta som resten med Loctite... :giggle:

 

Nå blir det spennende å se hva (om noe) som ble tett! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Varmeveksler med slangetilkoblinger:

bilde

 

Kran for å forbikoble defrosteren slik at jeg kan bruke den til friskluft samtidig som varmtvannstanken får varme:

bilde

 

Holder til varmeveksleren:

bilde

 

Inni den lille luken der skal defroster, kran og Webasto. Skikkelig intimt og koselig å mekke der inne...:

bilde

 

Defroster på styrbord side og kranen. Webastoen skal på babord side. Strips blir byttet ut med skikkelige fester når alt er ferdiggkoblet:

bilde

 

Varmtvannstank, varmeveksler og aksling. Slanger til septik nede til høyre:

bilde

Ja, jeg vet at kjølsvinet ikke ser ut... Det blir fikset heeeelt til slutt. :smiley:

 

Da gjenstår det å montere Webasto, koble til diesel, koble strøm, fylle på kjøleveske og testkjøre! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
  • 7 måneder senere...

Husk at gjengetape primært er for smøring av gjenger, selv om det har en litt tettende effekt også, dette er hva alle eksperter innen rørfittings påpeker. Bakdelen er også at man ikke kan løsne, eller skru tilbake koblingen, uten at man får lekkasje. Med hamp lar dette seg fint gjøre. Jeg brukte gjengetape i koblinger jeg kunne sette sammen hver for seg, som f.eks stusser til slanger og overganger. Der man må ha litt tilpasningsrom, f.eks ved bend, brukes pasta og hamp, ellers får man lett lekkasje (egenerfaring også )

Dette er vel litt 2010 informasjon? Silver seal har tetting også. På olje og gasskoblinger av type npt brukes nå kun gjengetape og ingenting annet, hos oss. Før Silver seal måtte man ha noe tetting i tillegg og da var gjengetape bannlyst offshore.

 

Nå er det helt motsatt. Kun Silver seal hos oss hvertfall.

 

Er det noen som har erfaring med Silver seal på rørdeler av messing?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...