Jump to content

Vårprosjekt: Vannbåren varme i Biam 800


Kenneth 81

Recommended Posts

Sikreste tegnet på at våren nærmer seg er når man tar med seg verktøykassa i båten å begynner å skru!

Årets prosjekt er å få litt sårt tiltrengt varme på plass i skuta. Sommeren i fjor avdekket nemlig ett vist behov for det... :nonod:

 

Siden jeg allerede har en spritbrenner og en god vifteovn så var den opprinnelige planen å montere en defroster sammen med varmtvannstanken som allerede står på motoren.

Men så fikk jeg tak i en brukt Webasto for bil for en billig penge, så da tenker jeg at den må jo få lov til å være med på leken den og! :smiley:

 

Defrosteren er en Eberspächer 4,2kW med tre 60mm luftdyser for varmluft og to 90mm dyser for friskluft inn:

bilde

 

Varmluften fordeler jeg rundt omtrent hele båten:

bilde

 

Friskluft hentes inn på styrbord side av hekken. (Mer bilder kommer etter hvert som jeg får tatt dem).

Nå mangler bare småting som diesel til Webastoen (som står bake sammen med defrosteren, men på motsatt side), strøm og vann... :crazy:

Jeg har ganske så moderat peiling på vannbåren varme, men tenker å seriekoble motor, defroster, varmtvannstank og dieselvarmer omtrent på dette viset:
bilde

Utfordringen blir å sy dette sammen på ett fornuftig vis. Varmtvannstanken sto i båten fra før av, den og motoren har 12mm nipler (om jeg ikke husker helt feil), Webastoen har 19mm og defrosteren 16mm... Jeg tror det lureste vil være å bruke slanger for den groveste diameteren og bruke overganger for å koble til alt det med mindre diameter.

Siden det er ett stykke fra motoren og helt bak, så har jeg blitt anbefalt å bruke pex-slanger i stedet for vanlige slanger for å hindre at sirkulasjonspumpen suger dem flate.

Nå er det bare å sette i gang med å finne de rette delene til de rette prisene og satse på at alt virker til slutt... :crazy:

Alt av forslag, hint og tips settes veldig stor pris på! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Et sikkert vårtegn ja :smiley:

 

Har gjort denne "øvelsen" et par ganger.  Kommer stadig på ting som kunne vært gjort bedre selv, men her er ihvertfall noen tips å starte med:

 

  • Det er fornuftig å bruke 19mm vannslanger ihvertfall frem til der hvor slangen deler seg første gangen.
  • Kjølevannsslanger av god kvalitet (type de du kjøper på Maritim o.l.) blir ikke sugd flate av pumpa.  Er litt mer usikker på f.eks. Biltema sine, de virker som mer tynnveggede og har lettere for å "klappe sammen".  Med pex, så har jeg inntrykk av at ikke alle typer er godkjent for 100 graders vann kontinuerlig.  Du skal jo kjøre motorens kjølevann (delvis) igjennom der, så det er noe å sjekke ut.
  • Ekspansjonstanken bør ligge så nær varmeren at du ikke risikerer å "stenge" den ute av kretsen med ventilene dine, det skal alltid være åpent mellom ekspansjonstank og webasto (bare et lite obs).
  • Det er en fordel om motoren sirkulerer kjølevannet samme vei som webastoen. 
  • Rene bilmodeller av slike varmere leveres gjerne uten egen sirkulasjonspumpe, men det har du kanskje allerede sjekket ut.
  • Lufting av anlegget kan være en utfordring.  Om du får det til så hold jevnt stigning på alle slanger, og gjerne en lufteventil på alle "topper".
Link to post
Share on other sites

Takk for alle tipsene StorStas! :smiley:

 

Apropos ekspansjonstank. Siden jeg vil ha mulighet til å koble motoren fra varmesystemet, da må jeg vel ha to ekspansjonstanker? En på motor og en ved Webastoen? 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

En kompis anbefalte meg å koble varmtvannstanken først etter Webastoen. Og så oppdaget jeg noe fancy som heter treveis-ventiler.. Da ser ting litt mer oversiktlig ut: :smiley:

bilde

 

Redigert:

Bør vel også nevne at delenes plassering i tegningen omtrent tilsvarer åssen de står plassert i båten. :smiley:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

En kompis anbefalte meg å koble varmtvannstanken først etter Webastoen. Og så oppdaget jeg noe fancy som heter treveis-ventiler.. Da ser ting litt mer oversiktlig ut: :smiley:

bilde

 

Redigert:

Bør vel også nevne at delenes plassering i tegningen omtrent tilsvarer åssen de står plassert i båten. :smiley:

 

Hvorfor ikke også lave det sådan, at du kan opvarme motorens kølevand med Webastoen ? Så får du en meget bedre opstart af motoren når den er forvarmet til f.eks  50 grader...

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke også lave det sådan, at du kan opvarme motorens kølevand med Webastoen ? Så får du en meget bedre opstart af motoren når den er forvarmet til f.eks  50 grader...

 

 

Med denne løsningen så vil motorens kjølevann varmes av Webastoen avhengig av innstillingen til den øverste treveis-ventilen.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Apropos ekspansjonstank. Siden jeg vil ha mulighet til å koble motoren fra varmesystemet, da må jeg vel ha to ekspansjonstanker? En på motor og en ved Webastoen? 

 

Det stemmer. Når motorkretsen blir isolert fra webastoen så trenger "webasto kretsen" en egen ekspansjonstank. 

 

Og så ville jeg spandert ventiler ut og inn av motoren, sånn at motoren kan isoleres fra resten i nødsfall.  I tilfelle du skulle få en lekkasje i resten av kretsen.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer. Når motorkretsen blir isolert fra webastoen så trenger "webasto kretsen" en egen ekspansjonstank. 

 

Og så ville jeg spandert ventiler ut og inn av motoren, sånn at motoren kan isoleres fra resten i nødsfall.  I tilfelle du skulle få en lekkasje i resten av kretsen.

 

 

Takk for inspillet :smiley: Skal definitivt tenke hardt på å ha egne kraner på motoren. Budsjettet er stramt så det er noe jeg kanskje må ta etterhvert dessverre. Båten har allerede varmtvannstank koblet til motoren. Helt uten noen kraner. Har gått bra så langt, men man vet jo aldri :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ett spørsmål. Slik jeg har tegnet ting nå så vil det stå trykk på "inn"-slangen til motoren når treveisventilen for motor stopper sirkulasjonen igjennom motoren. Risikerer jeg da at sirkulasjonspumpen fyller opp ekspansjonstanken på motoren? Eller er det såpass stor motstand i motoren at vannet vil sirkulere igjennom defroster og varmtvannstank uten problemer? 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Nei, du fyller ikke opp ekspansjonstanken da.  Den har normalt et tett skru-lokk (med en innebygd sikkerhetsventil). Det er derfor ingen vei for vannet å "gå" inn i ekspansjonstanken, selv om det står litt trykk der.  Sirkulasjonspumpa lager for øvrig ikke mye trykk i denne sammenhengen, det er det det oppvarmede vannet som gjør.

 

Ekspansjonstanken har vel normalt bare en slange, og ikke to sånn som den ved webastoen :)

Edit: Ser nå at det fins flere med to slanger, bare stryk det siste :)

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da tror jeg at jeg prøver meg på denne løsningen. Blir det problemer så går det alltids ann å justere litt etter hvert. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...