Kenneth 81 Startet 26.April.2016 Del på Facebook Startet 26.April.2016 Sikreste tegnet på at våren nærmer seg er når man tar med seg verktøykassa i båten å begynner å skru!Årets prosjekt er å få litt sårt tiltrengt varme på plass i skuta. Sommeren i fjor avdekket nemlig ett vist behov for det... Siden jeg allerede har en spritbrenner og en god vifteovn så var den opprinnelige planen å montere en defroster sammen med varmtvannstanken som allerede står på motoren. Men så fikk jeg tak i en brukt Webasto for bil for en billig penge, så da tenker jeg at den må jo få lov til å være med på leken den og! Defrosteren er en Eberspächer 4,2kW med tre 60mm luftdyser for varmluft og to 90mm dyser for friskluft inn: Varmluften fordeler jeg rundt omtrent hele båten: Friskluft hentes inn på styrbord side av hekken. (Mer bilder kommer etter hvert som jeg får tatt dem).Nå mangler bare småting som diesel til Webastoen (som står bake sammen med defrosteren, men på motsatt side), strøm og vann... Jeg har ganske så moderat peiling på vannbåren varme, men tenker å seriekoble motor, defroster, varmtvannstank og dieselvarmer omtrent på dette viset: Utfordringen blir å sy dette sammen på ett fornuftig vis. Varmtvannstanken sto i båten fra før av, den og motoren har 12mm nipler (om jeg ikke husker helt feil), Webastoen har 19mm og defrosteren 16mm... Jeg tror det lureste vil være å bruke slanger for den groveste diameteren og bruke overganger for å koble til alt det med mindre diameter. Siden det er ett stykke fra motoren og helt bak, så har jeg blitt anbefalt å bruke pex-slanger i stedet for vanlige slanger for å hindre at sirkulasjonspumpen suger dem flate.Nå er det bare å sette i gang med å finne de rette delene til de rette prisene og satse på at alt virker til slutt... Alt av forslag, hint og tips settes veldig stor pris på! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Et sikkert vårtegn ja Har gjort denne "øvelsen" et par ganger. Kommer stadig på ting som kunne vært gjort bedre selv, men her er ihvertfall noen tips å starte med: Det er fornuftig å bruke 19mm vannslanger ihvertfall frem til der hvor slangen deler seg første gangen. Kjølevannsslanger av god kvalitet (type de du kjøper på Maritim o.l.) blir ikke sugd flate av pumpa. Er litt mer usikker på f.eks. Biltema sine, de virker som mer tynnveggede og har lettere for å "klappe sammen". Med pex, så har jeg inntrykk av at ikke alle typer er godkjent for 100 graders vann kontinuerlig. Du skal jo kjøre motorens kjølevann (delvis) igjennom der, så det er noe å sjekke ut. Ekspansjonstanken bør ligge så nær varmeren at du ikke risikerer å "stenge" den ute av kretsen med ventilene dine, det skal alltid være åpent mellom ekspansjonstank og webasto (bare et lite obs). Det er en fordel om motoren sirkulerer kjølevannet samme vei som webastoen. Rene bilmodeller av slike varmere leveres gjerne uten egen sirkulasjonspumpe, men det har du kanskje allerede sjekket ut. Lufting av anlegget kan være en utfordring. Om du får det til så hold jevnt stigning på alle slanger, og gjerne en lufteventil på alle "topper". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 26.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2016 Takk for alle tipsene StorStas! Apropos ekspansjonstank. Siden jeg vil ha mulighet til å koble motoren fra varmesystemet, da må jeg vel ha to ekspansjonstanker? En på motor og en ved Webastoen? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 26.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2016 (redigert) En kompis anbefalte meg å koble varmtvannstanken først etter Webastoen. Og så oppdaget jeg noe fancy som heter treveis-ventiler.. Da ser ting litt mer oversiktlig ut: Redigert: Bør vel også nevne at delenes plassering i tegningen omtrent tilsvarer åssen de står plassert i båten. Redigert 26.April.2016 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Shortcut Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 En kompis anbefalte meg å koble varmtvannstanken først etter Webastoen. Og så oppdaget jeg noe fancy som heter treveis-ventiler.. Da ser ting litt mer oversiktlig ut: Redigert: Bør vel også nevne at delenes plassering i tegningen omtrent tilsvarer åssen de står plassert i båten. Hvorfor ikke også lave det sådan, at du kan opvarme motorens kølevand med Webastoen ? Så får du en meget bedre opstart af motoren når den er forvarmet til f.eks 50 grader... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 26.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2016 Hvorfor ikke også lave det sådan, at du kan opvarme motorens kølevand med Webastoen ? Så får du en meget bedre opstart af motoren når den er forvarmet til f.eks 50 grader... Med denne løsningen så vil motorens kjølevann varmes av Webastoen avhengig av innstillingen til den øverste treveis-ventilen. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 Apropos ekspansjonstank. Siden jeg vil ha mulighet til å koble motoren fra varmesystemet, da må jeg vel ha to ekspansjonstanker? En på motor og en ved Webastoen? Det stemmer. Når motorkretsen blir isolert fra webastoen så trenger "webasto kretsen" en egen ekspansjonstank. Og så ville jeg spandert ventiler ut og inn av motoren, sånn at motoren kan isoleres fra resten i nødsfall. I tilfelle du skulle få en lekkasje i resten av kretsen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 26.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2016 Det stemmer. Når motorkretsen blir isolert fra webastoen så trenger "webasto kretsen" en egen ekspansjonstank. Og så ville jeg spandert ventiler ut og inn av motoren, sånn at motoren kan isoleres fra resten i nødsfall. I tilfelle du skulle få en lekkasje i resten av kretsen. Takk for inspillet Skal definitivt tenke hardt på å ha egne kraner på motoren. Budsjettet er stramt så det er noe jeg kanskje må ta etterhvert dessverre. Båten har allerede varmtvannstank koblet til motoren. Helt uten noen kraner. Har gått bra så langt, men man vet jo aldri Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 26.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2016 Ett spørsmål. Slik jeg har tegnet ting nå så vil det stå trykk på "inn"-slangen til motoren når treveisventilen for motor stopper sirkulasjonen igjennom motoren. Risikerer jeg da at sirkulasjonspumpen fyller opp ekspansjonstanken på motoren? Eller er det såpass stor motstand i motoren at vannet vil sirkulere igjennom defroster og varmtvannstank uten problemer? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 26.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2016 Nå med ekspansjonstanker og sirkulasjonspumpe: Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Svart 26.April.2016 Del på Facebook Svart 26.April.2016 (redigert) Nei, du fyller ikke opp ekspansjonstanken da. Den har normalt et tett skru-lokk (med en innebygd sikkerhetsventil). Det er derfor ingen vei for vannet å "gå" inn i ekspansjonstanken, selv om det står litt trykk der. Sirkulasjonspumpa lager for øvrig ikke mye trykk i denne sammenhengen, det er det det oppvarmede vannet som gjør. Ekspansjonstanken har vel normalt bare en slange, og ikke to sånn som den ved webastoen :) Edit: Ser nå at det fins flere med to slanger, bare stryk det siste :) Redigert 26.April.2016 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 26.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2016 Da tror jeg at jeg prøver meg på denne løsningen. Blir det problemer så går det alltids ann å justere litt etter hvert. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.