Jump to content

Montere anode foran propell - er det plass nok?

Skrujeden

Recommended Posts

Jeg har båten på slipp, og oppdaget at det ikke har vært anode på propellen. Det er montert en anode på "hylsa" men jeg  går utifra at kontakten mellom propellen og hylsa er dårlig og at det bør være egen anode på proplellen.

Det viser seg at det er ca 20 mm mellom propellen og "hylsa" og jeg lurte derfor på om det er noen her inne som vet om det går greit å montere en sinkanode rundt akslingen som da blir sittende mellom propell og hylsa. når det bare blir ca 5mm mellom anoden og hylsa. 
Jeg ser jo for meg at propellen beveger seg litt frem og tilbake samt at jeg må tenke på at vannet komme inn i hylsa for å kjøle pakkboksen (volvo).

Går det bra å montere en akselanode på akslingen?

og er det nødvendig, eller er det kontakt mellom aksling og propell?

bilde

Takk for mange gode tilbakemeldinger! 
endte opp med en rimelig og sikker løsning tror jeg, valgte å sette på en rustfri stålmutter med anode i tillegg til propellmutteren, siden jeg hadde plass til begge.

da burde ikke propellen kunne dette av og propellen er mindre utsatt for korusjon.

Den ble låst med lock-tite  og låseskrue så den burde bli værende :)

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...