Skrujeden Startet 28.April.2016 Del på Facebook Startet 28.April.2016 Jeg har båten på slipp, og oppdaget at det ikke har vært anode på propellen. Det er montert en anode på "hylsa" men jeg går utifra at kontakten mellom propellen og hylsa er dårlig og at det bør være egen anode på proplellen. Det viser seg at det er ca 20 mm mellom propellen og "hylsa" og jeg lurte derfor på om det er noen her inne som vet om det går greit å montere en sinkanode rundt akslingen som da blir sittende mellom propell og hylsa. når det bare blir ca 5mm mellom anoden og hylsa. Jeg ser jo for meg at propellen beveger seg litt frem og tilbake samt at jeg må tenke på at vannet komme inn i hylsa for å kjøle pakkboksen (volvo). Går det bra å montere en akselanode på akslingen? og er det nødvendig, eller er det kontakt mellom aksling og propell? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Hadde byttet ut propell mutter og satt på en med anode. Det er for dårlig plass til aksel anode. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 (redigert) Hadde byttet ut propell mutter og satt på en med anode. Det er for dårlig plass til aksel anode. Støtter den. Alt for trangt her. Propellen/akselen kan godt bevege seg innover 10-12mm under drift. Dårlig vannstrømning til cutlesslageret vil man jo også få. Redigert 28.April.2016 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Ja støtter hanto1 på den. Brukte slike smale akselanoder tidligere men hver gang båten skulle på land var de falt av. Hadde ingen formening om hvor lenge den hadde vært uten. Gikk heller over til anode på mutter, Her har du et eksempel. https://www.maritim.no/mutter-med-sinkanode-25-mm-b-#.VyG1co9OKUk Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 (redigert) Må nok ha på en mutter til, da. Siden akslingen er så lang. Redigert 28.April.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 28.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2016 Kan en da ha en mutter som står bak den eksisterende slik at det blir to? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Jeg er usikker på om du får låst den, men jeg tor det skal gå.. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Maritim har en annen variant av mutter med låse skrue. Hadde denne på en tidligere båt Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Er litt skeptisk til den syrefaste varianten m/låseskrue, syrefast mutter på syrefast aksel/gjenger kan vel lettere løsne. Har hørt flere tilfeller av disse som har løsnet. Ville heller gå for en messing/bronse mutter og en låseskive og/eller Lock-tite på gjengene. Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 29.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2016 Takk for mange gode tilbakemeldinger! endte opp med en rimelig og sikker løsning tror jeg, valgte å sette på en rustfri stålmutter med anode i tillegg til propellmutteren, siden jeg hadde plass til begge. da burde ikke propellen kunne dette av og propellen er mindre utsatt for korusjon. Den ble låst med lock-tite og låseskrue så den burde bli værende :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.