Jump to content

Forbruk Antares 680 115 suzuki?


autohelm

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Synes ikke 39 liter per time på 4900 rpm høres så galt ut. Hva tar den på maks, 60 l/h? Antares er en tung båt. For øvrig tror jeg 17 knop er en uøkonomisk fart,og det ville ikke forundre meg om du ligger rundt 1,5 liter per nm i den farten. Tipper du kan kjøre rett over literen hvis du drar opp farten litt og trimmer riktig.

Link to post
Share on other sites

Nå er jo 115 hk på en 680 noe marginalt for å si det pent. Hvis du på 4900 omdr ligger i 17 knop så er det vel sånn akkurat i grenseland at den planer. Heller ikke mye å gå på i omdr før den går tilnærmet på maks 5500-6000? Da går det vel fort 50-55 l/t? Askeladden P66 med DF 150 gikk på rundt 1,3 - 1,4 l/nm i 22-23 knop og ca 4000 omdr.

 

1,7 l/nm med last som du sier høres ikke så ille ut med det oppsettet du har.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har en Antares 6.80 ned DF115, 2013 mod. Ved normal last(to voksne +noe utstyr) ligger jeg på 1,1 ltr/nm ved ca 4500 o/min og 22-23 knop. Har egentlig ikke oppfatning av at DF115 er alt for liten. Fikk hevet motoren slik at kavitasjonsplaten ca. var i flukt med skrogbunnen(den var litt lavere tidligere) og da ble det en helt annen båt.

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Sånn ca rett. Kjørte 10 nm med noe last og fylte på ca 17 18 liter. Det er vel mye. Skulle tro att motoren ikke virket opptimalt ved sånt sluk men det gjør den.

Store båtmotorer bruker noe helt sykt med bensin, jeg ligger på i overkant av 1 liter /Nm med min gamle 60Hk totakter på en 15-foter. Så forbruket ditt er ikke unormalt, men det kan muligens reduseres noe ved å velge optimal propell, trimme motorposisjon osv.

Link to post
Share on other sites

Tjaaa og små motorer også tydligvis Over litern på 60 hk og 15 fot. Tunge 15 fot da

Nei, det er et lett skrog, 340 Kg + motor 80 kg + utstyr, drivstoff og fører, kanskje 300 Kg. La oss runde av til 800 Kg. Ikke spesielt tungt. Og i motorsammenheng er alle totaktere over 15 Hk STORE totaktere, uavhengig av applikasjon.

Redigert av perpedersen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Virker som 680 antares får litt utstyr og div ting og tang ombord blir forbruket helt vilt. Va 5000 omdr har jeg 21 knop,28 på max. Jeg er ikke begeistret over forbruket på en nymotens 4takter.

Hvilken motor har du på Antares'en din? Jeg deler ikke din erfaring med deg. Høres ut som om du har noe annet en last som virker inn. Er skroget veldig grodd? Hvilken propell har du, og hvor høyt står motoren?

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

I følge denne testen: http://www.batmagasinet.no/artikkel/hvilken-styrhusbåt-er-best-i-testskal du ligge rundt en på drøyt en liter/nm med tom båt og to personer. Noen hundre kilo utstyr drivstoff vann og lignende vil nok dra opp forbruket litt ekstra. Spesielt siden jeg tror motoren er i minste laget til båten. Husk også at det største forbruket har du når du skal opp i plan, rolig jevn kjøring senker forbruket.

Link to post
Share on other sites

Har en 115 suzuki. 18" propell. Båten er ikke grodd. Har toalett med septik,kalesje,utestyring ,juksamaskin, flapps, ++. Husker ikke høyden på motoren. Den tiltes på 50% så slutter den å sprute på siden.

Jeg har 21" propell, den er egentlig for stor, mister litt på max turtall, men mulig den går lettere/billigere når den først er oppe i plan. 19" tommer er vistnok det som er optimalt på den motoren på den båten. Etter jeg fikk hevet motoren(tror den er på 3. hullet nå) har jeg ingen vannsprut, uansett tilt, så kan virke som om også din motor er for lavt montert. Så jeg anbefaler deg å sjekke høyde på motor, samt vurdere å prøve en større propell. Du skal klare å marsje på 1,1 - 1,2 l/nm med lasten du har med to personer ombord.

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...