Jump to content

Forbruk Antares 680 115 suzuki?


autohelm

Recommended Posts

Jeg hadde en 3x14x21 alupropell, men har nå byttet til en 3x14x19 stålpropell, og har fått et langt mindre forbruk. Turtallet økte også fra 5100 til 5600 på maks. Jeg har laget et enkelt regneark hvor jeg taster inn fart og forbruk fra 1000 RPM og hver 500 RPM oppover. Da har jeg denne statusen:

156619965_ForbrukAntares.JPG.f60de86b78665c99eefe57d5c206efde.JPG

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev On 15.7.2016 at 23.26:

Synes ikke 39 liter per time på 4900 rpm høres så galt ut. Hva tar den på maks, 60 l/h? Antares er en tung båt. For øvrig tror jeg 17 knop er en uøkonomisk fart,og det ville ikke forundre meg om du ligger rundt 1,5 liter per nm i den farten. Tipper du kan kjøre rett over literen hvis du drar opp farten litt og trimmer riktig.

 

Man får ikke en moderne 4-takt EFI 115 hk til å bruke noe særlig over 40 liter i timen på full gass uansett hvilken båt den står på.

Men det er jo liter/nm som er det interessante da. Min 18-foter bruker 0,5-0,9 liter/nm i området 20-40 knop med 115 hk, men den er jo ganske lett da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Orivos skrev On 1.3.2021 at 15.59:

Jeg hadde en 3x14x21 alupropell, men har nå byttet til en 3x14x19 stålpropell, og har fått et langt mindre forbruk. Turtallet økte også fra 5100 til 5600 på maks. Jeg har laget et enkelt regneark hvor jeg taster inn fart og forbruk fra 1000 RPM og hver 500 RPM oppover. Da har jeg denne statusen:

156619965_ForbrukAntares.JPG.f60de86b78665c99eefe57d5c206efde.JPG

Fint å lage seg en logg som viser hvordan båt/motor yter ved ulik fart/turtall. Å gå ned fra 21" til 19" var nok også et steg i riktig retning. Likevel tenker jeg at turtallet er for lavt. DF115 har 6000rpm som max og jeg tenker at motoren jobber ganske tungt for å få båten i plan - spesielt med litt last/personer ombord. Vil tro en 17" 4-blad propell ville blitt en helt annen opplevelse uten at forbruket går nevneverdig opp. Mulig man mister en liten knop på toppfart, men marsjfart (med noen hundre omdr. mer) vil sannsynligvis gi likt eller lavere forbruk + at motoren vil føles mer pigg og mindre påvirket av last.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg tror også jeg må løfte min motor et hakk, da den kaster opp mye sjø på sidene før jeg får trimmet ut maks. Jeg har 115 hk "standard" Suzuki. Men med korrekt uttrimming etter å ha kommet i plan ligger jeg på +/- 20 knop ved 4250-4500 o/min og 20-22 l/t. Det er med 4 personer i båten, full tank og lite motsjø. I motsjø/vind synker fort farten til 18,5 knop med samme trim og o/min. Må da gjerne opp i 25 l/t for å holde 20-22 knop. Maks forbruk jeg får på min motor er 37 l/t. Jeg mener det er 19" alu propell på min båt.

Redigert av Goddehesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge data fra motorinterfacet til min første generasjon DF115 er max forbruk 37l/t. Min 2010 DF175 bruker max 57l/t.

 

Hvis en skalerer forbruket for DF175 til 115hk og forutsetter at forbruket er lineært med effekten så blir det 37,4l/t. Så det ser ut til at max forbruk skalerer med motorstørrelsen for samme generasjon motorer. 

 

Lean-burn utgaven DF115A har ca 14% lavere forbruk enn DF115. Den nye DF115B har 5-6% lavere forbruk enn DF115A. Så forbruket har blitt redusert med ca 19% over to generasjoner. Sannsynligvis er dette for et slags gjennomsnittlig forbruk og ikke maks forbruk. 

Link to post
Share on other sites

Lean-burn effekten er hovedsaklig i et begrenset turtallsområde mellom 3000 og 4000 rpm vanligvis. 

En 4-takt 115 hk bruker rundt 40 liter i timen på full rulle.

Min Mercury F115 har bare brukt 11 liter i timen i snitt, men det er jo en lett 18-foter da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...