Jump to content

Installere stringers i Nordkapp 17HT


cptPerry

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Nordkapp 17Ht '78 som har en gammel reparasjon i kjølen som jeg må gjøre opp igjen.

I den forbindelse må jeg åpne dørken for å komme til innenfra og rurderer å bytte ut dørk og erstatte skum med stringers/spant ettersom jeg har en sterk mistanke om fukt. Er ganske fersk på det her så trenger noen innspill fra noen som kan litt mer.

Vi kan vel si at det er et budsjettprosjekt, så ønsker å benytte rimelige materialer.

 

Kommer til å forsterke skroget med ett lag poly/glassfiber under vannlinjen før jeg legger stringers for å kompensere for svekkelser ifm sliping etc.

Har lest mange DIY tråder på dette temaet her, men har aldri helt blitt klok på følgende:
 

- Hvilket materiale bør jeg benytte i stringers. Jeg har vurdert finer eller vanlig furu som kjerne i glassfiber pga pris og tilgang.

- Hvordan bør dette dimensjoneres.

- Kan stringers boundes med skroget ettersom det bare er en 17', eller skal ikke kjernen ligge an mot skrog?

- Bør spantene følge skrogprofilen eller bare ligge an på stringers?

- Hvor tykk bør platematerialet jeg benytter i dørken være. Har vurdert 4mm finer som limes dobbelt med omkant og lamineres med glassfiber på begge sider for å skape en hel dørkplate. Vil 8mm være stivt nok når jeg får et par lag poly/glass på begge sider?

 

Takknemlig for svar.

Link to post
Share on other sites

Noe av moroa med å drive med båt, er å finne ut av ting selv. Det vil  si studere, feile, lære og våge å prøve å finne på noe nytt og enklere.

Om du skal ha alt ferdig servert, kan du ende opp med å kjøpe byggesett fra Glenn-L, eller kommentere bruktbåt annonser på finn.no.

 

Skal du renovere innvendig bunn på 17 ft, kan du gjøre som følger:

Legg båten stødig i krybbe, slik at fasongen ikke endrer seg.

Legg 2 til 4 stk profilskåret 2x4" eller 2x6" som stringers. Disse males med f.eks epoksy eller epoksy primer og sikaflexes fast til skroget. Unødvendig med polyester og fiber.

Spanter er unødvendig, foruten ved dørkskjøtene for å unngå flex ved plate endene. Stringers og dørk fungerer som spant.

Tykkelsen på platene er avhengig antall stringers.

Bruk slike plater som brukes i Buster og pioneer. Er det bra nok for dem, er det bra nok for deg. Dvs plater for lasteplan tilhenger med sklisikker overflate. Disse sikaflexes og evt skrues fast til stringers. 12mm ved 4 stringers. 15mm ved 2. 

God sommer.

Link to post
Share on other sites

Hei bløff..

Takk for utfyllende svar..

Har nok (dessverre) aldri vært redd for å gå på nye prosjekt. Så ingen problemer med å fylle tida og tømme lommeboka. :)

 

Båten ligger i krybbe og jeg har revet ut den gamle skumfyllingen, som forøvrig ikke hadde noe feste til skroget lengre. Det var en enkel operasjon med å dele opp i fire mindre biter på tvers og SLEPE de ut..

Skriver slepe, fordi skumet var fyllt opp med vann. Tipper skumfyllingen veide nærmere 100kg og den gamle dørken ca 50.

 

Får se om jeg kommer videre i helga hvis temperaturen er ok.

 

God sommer til deg også!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...