Jump to content

Sveise puller til dekk

gregor

Recommended Posts

Hei,

Lurte på å sveise pullere til dekk for å slippe skruer igjennom stålet. Har ikke erfaring med å sveise noe annet enn vanlig svart stål så lurte på å lage de av stål og male de, men da blir vel malingen fort slitt bort av tauet kansje? Eller holder det noen år?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Hei,

Lurte på å sveise pullere til dekk for å slippe skruer igjennom stålet. Har ikke erfaring med å sveise noe annet enn vanlig svart stål så lurte på å lage de av stål og male de, men da blir vel malingen fort slitt bort av tauet kansje? Eller holder det noen år?

Det er neppe vanskeliger, heller lettere, å sveise med vanlig syrefast elektrode enn med svart stål. Dersom pullerne er skrudd fast og kan demonteres det kanskje en fordel ved vedlikeholdsarbeider?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det er ikke noe probelm å sveise rustfritt mot karbonstål (svart mot hvitt). Bruk helst overgangstråd (309) til dette, den er spesielt for sveising svart mot hvitt, og sikrer deg mot sprekkdannelser.

I slike tilfeller ville jeg nok laget meg en plate i tykk rustfri plate (f.eks.10-12mm) og sveiset pullerten til denne. Videre ville jeg sveist den rustfie platen mot skroget. Litt av årsaken er at det forenkler overflatebehandlingen og gir deg færre "kriker og kroker" hvor det kan bli rustdannelse. Da får du en ren og fin rustfri sveis utenfor pullerten, og alt innenfor sveisen er rustfritt. Men jeg ville nok allikevel ha malt plata og pullerten.

Lagt til:

Et argument til for å bruke en slik doblingsplate er at du ikke nødvendigvis vet at stålet i båten er solid nok til at du kan sveise en pullert rett i skroget/overbygget. Ved å bruke en doblingsplate som f.eks. måler 250 x 100mm får overført kreftene fra pullerten over et helt annet areal.

Redigert av Komodo (see edit history)

Det er ikke noe probelm å sveise rustfritt mot karbonstål (svart mot hvitt). Bruk helst overgangstråd (309) til dette, den er spesielt for sveising svart mot hvitt, og sikrer deg mot sprekkdannelser.

I slike tilfeller ville jeg nok laget meg en plate i tykk rustfri plate (f.eks.10-12mm) og sveiset pullerten til denne. Videre ville jeg sveist den rustfie platen mot skroget. Litt av årsaken er at det forenkler overflatebehandlingen og gir deg færre "kriker og kroker" hvor det kan bli rustdannelse. Da får du en ren og fin rustfri sveis utenfor pullerten, og alt innenfor sveisen er rustfritt. Men jeg ville nok allikevel ha malt plata og pullerten.

Lagt til:

Et argument til for å bruke en slik doblingsplate er at du ikke nødvendigvis vet at stålet i båten er solid nok til at du kan sveise en pullert rett i skroget/overbygget. Ved å bruke en doblingsplate som f.eks. måler 250 x 100mm får overført kreftene fra pullerten over et helt annet areal.

Enig,

Mine pullerter Motiva 39 var / er skrudde (akter)

Mener jeg brukte en plate på 300x300x ? mm  borrer også  8  15mm hull i platen  som også ble fylt med sveis.

Brukte er rør,  har fåt mye juling siden 1988

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...