Rinker280EC Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Ser dette helgale ut? Færder Fyr https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24132/1462973883.png Tønsberg Tønne https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24132/tonsberg_tonne.png Nevlunghavn. https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24132/nevlunghavn.png Disse Rakkebåene... hvor er disse og hvor kan været sjekkes der? Finne ikke de ved søk på YR eller WindyTy. Ser ut som jeg går for en Navionics + til Ipad. Selger har en BT GPS Modul som han har brukt som jeg får med. og han skryter uhemmet av dette. (Sitter man en min dybde, så skulle man være god for å gå på grunn) Fremdeles mulighet for noen å bli med på tur. og det kompenseres selvsagt! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 (redigert) Rakkebåane: http://www.yr.no/sted/Norge/Vestfold/Larvik/Rakkebåane/ Godt merket med bøyer ut fra Stavern. Du må et stykke ut før du runder ned mot Tvistein fyr ( du ser fyret derfra I klarvær) Ikke noe problem ! Redigert 11.Mai.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 (redigert) Kan muligens bli et vindhull på Tirsdag for å få den opp fra Mandal iflg. Windyty.com men det er noen dager frem i tid så endringer kan komme enda ....Jeg kan vente på hullet hvis ønskelig og ta den opp til stv.Bor jo i Søgne/Songdalen så er fort for meg å hoppe av sted hvis båten er klargjort ;-) Litt problemer med å få tid fra Moss og ned i helgen desverreDu skulle hatt den klar når jeg leverte Nimbussen i Holmestrand da hadde den vært i Stavanger nå ....hehe Redigert 11.Mai.2016 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Rinker280EC Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 He He. Ja, det hele skulle vel vært bedre planlagt, men akkurat denne gangen hoppet jeg regelrett på kjøpsknappen etter alle disse årene :) Snakket akkurat med min Svigerfar som overhodet ikke ser problemer med turen til Mandal (evig optimist). Han mener det mest sansynlig også vil være andre båter man kan slå følge med deler av strekningen (som sagt, evig optimist) Tilbudet ditt om å ta båten opp ved vindhull høres meget intr ut. Båten kan ev legges i Søgne hvis det finnes noen gode steder for legging der, og at det forenkler det hele for deg? Jeg har lest en del henteturer og prøver å danne en oversikt over hvilken rute som er den beste fra Moss, men blir ikke helt klok. Noen som har tid og anledning til å legge opp ruten innaskjærs med punkter for plotter/Navionics? Gitt 5-10 m/s medvind slik det ser ut nå. Bør man klare Moss-Mandal på 8-10 timer? :) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Det er sikkert noen som kan legge ruten for deg. Men prøv selv. Der du er usikker legger du ut et utsnitt og ber om råd. Slik lærte jeg å finne vei mellom alle kronglete skjær. Tror jeg la opp rute minst ti ganger. Før jeg kunne si meg fornøyd. Men lærte mye om de forskjellige stedene på den måten. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 (redigert) Har ledig båtplass i Søgne (i SOLTA min er ikke ute enda) så det hadde jo vært topp.. sender deg en PM med telefonnr så kan vi snakkes der i så fall ;-)Kan stikke en rute i Norgeskart.no til deg så får du en viss peiling på hvor du legger den i Navionicsen sender link i PM Redigert 11.Mai.2016 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Jangul Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Med all hjelp,gode råd og denne gjengen i ryggen hadde jeg prøvd meg:) du har jo flere retrettmuligheter på veien og tenk så mye du lærer om båten,utstyret,navigasjon og deg selv:) Klart...blir du absolutt frarådet å dra så hør på gjengen her!! Disse gutta vet hva de prater om og jeg vet hvor jeg skal søke råd bpr jeg en gang drister meg til å dra HELT til Strømstad / Beskusten:) ))) men..det er sånn vi lærer å elske det vi elsker å gjøre....være på sjøen!! Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 (redigert) Rask rute i Norgeskart for de som vil se ikke følg den blindt men er en god pekepinn ;-) http://www.norgeskart.no/#13/76201/6459606/-land/+enkel/+sjo_en Ble noe tull her glemte å lagre men sap la en rute før jeg kom i gang igjen Redigert 11.Mai.2016 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
sap_2000 Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 (redigert) Så lenge vinden er mellom vest og nord bør det gå greit å komne seg til Mandal. Hadde i så fall holdt meg nærme land nedover Sørlandet og gjerne tatt noen innaskjærsleder på veien. Med tilbudet om lån av båtplass fra Laluna i søgne er det bare å ta siste halvdel av turen når været stemmer :-) Ang Rakke, så trenger man ikke gå helt ut til klokkebøya ved rolige bølgeforhold slik det ofte er ved nordlige vinder. Det blir fort mer sjø jo lenger fra land man kommer Ved slike forhold går jeg som regel innenfor Svenner, syd for Herregårdsbåen på rakke, innenfor Tvistein og så til Stråholmen og jomfrulandsrenna videre. Legger ut et par screenshots av ruta jeg ofte bruker mellom verdens ende og Jomfruland. Bare så det er sagt så anbefaler jeg ikke å gå så langt inn på strekningen Rakke - Langesundsfjorden ved sjø av litt størrelse fra syd til vest. Redigert 11.Mai.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Andboats Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Sap? Er det en app? Hva heter den? Så utrolig flott og brukbar ut! Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 (redigert) Publisering feil Redigert 11.Mai.2016 av Andboats (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Sap? Er det en app? Hva heter den? Så utrolig flott og brukbar ut! Ja. Navionics Boating app for iPad. Appen er gratis, og så kjøper man kartområdene man vil ha. Man må også betale en slant for å låse opp funksjoner som navigeringsmodul for å lage ruter, avanserte visningsvalg for kart, autorouting etc. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Nero II Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Morsomt å lese hvor vanskelig man kan gjøre det som mest sannsynlig blir en kjempeopplevelse. Du er så godt forberedt at det ikke er måte på, og du skal ut på en tur der du kan gå inn med båten og finne ly på et utall av steder. Sett heller fokus på naturopplevelse og glede over den nye båten! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Nero II ? Det kan godt hende du liker å stampe i 4 til 5 meter høye bølger. Å så prøve å snike deg inn i en trang molo på jærkysten. Men der tror jeg ikke detrenger er alle som gjør. Derfor advarer vi mot det. Slik at ikle båt gleden skal bli ødelagt. Når bølgene blir for store må en nemlig passe på å ta de med baugen. Ellers kan faktisk båten velte. Da kan det ta tid å finne ei lun havn. Det er ikke spesielt morsomt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Rinker280EC Svart 12.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Jeg skal i allefall respektere været helt og holdent. Sitter og ser på de forskjellige stedene nedover kysten. Meldes om 8-10 m/s og en miks av vind fra Nord/Nordøst....(YR.no) WIndyTy Oppgir, hvis jeg leser dette korrekt følgende Bølgehøyder: Færder Lørdag kl 14 0,7 meter Tønsberg Tønne Lørdag kl 14 0,7 meter Rakkebåaene Lørdag kl 16 0,6 meter Jomfruland Lørdag kl 16 1 meter Så stort sett 0,6,0,8 hele veien ned til Randesund Randesund Lørdag kl 20 0,3 meter Flekkerøy Lørdag kl 22 1 meter Noen som har en formening om dette er en værmelding som tilsier "Kjør på" eller " Bli på hytten og ta en kald eller 2" Og i går så jo forholdene vesentlig bedre ut..... *sukk* Vet i allefall at i mitt neste liv(eller noe) så skal jeg meteorolog... Må være eneste jobben i verden der man kan gjøre gjentatte "feil", uten at det får noen konsekvenser Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Vind fra nordlige retninger pleier ikke å gi mye sjø langs Sørlandet om du holder deg forholdsvis nærme land. Hadde kjørt Vrengen, Tønsberg tønne, så ruta jeg postet i innlegget over til Jomfruland, inn ved Lyngør, tromysundet til Arendal, blindleia, Ulvøysund, over Kr S fjorden til innsiden av Flekkerøya og Ny Helleseund, så leia til Tregde, skjærnøysund og vips er du i Mandal. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#danmark Sjekk denne linken. Håper den virker. De har et ganske bra bølgevarsel Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
MajorAndy Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 (redigert) Du kan med fordel bruge denne https://ifm.fcoo.dk/ Og den siger, at du skal blive hjemme. Lørdag vind fra NNV op til 14 m/s Jeg ville IKKE - gentager IKKE - tage afsted under de forhold. Red: Du vil sikkert kunne komme til Mandal - men ikke rundt og videre. Det vil blive med op til 2 meter bølger ret imod - og længere ude op til 5 meter. Redigert 12.Mai.2016 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 (redigert) Ser vel ganske bra ut. I alle fall hvis du stopper i/før Mandal. dette er riktig nok natt til lørdag. Redigert 12.Mai.2016 av Skjær i sjøen (see edit history) Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Bay_liner Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 (redigert) Muliggens litt kuriøst men her er eksempler fra Navionics appen som kan være nyttig mht rutevalg og vindforhold. I appen kan en klikke på vindpilene og få opp vindstyrke og retning. Vindstyrkeangivelsene er heller noe for høye enn for lave. http://youtu.be/eaWuFpiHjEk Redigert 12.Mai.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Rinker280EC Svart 12.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 (redigert) Vind a nordlige retninger pleier ikke å gi mye sjø langs Sørlandet om du holder deg forholdsvis nærme land. Hadde kjørt Vrengen, Tønsberg tønne, så ruta jeg postet i innlegget over til Jomfruland, inn ved Lyngør, tromysundet til Arendal, blindleia, Ulvøysund, over Kr S fjorden til innsiden av Flekkerøya og Ny Helleseund, så leia til Tregde, skjærnøysund og vips er du i Mandal. Takk Sap :) Vrengen ja... den var ny. Så da kommer man altså igjennom der og slipper Færder slik jeg ser det. God plan :) Rute A-B eller C? B går over i C og ikke opp i A. :) Redigert 12.Mai.2016 av Rinker280EC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rinker280EC Svart 12.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 (redigert) Jeg stemmer for rute A. Mener det var den vi fulgte i fjor. Redigert 12.Mai.2016 av Skjær i sjøen (see edit history) Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Hvis du har god tid anbefaler jeg sørlandsleia som er tegnet på innsiden av Flosta. Der vil du finne trange Sund som er godt merket. Masse fine steder. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
tilplan Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Jeg liker best å gå rute A, men den tar nok noe mer tid. Hadde ikke vært nervøs for å gå til Mandal denne helgen. Vil også tro at det går greit å fortsette gjennom Spangereidkanalen og videre til Farsund, men der er det stopp. Lista og Jæren ville jeg sett på som uaktuelt med disse værmeldingene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.