beauty of aqua Startet 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2016 Har etter en omfattende renovering av motorrommet sist sommer,fått endel vibrasjoner på barbord motor som jeg ikke klarer og kvitte meg med...Det som er blitt gjort er følgende: -Aksling har vært ute for kontroll,Her ble det funnet endel skjevheter,som ble rettet av frydenbø marine. -Propellere er levert inn til os og propellservice for kontroll.også her var det litt og rette på,men de skal nå være balansert. -Cutlasslagere er byttet,både i brakket helt bak,samt i pakkboksen ny r og d kobling(plast) mellom akselflens og gear flens ny klemflens til aksel. Etter håpløst mye vibrasjoner sist sommer,ble båt satt på land hos bjordal og madsen.her ble det kontrollert at arbeider med retting av aksling er skikkelig utført(klokket).de fant ingenting galt. det ble samtidig kontrollert at proppell satt skikkelig på,samt at cutlasslager så ok ut. Har ikke byttet labber,da disse ble kontrollert av mekanikker,og funnet i orden. motoroppretting er innenfor en tier(har 0,25 og gå på iom at jeg har en r og d kobling). Jeg har mye vibrasjoner i det motor blir satt i gir,så avtar det opp til ca 1700 omr,for så og komme tilbake fra 1700 omr opp til fullt. Må jo si at det er jo litt pussig at det bare forsvinner i et så stort turtallsområde om det virkelig er noe som er skjevt.... Hva tror folket?? kan det være luft i diesel,vibrasjonsdemper? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Komodo Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Jeg vil også stille spørsmål til om motorlabbene er ok til tross for at de er kontrollert av en person. Og en annen ting: Du sier at klemflensen er ny, men det er ingen garanti for at flensen "løper" med boringen. Her har du også et sjekkpunkt. Hvis de tingene er i orden står du vel igjen med utfordringer på motoren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NovaMan Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Kan problemet ligge i gearkassen? Hvilken type gear har du? Hvis det er en ZF kasse, så er det vel kjent at flere Princess eiere har hatt utfordringer med babord kasse da denne drar med seg et ekstra drev (så vidt jeg har skjønt) da den kjøres i revers kontinuerlig i motsetning til styrbord som går "riktig" vei hele tiden. Sikkert flere her på forumet som kan utdype dette bedre. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Begynner og mistenke girkassen og den gamle flensen. Før flensbytte utartet det seg slik: I det motor blir satt i gir og da spesielt revers, så blir det stor vibrasjoner/kakling rasle lyd. Når jeg ligger imellom 900 og 1800 omr. Så er det ingen merkbare vibrasjoner. Når jeg kommer over 1800 omr så er de tilbake. Litt spesielt da det virker som om de kommer og går med jevne intervaller, 2 sekunder på, og 2 sekunder med vibrasjonsfritt i et jevnt intervall. Har ikke fått prøvd med den mye flensen på høyt turtall... Kan jo være at vibrasjoner har gitt seg i turtallsområde over 1800 omr... Isåfall blir det vel vibrasjonsdemper som er synder?? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
BOBO II Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Og du er 100% sikker på at akslingen ikke står i spenn. jeg byttet begge akslinger i vinter og da måtte firmaet som gjorde jobben ha en oppretting på akselbraketten i tillegg. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
beauty of aqua Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Ja. Det er ingen paralellforskyvning om det er det du tenker på. Flens på gir glir svært lett på plass mot flens på aksling.. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
ebonita Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Har Du kontrollerat att köra motorn i fri genom hela varvtalsregistret för att kontrollera att det inte är något i motorn som skakar? 'de kommer og går med jevne intervaller, 2 sekunder på, og 2 sekunder med vibrasjonsfritt i et jevnt intervall' Detta för tankarna till interferens mellan motorerna, dvs att Du inte har synkroniserat varvtalen ordentligt? Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Det var jo et flott innspill! Har jeg ikke tenkt på, skal testes ut? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
SoBo Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Hadde begge mine motorer ute i vinter ( tamd 61). Byttet da også motorlabber. Trodde jeg hadde utført opprettingen etter alle kunstens regler. Etter sjøsetting fikk jeg en slik vibrasjonpå BB motor, ( motoren kastet på seg) i et slik 2 sek. på 2,sek av mønster. Det viste seg at opprettingen ikke var bra (motoren stod litt lavt og litt skakt i forhold til akselflens. Det så også ut til at motoren ikke stod like "tungt" på alle labbene ( de bar ikke like mye vekt) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
beauty of aqua Svart 13.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 Har nå fått byttet de to bakerste labbene.Syns den er blitt betydelig bedre,men fortsatt for mye vibrasjoner.Det virker nå som det er styrbord som vibrerer mest. Vibrasjonene som er på barbord motor i det nedre turtallregisteret har rett og slett bare med for lavt turtall og gjøre.Disse vibrasjonene forsvinner nå jeg kommer over 700 omr.(ser jeg har forklart meg litt feil tidligere da jeg skrev at de vedvarte helt opp til 900omr.) Så er nå i gang med stb motor for bytte av flens samt r og d koblingen.Tar selfølgelig og sjekker oppretting på motor samtidig.Blir spenende og se! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
mateco Svart 13.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 .........................l. Etter håpløst mye vibrasjoner sist sommer,ble båt satt på land hos bjordal og madsen.her ble det kontrollert at arbeider med retting av aksling er skikkelig utført(klokket).de fant ingenting galt............................ motoroppretting er innenfor en tier(har 0,25 og gå på iom at jeg har en r og d kobling). ........................ Hadde begge mine motorer ute i vinter ( tamd 61). Byttet da også motorlabber. Trodde jeg hadde utført opprettingen etter alle kunstens regler. Etter sjøsetting fikk jeg en slik vibrasjonpå BB motor, ( motoren kastet på seg) i et slik 2 sek. på 2,sek av mønster. Det viste seg at opprettingen ikke var bra (motoren stod litt lavt og litt skakt i forhold til akselflens. ............................ Mulig at jeg misforstår, men utifra innleggene over så virker det som at oppretting/justering har foregått mens båten har vært plassert i en krybbe/slipp på land. En grovjustering kan gjøres, men man MÅ ALLTID kontrollere oppretting ETTER SJØSETTING ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
SoBo Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Det er helt korrekt at finjustering skal gjøres med båten på vannet mateco. Burde egentlig vært finrettet hver gang etter at båten ble sjøsatt for at det skal være optimalt. I mitt tilfelle tror jeg at hovedårsaken til at det ble såpass avvik, var at motoren stod på "tre" motorlabber. (Den ene bakre labben bar mindre vekt enn den andre) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
beauty of aqua Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Jeg rettet når jeg lå på sjø. Fikk klar beskjed av Mekanikker på det. Holder nå på med bytte av klemflens og fleksibel kobling på stb motor. Borrer gjennom flens og aksling slik at jeg får en bolt igjennom... Det tar sin tid kan man trygt si... Skal bli morro og se hvordan oppretting egentlig er, da jeg mistenker den gamle flensen for og være godt skjev. Den gamle fleksible ( r og d) koblingen har nok sett sine nedre dager, da denne antageligvis har gått med høy belastning. De gamle boltene på de bakerste motorlabbene var jo knekt, slik at aksling vilte i pakkboksen... Vi får sjå Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
beauty of aqua Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Flens og fleksibel kobling på stb motor er nå byttet. Stb motor er også innenfor en tier.... Begynner og miste motet her. 2 sekunder på, 2 sekunder av vibrasjoner når jeg ligger høyt i turtall. Får se etter labber med lite trykk på. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Baracuda Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Hei. Mulig jeg er på vandring men du trenger vel alle tips du kan få no. :) Er det en mulighet for at motorene dine ikke går i samme turtallsområde og at den ene motoren drar mer enn den andre i de hastighetene du beskriver. Har du prøvd å regulere hver enkelt motor opp og ned i turtall for å se om vibrasjonene blir borte. Mulig dette er heilt i tåkeheimen men en vet aldri. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Alle tips kommer godt med! Har prøvd så vidt litt med regulering av turtall for og være sikker på at de går med samme turtall,men skal ta og prøve mer. Har sett etter om den bærer mer vekt på en labb kontra en annen,men blir liksom ikke helt klok på det.to labber jeg sliter med og komme til. Det er vel på tide og legge motorromslukene på etterhvert og få bestilt time hos et mekanisk verksted som sikkert er litt mer kyndig enn meg.Noen tips om noen som har ledig tid i bergensområde? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
ebonita Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Finns ju digitala laservarvtalsmätare som visar mycket exakt om Du är osäker. Men i regel kan man ju höra när motorerna går lika. Och jag antar att Du har kört igenom varvtalsregistret med motorn i fri? Att kolla och justera de båda motorfästena som sitter 'bakom' motorn i båten (alltså bordvarts) är en utmaning, men med lite uppfinningsrikedom kan man väl i regel konstruera specialverktyg som gör jobbet, t ex genom att jobba via förlängare med ett spärrhandtag uppe ovanför motorn. Att lämna bort jobbet är ju en möjlighet, det finns säkert verkstäder som säger att dom kan fixa detta, men min erfarenhet är att det inte är säkert att dom alltid verkligen besitter erforderlig kompetens. Det är inte svårare än att man klarar det själv, och fördelen är kanske att man har mer tålamod och att arbetstiden är billigare. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 tenkte og få tak i en liten tank som jeg fyller med diesel,for så og koble diselinntaket direkte til denne tanken.Kan jo tenkes at det er utette koblinger på dieseltilførsel som gjør at det rister....det er jo etter at blant annet diesel tanker med en drøss av overganger er byttet at disse vibrasjonene kom...er jeg på tur her eller? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Komodo Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 For min del hadde det i alle fall sittet langt inne å sette båten inn på verksted for å starte feilsøking på dette. For det første: Ebonita har nå to ganger spurt om du har ruset opp motoren uten å koble inn gearet. Har du det? Gjelder det bare den ene motoren eller begge? Får du vibrasjoner når du ruser opp motoren, eller bare under gange? Har du forsøkt å gå med bare en motor om gangen? Kommer problemet da også? Har du sjekket for "løs fot" (ikke lik belastning på alle labber)? Hvor rett er akselen? Hvor rett er flensen? Er akselen sentrert i hylsa? Løper akselen fritt i cutlesslageret, eller kan det være at aksel kniper i lageret? Det har vært tilfeller av dette på lager levert av Bosvik, f.eks. på Viknesbåter. Hvordan er det med tilstanden på dieseldysene? Går motoren rent? Er det svingningsdemper på reimskiva på veiva? De fleste motorer har vel det. Hvis denne er gåen i vulken får du vibrasjoner. Vel, det var bare noen av de tingene som falt meg inn umiddelbart. Du får ha lykke til med feilsøkingen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
beauty of aqua Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Hei Komodo.Har ruset opp motorene ja.ingen vibrasjoner da. 1Var sikker på at det var bb motor,men nå er jeg ikke sikker lenger.Etter motorlabb bytte,samt skifte av r og d kobling og akselflens,syns jeg det er mer vibrasjoner på stb motor. 2 nei 3 har prøvd følgende:lå på 1500 omr.har ingen vibrasjoner som jeg går til da.Tar bb opp til vel 2000 omr.Litt vibrasjoner.Gjør det samme,bare omvendt,muligens noe mer vibrasjoner på stb motor. 4.Ja.har etter beste evne sett etter løs fot.maskineringen på boltene og løftemutterne er litt dårlig(selvom de er helt ny),så sliter litt med og kjenne forskjell utifra friksjonsmotstand i fatnøkkelen når jeg slakker strammer...Men føler meg sånn noenlunde trykk på at de tar jevnt.Har dog to igjen og sjekke som er litt utilgjengelig. 5 Akslinger har vært inne til retting hos frydenbø. Disse har igjen blitt kontrollert av bjordal og madsen med klokkeutstyr.Ingen avvik funnet 6 flensene er jo helt ny,så går utifra at de er bra 7 på meg ser de sentrert ut ja 8.Cuttlesslager er også byttet ifb med at akslingene var ute.om de kniper har jeg ikke kompetanse til og uttale meg om.Hvordan kan jeg kontrollere dette? 9 dysene er byttet på bb motor.syns begge motorene går pent 10 er vel ikke så lett og kontrollere kanskje.. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Komodo Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Hei Komodo.Har ruset opp motorene ja.ingen vibrasjoner da. 1Var sikker på at det var bb motor,men nå er jeg ikke sikker lenger.Etter motorlabb bytte,samt skifte av r og d kobling og akselflens,syns jeg det er mer vibrasjoner på stb motor. 2 nei 3 har prøvd følgende:lå på 1500 omr.har ingen vibrasjoner som jeg går til da.Tar bb opp til vel 2000 omr.Litt vibrasjoner.Gjør det samme,bare omvendt,muligens noe mer vibrasjoner på stb motor. 4.Ja.har etter beste evne sett etter løs fot.maskineringen på boltene og løftemutterne er litt dårlig(selvom de er helt ny),så sliter litt med og kjenne forskjell utifra friksjonsmotstand i fatnøkkelen når jeg slakker strammer...Men føler meg sånn noenlunde trykk på at de tar jevnt.Har dog to igjen og sjekke som er litt utilgjengelig. Løs fot kan gi slike symptomer. Jeg har ikke erfart det med båtdiesel, men med industrielt utsryr som har endret turtall. På visse turtall kan man få en helt hinsides risting. 5 Akslinger har vært inne til retting hos frydenbø. Disse har igjen blitt kontrollert av bjordal og madsen med klokkeutstyr.Ingen avvik funnet Da ville jeg blitt litt kritisk til ham som har klokket. Alt har avvik, det er bare snakk om hvor mye. 6 flensene er jo helt ny,så går utifra at de er bra Det skal du ikke ta for gitt. Som nevnt over har alt maskinert utstyr toleranser og avvik. Jeg vet bla at Sleipner har slitt litt med toleransene på sine koblinger. Det er ikke fordi de ikke klarer å lage dem nøyaktig, de er jo veldig dyktige. Men det er fordi alt skal spys ut i høyest mulig tempo for å tjene penger. Hvis jeg først hadde hatt et problem ville jeg sjekket alle ledd for å eliminere. Det er imidlertid ikke helt lett å sjekke en klemflens for kast, det krever litt utstyr og tolmodighet. Jeg har laget en tråd om et tilsvarende problem, jeg kan søke den opp for deg hvis du vil. Der har jeg bla beskrevet hvordan jeg sjekket klemflensen for kast. 7 på meg ser de sentrert ut ja 8.Cuttlesslager er også byttet ifb med at akslingene var ute.om de kniper har jeg ikke kompetanse til og uttale meg om.Hvordan kan jeg kontrollere dette? Hvis du frier ut motoren bør du kunne tørne akslen for hånd. Hvis den er treg å tørne tyder det på at den kniper i lagrene. 9 dysene er byttet på bb motor.syns begge motorene går pent 10 er vel ikke så lett og kontrollere kanskje.. Mulig, men hvis den er gåen kan problemet ligge der. For å tenke litt høyt. Hvis du setter den inn på verksted for feilsøking kan du nok kjøpe mange reimskiver og motorlabber bare for tiden de svir av på feilsøking. De begynner gjerne med å bytte de delene som kan byttes i tillegg. Det er ofte billigere å bytte noen deler og se om feilen fremdeles er der enn å lokalisere hvor feilen egentlig er. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
beauty of aqua Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Takker for gode innspill komodo! Hva tenker du om luft i dieselen?Hele dieselsystemet er jo tross alt byttet ut,og det er jo mange koblinger som kan suge luft der..googlet meg fram til at luft i diselen kan gi vibrasjoner i motoren Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
ebonita Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 (redigert) Instämmer i Komodos /som vanligt/ kunniga kommentarer. Har själv gått igenom nästan samtliga dessa steg nyligen i samband med en skada. Många klantar som erbjuder sina tjänster i branchen kan jag säga! Och givetvis har axlarna kast. Och förmågan att leverera raka axlar visar sig inte så övertygande ens bland föregivna 'specialister'. En leverantör som jag anlitade lämnade ut axlar som kastade 16 hundaradels millimeter, en annan 12 hundradelar. Mycket /för mycket/ i båda fallen. Men dom gitter/kan inte göra det bättre. Värst är kast på propellerkonan inbillar jag mig, eftersom det blir hela propellern med sin vikt på kanske 20 kg som kommer att beskriva en cirkel-rörelse. Har f ö under resans gång tillverkat mig ett par rulldockor för eget bruk där man på ett vanligt betong-golv med ett mätur kan indikera axlarna. Titta gärna på denna filmen i nedanstående länk med min favorit-guru på området Keith Fenner. Han säger i filmen att han regelmässigt uppnår 'less than 2 thau' dvs 2 tusendels tum dvs 5 hundradels millimeter när han levererar axlar. Sådana axlar skulle jag vilja ha! Men har tyvärr inte hitta någon här som vill/kan garantera det. Så var skeptisk! Och begär mätprotokoll! Sen skulle jag gärna vilja titta i tråden där Du går igenom uppriktning av klämkopplingar Komodo. Så - ja tack om Du vill leta upp den! Har nyligen bytat till nya kopplingar i min båt men har dom gamla kvar. Keith fenner har gjort video på den typen av jobb också, han svarvade en axelstump som han satte klämkopplingen på och sedan 'facade' den i svarven vill jag minnas. Detta verkar enkelt men man måste vara noggrann. Och ställa krav! :yesnod: Redigert 15.Mai.2016 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Detta verkar enkelt men man måste vara noggrann. Och ställa krav! Sen skulle jag gärna vilja titta i tråden där Du går igenom uppriktning av klämkopplingar Komodo. Så - ja tack om Du vill leta upp den! Her er link til tråden ebonita https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/page-6 Men du kjenner den nok fra før Kontrolll / retting av klemflens er beskrevet fra innlegg nr. 107 og utover. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
beauty of aqua Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Frydenbø fant ut at det var 0,35 mm kast på konen i den ene akslingen. De måtte da dreie en ny kon for og få den bein igjen. De gjorde det samme på den andre akslingen, slik at de fikk samme lengde. De ble da ca 2mm kortere. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.