Jump to content

Nye fritidsbåtregler og lover har ikke medført økt sikkerhet!

Mouche

Recommended Posts

Selvsagt skal alle borgere i Norge måtte få mene noe om feks promillegrenser på sjøen, på lik linje som alle selvsagt må få mene noe om promillegrenser på land 

Hva er viktigst? Er det hvorvidt tiltaket virker og redder liv, eller hvorvidt tiltaket har oppslutning blant flertallet av befolkningen? Vil du bedømme et hvilket som helst tiltak som en suksess, bare det har støtte hos flertallet, uavhengig av hvilken virkning det har?

Det er fortsatt fyllekjørere på veien. Voldsomt mange faktisk. Enda det er totalforbud for alkohol på veien.

Det var ikke spesielt mange flere før da det var 0,5. Men det var flere som tok en pils og kjørte hjem. På veien er det ille. På sjøen er det ikke like ille. Det holder fint å endre til 0,5 og insiterer lage veldig strenge oppkjøringstester for båtfolk tilleggingskurs, livredningskurs og hvordan ikke lage bølger.

Man bør kunne miste retten til å føre båt, både ung og gammel, dersom man er uaktsom. Men reglene må være fornuftige.

Vestpåbudet er jo helt håpløst slik det er i dag. Man kan ikke sammenligne vest med sikkerhetsbelte i bil.

Man må heller skille på lukket båt daycruiser/snekke/cabincruiser og åpen båt (skjærgårdsjeep, skuter og RIB) i stedet for 8 meter om man må bruke vest eller ikke. I tillegg kan man si båter under 5 meter må bruke vest uansett om man absolutt trenger en lengdegrense.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Jeg har gitt opp og følger min egne sunne fornuft,  og prøver å oppfører meg skikkelig  og ærlig mot andre.

Av de ting jeg gjør som jeg regner som mest farlig, er å f.eks å bruke motorsag , gå i stige og å passere gærne syklister med bil. Her er jeg ytterst forsiktig.

Derimot å tøffe rundt i båten i 5 knop uten vest  anser jeg som så lite farlig  at det gjør jeg hele tiden.

Selv om jeg vanligvis har med Hansa 2,4% eller svenske  pripps 2,8% , tar jeg også en boks vanlig øl også hvis det passer seg sånn. Jeg bruker 2 biler  fra og til og også 2 tilhengere. Det medfører at jeg rett som det er kjører uten å ha med førerkort  og vognkort, da dette ofte blir liggende i feil bil, men jeg har i løpet av 40 år bare blitt bøtlagt 1 gang.

Til slutt - jeg har alltid vest i båten - og tar den på når jeg selv vurderer at det er fornuftig.

Er mye i båt både i indre Oslofjord og på åpne hav strekk i trøndelag.  I Oslo fjorden er største faren å bli påkjørt av uerfarne tullinger i altfor  stor fart , veldig ofte innafor 5 knops soner. Hvis politi skal gjøre noe fornuftig er kanskje dette viktigere enn å tulle med folk i 5 knop uten vest som tar seg en boks øl i varmen

En promillegrense paa 0.2 ville helt sikkert forhindret denne ulykken

Ja, ikke sant 

Halvannen time etter hendelsen ble alkoholpromillen målt til 2,37.

I  retten kom det frem at båtføreren hadde festet sammen med andre kvelden før og at han fortsatte med vin til frokosten dagen etter.

Hadde grensen vært 0.2 så hadde nok ikke fyren fortsatt med vin til frokosten  :giggle:

Det er fortsatt fyllekjørere på veien. Voldsomt mange faktisk. Enda det er totalforbud for alkohol på veien.

Her (i denne tråden/forumet) er det kun snakk om alkohol, men undersøkelser (obduksjoner av dødsofre i trafikken) viser en betydelig andel med andre rusmidler enn alkohol, også for store mengder av lovlige solgte medisiner så ensidig fokus på kun alkohol er en forenkling av debatten også hva gjelder sjøen vil jeg tro?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Godt poeng.

Det som er kjekt å vite er at uansett regel så kan de brytes uten særlig fare for å bli tatt. Spesielt på sjøen.

Politiet har altfor få resurser.

Jeg kjører akkurat som før, uten vest i rolig fart og med vest i stor fart. Og har enda ikke blitt tatt. Så sjansen er veldig liten. Dette gjelder spesielt i Oslo go Kragerø.

I Kragerø har politiet hele tiden promillekontroll rundt byen. Det har ført til at utestedene går dårligere og at folk som ønsker å ta seg en pils aldri drar ikke inn til byen, men heller andre steder. Vi som liker en fest i blant har i tillegg sluttet å dra på byen, men bare fester ute i skjærgården.

Så er det lett å følge apper som "hvor er politibåten" og kjøre når den ikke er der :-)

Det har blitt et samfunn der den største faren er politibilen eller politibåten for oss som liker å kjøre litt fort, kose oss på sjøen uten vest i lav fart, ta en øl på fjorden.

Tenker gjerne - er det ikke tryggere om jeg kan følge med forover fremfor å se etter politibiler hele tiden når man ligger i 130 i 110 sonen?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...