Jump to content

Turteller som viser for lite - BMC 1.5


jhros

Recommended Posts

Har en BMC 1.5 (36HK) med VDO turteller. Problemet er at denne viser for lavt turtall. Den viser 1500 når turtallet er ca. 2500. Bortsett fra feilmarginen ser det ut til at turtelleren virker fint, den følger motorens turtall opp og ned, henger seg ikke opp.

 

Jeg kjøpte båten for et år siden, turtelleren har vært sånn hele tida. Det er for så vidt ikke noe stort problem, det er bare å ta høyde for feilmarginen. Det går jo greit så lenge jeg vet om det, men samtidig synes jeg jo det er best når ting er på stell... Feilmarginen har vært den samme hele tida, det har ikke endret seg noe over tid.

 

Turtelleren har sensor ved svinghjulet, ikke koblet til dynamo. Jeg har forsøkt å se etter justeringsskrue på turtelleren, men har ikke funnet noe som åpenbart kan justeres. Skal forsøke å poste bilder av turtelleren.

 

Da jeg kjøpte båten fikk jeg med en ny turteller fra biltema som forrige eier ikke hadde rukket å installere. Denne krever imidlertid W-uttak på dynamo, noe min gamle Lucas dynamo ikke har.

 

Hva kan forårsake feilvisning på turtelleren? Skal det finnes justeringsskrue? Dårlige kabler? Kan sensorens avstand til svinghjulet ha betydning, eller vil det være sånn at den enten får signal, eller ikke noe i det hele tatt? Ifølge instruksjonsboka til motoren skal det være skruer på svinghjulet som passerer sensoren og skaper pulser. Kan det hende at en eller flere skruer er borte, sånn at det kommer for få pulser?

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Ser ikke ut til at denne har justering. Jeg mistenker at det kanskje er giveren din som ikke er god?

 

Tviler på den med skruer, det er normalt sett kun en magnet slik at den teller en gang pr runde. Kanmskje avstanden mellom magnet og giver bør justeres?

 

W uttak lager du lett på Lukasen, bare å åpne opp og montere en ledning på en av skruene på diodebroen. Men det hadde nå vært greiest om du hadde fått fikset den originale da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...