Sun Flyer Startet 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2016 Er dette overklassens svar på Andøy? :) http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Mistet-prestisjejobb-da-seilturen-ble-oppdaget-3594587.html Personlig syns jeg at dette må da være greit så lenge jobben blir gjort. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Popeye70 Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Er dette overklassens svar på Andøy? :) http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Mistet-prestisjejobb-da-seilturen-ble-oppdaget-3594587.html Personlig syns jeg at dette må da være greit så lenge jobben blir gjort. De sier jo selv at en professor-stilling er en veldig fri stilling, så hvis det er alt professoren har å forholde seg stil så burde det være uproblematisk. I artikkelen står det dog dette: "Preses i Det Norske Videnskaps-Akademi og styremedlem i VISTA, Ole M. Sejersted, sier til På Høyden at VISTA-styret ønsket at Nordbotten skulle bidra til miljøbygging ved UiB." Hvis dette er kontraktsfestet og knyttet til professoratet så blir det mer vrient. Det er ikke så lett å bidra til miljøbygging når man vugger avgårde i 5 knop på et verdenshav. Hvis det derimot ikke står som noen betingelse og kun er en tenkt tanke så stiller det seg annerledes igjen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Komodo Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Personlig syns jeg at dette må da være greit så lenge jobben blir gjort. Og hvor mye jobb gjør han på den turen da tro? Nei, det der synes jeg er veldig lite greit. Men det understreker i alle fall hva man sier på proffessor-stillinger: Det er ingenting som er så vanskelig å bli, men så lett å være ... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
adeneo Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 (redigert) Båten er å anse som et rimelig transportmiddel mellom forskningsopphold i utlandet Joa, det er vel bare statsfinansierte professorer som kan hevde at en seks måneders seiltur til Brasil for å "...delta på konferanser og veilede studenter" er å anse som "rimelig transportmiddel". Good riddance, sier nå jeg, fyren burde ikke fått en femtiøring med støtte fra Statoil, så lenge han ikke er på jobb ved UiB, uansett om UiB ser ut til å være godt fornøyd med at deres professor er på seiltur. Dog, det kan godt være at han får gjort relativt mye forskning innen matematikken, alene i en seilbåt, kanskje mer enn på et kontor, men dersom han velger jordomseiling i stedet for å gå på kontoret, så får vel han som alle andre betale for det selv. Redigert 12.Mai.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Egentlig litt skremmende at man i en slik stilling kan være hvor som helst i verden og heve full lønn tilsynelatende uten at arbeidsgiver vet hva hvor han er elle hva han gjør. Uten å undervise, uten å forske, men muligens veilede noen studenter over nettet?? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hakonrk Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 (redigert) Hvis han leverer resultater (publikasjoner), så spiller det vel ingen rolle hvor han jobber. Jeg gjorde slikt selv da jeg var PhD-stipendiat; om vinteren bodde jeg mye på fjellet, i hytta til foreldrene mine. Sto på ski om dagen, jobbet om kvelden. For mitt arbeid trengte jeg svært god internett-tilgang, så forskning og jordomseiling ville ikke la seg kombinere, men jeg har ingen problemer med å se at det kan fungere for en matematiker. Forøvrig så spiller det heller ikke i min nåværende jobb noen rolle hvor jeg er når jeg jobber. Alle mine kollegaer holder til i andre land, så jeg kan jobbe hvor som helst der jeg har internett-tilgang. Min arbeidsgiver vet ikke hvor jeg er, og de bryr seg heller ikke så lenge de kan nå meg elektronisk. Jeg prøver dog å la mine arbeidstimer overlappe litt med mine nærmeste kollegaer, slik at det ikke blir for høy forsinkelse i kommunikasjonen, men dette er heller ikke noe krav. Jeg har hatt en kollega som ikke engang opererte med 24-timers døgn (sov opptil 16 timer, og var desto lengre våken etterpå). Jeg tror ikke situasjonen til denne professoren er helt uvanlig, selv utenfor akademia (jeg jobber faktisk i privat sektor). Så lenge han kan nås på email (satellittelefon fikser vel det), så er han ikke nødvendigvis mindre tilgjengelig enn andre i sammenlignbare yrker. Jordomseiling får det til å høres veldig ekstremt ut, men i prinsippet er det hjemmekontor. Redigert 12.Mai.2016 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 blir vel mer "gjemmekontor" ellers, skal man grave seg ned i en konkret problemstilling/oppgave så ser jeg slett ikke bort fra at en slik løsning kan fungere for noen, med å koble seg fri fra alle hverdagens distraksjoner Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 13.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 Så lenge han får gjort jobben sin spiller det vel for så vidt liten rolle hvor han oppholder seg. Det første som slo meg når jeg leste artikkelen var vel bare at en slik tur er uforenelig med fulle arbeidsdager. Men for alt jeg vet er fyren supereffektiv, utnytter tiden mens han seiler osv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 13.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 Og hvor mye jobb gjør han på den turen da tro? Ikke vet jeg, gjør du? Han hevder at i 2015 seilte han i 85 døgn, og hvis han da jobbet i de øvrige døgnene så behøvde han faktisk ikke jobbe lange dager for å oppfylle "kvoten" på det antall timer som tilsvarer et årsverk, eller? For egen del vil jeg heller dømme, bedømme og/eller fordømme ham utifra hva han leverer, ikke hvor han utfører arbeidet, eller hvor mange timer han jobber per dag for slik tenkning hører for meg hjemme i det gamle Sovjetunionen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Komodo Svart 13.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 Det er nok ikke bare i det gamle Sovjetunionen det blir lagt merke til om man stiller på jobb eller ikke, det er faktisk mange arbeidsgivere som forlanger at man skal være til stede. Men det ligger vel litt i kortene at i en såkalt "fri stilling" er det ikke bare snakk om frihet til hvordan man utøver jobben sin, men også hvor mye man jobber. En ytterlighet: http://www.dagbladet.no/2016/05/13/nyheter/politikk/industri/arbeidsliv/landbruk/44215156/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
@ArneO Svart 13.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 Kan hende han får vel så effektive arbeidsdager som vi som sitter her på baatplassen.no dagen lang.... ;) Det høres riktig så fint ut.... Gjør han jobben som skal gjøres synes jeg det er helt greit... Skulle gjerne hatt samme mulighet, jeg. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Mouche Svart 13.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 Det er nok ikke bare i det gamle Sovjetunionen det blir lagt merke til om man stiller på jobb eller ikke, det er faktisk mange arbeidsgivere som forlanger at man skal være til stede. Jeg kommenterer i utgangspunktet kun den konkrete saken og er ikke kjent med at han har i sin kontrakt en plikt til å møte på et spesielt sted til en bestemt tid og i en bestemt mengde. Tar jeg feil så vil du sikkert korrigere meg og komme med de riktige fakta. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 En del akademiske og forskerstillinger er jo på en måte "frie stillinger". Man går ikke på ni til fire jobb men "er" jobben. Man leverer det som skal leveres samtidig som man på mange måter selv definerer sine oppgaver osv. Blir håpløst å sette noen særlige formelle restriksjoner på slike stillinger som skal styre arbeidsdagen. Samtidig så er det selvsagt slik at noen slike stillinger ikke blir utnyttet "optimalt". Men jeg syns det er værre om noen prøver å sette type effektivitets eller nyttekrav til slike stillinger. Da tror jeg ikke man nødvendigvis helt har forståelsen på plass ifht hva akademia er og betyr. Det er en viss sammenheng mellom uavhengighet/uavhengig forskning og "frihet" i stillingen. Og det er jo også en kjent sak at akademikere generelt ikke kan styres ;-) Sitér dette innlegget Link to post
ReodorF Svart 13.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 At professoren stikker av fra jobben sin i en båt, gjør ikke denne tråden særlig "båtrelatert" synes jeg. Beklager "gledesdrepingen" for de som ikke er enige. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Nordbotten svarer: http://www.bt.no/meninger/debatt/--Jeg-seiler-ikke-for-full-lonn-3595832.html Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mouche Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 En meget grei avklaring fra den "skyldige". Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BårdK Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Er selv professor og hvert syvende år er vi fritatt undervisning. Da benytter vi hjemmekontor eller besøker et universitet eller en business school, oftest i USA, grunnet en grei skatteavtale. Uansett, tiden går med til forskningsrelaterte aktiviteter, uten at noen kan kontrollere at det faktisk er det vi gjør. Selv om vi har relativt frie stillinger, stiller vi selvfølgelig opp til undervisning og diverse møter og seminarer. Som i mange andre yrker med stor grad av frihet, kan jeg underskrive på at mine kolleger og jeg nok jobber en god del mer enn det vi blir betalt for. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 journalist 0 - professor 1 Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Husker en professor på Blindern, Trond Nordby, som startet hver eneste forelesning med en 3 minutters tirade om hvor fæl han syns undervisningsplikten var og at vi (studenter) selvsagt var der helt frivillig og om ingen kom så kunne han slippe. :-) Nå er han 72 år gammel, så han har kanskje sluppet undervisningplikten nå? Men ser at han står oppstilt som ansatt på UiO sine sider. Samtidig så var jo ikke Bernt Hagtvedt særlig fornøyd med å fylle 70 fordi han måtte gå av. Han esket jo å undervise, og var også dyktig til det og også dyktig til å engasjere. Hadde han i flere fag på slutten av 90 tallet og har vel fortsatt til gode å møte ett så engasjert og kunnskapsrikt menneske som samtidig var i stand til formidle og engasjere på en så god måte. Samtidig, skjønner godt at lærestedene trenger sterke verktøy ovenfor de i akademiske stillinger, er jo ikke til stikke under en stol at stor akademisk kunnskap av og til kommer i kombinasjon med sære personligheter. --------------- Kan ikke huske at min interesse for seiling fenget noe særlig på Blindern, godt at det faktisk finnes noen som har interessen der tross alt. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.