Jump to content

Baatplassens nødhavner


TB22

Recommended Posts

Svart (redigert)
Omsider..
Var mye rask å finne. Fant mange tråder om folk som har spurt etter dette opp gjennom årene. 
Har deaktivert den forrige linken, den ble full gitt 
 
Her er ny fungerende link til litt mer sortert veipunkter. Har ikke lagt til båtwiki punkt enda, der er det noe uavklart enda.
Er et lag der som er oppsamling av diverse punkt brukerer har delt opp gjennom tiden og mangen av disse mangler beskrivelse og funksjon sånn jeg får ikke sorter de bedre enn dette, inn til videre. 
Får lage en kjapp oppskrift etterhvert på hvordan eksporter til diverse gpx med begrenset utvalg punkt. 
Slik denne er nå er den oppe å går for det som jeg hadde i tankene hvertfall.
 
Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dine 757 plasser bør deles opp så det blir et lag på hvert fylke

Å gruppere på fylkesgrenser er suboptimalt, synes jeg. Bedre å dele opp landet i "kyststrekninger". Eksempelvis, er man i Oslofjorden ønsker man kanskje å se havner i Oslofjorden, man er ikke nødvendigvis interessert i å måtte "velge" mellom Østfold, Vestfold, Buskerud, Akershus eller Oslo.

 

Den Norske Los (er denne endelig blitt frigitt?) har jo gjort noe arbeid på å kategorisere kyststrekningene. Eiaro gjorde noe arbeid med å forsøke å få disse kyststreknignene trødd inn i kategorisystemet i Båtwikien ... men det ble ikke så veldig bra iom at vi ikke har funksjonalitet for å automatisk tilordne havner til disse kategoriene.

 

Jeg gjorde et nytt forsøk på egendefinerte "kyststrekninger", definert med et midtpunkt og en rekkevidde. Havner i "grenseområdene" vil tilhøre begge kyststrekningene. Dette ble seende slik ut: http://www.baatwiki.no/wiki/Kategori:Norge,_regiondelt - men nytteverdien er vel relativt lav.

 

Vi har ellers forsøkt å løse problemet med "tungt" kart i Båtwiki'en ved at man gjør et kartsøk med rekkevidde, slik at antall havner begrenses. Eksempelvis, dersom man går til http://www.baatwiki.no/wiki/Moss vil man se et lokalkart, dette "lokalkartet" viser i utgangspunktet bare kanalen og Moss sentrum, men man kan leke litt med det, f.eks. zoome ut. Zoomer man ut, så vil man se havner som ligger litt unna sentrum, f.eks. Moss Motorbåtforening, men navigerer man f.eks. litt nord til Kambo, så er det slutt - ingen markører på kartet mer. Dette er suboptimalt, helst skulle nye havner vært automatisk lastet inn når brukeren navigerer i kartet, her setter programvaren som blir brukt klare begrensninger.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle ok uthavner og alle vanlige havner er vel også ok som "nødhavn".

 

I mitt hode kan en nødhavn være mindre optimal enn "vanlige havner". En plass du oppsøker for å komme unna vær eller rett og slett for å få en mulighet til å ligge stille og evt. fikse hva det måtte være. Altså ikke noen krav til fasiliteter utover å kunne ligge stille og fikse ett eller annet.

I mitt hode trenger man egentlig ikke noe oppslagsverk for å finne en "nødhavn", allminnelig kart og "sunn fornuft" holder lenge. Man vurderer vindretning, studerer kartet og forsøker å finne seg et lunt sted å droppe anker. Eventuelt, slik som når man har passert Göteborg og det ikke lengre finnes øyer eller bukter man kan gjemme seg i, så velger man seg ut nærmeste by og satser på at den har havnefasciliteter av noe slag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Hvordan importer/eksporter KML-GPX med Qgis
(I eksempelet under bruker vi KML filen 
fra båtplassens store waypoint liste fra Google)
 
 
1.Last ned og installer qgis
2.Start Qgis desktop og trykk lag og legg til vektorlag og velg KML filen du vil bruke 
3.KML filen vi bruker i eksempelet her innholder 10 lag, her kan velge å legge inn 1 eller alle.
Vi velger alle i denne omgang og trykker ok, alle lagene dukker da opp i panelet til venstre og synlige punkt i hovedvindu
4.For å lagre et lag til .GPX høyreklikker du det aktuelle laget og velger lagre som, velger formatet GPX i rullegardin og velger
sted filen skal lagres med tilhørende navn. 
 
Voila, filen er nå konvertert til .gpx
For å teste om dette virker kan denne .gpx filen åpnes i Qgis på samme måte som i punkt 2. (nb! skjul lag som ligger fra før slik at du ser de nye letter)
 
Utvalgt området for eksport
5.Istedet for å høyreklikk og lagre, skal vi nå sortere ut et området med punkt som vi vil eksportere til .gpx
For å gjøre det litt lettere å se hvilke punkt vi har med å gjøre, skjuler vi de lagene som ikke er relevant og trykker en gang på det laget vi 
vi og gjør det synlig.
6.bruk et av "velg objekt" verktøyene i menyen helt øverste, jeg bruker oftest "velg objekter med polygon"
og klikker rundt de punktene man vil lagre til .gpx (valgte punkt blir gule når du avslutter med høyreklikk)
7.nå gjør du akkurat det samme som på punkt 4 men huker også av for "lagre kun valgte objekter"
 
Ferdig. 

Lykke til  :cheers:
 
gis1.jpg
gis2.jpg
gis3.jpg
gis4.jpg
gis6.jpg
Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hva med en egen liste over "snyltehavner" (ironisk navn). Eller gjestehavnalternativer. Dvs mulige plasser å ligge nær gjestehavner.

 

Jeg pleier å legge opp egne punkter for alternativer til gjesteplasser i tilfelle det er fullt. Men også for å kunne ha et kortere stopp i gjestehavn av ulike grunner og så kunne gå kort vei til uthavn. Pluss fordelen at man kan gå til gjestehavna med jolla for å handle osv. 

 

En god og fin uthavn nær nok til at man relativt enkelt kan benytte seg av et (annet)steds fasiliteter og slippe alt maset med å ligge i en full gjestehavn er i mine øyne en svært god havn. 

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Forbedret nødhavn på nordmørskysten:

Seil inn ved Raudholmen fyr på Averøy med kurs ca rett syd. På styrbord side seiler du inn til nyetablert flytebrygge på Orøya. Godt i le for vær og vind fra alle kanter.
Posisjon:

63° 5.024' N  7° 32.787' E

 

AEAA6253-8E41-4A53-95D6-A88B6BC9281E.jpeg

D38C02F2-549B-4A69-ADA7-540C5A8C779D.jpeg

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...