Jump to content

Baatplassens nødhavner


TB22

Recommended Posts

Svart (redigert)

Får man det inn i google på en eller annen måte er det mer eller mindre i boks, da forstår google det og kan åpnes i alle apparater som støtter google maps.

I google maps er det enkelt å lagre nytt waypoint med bilder beskrivelse osv sov som kan deles i alle retninger.

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Syns Gulesider sine apper er gode, og de har sjøkart, og det har nettsidene deres også. 

--------------

 

Om man går inn på vanlige gulesider på pc og velger sjøkart og så velger uthavner og marinaer så er det faktisk registrert utrolig mange havner der, men beskrivelsene av enkelthavnene er vage. 

 

Eniro, svenskekysten, er også på gang men ikke så mange havner på plass som hos Gulesider.

-----------------

 

Dessverre er ikke alle disse uthavnene og marinaene i appene deres enda, men om det kommer så har man en app som gir den jevne "kystseiler" utrolig mye for pengene :-)

 

Og jeg aner ikke om det er export/import muligheter av punkter osv... har ikke fiklet nok enda. 

-----------------------

 

Ser at Gulesider benytter seg av http://velihavn.no/kart, som også ser ut til å ha blitt utviklet en del i år og ser veldig bra ut. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

Google maps gjelder ikke bare for vei nei, kan brukes til alt som gir en plassering. Men var det i første omgang ikke tiltenk å legges over et sjøkart, det får bli ved en senerer anledning.
VIlle først og fremst samle all data på et format og etter å ha fått tilsendt en lite test av data ser det ut til at dette fungerer. Måtte først konvertere gradert til desimalgrader så rydde i formateringe og deretter importere fil til kart i google. Så da er det mulig, og med batch kan du mate på med haugevis med data i en håndvending.

 

Edit: punkt vist i kart under er eksemepeldata fått fra båtwiki sine havner 
bilde

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg trodde det var vanlig sjømannskap  at  når en planlegger en rute fra ”A” til ”H”  er  å se etter lagelige plasser en kan søke ”nødhavn” i,  eller  at en finner ut at nå er mannskapet  sliten   så nu er

nærmeste plass ”E ”, så får vi fortsette til ”H” i morgen .
 

Ellers er det mange hjelpemidler på nett her er noen.
 

Det er merket i sjøkartet ankringsplasser og trygg adkomst dit er beskrevet i Norske los.

http://www.kartverket.no/Kart/Nautiske-hjelpemidler/Den-norske-los/Den-norske-los-1/
 

KNBF Har bøyekart  fra  Kirkenes til Oslo

http://www.knbf-boye.no/

 

"Gratis" Havner hvis en er medlem.

http://www.frihavne.com/
 

Havner og Naturhavner

http://www.havna.com/

Og denne.

http://www.havneguiden.no/

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei

Google maps gjelder ikke bare for vei nei, kan brukes til alt som gir en plassering. Men var det i første omgang ikke tiltenk å legges over et sjøkart, det får bli ved en senerer anledning.

VIlle først og fremst samle all data på et format og etter å ha fått tilsendt en lite test av data ser det ut til at dette fungerer. Måtte først konvertere gradert til desimalgrader så rydde i formateringe og deretter importere fil til kart i google. Så da er det mulig, og med batch kan du mate på med haugevis med data i en håndvending.

 

 

Mulig jeg ikke forstår, Det høres tungvint ut-

 

Lager en noe i Googel map  er vel bare og laste ned  ”KLM” fila fra Google map  og konvertere den til  GPX  og importere til kartprogrammet.

Jeg liker GOOGLE EARTH der er det bare og dra over "GPX, KLM og KMZ"  filer  og  Lagre alt i en KLM fil og importere til Googel map hvis det er dit en vil. Eller konvertere til  GPX.

I OpenCpn   er det bare og stille om  til  Grader,Desimal minutter. Eller .Desimalgrader eller…Grader, Minutter,Sekunder  så kan en lage Veipunkt i det  kartreferanser en har fått og stille til bak til det en ønsker. .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke forstår, Det høres tungvint ut-

 

Lager en noe i Googel map  er vel bare og laste ned  ”KLM” fila fra Google map  og konvertere den til  GPX  og importere til kartprogrammet.

Jeg liker GOOGLE EARTH der er det bare og dra over "GPX, KLM og KMZ"  filer  og  Lagre alt i en KLM fil og importere til Googel map hvis det er dit en vil. Eller konvertere til  GPX.

I OpenCpn   er det bare og stille om  til  Grader,Desimal minutter. Eller .Desimalgrader eller…Grader, Minutter,Sekunder  så kan en lage Veipunkt i det  kartreferanser en har fått og stille til bak til det en ønsker. .

I google er det enkelt å arbeid ja. Men å få noen som ikke er A4 inn der er litt mer styr. Eks.det som ligger på båtwiki.  Men som sagt så ble det en løsning på det, så da er tanken at det som kan av info /relevant/nødvendig mates inn på en google fil, da får man alt på et sted, istedet for å besøk 20 forskjellige linker. 

Men pølsa i rosinen blir at hvermannsen kan bidra og bruke tjenesten gratis, offline, legge til bilder kommentarer, via mobil, brett pc eller klokken for den saks skyld. Slik at dette blir ikke noe nytt sjøkart men info fra brukere og annen sammenslått info. 

Vet ikke om jeg klarer formulerer det bedre enn som så. 

Link to post
Share on other sites

Uansett, var noen sånt som var tiltenkt. Brukte KNBF sitt åpne kart og tilføyde da BP sine på nyy lag. Her vist med blått anker samt beskrivelse.

Noe kommentar rundt dette eller skal jeg bare legge ballen død?

 

https://www.google.no/maps/@63.8412352,-2.2877709,4.75z/data=!4m2!6m1!1sz3YSWSHB2EYc.k3L7IBB14OjY?hl=no

Dine 757 plasser bør deles opp så det blir et lag på hvert fylke ellers blir det for tungt å jobbe med.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nei.. akkurat nå fyller jeg på med det som kommer inn. Hva har du?  :fishing: 

@roger. Mulig eg har en skrivepils eller to for mye innabords, men ser fremdeles ikke haken med å ha mange punkt under et lag. 

Eneste måtte være for å skille lag fra en annen funksjon, men å dele i inn i landsdeler kan jeg ikke se på som forenklende. Får ha meg unnskyld, men denne må jeg sikkert ha inn med sugerør :giggle:

Jobber fortsatt med en submission form eller en enkel måte å vedlikeholde punkt. Gode ider taes imot med tak. *Google har noe greier, men ikke av rett type,alt. er via google brukerer,men man kan ikke forvente at alle har en gmail adresse. Eller?

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er det fortsatt nødhavner det er snakk om eller havner generelt?

 

Alle ok uthavner og alle vanlige havner er vel også ok som "nødhavn". 

 

I mitt hode kan en nødhavn være mindre optimal enn "vanlige havner". En plass du oppsøker for å komme unna vær eller rett og slett for å få en mulighet til å ligge stille og evt. fikse hva det måtte være. Altså ikke noen krav til fasiliteter utover å kunne ligge stille og fikse ett eller annet. 

 

Eller?

--------------

 

Og med seilbåt så blir det også en greie med dybde og også evt spenn i lufta/bruer. Men kart må en jo ha uansett så...

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle ok uthavner og alle vanlige havner er vel også ok som "nødhavn". 

 

I mitt hode kan en nødhavn være mindre optimal enn "vanlige havner". En plass du oppsøker for å komme unna vær eller rett og slett for å få en mulighet til å ligge stille og evt. fikse hva det måtte være. Altså ikke noen krav til fasiliteter utover å kunne ligge stille og fikse ett eller annet. 

 

Eller?

--------------

 

Og med seilbåt så blir det også en greie med dybde og også evt spenn i lufta/bruer. Men kart må en jo ha uansett så...

Enig. 

 

Link to post
Share on other sites

 

@roger. , men ser fremdeles ikke haken med å ha mange punkt under et lag. 

Eneste måtte være for å skille lag fra en annen funksjon, men å dele i inn i landsdeler kan jeg ikke se på som forenklende. Får ha meg unnskyld, men denne må jeg sikkert ha inn med sugerør :giggle:

Jobber fortsatt med en submission form eller en enkel måte å vedlikeholde punkt. Gode ider taes imot med tak. *Google har noe greier, men ikke av rett type,alt. er via google brukerer,men man kan ikke forvente at alle har en gmail adresse. Eller?

Smak og behag på google kartet ok med allt, selv om jeg mener at flere lag er best, nå er det ca.1200 WP på kartet og det kan kommer fort opp i 1500 .

Men når det er konvent over til GPX vil jeg ikke ha mine ca. 200 ankerplasser/uthavner i Danmark i GPX fila på ca.1500 WP.

Fil med 1500 punkter i PC kartet. Det er her jeg mener det blir for tungvint å redigere.

Jeg liker å legge inn og fjerne GPX filene etter hvor jeg ferdes, min ringe mening.

Det samme med mine 203 frihavner Hvor jeg ligger ”Gratis” den har egen GPX fil lett å skille fra andre WP.

 

DET ER ET FORMIDABELT STYKKE ARBEIDE DU GJØR ALL ÆRE TIL DEG. GRATULERER MED DAGEN :flag:  :flag:

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Alle ok uthavner og alle vanlige havner er vel også ok som "nødhavn". 

 

I mitt hode kan en nødhavn være mindre optimal enn "vanlige havner". En plass du oppsøker for å komme unna vær eller rett og slett for å få en mulighet til å ligge stille og evt. fikse hva det måtte være. Altså ikke noen krav til fasiliteter utover å kunne ligge stille og fikse ett eller annet. 

 

Da har jeg misforstått begrepet litt. Jeg tenker på "nødhavn" som en havn man kan søke ly når været er dårligere enn normalt. Da er det mange naturhavner som er utelukket. Det jeg så på som fordelen med en slik oversikt var at man i en litt stresset situasjon skulle slippe å orientere seg i alle alternativer.

Link to post
Share on other sites

Smak og behag på google kartet ok med allt, selv om jeg mener at flere lag er best, nå er det ca.1200 WP på kartet og det kan kommer fort opp i 1500 .

Men når det er konvent over til GPX vil jeg ikke ha mine ca. 200 ankerplasser/uthavner i Danmark i GPX fila på ca.1500 WP.

Fil med 1500 punkter i PC kartet. Det er her jeg mener det blir for tungvint å redigere.

Jeg liker å legge inn og fjerne GPX filene etter hvor jeg ferdes, min ringe mening.

Det samme med mine 203 frihavner Hvor jeg ligger ”Gratis” den har egen GPX fil lett å skille fra andre WP.

 

DET ER ET FORMIDABELT STYKKE ARBEIDE DU GJØR ALL ÆRE TIL DEG. GRATULERER MED DAGEN :flag:  :flag:

ah, da er jeg med, snakket litt forbi hverandre her. Det blir sortering men var ikke akkurat delt opp i kommuner/fylker. Men fint å få frem alle pros og cons mtp å gjøre jobben to ganger. 

Men i første omgang så legges alt inn de slik det blir funnet. Etterhvert var planen å hentet dette ut og inn i regneark hvor all sorteringen gjøres og etterpå inn i igjen ferdig sortert. Håper jeg :)

 

For at det ikke skal bli en himla stor administrasjon jobb for å tilpasse tjenesten enhver bruker blir det en universal tjeneste som kan tilpasses av brukeren selv. Beste forklaring på det er vel internett, du har alt men bruker bare det du trenger..

 

Gratulerer med dagen!  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Sitter å pirker i denne spagettien og lurer på hvilke restriksjoner som skal virke for endringer, tilføying av punkt? 
Skal alle kunne endre? isåfall, kan det blir rot å åpne for hvermannsen og evt tukling med dataen?
Kan sette grensen ved kun de som har link, evt som bruker av google. 

En annen ting. Mange av punktene er uten beskrivelse, dvs jeg vet ikke hvilke funksjon de har (havn, utedo, skjær osv), men de har et navn og ser de er  i tilknytning til et sted med båter via flyfoto, sånn at punktet er relvant i denne sammen heng. 

Men for dele lagene og få dette sortert, hvilke ord/uttrykk bør dette sorteres i? Eks. nødhavner, havner, gjestehavner, fortøyningsbøye, bryggeanlegg, POI osv osv.. 

Punktene jeg har nå innholder alt fra KNB fortøyningsbøye til hvor jeg glemte grillen.. 


Edit: er dårlig på struktur, hadde håpet på en som kunne skjære igjennom og si som det er .. 

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med å følge Norske los  og dele opp slik, 

Svenskegrensen - Langesund

Langesund - Jærens rev

Jærens rev - Stad

Stad - Rørvik

Rørvik - Lødingen og Andenes

Lødingen og Andenes - Grense Jakobselv

 

I kategorier  Nødhavner,  Uthavner,  havner/ gjestehavner,  fortøyningsbøyer/longsideplasser så kan en utvide etter hvert, 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...