Jump to content

Baatplassens nødhavner


TB22

Recommended Posts

Etter å ha pløyde gjennom x-timer/tråder med hente-båt og "i dag går turen til" osv. Er det en gjenganger av svar/spm som kommer opp. Raskeste vei til sikker havn eller marker området for fortøyning, hvor kan jeg finne trygg havn osv. Nå er det vel underforstått at enhver i nød kan ta seg i havn hvor som helst, sånn at dette blir litt midt i mellom dårlig planlagt rute eller ltt for opptimist/ungene er lei og vil på land...

 

Dette er vel et sentralt spm stort sett alle har tenkt på. Så uten å gå for mye rundt grøten, hadde det vært en ide å lage en "baatplassens nødhavner"? 
Uten å legge for mange føringer, evt bruke en felles åpen karttjeneste å legge inn ca plassering av en evt nødhavn som betjenes eller på en eller annen måte kan brukes via aktuell person som nødhavn/ alt. havn. 
Teknologien er der, men er noen interressert/gidder bruke dette om det var tilgjengelig?

 

Kort forklart:

1.bruke en åpen gratis karttjeneste som kan brukes av alle og adm. av interresserte/frivillige

2.de som ønsker stiller evt "nødhavner" til disposisjon, melder sin plass/havn/bøye osv med ca plassering, kontakt info med nødvendig info om plassen

3.hadde et tredje punkt men det gikk i glemmeboken..

 

Uansett takk til alle de hente og tur -råder postet, har kost meg glugg med å lese gjennom alle tips og erfaringer som finnes her. :cheers:

 

Edit: punkt 3. Må være en "send forespørsel" opplegg, sånn at ikke hver og enmannsen for sin fjor fyllt opp av internettbåter.

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her var interressen stor..
Uansett, var noen sånt som var tiltenkt. Brukte KNBF sitt åpne kart og tilføyde da BP sine på nyy lag. Her vist med blått anker samt beskrivelse.
Noe kommentar rundt dette eller skal jeg bare legge ballen død?

 

https://www.google.no/maps/@63.8412352,-2.2877709,4.75z/data=!4m2!6m1!1sz3YSWSHB2EYc.k3L7IBB14OjY?hl=no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er i utgangspunktet normalt å sleppe ankeret ned en ok plass for overnatting eller andre formål men av og til skjærer ting seg og en ser seg nødt til å hurtig finne en trygg/ok plass men kan fortøye uten masse arbeid.

Ref alle trådene om turer hit og dit så dukker alltid spm opp om hvor en kan fortøye/ankre trygt, og derav ideen om å dele sine egne (private så vell som offentlige og felles) steder båter kan fortøye trygt. Det blir en form for gest når en er villige til å stille en fortøyningspunkt til disposisjon ved en forespørsel, så sant det er din egen eller under egen rett. Men også andre fortøyningspunkt som en disponerer (jeg har flere) og kan legge til.

Et par sentrale punkt er at :

1.Plasseringen er i utgangspunktet ikke nøyaktig definert, bare ca plassert i nærheten (for å ikke få havnen sin fyllt med internettbåter som finner kartadressen)

2.punktet inneholder det disponenten ønsker å formidle. Eks. epostadresse eller IM/PM til baatplassen eller lign for hurtig kontakt, samt info om beliggenhet/fasiliteter og begrensninger. Da må man ta kontakt for å finne og få plassering samt at det gir disponent mulighet til å si at denne er opptatt eller ikke tilgjengelig. 

Hadde ideen og ville lufte den her og foreløpig tiltenkt baatplassens medlemmer osv. men det kan diskuteres videre

 

Edit: I mangel på bedre ord så er kanskje nødhavn noe sterkt uttrykk, gjestehavn eller lign fungere liksågodt. Forespørsel kan like gjerne være f.eks: På tur fra Sola til Førde, trenger en plass å parkere båten fra 22oo til 0700 den 19.7. ; er din ledig? mvh Ola Dunk

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, da skjønner jeg. Vet ikke om det er behov for dette. For min egen del så er det ikke så aktuellt, men så er jeg heller ikke så ofte på langtur. I og med at man kan legge til hvor som helst langs kysten vår ser jeg kanskje ikke helt behovet, samtidig som man har hjelpemidler som Havneguiden med info om både gjestehavner og uthavner.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Positivt forslag, ingen tvil om det :yesnod:  Men jeg ser utfordringen med å få folk med på dette, samt administreringen.

 

Jeg har derfor et kontraforslag. Hva med en oversikt over naturhavner som er trygge ved dårlig vær? Det er jo gjerne i slike situasjoner man ikke har all verdens anledning til å surre rundt og lete etter gode fortøyningssteder.

 

I havneguiden osv. er alle steder ramset opp, så det blir litt uoversiktelig hvis man kommer til et område man ikke er kjent, mørket er på vei, og været er dårlig.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Klart, finnes mye bra info ute på markedet , men en ting har de alle til felles, de oppgir den samme, ene havna som gjerne er alt for langt vekke.
Kan man få for mange sikre fortøyningsplasser?  Når en står midt oppi en situasjon virker alt langt vekke. 
Så dette blir bare en tilføying av tilbud. Men ja det krever en viss interresse..

Administrasjonen av dette er minimalt og veldig enkelt og kan gjøres av hvem som helst. 
Alle objekter ligger i forkjellige lag, man kan velge å vise/skjule og gjerne lage nytt lag for eks. Attraksjoner, geocache, båtruter for har kjørt, osv osv.. Mulighetene er mange, krever bare litt interresse.
En annen ting jeg synes er viktig å få frem er  at alt dette er gratis, tilgjengelig for alle i alle kanaler.

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På turen fra Bergen til Trondheim med 'Nybåten' i august i fjord, hadde vi et par tilfeller hvor det hadde vært kjekt med en slik 'Oversikt'.

1- Det ble mørkt før vi nådde Ålesund, noe vi ikke hadde beregnet godt nok, og famla oss til slutt inn i ei lite merket båthavn i ei lun vik. (Eiksund, sør på Hareidandet, ikke synlig fra leia).

2- Fikk seigt tang i propellen men påfølgende ulyd (var det taug i den tangklysa tro?) i litt krapp strøm-sjø i Trondheimsleia, og fikk kreka oss inn på baksiden av Ytterøya ( i Hemne, rett sør for Terningen fyr) for å renske opp, i stille vann.

I begge tilfeller hadde det vært kjekt med en oversikt over 'nødhavn'.

 

Deler Komodos tanke om administreringen, og på hvilket 'medium' / kart dette bør ligge...

 

Et villt forslag:

La det ligge som en undermeny her på båtplassen? På linje med 'Båtforumet', 'Vannsport' og 'Off topic' og kalle det 'Nødhavner'... Og så legge inn strenger med f.eks. strekninger...

Svenskegrensa - Moss

Moss - Oslo

Horten- Sandefjord

Sandefjord -Jomfruland

Osv.

Men HVIS dette skal gjøres slik, må 'noen vettuge' foreta den oppdelingen....

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er litt usikker hva dere mener med medie..
Men digitalt, gratis, tilgjengelig for alle, kan skrives ut på papir, lastes ned og medbringes offline på egensmart tlf, nettbrett, pc. Så vil jeg si det blir ikke bedre enn det. Kreves kun en gmail som er gratis.

Har ikke funnet noen annen tjeneste som er så altomfattende og kjent som google, så fint om noen gir beskjed om noe bedre.

Tror heller det ikke er nødvendig å stykke det opp i områder, slik det er nå er hele verden tilgjengelig som utgangspunkt og evt zoom inn på det området man er interressert i. Vil man ikke ha hele verden med seg på brett/tlf osv zoom men inn på sitt området og lagrer det som et nyttkart og lagrer det til offline.  
For de som ikke er så bevandret i "mine kart" på google, vil jeg anbefale å se nøyere på det. Det er veldig enkle funksjoner men for de avansert oppgavene bruker man andre gratis programmer som Qgis (programmet som syr sammen hva det måtte være av gpx,kmz,kml, vektor, dwg, dxf, shape osv osv med konvertering).
 

Om administrering av denne "nødfunksjonen" (er usikker å om nød er det rette ordet å bruke), så bør det avklares en del først.

1.Vilkår, ansvar, sikkerhet og nødvendig informasjon rundt denne eller de tjenester. Her må det gå klart frem at bruken er på eget ansvar og tjeneste er ment som tilbud og ikke mente i å erstatte eller ivareta annen sunn fornuft  osv. 

2.hvilke tjenester det vil gjelde. Eks: "nødhavner", offentlig åpne havner, felles POI, geocache, anbefalte dykkeområder, anbefalte ankringspunkt, umerkede farer i sjå osv osv. Denne posten er vel nærmeste uttømmende men kan utganspunktet legges på samme kart som alle de andre men kan sorteres via lag som gjøres synlig/skjult osv.
3.hvordan praktisk håndtere, opprettholde og vedlikeholde all data

 

Eks.Ta utganspunkt i forumet men en forside tavle med oversikt. All innkommende opplysning (ref. punkt 2) gjøres via forumets post, innlegg eller im funksjon. Hvilke opplysninger som skal oppgies kommer fram av punkt 1. Hvem som skal håndtere all innkommende opplysning og tilføre dette på kart får man ta en forespørsel på og de som skal håndtere opplysningene (er en fordel å være flere av) de vil få tilgang til skriverettighet via google systemet til kartfilen. Kartfilens opphavsrett ligger hos en person, men flere tildeles rettighet for å tilføye og endre data. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Synes den burde ligge her: https://baatplassen.no/i/forum/47-navigasjon-kart-og-samband/

Linken er ekstern, innholder flere informasjonstyper på 1 fil/link. 
ja, den passer under flere kategorier, men linken innholder flere katoegorien så da burden falle under et området som dekker dette.

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke norgeskart.no der har du land kart og sjøkart i et program og ALLTID oppdaterte kart Koster 40kr i året for mobilutgave som en faktisk kan seile med ;-)

Jo klart, men den koster peng, kan ikke administeres med ekstra punkt uten å miste styringsfunksjon. Noe som er to sentrale punkt i overnevnte. 

Nå er det ikke meningen å vise karttjenester, men et punkt relativt til omverden. Sånn at denne tjenesten er ikke ment å ivareta hvor skjær, fyrlykter osv er.

Link to post
Share on other sites

Vi har allerede to underfora for havner.

Et for naturhavner og et for gjestehavner.

 

Begge er delt opp i regioner

 

https://baatplassen.no/i/forum/254-gjestehavner-kommersielle/

 

https://baatplassen.no/i/forum/27-havgapet-uthavnernaturhavner-uten-kommersiell-virksomhet/

Den første linken fungerer ikke.

Den andre beskriver noen av de mest kjente havnene... Ikke oppdatert noe særlig.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Båtwiki'en er i utgangspunktet laget for at det skal være enkelt å legge til og søke opp alt av havnemuligheter, og det er teoretisk mulig å hente ut dataene maskinelt. Teoretisk mulig å få det ut i KML-format også. Dessverre har jeg svært lite tid og ressurser for tiden til å følge opp prosjektet. Det var aldri ment å være en enmannsoperasjon ...

 

Det som virkelig trengs er en mobiltelefonapp hvor man raskt kan legge inn koordinater og fotos.

Link to post
Share on other sites

Det finnes uttallige havneguider allerede - men jeg synes det er viktig at det eksisterer frie, maskinlesbare og brukerredigerbare data. Om prosjektet heter "båtwiki" eller noe annet er ikke så viktig i seg selv.

 

Frie og maskinlesbare: ingen havneguider har de perfekte tekniske løsningene, pr i dag er havneguidene "siloløsninger", de konkurrerer både om å ha de beste tekniske løsningene og det beste datagrunnlaget. Å lage nye tekniske løsninger samt integrere eksisterende datasett inn i nye produkter er vanskelig dersom man ikke har lett tilgang på fungerende data.

 

Brukerredigerbare: det er ingen som er i bedre stand til å beskrive havnene enn brukerene selv! Det er også ofte de som leser og benytter seg av en havneguide som først finner ut at beskrivelsen er utdatert. En eier eller operatør av en havn er ikke alltid i stand til å se at formuleringer som "betalingsterminal finnes på Kranen parkering" ikke nødvendigvis er intuitive og lettvinte å forholde seg til for en gjest, etc. Dersom profesjonelt ansatte skal vedlikeholde en havneguide blir det veldig dyrt. En database som blir aktivt brukt og som er veldig lett å redigere, samt hvor det er veldig lettvint å legge inn ny informasjon ... vil kunne oppnå noe andre havneguider bare kan drømme om: å være oppdatert!

Link to post
Share on other sites

Finnes det muligheter i eksisterende "wiki" apper?:

 

http://appcrawlr.com/android-apps/best-apps-wikipedia-reader

Det skulle forbause meg om det ikke finnes noe der ute som lettvint kan tilpasses. Jeg har bare ikke hatt ressurser til å se på det.

 

Det aller første som bør gjøres er å oppgradere alt, samt installere plugins for å gjøre selve websidene mer mobilvennlige.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...