matsemann Startet 15.Mai.2016 Del på Facebook Startet 15.Mai.2016 Hva tror folket det koster for en 12x21 Bravo 1 FS propell? Har behov for en ny.... :( Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Mai.2016 Del på Facebook Svart 15.Mai.2016 12x21? Det høres ikke helt rett ut altså. Finner ikke noe slikt her iallefall http://www.mercuryracing.com/wp-content/uploads/2015/07/2512_Rev-B_Bravo_-I-_FS_Prop_web.pdf Alle er 15,25" diameter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
matsemann Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2016 Står bare 21" FS på proppen, men et klistremerke nederst på stammen sier 12x21. Er en 4 blads på en Verado 350. De er kanskje alle 15.25"? I så fall er den vel 15.25x21"? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Mai.2016 Del på Facebook Svart 15.Mai.2016 (redigert) 12x21 på girhuset er nok girutvekslingen, altså 12 tenner mot 21 tenner som da blir 1:1,75 utveksling. Propellen er nok en slik en http://teaguecustommarine.com/em0011/mercury-bravo-1-fs-21p-rh-propeller.html Ikke den billigste propellen akkurat, men bra saker. Redigert 15.Mai.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
matsemann Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2016 Stemmer nok, står også 1.75:1 på samme merket. Hva tror vi noe sånt koster i Norge? 10x dollarpris pluss mva, altså rundt 8k? Tror ikke den er verre enn at jeg kan sende den inn for retting, men da kjøper jeg nok heller en ny, mens den gamle er til retting, så har jeg en reserve. Hvor handler man dette i Norge, og tror du det er lagervare? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Mai.2016 Del på Facebook Svart 15.Mai.2016 (redigert) Du får høre med et par Mercury-forhandlere, evt. Ravns garage som er store på Mercury deler. Er nok ikke så mye å spare på å bestille fra USA med dagens dollarkurs tror jeg. https://www.ravnsgarage.no Det finnes jo noen andre og evt. rimeligere propellmodeller som kan brukes som alternativ. Redigert 15.Mai.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 15.Mai.2016 Del på Facebook Svart 15.Mai.2016 kr 8.293 her https://www.ravnsgarage.no/b1fs-15-25x21-rh Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
svendis Svart 15.Mai.2016 Del på Facebook Svart 15.Mai.2016 Jeg har svært god erfaring med denne propellen. Meget effektiv! Anbefales.. Jeg har kjøpt 2stk herfra: http://mercuryperformance.com/advanced_search_result.php?keywords=revolution+4&osCsid=2c5a975053e5ff91da0b34d4bf604713&x=0&y=0 Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2016 Takk for svar, får halte hjem mot Oslo fra Håøya i morgen. Går greit på lavt turtall, men blir litt vibrasjoner på høyere turtall. Er vel best å ta det pent, så ikke det blir noe unødvendig belastning på gir. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 15.Mai.2016 Del på Facebook Svart 15.Mai.2016 Hva med å la Winrace Propellers se på den du har, hvis du var fornøyd med den? De gjør også endringer i stigning og cupping, På et Bravo 1 aggregat kan du vel bruke alle de som også passer til store outboards. Stort utvalg på finn.no.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Mai.2016 Del på Facebook Svart 15.Mai.2016 (redigert) Det er nok en Verado 350 Men propellene går jo stort sett om hverandre sånn sett. Men noen er bedre enn andre. Redigert 15.Mai.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
matsemann Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2016 Legger ved noen bilder av skaden. Egentlig kun ett blad som har fått en bøy, kun noen små hakk i 2 andre. Samme blad fra flere vinkler. Er dette noe som kan fikses, og hva ligger normalt noe sånt på? Ser forøvrig ut til å være 20" pitch, ikke 21", eller hva tror dere? Stempelet er litt utydelig. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 16.Mai.2016 Del på Facebook Svart 16.Mai.2016 Kan vel være lurt å sjekke at akselen ikke har blitt bøyd. Har sett bøyd aksel på mindre en det. Blir lett forsikringsskade da. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2016 Får håpe den ikke er bøyd, skaden var faktisk større enn ventet, var nesten så jeg ikke merket at jeg var nedi. Kan et vanlig mercury veksted sjekke dette greit, eller må girhuset demonteres først? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Mai.2016 Del på Facebook Svart 16.Mai.2016 (redigert) 20P er også tilgjengelig https://www.ravnsgarage.no/b1fs-15-25x20-rh Ja som nevnt er det smart å snurre litt og se om det er kast på akslingen/propellen. Er det f.eks. 1 mm kast eller mer så bør det nok utbedres. Trenger ikke demontere noe for å måle det. Vil anta at propellen kan utbedres for en god del mindre enn nyprisen. Redigert 16.Mai.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Seasu Svart 16.Mai.2016 Del på Facebook Svart 16.Mai.2016 Send den hit, norges beste på propeller http://www.winracepropellers.no/ Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2016 Kjøper nok en ny, og sender inn den gamle for reparasjon, så har jeg en i reserve. Blir sikkert ikke siste gang. Var verre da vi kom hjem i dag og fant ut at vi hadde hatt innbrudd. En god del verdier er borte, inkludert en safe med innhold, og et hus som ser ut som et helvete. Har vært et supert døgn Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 16.Mai.2016 Del på Facebook Svart 16.Mai.2016 Har hatt identisk skade på tilsvarende propell, sendte den til Winrace og fikk en strøken propell tilbake, klarte knapt å finne tilbake til hvilket blad som hadde vært skadet.. Betalte 1300,- inkl. frakt mener jeg å huske... Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 16.Mai.2016 Del på Facebook Svart 16.Mai.2016 Sjekke kast i aksling er vel bare å starte motoren på land, med kjøleklokker på, og legge i gir? Så vil event. bøyd aksling avsløres av vibrasjoner? Rep av propell er nok betraktelig billigere enn å kjøpe ny. Bare å ringe og spørre, de er veldig hyggelige. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 17.Mai.2016 Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 (redigert) Lån en diakator/klokker og sjekk propellakslingen Redigert 17.Mai.2016 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Jeg sender inn den gamle for reparasjon ogg bestiller samtidig en ny, er folket enig i at det er en 20" pitch utifra stempelet på det siste bildet? Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Fikk prøve en annen propell for å teste. Originalt hadde jeg en Bravo 1 FS 15.25 X 20", fikk med fulle tanker og et par mann 48knop. Usikker på turtall på WOT. Denne skal sendes inn for rep, men har nå tester en Enertia 13.8 X 20", mistet ca 1 knop på topp, selv med litt lettere båt, men ser at jeg ikke får mere enn 5800 rpm. Bør ligge i øvre halvdel av 5800 - 6400 rpm, så helst 6100+. Er Enertia propellen tyngre, selv med en mindre diameter, eller bør jeg kanskje se på høyden på motor? Føler at jeg kunne tilte ut mere med Enertia propellen, og måtte gjøre det for å klare 47 knop. Enertia propellen er 3 blads, men den har riktignok ganske stort areal. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Enertia Eco som brukes mye til Verado 350 osv. har 16" diameter. Finnes i f.eks. 19" og 20,5" stigning. http://www.boatpropellerwarehouse.com/category/5566/enertia-eco Mens ordinær Enertia finnes i ymse diametre fra 13,5" til 16" http://www.boatpropellerwarehouse.com/category/5420/enertia Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
matsemann Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Kunne tenkt meg å teste en Enertia Eco, men dette var en propell jeg skulle få teste og eventuelt kjøpe til en god pris om den funket bra, og den er 13.8" x20" Ble overrasket over at den var såpass tung sammenlignet med gamle proppen som er større. Hvilken størrelse tror du man skal prøve av ECO'n som er sammenlignet med en Bravo 1 FS 20"? Som sagt er jeg usikker på maks turtall med gamle proppen. Ser for meg at i 16", så må jeg ned en del i stigning. Lurer på å få sjekket høyden på motor før jeg styrer for mye med propell. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.