Jump to content

Mitt første båtprosjekt Selco 13 med ´78 Johnson 20 HK Seahorse


Hcolsen

Recommended Posts

Beklager at det har vært litt stille ifra meg...

 

Men nå har jeg gått i gang med å få lys i lanternene... På motoren er det "AC Lighting".

Såvidt jeg har forstått er dette uren vekselstrøm som varierer fra 6-18 VAC.

 

Det er 3-pins kontakt ut fra motoren og lanterne var det også 3 poler....

Klødde meg litt i hode da jeg skulle prøve meg frem her gitt..

 

Fikk lys ved å bruke kun to av ledningene, og slo meg til ro med det frem til jeg kom hjem å fikk lest litt om dette..

bilde

Så blir og kjøpe ett par 15W pærer og koble om dette...

 

Vurderer å anskaffe ett AC Lighting charging kit: OMC 582105

Er det noen som har noen erfaringer med dette kittet?

 

Alle som har litt god greie på elektronikk sier det BARE er å slenge på en likeretter og en spenningsstabilisator men noen dioder og kondensatorer...

 

Men det er litt over min kompetanse, så tenkte kanskje jeg var inne på noe med dette kittet.. Kosta ikke mere en 60-70 USD...

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Her er litt flere bilder av stukinga...

 

Blir for en del ledninger selv om det bare en to lys og en bryter  :giggle:

Må nok en tur på biltema å kjøpe RKUB 2,5 i noen andre farger en bare rød og svart...

 

bilde

 

bilde

 

Gjennomføringa ut av motoren.. Den var morken og jævlig så "ødela" pluggen :P

bilde

 

Kablen jeg bruker frem til motor.. 3 til strøm og 2 til killswitch

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

jeg har også koblet på en ekstra kill-switch og festet bryter på høyre side av rattet i ett tomt hull  :saint:

 

Blir bare å kaste sammen løsninger for bruk ut sesongen, så blir det å se hva jeg finner på i løpet av "lavsesongen"  :rolleyes:  :thumbsup:

 

Nå er egentlig skuta operativ, men er alltid rom for raske utbedringer :clap:  Jeg kommer til å medbringe ett bilbatteri til lengre turer..  Hovedsakelig for lading av dill og dall :giggle:

 

Koppholder, må ha koppholder(e)! 

 

Og en provisorisk 360 akterlanterne... Må lage til noe retro her... Men blir vel ett kosteskaft, no gaffa og no gamle greier som dukker opp   :saint:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye med jomfrutur! :) Imponert over motorfiksingen, og gøy at du dokumenterer så godt. Litt misunnelig på formen på vindskjermen din og tror jeg må se om jeg kan lage en buet en til withen :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Takk og takk :) 

Det var formen på vindskjermen jeg falt for først selv faktisk.. Noe 007 over den på en måte :) Jeg er overbevist at du på at du stuker til en snasen vindskjerm til withen din :)

 

Greit å samle dokumentasjonen jeg graver frem og bilder av de jeg gjør ett sted for senere referanse, og selvfølgelig hvis noen andre skulle være så (u)heldig at de kommer over samme motor og båt... 

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt og godt arbeid så langt, men hadde ikke denne klassiske og flotte båten kledd noen andre lanterner?

Noe a la disse kanskje?

bilde

Eller disse..

bilde

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt og godt arbeid så langt, men hadde ikke denne klassiske og flotte båten kledd noen andre lanterner?

Noe a la disse kanskje?

bilde

Eller disse..

bilde

Disse var faktisk veldig gode alternativ! Det kommer til å bli ett punkt på lista :)

Hvor fant du de?

De som sitter på i dag sto på når jeg fikk den, men synd å skam å ha plastlys på ho...

 

Skal få laget til en akterlanterne med chrome eller noe annet blankt og fint med en klar kuppel og glødepære..

Da er det viktig at det de står i til :)

 

Takk for inspirasjon

Link to post
Share on other sites

Sendte forresten en mail til Frydenbø Marine AS om de kunne hjelpe meg å identifisere motoren min..

(som var det jeg kom inn på når jeg forsøkte www.evinrude.no)

 

Så får vi se om det fører til noe.... :confused:

 

Sliter fortsatt med å identifisere helt hvordan motor jeg har. 
Fant dette merket på blokka. Så vidt jeg forstår er dette en Evinrude 20 HP og ikke en Johnson med tanke at nr. startet med E20.

 

Spesielt når jeg ser på denne skulle jeg hatt en: 20 HK Evinrude, Lang stamme, 1983.

De fleste steder jeg leser finner det kun 15 og 25 HK utenbords fra Evinrude og Johnson fra 1983

                                                                              

 

bilde

 

bilde

Redigert av Hcolsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse var faktisk veldig gode alternativ! Det kommer til å bli ett punkt på lista :)

Hvor fant du de?

De som sitter på i dag sto på når jeg fikk den, men synd å skam å ha plastlys på ho...

 

Skal få laget til en akterlanterne med chrome eller noe annet blankt og fint med en klar kuppel og glødepære..

Da er det viktig at det de står i til :)

 

Takk for inspirasjon

Bra du ikke ble fornærmet :smiley: Men syntes båten din forkjente mer krom.

Lanternene fant jeg her:

http://webshop.nettbaat.no/products/lanterne-flat--forkrommet--se-utvalget

https://www.marineshop.no/Navigasjon-og-Elektronikk/Lanterner/Lanterner/Lanterne-oval-krom-babord-107572-p0000083124

 

Dette var bare etter et kjapt google-søk for å visualisere hva jeg mente, du finner kanskje penere og billigere om du leter litt grundigere.

 

Lykke til videre :thumbsup:

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Bra du ikke ble fornærmet :smiley: Men syntes båten din forkjente mer krom.

Lanternene fant jeg her:

http://webshop.nettbaat.no/products/lanterne-flat--forkrommet--se-utvalget

https://www.marineshop.no/Navigasjon-og-Elektronikk/Lanterner/Lanterner/Lanterne-oval-krom-babord-107572-p0000083124

 

Dette var bare etter et kjapt google-søk for å visualisere hva jeg mente, du finner kanskje penere og billigere om du leter litt grundigere.

 

Lykke til videre :thumbsup:

Hehe! Er nok mye å velge i.. men absolutt ett godt alternativ:)

Link to post
Share on other sites

Fått svar ifra en hyggelig kar hos frydenbø.. Å det viste seg at de leverte en 20hk i 1983.. Han sendte meg forsiden av OMC 20/25 HP parts catalog 1983

 

 

Samme som denne:

http://m.ebay.com/itm/1983-OMC-20-25-HP-outboard-parts-catalog-Johnson-Evinrude-393496-/281689637749

 

Ikke klart å finne den på PDF på nettet, så blir vel å bestille en hvis jeg ikke finner det snart...

Må liksom få det på svart på hvitt før jeg faktisk får roa og ikke minst oversikt

 

Uansett hvor jeg skal se etter deler, så finnes det kun 15/25 hk fra 1983

Link to post
Share on other sites

He

Jøss! Her var det mye flott info!!

 

Det ser helt klart ut som at jeg har det samme slagvolumet som 25/30 og 35

(35HK ble 30hk Når deslutta å måle HK ved svinghjulet og målte på propell i steden)

Kan hende jeg har en restriksjon i innsuget på min 20hk som kan sees igjennom forgasser'n om man setter den i åpen stilling... om innsuget er trangere en hullet i forgassern kan dette bores opp og få 5hk ekstra.

 

Fra 25 -> 30/35 er det større forgasser og større innsug. I tillegg har de helt undervannshus istede for "split-gearcase" som stoppet på 25..

Det var visst ingen som hadde problemer med 30/35 gasser og inntak med 20/25 undervannshus..

. (ifølge den ene tråden)

 

 

Takk for spennende lesing! Her må det undersøkes litt! :)

Link to post
Share on other sites

Regnet med at det var i interessefeltet :-)

 

Har selv en Evinrude e35elcnd (35hk 1982 med elstart) den med alle forsterkninger og større gearhus osv, men i ettermiddag da jeg skrudde hele motoren i atomer sto det ett innsug med 25hk specs og delenr på... for meg ser det ut som at omc brukte samme innsug på 25/35 fra 1978 til 1983 og det store innsuget kom i 1984/5 da motorene ble 30 hk så det er spørsmålet følgende, hva yter de gamle 35 motorene egentlig når de har ett innsug som er likt 25 hesteren? Jeg personlig vil tippe rundt 30.. Ellers er 521 ccm blokka lik opptil 2005:-) merkelige greier egentlig...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...