Jump to content

Ilas davit vil ikke gå i lås når jolla er heist opp


Jan van Gent

Recommended Posts

Jeg har ILAS daviter av den syrefaste typen der gummijolla heises opp. Vinsjen i den ene daviten vil ikke låse seg når jolla er sveivet opp. Plutselig går linen ut igjen og sveiva roterer i stor fart - jolla treffer vannflaten med et plask. Jeg har tatt ut vinsjemekanismen i begge davitene for å studere om det er noen forskjell på hvordan de fungerer, men jeg kan ikke se noe åpenbart. Eneste forskjellen er at det er mulig å trekke linen ut med håndmakt fra den ene vinsjen, men ikke fra den andre - den må sveives ut slik den skal.

 

Er det noen som har hatt tilsvarende problem, så er jeg takknemlig for tips.

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det også slik at jeg kan dra ut den ene stroppen, men ikke den andre. Har ikke opplevd at de går ut når de ikke skal, men må tydeligvis passe på å sikre jolla hver gang. Kan dessverre ikke bidra med noe, men godt at du gjør oppmerksom på problemet. Foreslår at du tar en telefon til Ilas og hører med dem.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hadde dette problemet for 2 år siden, men jeg klarte ikke å finne problemet. Men etter å ha holdt på med det en stund, kanskje jeg sprayet inn litt 5-56 eller noe, så virket det plutselig igjen. Helt til nå på siste tur, hvor det samme problemet oppstod igjen. 

 

Merkelige greier dette. Jeg forsøkte å ringe til vinsjekomapaniet, men deres telefontid var mellom 10- 14.

 

Andre som har funnet ut noe om dette? 

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har opplevd dette, men dette er mange år siden og under garanti så jeg fikk bare sendt en ny vinsj-innmat og returnert den gamle, så vet ikke hva som var problemet.

Jeg har davitene ennå, så jeg venter vel bare på at problemet skal oppstå igjen.

Synd ikke @Jan van Gent og @tilplan har oppdatert tråden med erfaringene sine.

 

Ett annet problem jeg har/har hatt er at stroppene nå er av mye dårligere kvalitet, fikk nye for 2år siden, men de er allerede utslitt. De gamle varte over 10 år.

Link to post
Share on other sites

Mix skrev On ‎19‎.‎06‎.‎2018 at 23.30:

Ilas Marine er historie.

Ta kontakt her, de har overtatt.

Kom tilbake med resultat, kanskje flere er interessert i problemet.

I motsetning til de 2 over her, om de noengang fikk løst dette, isåfall dårlig oppførsel. :thumbsdown:

Hei, nå har jeg forsøkt å ringe Vinsjkompaniet, men de tar jo ikke telefonen...…. 

Link to post
Share on other sites

Mix: jeg kjøpte slike stropper den gangen jeg hadde stroppe-davitere. Metervare. Tror jeg har en pose/rull igjen hjemme, skal se om jeg finner den og ta et bilde. Mener å erindre at jeg kjøpte dem på Oslo Sportslager. Vanlig klatrestropp med samme bredde som ILAS stroppene, men veldig mye mer solid. 

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev On 22.6.2018 at 12.51:

Mix: jeg kjøpte slike stropper den gangen jeg hadde stroppe-davitere. Metervare. Tror jeg har en pose/rull igjen hjemme, skal se om jeg finner den og ta et bilde.

Fant du noe info om klatre stroppene, produktnavn, dimensjoner etc.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...