Jump to content

Ilas davit vil ikke gå i lås når jolla er heist opp


Jan van Gent

Recommended Posts

Et alternativ er også en rull med Ankerline- bånd? Da har du jo nok meter til å skifte noen ganger....

 

Si i fra om bestillingen ikke fører frem. Målte ikke restelageret, men så på kvitteringen at jeg kjøpte 20 meter. Overrasker meg ikke om det er igjen nok til et par daviter til :-)

Link to post
Share on other sites

Shit, det tenkte jeg ikke på. Jeg kunne kjøpt restlageret ditt istedet hvis du ikke får bruk for det.

Sorry, men kanskje andre her inne er interessert ?

Jeg satser på å bruke slyngebåndet enkelt, men kanskje sy det dobbelt siste meteren i enden man fester i jollen + ei løkke for innfestningen i winchen. Får håpe Toyota symaskinen greier å tygge igjennom båndet, ellers blir det å sy manuellt med sewing awl. Da blir det nok kun sydd løkke i hver ende. Slyngebåndet er jo i tubular utførelse så det er vel dobbelt i utgangspunktet. Bruddstyrke på det jeg kjøpte er 15Kn ca.1500kg.

 

Når det gjelder Ankorlina bånd ser det ut til at minste bredde som leveres er 25mm.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tok bare en knute i hver ende. Gjorde meg litt flid med den inne i kabularet så den ble kompakt, og det gikk helt fint. Den ble veeeeldig flat etter kort tid. I enden hadde jeg også bare en knute (pålestikk). Gjør det jo enkelt å evt kappe av noen få cm om det blir en slitasjeskade er sted - bare å lage et nytt stikk. Jeg fylte opp med så mye bånd det var plass til i davitene - da skulle jeg kunne kappe av noen centimeter i veldig mange år før stroppene ble korte igjen. Og slik sett ha «ferske» stropper på slitasjepunktet hvert år. Har strengt tatt mer tro på en knute enn på en søm - men det er nå bare meg :-)

Link to post
Share on other sites

Mix skrev On 25.6.2018 at 6.42:

Synd du ikke fikk det til.

Jeg sendte en IM til @Jan van Gent og @tilplan så får vi håpe de gidder å oppdatere tråden om de fant en løsning på problemet.

Har ikke noe mer å komme med. Lever egentlig greit med at de oppfører seg ulikt på uttrekk, så lenge de låser fint og holder jolla på plass. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...