Jump to content

Grå/hvit røyk,fra eksosen, Thornycraft 37 hk


alnorbåt

Recommended Posts

Hei tar igjen opp dette emnet,fant ikke tråden,men det gjelder grå/hvit røyk fra eksos ved oppstart,når motoren blir varm ,minker røyken noe,men ikke nok.Har prøvd som Svein ha,tipset om å åpne en og en dyserør,det som skjer er da at det blir kuttet ut en sylinder,og det samme skjer med alle,ingen av sylinderene utmerker seg med noe spesielt,det ble her nevnt tidligere at det kan ha noe med tenningsinnstilling å gjøre,det som skjer når jeg starter opp er at det kommer en dieselfilm på sjøen etter kjølevannet,dette tyder vel på ubrent diesel,kan det ha noe med tenningen å gjøre.?Motoren er fortsatt en Thornycraft 37 hk.Takknemlig for tips,dysene er nye og trykktestet i 2003,motoren var da også overhalt,får håpe det ikke var overmalt.

Link to post
Share on other sites

....Røyken tyder på at vann kommer inn i sylinder i toppen!

Hvis det er slik du sier - vil ikke noe av vannet også finne veien ned i veivhuset / bunnpannen, og vises som forurenset, hvit-skummende olje?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja,da må du ta ut dysene og sette komp-måler på en og en sylinder.

Du kan også sjekke toppbolter med momentnøkkel og se om bolter er

dratt hart nok til. Dette må en mekaniker gjøre for deg! i noen tilfeller

hjelper det å dra til boltene! Lykke til!! Takk for praten

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er kliss ny på forumet.....

 

Men jeg hadde gråhvit røyk fra begge mine Volvo Penta 2030 28HK nylig. Grunnen viste seg å være ødelagte impellere og dårlig kjøling. Det kom lite vann fra eksosen. Det kan jovære verd å sjekke dette siden det vel er lett å ta en titt på impeller. Det ble bra i mitt tilfelle.

 

Lucky Strike

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er kliss ny på forumet.....

 

Men jeg hadde gråhvit røyk fra begge mine Volvo Penta 2030 28HK nylig. Grunnen viste seg å være ødelagte impellere og dårlig kjøling. Det kom lite vann fra eksosen. Det kan jovære verd å sjekke dette siden det vel er lett å ta en titt på impeller. Det ble bra i mitt tilfelle.

 

Lucky Strike

<{POST_SNAPBACK}>

 

Dette er i grunnen et veldig vettugt innlegg. Vi som "hører feil" før de egentlig oppstår, vil høre at det går mindre vann i eksosen og at eksosen buldrer mer enn før. Har man ikke denne følelsen for mekanikk og konsekvenser, er impelleren noe man absolutt bør sjekke ut. Hulda har svart på en rekke "hvit eksos-innlegg" uten å tenke på denne varianten. Det er flaut. Jeg har sett dette utpå en rekke ganger og tenkt; "Grabben... du har nok veldig lite kjølevann med all den dampen der". Skjer oftest etter at frosten har satt inn om høsten, eller etter at båtene kommer på vannet om våren. Slett ikke et dumt innlegg...

Link to post
Share on other sites

jo det stemmer nok det,men sjøvannsimpeller ble skiftet for ca 3 uker siden,samt at det kommer nok kjølevann,men tar gjerne imot tips,er vel igrunn enig i at båtnissen er inne på noe vesentlig,men får sjekke det opp,er det andre som har tips,bare svar,alt motas med takk.

Link to post
Share on other sites

Har du sjøvannskjøling? Det tipset med for lite kjølevann er et veldig godt tips. du sier at det er bra sirkulasjon på kjølinga men hvordan vet du at det er nok. Det kan se ut som det kommer bra med kjølevann, men det er ikke sikkert det er nok.

Ting du kan sjekke:

Vet du vilken temeratur du har på motoren? Hvor varmt er vannet før det går ut i eksosen?

Er kranen på bunnventilen helt åpen?

Har du struping på slange fra bunnventil til pumpa?

Åpner termostaten?

Kjølekanaler i manifoil og motor?

 

Hvis vannet som går ut er så varmt at man ikke klare å holde på slangen eller røret er det for varmt.

Link to post
Share on other sites

sant nok det dospen,vet ikke om jeg har nok kjølevann,men vil like å tro det,det andre du nevnte skal jeg selvsagt sjekke en av de nærmeste dagene,har lite lyst til å tro at det er toppakningen siden motoren ble overhalt i 2003,men må holde alle muligheter åpne,må først prøve det enkleste,og det er å prøve med momentnøkkel på boltene,samt det du nevner,så får jeg ta tingene etterhvert.Takk for innspill.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg klarer ikke å dy meg denne gangen heller. Bruk Systemrens!! Det er en enkel metode. Dersom det er avleiringer og dritt mm. vil rensen ta dette, og motortemp. vil holde seg stabil på alle turtall. Noe økning opp i mot maks må man nok påregne, men på min TMD 40 A var forskjellen stor. Den hvite røyken er borte, og kjølingen er bedre.

 

Derimot er oljekjøler eller varmeveksler tett pga gamle biter fra ødelagte impellere, vil ikke systemrensen ta dette. Da må det staking/ demontering til.

 

God sommer - hvis det blir noen?

Halvor

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok også sjekket avløpet på eksosbendet,dette er en typisk plass hvor det "kokser" seg til.

En kameratbåt jeg hjalp hadde samme problemet og i avløpet i selve bendet var det en glasshard kake av sot, og da hjelper det lite med ny impeller hvis den ikke også får kvitte seg med vannet!!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Maritim selger men ta kontakt med Torkel Hansen på Norse Oilfield Services. Han kan nås på torkel@systemrens.no.

 

Kjempetrivelig kar, og han kan forklare inngående prosessen, og hva som skjer når du renser. Prisen derfra er også gunstigere enn hos detaljister.

 

Jeg sugde opp ca 15 liter med 15% blanding av Systemrens og vann gjennom inntaksslangen. Lot det hele stå i 2 døgn. Sugde deretter opp ca 100 liter med rent vann. Fanget opp det første som kom ut bak i ei bøtte. Der var det mye dritt!!!!!

 

Som sagt var det en merkbar forandring. Tipset om å se over eksosbendet er absolutt relevant, men prøv med rensen først. Hvis dette ikke hjelper er demontering av bendet neste operasjon. Dernest oljekjøler og varmeveksler.

 

 

Hilsen Halvor

Link to post
Share on other sites

Om du tar å søker i erfaringsdatabasen vil du finne mange innlegg om systemrens. Det billigeste er dog sitronsyre og du får nesten samme resultat.  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei!

 

I et lukket fersvannsystem på min Volvo, der kjøle-/ frostvesken er grønn og ser helt ren ut - kan det vel ikke være nødv. med slik rens?

Det er jo bare gjennom kjølekanalene i motorblokken og sløyfen til varmeapparatet dette vannet går?

 

Lurer mere på hva jeg skal gjøre med kretsen der sjøvannet går i varmeveksler, Intercooler, eksosmanifold og en av sløyfene går også gjennom et par oljekjølere for oljen på gearet før det til slutt er koblet inn på en stuss etter turboen på eksosbendet?

 

Er det her jeg skal bruke dette stoffet?

 

Hvordan få det til å virke og sirkulere i hele denne kretsen, det er jo en utrolig vannmengde denne Volvo TD 40 marinisert lastebilmotor pøser gjennom systemet?

 

Har ingen problemer med kjølingen overhodet, men kanskje det er en vits i å gjøre det fra et forebyggende perspektiv?

Link to post
Share on other sites

Man kan bruke Systemrens både på ferskvannssiden og sjøvannssiden. Man kan kortslutte kjølekretsen ved å la vannutløpet til eksosbendet gå ned i samme bøtte som inntaksslangen. Jeg gjorde ikke det. Jeg sugde som sagt opp de 15 literene med blandingen, og lot det hele stå i 2 døgn. Dette er jo på samme måte man vinterkonseverer.

 

Kjørte også en rens på ferskvannsiden, men da med en 10 % blanding. Kjørte noen turer med båten og hadde blandingen i i 3 døgn. Kjørte så gjennom to omganger med rent vann før jeg fylte på grønn frostvæske 50 / 50.

 

Hovedproblemet med tette kjølekanaler er som regel på sjøvannssiden - særlig på min 40 A motor som har platekjøler. B motoren har rørkjøler, og er ikke så ømfintlig. Hvis man sammenlikner impeller på A og B motor ser man at B motoren har en vesentlig kraftigere impeller, og kan transportere mye mer vann.

 

Slå på tråden hvis du vil høre mer. 97 16 09 09.

 

 

Hilsen Halvor

Link to post
Share on other sites

Hvis du har sjøvannsfilter kan du putte på en tablett for oppvaskmaskin. La motoren gå en stund. Putt gjerne på en ekstra tablett før du dra på tur. Sterke saker. Jeg gjorde det i 3 omganger. Temperaturen sank til normalt nivå etter en kort stund. Veldig mye enklere enn noen annen metode.

Link to post
Share on other sites

........men det gjelder grå/hvit røyk fra eksos ved oppstart,når motoren blir varm ,minker røyken noe,men ikke nok.

Jeg føler med deg og dine problemer, alnorbåt - av 2 grunner!

 

- Av generell interesse - dette kan alle komme ut for!

 

- Har faktisk samme symtomene på min saltvannskjølte G-modell Sabb (1-syl. - 10hk) i sjarken! Noe som har kommet "snikende" i det siste. Det jeg legger merke til er en "litt merkelig lukt" fra eksosen (har "tørr" eksos). Ubeskrivelig men ikke til å ta feil! Ikke lukter det diesel, ikke lukter det olje, bare noe "merkelig"........ :eek:

Kvier meg for å ta av toppen (har gudskje-lov bare 1). Er det bare toppakningen så er det jo greit, men er toppen sprekt eller gjennomrustet, da.......... :cryin: 'er jeg!

 

... kan du putte på en tablett for oppvaskmaskin. La motoren gå en stund. Putt gjerne på en ekstra tablett før du dra på tur.

Du legger vel etter deg en lett synlig skumstripe uten like, der du går......... :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

sant nok det walter,men som de sier,problemer er til for å løses,desuten skal man ikke tro det verste,at toppen er gått,er å se svart på det.Jeg for min del skal begynne med det enkleste,som er å prøve med systemrens e.l,deretter blir det å etterteite toppen,hvis det er noe å teite.I mitt tilfelle har jeg liten tro,ønsker ihvertfall å ha liten tro på at toppakningen må skiftes,da den ble skiftet i 2003.Men det største problemet er å få tid til å gjøre det,med tanke på at man har en vilter datter på 8 år,samt en kone som går på jobb når jeg kommer hjem,men dette er sikkert velkjente problemstillinger for oss båtfolk.Sabben din er nok litt greiere å ha med å gjøre enn bmc en,så det ordner seg nok.Foresten er det lite respons på salget av Flukt?Den ser jo veldig bra ut,men det ordner seg også når været kommer.Lykke til med sabben og salget av Flukt.Hilsen en som fortsatt er optimist.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...