Jump to content

Grå/hvit røyk,fra eksosen, Thornycraft 37 hk


alnorbåt

Recommended Posts

Får ikke tid til å gjøre så mye med båten og røyken,men litt er blitt gjort,det er en ting jeg lurer på ifbm.toppakningen,hvis den er gåen,vil ikke da oljen bli grå av at det kommer vann i den,og at ferskvannet vil minke?Har startet opp i dag og røyken er heftig den,men når jeg gir full gass,da forsvinner røyken,noen som har en forklaring på det.?

Har samtidig sjekket at sjøvannsinntaket er helt oppe,og det er det.

Har fått endel info om systemrens,dette såg ut til å være en komplisert renseprosess,så det neste blir vel å sjekke momentet på toppakningen,den ble skiftet i 2003,men jeg hvet ikke om den er etterteitet,dette er vel det enkleste å sjekke,lurer på om båtnissen eller noen andre(mange fornuftige her inne) har noe å tilføye med at røyken forsvinner på høyt turtall,når turtallet er høyt forsvinner også dieselfilmen etter eksosen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har ferskvannskjøling, og vannet ikke forsvinner samt at du ikke får vann i oljen, så skal du ikke tenke mer på toppen eller toppakningen. Da ligger problemet et helt annet sted. Det kan muligens ha noe med tenningstidspunktet som ikke stemmer, eller feiljustert dieselpumpe. Alternativt kan det være sjøvannet til kjøling i eksosen som enten er for varmt eller er forhindret fra å strømme fritt slik det skal. Jeg har imidlertid en mistanke om at en del av røyken kan skyldes det kalde og fuktige klimaet vi har hatt en stund nå. Så vent til det blir varmere i været først før du setter i gang noen større reparasjoner. Det kan være at du ikke har noe problem likevel...

 

Men en Systemrens kur på sjøvannssiden har den sikkert ikke vondt av da, ikke er det spesielt kostbart heller. Hvis ikke dette hjelper, ville jeg fått noen som kan dette til å sjekke innstillingene på pumpa.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

takk for det index,jeg er vel også av den oppfatningen at det forhåpentligvis ikke har noe med toppen å gjøre,men man blir litt forvirret av alle svar,jeg syntes det er flott at folk svarer,dette er ikke noe negativt fra min side,men forvirringen kan av og til bli stor,har ogå det med tenningen i bakhodet,samt at vær og temp er en annen faktor,jeg får vel avvente litt,men det er vanskelig å ikke tenke på det.Uansett er jeg glad for alle innspill.

Link to post
Share on other sites

Hvit eller gråhvit røyk:

Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor.

Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent.

Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser.

<{POST_SNAPBACK}>

Sakset litt fra Walter_S sitt innlegg i første tråden. Det jeg ikke kan se omtalt tidligere er driftstemperaturen på motoren din. Er denne normal? Mulig at motoren rett og slett går for kaldt?

 

Deffekt termostat som står fast i åpen stilling? Her på østlandet har vi unormalt kaldt sjøvann denne våren. Om du har oljekjøler uten termostatstyring kan dette bidra til "overkjøling" av motoren.

 

Ting som kan være verdt å sjekke!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

En liten tanke: Hvis du kobler bort kjølevannet fra eksosbendet noen minutter, så burde det vel vise seg om røyken kommer fra uforbrent diesel eller om det er damp fra sjøvannet. Hvis du i tillegg lar kjlevannslangen gå ned i en bøtte el.lign. så får du også vurdert mengde og temperatur på vannet.

Eksosslangen tåler noen minutter uten kjøling, bare pass på at det ikke blir for lenge.

 

Kanskje verdt å prøve? Det vil i alle fall vise om årsaken ligger på dieselsiden eller sjøvannsdelen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan faktisk være så enkelt at motoren ikke får luft nok, sjekk luftfilteret. Mooren mon en TAMD 30 røykla halve havna under oppstart, samt mistet 2-300 omdreininger på maks. Trodde ærlig talt ikke et nytt luftfilter kunne gjøre så stor forskjell. Det gamle filteret hadde "kun" stått i ca 180 timer.

Link to post
Share on other sites

Har tulsvarende motor selv. Den ryker også ved lavt turtall, kald motor og ubelastet. Er visst en sykdom hos bmc, snakket med flere som har slik, alle ryker. Prøv å sett den i gir, da ble røyken borte på min når den var blitt varm, Skal visst syldes dyser som drypper

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det har disse gamle bmc'ene nesten alltid et eller annet ved seg. Det er nærliggende å kalle det personlinghet :smiley: Faktum er vel også at du er nødt til å skyte beistet for å få det til å stoppe. Min Commander starter alltid, går jevnt som bare det etc., men den har da sine sider den også. Litt hvit røyk ved start, litt oljetørst og av og til litt hvit røyk ved høye turtall. Kan godt hende den trenger en liten service (noe jeg vurderer), men den har hatt de samme symptomene hele tiden, og den har ikke blitt verre på noen måte.

 

Hovedpoenget mitt er at det er fort gjort å bli for fokusert på disse tingene. BMC'ene er ikke akkurat nye, og litt personlighet og sjel må vi nok regne med at de har :yesnod:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Synes vel enkelte er litt for raske med å stille dommedagsprofetier på motorer som det hevdes mye røk fra!!! :cryin:

Noen motorer ryker mer enn andre faktisk UTEN at det er noe som helst som er feil med dem, og særlig når de er kalde.

Ser også mange har problemer med å skille røyk fra vanlig vanndamp.

 

Ellers vil jeg henvise til tidl. innlegg om problemstillingen!!

Link to post
Share on other sites

Henger meg på tipset til index med feil tenningstidspunkt. Jeg har nettopp montert inn en nyoverhalt GM 6,5 liter og den røykla hele havna pluss at det kom dieselfilm på sjøen. Løsnet de 3 boltene som holder pumpa og vrei den noen millimeter i samme retning som motoren går og både røyken og dieselfilmen forsvant. :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hallo,kjekt at dere holder liv i denne tråden,har fortsatt mye røyk,men skal neste uke få mekaniker til å sjekke endel,han var også av den oppfatning at det kunne skyldes tenningstidspunktet,så vi skal sjekke det,men først må vi jo prøve.Hvis dette ikke fører frem,tror jeg at jeg innfinner meg med at som sagt tidligere har disse motorene sitt eget liv,og gjerne skal motoren være sånn,hva hvet jeg,men når både temp og oljetrykk er normalt,vannet ikke minker og heller ikke oljen skifter farge,så må jeg vel innse at det skal være sånn,finner jeg ut noe skal jeg poste det her.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

På min FM er det litt motsatt. Får IKKE opp temperaturen høyere enn 45-50 grader. I helga skulle jeg teste om jeg fikk opp tempen ved å kjøre på full fart og moderat vridning. Ble veldig rar lyr i eksosen etterhvert, men tempen gikk ikk opp. Visste seg at kjølevannet i eksosen fordampet før det kom ut. Er vel tett en plass hos meg også da skjønner jeg. Bytta toppakning i fjor, og det var gjort på under timen. Enkel affære på FM 8-12. Har forresten saltvannskjøling.......i ferskvann.

Link to post
Share on other sites

.... Jeg har nettopp montert inn en nyoverhalt GM 6,5 liter og den røykla hele havna pluss at det kom dieselfilm på sjøen.......

<{POST_SNAPBACK}>

Noen maskiner vil altid røyke en del ved kald oppstart ... se bildet nedenfor som viser resultat ved korrekt kald oppstartprosedyre av et kjent merke diesel maskin etter service. Min Styrbord DD røykla enda mer når en av dysene var feil...

 

Bilde

 

........har fortsatt mye røyk,men skal neste uke få mekaniker til å sjekke endel,han var også av den oppfatning at det kunne skyldes tenningstidspunktet,så vi skal sjekke det,men først må vi jo prøve.Hvis dette ikke fører frem,tror jeg at jeg innfinner meg med at som sagt tidligere har disse motorene sitt eget liv,og gjerne skal motoren være sånn,.............

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du har normalt oljetrykk, ikke mister olje eller vann, så er vel maskinen helt OK ... Kan være alt fra hvordan kjølevannet treffer eksosen til mer alvorlige ting slik som for mye diesel ... men da hadde vel røyken hatt en litt annen farge ... det meste er vel dekket og sjekket gjennom denne tråden....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Noen maskiner vil altid røyke en del ved kald oppstart ... se bildet nedenfor som viser resultat ved korrekt kald oppstartprosedyre av et kjent merke diesel maskin etter service.

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

HVEM TOK BILDE AV MIN BÅT NÅR JEG STARTET!!!!! Oooops, det var visst ikke min båt likevel men røyken lignet veldig :lol::lol::lol: ....... og etterpå starter jeg den andre motoren..... :blush::blush::blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

HVEM TOK BILDE AV MIN BÅT NÅR JEG STARTET!!!!! Oooops, det var visst ikke min båt likevel men røyken lignet veldig ....... og etterpå starter jeg den andre motoren.....

<{POST_SNAPBACK}>

Kjenner motoren igjen på røyken ... regnet faktisk med at noen ville kjenne igjen denne typen av rekke sekser ... 3,6 L tror jeg .... :lol:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det er noe med at disse j**** motorene lever sitt eget liv. Den røyken der hadde ikke bekymret meg, så lenge den forsvinner i løpet av noen sekunder. Huldas motor som har vol. 6,2 liter gir fra seg et lite, blålig "puff" når den starter. Det er alt. Men den ryker en aning blålig når den går, uten at den soter. Total gangtid etter nullstilling til nå er litt over 100 timer, kanskje 150. Oljeforbruket er 1/2 liter på 10 timer marsjfart. Slike forhold kan jeg ubekymret leve med. Jeg har nå byttet til helsyntetisk olje 5W 50 (eller noe slikt). Jeg kommer ikke til å skifte olje i fremtiden. Filterskift hver høst og etterfylling av olje burde kunne holde.

Link to post
Share on other sites

Finnes der noen "småradar" som kan handles hos pushern til "Rema 1000 pris"? Det med bakgrunn i at der er andre i havna som ønsker å komme ut på sjøen og gjennom "tåkehavet". :wink: Eller bare vente til "skodda" letter? :yesnod::yesnod: Litt morro må man jo ha for høye dieselpriser.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...