Jump to content

VP KAD42, eksos lekkasje i kobberhylse rundt dyse / injector


Sjøfare

Recommended Posts

Har hatt ut dysene for sjekk på min KAD 42. Den ene satt veldig godt fast, og det viste seg at det hadde vært lekkasje mellom dyse og topp slik at det var fullt av koks.

Brukte originalt VP verktøy for jobben, men selv det måtte gi tapt i den kampen.

 

Uansett, etter sjekk og bytte av dyser smurte jeg inn dysene med copa slip, stappet ned i hullet, strammet med moment (24Nm) og ser at det nå pipler copa slip mellom dyse og hylse på 2 sylindre. Den samme som før + en til.

Har googlet det jeg kan, og det ser ut til at jeg må skifte ut kobberhylsene... Som en kar sa i en annen tråd her: jern trutner ikke.

 

Ser for meg å bestille den spesielle doren som skal brukes for montering av hylse (ca 1000,-), evt spesialverktøy for utmontering (ca 700,-) samt nødvendige hylser, O-ringer etc.

 

Noen som har gjort denne jobben? Er det en grei sak å få ut disse hylsene? Evt demontering uten det spesialverktøyet?

 

For ordens skyld: Brukte også den originale VP børsten i bunn av kobberhylsen før montering av dysene.

Redigert av Sjøfare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For ordens skyld: det er sylindertrykket som lekker ut mellom injektorene og kobberhylsen.

Har det først blitt lekkasje så holder det ikke å dra over med en børste, kobberhylsen er brent og må skiftes.

Jeg har ikke gjort dette selv men det hender at hylsen kommer ut når man trekker ut dysen så den trenger ikke å sitte veldig hardt.

Link to post
Share on other sites

Helt korrekt DieselDahl. Sylindertrykket var rettere ja.

Det var nok det jeg fryktet ja, særlig med tanke på at det var lekkasje på den ene fra før. Ikke lett å gløde disse greiene heller (plukker jeg dem først ut blir de erstattet med nye).

 

Tenkte også dette med at hylsen av og til blir med ut. Burde ikke være "allverden" som holder de.

Noen som vet hvilken del av hylsa som skal deformeres for at den skal sitte? Altså hvor er det hylsa er fast mot topplokket?

Er helt sikkert noen her inne som har dratt ut disse ved et uhell?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg bestilt deler, og de originale verktøyene både for demontering og montering (toppen skal ikke demonteres nei). Sikkert det tryggeste.

Så får jeg se hvordan ting ser ut etter hvert! Begynner jo å bli vant med å finne opp hjulet på nytt og på nytt, men lærer nye ting på den måten.

Og så har jeg snart like mye spesialverktøy som den "lokale" VP forhandleren  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Som Ole Brom ja takk til begge deler, men fille.

Men et sett 16mm koster fort kr 450, så da  er det vel like greit med spesialverktøy.

Skal en ikke tappe av vannet på de grønne før en trekker hylsa.

Dette har nettopp blitt gjort 2 av sylinderne  på min ene Tamd 71B. ja  interne kjølekretsen på tappes helt ned

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...