torerikb Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Det sies at det er to typer båtfolk, de som har kjørt på grunn og de som kommer til å gjøre det. Nå har jeg også klart det. I sakte fart heldigvis, men til dels dyre skader regner jeg med. Kommer tilbake med mer info når jeg har blitt kvitt skjelven. Quote Link to post
Avsluttet2 Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Nei, nei, nei.... triste greier.... Håper det ikke er så gale som du tror... Sympati og medfølelse fra tj Quote Link to post
Astor Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Dette kalles bare bunnberøring. Ikke grunnstøtning. Like dyrt begge delene. Det første høres ikke så dramatisk ut. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Havgaper Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 (edited) Grunnstøting kan skje den beste. Husk at vi fritidsbåtskippere har et mye mer urent farvann å forholde oss til. Kartene ofte ikke så gode og utstyret vi navigerer etter er ikke all verden. Jeg synes det er flott at det går så godt som det gjør. Les om den uheldige skipperen: http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/forside Havgaper Edited June 4, 2005 by Havgaper (see edit history) Quote Link to post
Skipper Worse Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Grunnstøting kan skje den beste. Det har du helt rett i. Det har nemlig også skjedd meg. Selv har du vel sklidd klar av de grunner du har møtt på din vei ... Husk at vi fritidsbåtskippere har et mye mer urent farvann å forholde oss til. <snip> Les om den uheldige skipperen: <snip> Det der var nok ingen fritidsskipper. Det fartøyet er åpenbart på betydelig mer enn 50 brt. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Les om den uheldige skipperen: http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/forside Havgaper <{POST_SNAPBACK}> Hell i uhell? Fjorden er full av topptrente og raske marinefartøyer. Ser at et par Stridsbåt 90 kom til unnsetning. Leit med flotte, game Akerøy Quote Link to post
Laholm Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 ....og her kan det skje flere av oss: http://www.bt.no/lokalt/bergen/article374398 Quote Laholm Link to post
torerikb Posted June 5, 2005 Author Share Posted June 5, 2005 Det defineres nok som bunnberøring. Hadde med meg en gjeng dykkere ut og skulle legge til Kistein utenfor Kjeungskjær fyr på nordsiden av Ørland. En god del strøm gjorde at vi valgte å gå inntil på le-siden fra sør-sørøst. Da vi skulle fram og sette i land en mann for å slå inn fortøyningsbolter i fjellet viste det seg at det var mye grunnere enn det så ut til . I det jeg bakket ut fikk jeg en sideveis bevegelse og kjente at drevene tok nedi grunnen. Motorene ble umiddelbart stoppet, men da var det for sent, vi sto allerede fast . Dykkerne kledde på seg tørrdrakter og hoppet i for å dytte meg av grunnen. Etterpå ble det sett over drev og propeller (VP 290 DP) og det viste seg at flere probellblader og styrefinnene (om det heter det nederst på drev-stammen) hadde blitt bøyd. Det var ingen lekkasjer da drevene hadde tatt støyten uten å ha blitt røsket løs. Da vi senere skulle hjem igjen var det tydelige vibrasjoner pga propellskadene. Så det endte med en marsjfart på 7-8 knop kontra 26-27 på turen utover. Deretter var det bare å ringe forsikringsselskapet og varsle om hendelsen. Mandag ringer det en skadebehandler også får vi se hvor dyrt dette blir. Regner med at propeller må byttes og drev må nedplukkes og gåes over, kanskje byttes eller iallefall repareres. Så da ser det ut til at jeg blir ufrivillig landkrabbe for en stund. I går var en svart dag, så blir det opp til forsikringsselskapet å unngå at mandagen blir enda svartere... Quote Link to post
Goddis77 Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 ....og her kan det skje flere av oss: http://www.bt.no/lokalt/bergen/article374398 <{POST_SNAPBACK}> Har selv opplevd dette skjæret. Heldigvis er den rund på toppen, så vi fikk ingen skader. En tror selvfølgelig at disse skjærene er merket, siden de andre inne i vannet er det. Men ikke dette nei Quote Link to post
Marwin Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 Trist når slikt hender! Kan ikke dy meg for å minne om foroverseende ekkolodd (IGJEN!!) Koster noen kroner, men DET kan være spart inn på første bunnkjenning... Mere info HER Hvis været blir bedre de første dagene, skal jeg ta hjem båten for klargjøring. Kommer til å ta en tur i retning Hitra, så hvis det er intr. å SE dette loddet i bruk, svinger jeg gjerne innom Brekstad for en liten demo... Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
torerikb Posted June 5, 2005 Author Share Posted June 5, 2005 Skal være på utkikk etter deg Marwin. Quote Link to post
torerikb Posted June 5, 2005 Author Share Posted June 5, 2005 (edited) Edited June 5, 2005 by torerikb (see edit history) Quote Link to post
Victora III Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 Ikke hyggelig dette akkurat. Skrekken for oss alle! Interessant å høre hvordan dette går; oppgjøret med forsikringsselskapet, kostnader osv. Quote Link to post
torerikb Posted June 6, 2005 Author Share Posted June 6, 2005 I dag skulle forsikringsselskapet ringe meg og begynne skadebehandlingen. Det har ikke skjedd. Slikt tar jeg som ett dårlig tegn. Quote Link to post
Erik Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 Trist når slikt hender! Kan ikke dy meg for å minne om foroverseende ekkolodd (IGJEN!!) Koster noen kroner, men DET kan være spart inn på første bunnkjenning... Mere info HER Hvis været blir bedre de første dagene, skal jeg ta hjem båten for klargjøring. Kommer til å ta en tur i retning Hitra, så hvis det er intr. å SE dette loddet i bruk, svinger jeg gjerne innom Brekstad for en liten demo... <{POST_SNAPBACK}> Triste greier. Men har du kun skrapt bunnen med propellen, i sakt fart, uten at motoren stoppet engang, er det vel neppe mer enn propellene som er skadet. De kan kanskje repareres også? Men ang ekkolodd : Jeg har vanlig ekkolodd. Men i snekkefart, og alarm dersom mindre enn 10m, skulle det være unødvendig med foroverseende ekkolodd, eller? Det er vel sjelden skjærene står som loddrette vegger, det blir vel normalt gradvis grunnere, eller ? Bruker kart/gps i tilegg, men dersom den misviser, og prøver lure meg, ser jeg for meg å få ett forvarsel uansett... Så fremoverseende lodd er vel mest for hurtig gående båter, men er de nedi sjøen nok til å få loddet stemningen på bunn da ? Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Victora III Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 Jeg har vanlig ekkolodd. Men i snekkefart, og alarm dersom mindre enn 10m, skulle det være unødvendig med foroverseende ekkolodd, eller? Det er vel sjelden skjærene står som loddrette vegger, det blir vel normalt gradvis grunnere, eller ?Bruker kart/gps i tileggTja, skjær dukker opp der du minst venter det Grunnstøting er vel oftest et problem når du skal inntil et eller annet sted. Da vil oftes en alarm på 10 meter være til liten nytte. Dybden er jo som regel 10 - 1 meter de fleste steder en skal inn. Da kan det gå veldig fort fra f.eks. 7 - 1 meter... Glir du veldig sakte og har giveren montert litt over midten på skroget kan du være heldig. Har reddet meg en gang på den måten og fikk kastet båten i bakk i siste liten da alarmen gikk på 1,5 meter... Quote Link to post
enter4u Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 Tja, skjær dukker opp der du minst venter det Grunnstøting er vel oftest et problem når du skal inntil et eller annet sted. Da vil oftes en alarm på 10 meter være til liten nytte. Dybden er jo som regel 10 - 1 meter de fleste steder en skal inn. Da kan det gå veldig fort fra f.eks. 7 - 1 meter... Glir du veldig sakte og har giveren montert litt over midten på skroget kan du være heldig. Har reddet meg en gang på den måten og fikk kastet båten i bakk i siste liten da alarmen gikk på 1,5 meter... <{POST_SNAPBACK}> Nervøs eller? Her i Vansjø har jeg enkelte steder 30cm under kjølen. Ingen fare før den er på null. Etter min kalibrering er det fortsatt 20 cm igjen enda. Dypeste stedet her er jo kun 41 meter, og det er ofte jeg kjører i 6 knop der det varierer mellom 1-10meter. Quote Link to post
Alvito Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 . Dypeste stedet her er jo kun 41 meter, og det er ofte jeg kjører i 6 knop der det varierer mellom 1-10meter. <{POST_SNAPBACK}> Da er du nok kjent i farvannet, det er det som utgjør den stoooore forskjellen... Quote Link to post
Victora III Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Nervøs eller? Her i Vansjø har jeg enkelte steder 30cm under kjølen. Ikke plagsomt, nei. Det er vel mer snakk om å hvor mye "riskosport" en vil utsette seg for. Da jeg for en del år siden hadde snekke var det enklere. Går jeg på med drev blir det fort å lette lommeboka for en del titusenlapper. Derfor er forsiktighet blitt en innarbeidet vane rett og slett. Quote Link to post
Astor Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 (edited) Nervøs eller? Her i Vansjø har jeg enkelte steder 30cm under kjølen. Ingen fare før den er på null. Etter min kalibrering er det fortsatt 20 cm igjen enda. Dypeste stedet her er jo kun 41 meter, og det er ofte jeg kjører i 6 knop der det varierer mellom 1-10meter. <{POST_SNAPBACK}> Må bare nevne det. I gamle dager gikk det en flott gammel dame til Elverhøy. Båten het Gorm. En hvitmalt skjønnhet (Furuholmen?) som stort sett gikk på søndager. Husker det var et sted opp mot Elverhøy som het "Nesa til Nils"? På babord side på vei oppover. Lyder noe av dette kjent for deg? Edited June 9, 2005 by Astor (see edit history) Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
sjøulv Posted June 12, 2005 Share Posted June 12, 2005 Trist med grunnstøtninger, og skrekken for mange, ja! For de av oss som ikke er så bevandret hverken i farvannet der man skal eller mht kartangivelser, lurer jeg på om hvor sikker sjøkart er, hvilke kart man bør holde seg til og om man kan kjøpe "detaljkart" over mindre områder.Har jo hatt båt før, men av robåt m/påhenger, og holdt meg alltid innenfor farvann der jeg var lommekjent, så med større båt, mer uoversiktelig og lengre "bremsestrekning" så ser jeg helt klart utfordringen med å holde båten i reint farvann. Kanskje noen med erfaring kan si litt om kart, forholdsregler, hjelpemidler? Holder forresten på å snekrer på trebåtprosjektet mitt. Det blir bl.a nytt motorfundament, lusing av sprekker, masse utskifting av klink og spiker osv. Tida går fort når man holder på med sånt, men lever i håpet om å få sjøsette i år. Ser ikke problemer med å sjøsette om det skulle bli både oktober eller november. Været må selvfølgelig vurderes, og jeg hører folk sier at trebåter trekker vann mye saktere når det er kaldt i vann og luft. Ja får se det an! Quote Link to post
Hekki Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Stakkers deg. Håper dere får skuta på gang igjen slik at ikke sommeren blir spolert. Lykke til, ihvertfall. Quote Link to post
enter4u Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Må bare nevne det. I gamle dager gikk det en flott gammel dame til Elverhøy. Båten het Gorm. En hvitmalt skjønnhet (Furuholmen?) som stort sett gikk på søndager. Husker det var et sted opp mot Elverhøy som het "Nesa til Nils"? På babord side på vei oppover. Lyder noe av dette kjent for deg? <{POST_SNAPBACK}> Denne du tenker på? Joda. Er noen skumle steiner som ligger under overflaten dert på babord side også. https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3291/Nesa_til_Nils.jpg Quote Link to post
enter4u Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Har du farta mye i Vansjø Astor? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.