Jump to content

Så skjedde det meg også. Grunnstøting..


torerikb

Recommended Posts

Grunnstøting kan skje den beste. Husk at vi fritidsbåtskippere har et mye mer urent farvann å forholde oss til. Kartene ofte ikke så gode og utstyret vi navigerer etter er ikke all verden. Jeg synes det er flott at det går så godt som det gjør.

Les om den uheldige skipperen:

 

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/forside

 

 

Havgaper

Redigert av Havgaper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnstøting kan skje den beste.

Det har du helt rett i. Det har nemlig også skjedd meg. Selv har du vel sklidd klar av de grunner du har møtt på din vei ...

 

 

 

Husk at vi fritidsbåtskippere har et mye mer urent farvann å forholde oss til.  <snip>

Les om den uheldige skipperen: <snip>

Det der var nok ingen fritidsskipper. Det fartøyet er åpenbart på betydelig mer enn 50 brt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det defineres nok som bunnberøring. Hadde med meg en gjeng dykkere :diving: ut og skulle legge til Kistein utenfor Kjeungskjær fyr på nordsiden av Ørland. En god del strøm gjorde at vi valgte å gå inntil på le-siden fra sør-sørøst. Da vi skulle fram og sette i land en mann for å slå inn fortøyningsbolter i fjellet viste det seg at det var mye grunnere enn det så ut til :confused: . I det jeg bakket ut fikk jeg en sideveis bevegelse og kjente at drevene tok nedi grunnen. Motorene ble umiddelbart stoppet, men da var det for sent, vi sto allerede fast :nonod: . Dykkerne kledde på seg tørrdrakter og hoppet i for å dytte meg av grunnen. Etterpå ble det sett over drev og propeller (VP 290 DP) og det viste seg at flere probellblader og styrefinnene (om det heter det nederst på drev-stammen) hadde blitt bøyd. Det var ingen lekkasjer da drevene hadde tatt støyten uten å ha blitt røsket løs. Da vi senere skulle hjem igjen var det tydelige vibrasjoner pga propellskadene. Så det endte med en marsjfart på 7-8 knop kontra 26-27 på turen utover. Deretter var det bare å ringe forsikringsselskapet og varsle om hendelsen. Mandag ringer det en skadebehandler også får vi se hvor dyrt dette blir. Regner med at propeller må byttes og drev må nedplukkes og gåes over, kanskje byttes eller iallefall repareres. Så da ser det ut til at jeg blir ufrivillig landkrabbe for en stund. :headbang:

 

I går var en svart dag, så blir det opp til forsikringsselskapet å unngå at mandagen blir enda svartere...

Link to post
Share on other sites

Trist når slikt hender!

Kan ikke dy meg for å minne om foroverseende ekkolodd (IGJEN!!) Koster noen kroner, men DET kan være spart inn på første bunnkjenning... Mere info HER

 

Hvis været blir bedre de første dagene, skal jeg ta hjem båten for klargjøring. Kommer til å ta en tur i retning Hitra, så hvis det er intr. å SE dette loddet i bruk, svinger jeg gjerne innom Brekstad for en liten demo...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Trist når slikt hender!

Kan ikke dy meg for å minne om foroverseende ekkolodd (IGJEN!!) Koster noen kroner, men DET kan være spart inn på første bunnkjenning... Mere info  HER

 

Hvis været blir bedre de første dagene, skal jeg ta hjem båten for klargjøring. Kommer til å ta en tur i retning Hitra, så hvis det er intr. å SE dette loddet i bruk, svinger jeg gjerne innom Brekstad for en liten demo...

<{POST_SNAPBACK}>

Triste greier. Men har du kun skrapt bunnen med propellen, i sakt fart, uten at motoren stoppet engang, er det vel neppe mer enn propellene som er skadet. De kan kanskje repareres også?

 

Men ang ekkolodd : Jeg har vanlig ekkolodd. Men i snekkefart, og alarm dersom mindre enn 10m, skulle det være unødvendig med foroverseende ekkolodd, eller? Det er vel sjelden skjærene står som loddrette vegger, det blir vel normalt gradvis grunnere, eller ?

Bruker kart/gps i tilegg, men dersom den misviser, og prøver lure meg, ser jeg for meg å få ett forvarsel uansett... :confused:

 

Så fremoverseende lodd er vel mest for hurtig gående båter, men er de nedi sjøen nok til å få loddet stemningen på bunn da ?:diving:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  Jeg har vanlig ekkolodd. Men i snekkefart, og alarm dersom mindre enn 10m, skulle det være unødvendig med foroverseende ekkolodd, eller?  Det er vel sjelden skjærene står som loddrette vegger, det blir vel normalt gradvis grunnere, eller ?Bruker kart/gps i tilegg

Tja, skjær dukker opp der du minst venter det :crazy: Grunnstøting er vel oftest et problem når du skal inntil et eller annet sted. Da vil oftes en alarm på 10 meter være til liten nytte. Dybden er jo som regel 10 - 1 meter de fleste steder en skal inn. Da kan det gå veldig fort fra f.eks. 7 - 1 meter... Glir du veldig sakte og har giveren montert litt over midten på skroget kan du være heldig. Har reddet meg en gang på den måten og fikk kastet båten i bakk i siste liten da alarmen gikk på 1,5 meter... :wink:
Link to post
Share on other sites

Tja, skjær dukker opp der du minst venter det  :crazy:  Grunnstøting er vel oftest et problem når du skal inntil et eller annet sted. Da vil oftes en alarm på 10 meter være til liten nytte. Dybden er jo som regel 10 - 1 meter de fleste steder en skal inn. Da kan det gå veldig fort fra f.eks. 7 - 1 meter... Glir du veldig sakte og har giveren montert litt over midten på skroget kan du være heldig. Har reddet meg en gang på den måten og fikk kastet båten i bakk i siste liten da alarmen gikk på 1,5 meter... :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nervøs eller? Her i Vansjø har jeg enkelte steder 30cm under kjølen. Ingen fare før den er på null. Etter min kalibrering er det fortsatt 20 cm igjen enda. Dypeste stedet her er jo kun 41 meter, og det er ofte jeg kjører i 6 knop der det varierer mellom 1-10meter. :cool:

Link to post
Share on other sites

Nervøs eller? Her i Vansjø har jeg enkelte steder 30cm under kjølen.

Ikke plagsomt, nei. Det er vel mer snakk om å hvor mye "riskosport" en vil utsette seg for. Da jeg for en del år siden hadde snekke var det enklere. Går jeg på med drev blir det fort å lette lommeboka for en del titusenlapper. Derfor er forsiktighet blitt en innarbeidet vane rett og slett.

Link to post
Share on other sites

Nervøs eller? Her i Vansjø har jeg enkelte steder 30cm under kjølen. Ingen fare før den er på null. Etter min kalibrering er det fortsatt 20 cm igjen enda. Dypeste stedet her er jo kun 41 meter, og det er ofte jeg kjører i 6 knop der det varierer mellom 1-10meter. :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Må bare nevne det.

I gamle dager gikk det en flott gammel dame til Elverhøy. Båten het Gorm. En hvitmalt skjønnhet (Furuholmen?) som stort sett gikk på søndager. Husker det var et sted opp mot Elverhøy som het "Nesa til Nils"? På babord side på vei oppover.

 

Lyder noe av dette kjent for deg?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Trist med grunnstøtninger, og skrekken for mange, ja! For de av oss som ikke er så bevandret hverken i farvannet der man skal eller mht kartangivelser, lurer jeg på om hvor sikker sjøkart er, hvilke kart man bør holde seg til og om man kan kjøpe "detaljkart" over mindre områder.Har jo hatt båt før, men av robåt m/påhenger, og holdt meg alltid innenfor farvann der jeg var lommekjent, så med større båt, mer uoversiktelig og lengre "bremsestrekning" så ser jeg helt klart utfordringen med å holde båten i reint farvann. Kanskje noen med erfaring kan si litt om kart, forholdsregler, hjelpemidler?

 

Holder forresten på å snekrer på trebåtprosjektet mitt. Det blir bl.a nytt motorfundament, lusing av sprekker, masse utskifting av klink og spiker osv. Tida går fort når man holder på med sånt, men lever i håpet om å få sjøsette i år. Ser ikke problemer med å sjøsette om det skulle bli både oktober eller november. Været må selvfølgelig vurderes, og jeg hører folk sier at trebåter trekker vann mye saktere når det er kaldt i vann og luft. Ja får se det an!

Link to post
Share on other sites

Må bare nevne det.

I gamle dager gikk det en flott gammel dame til Elverhøy. Båten het Gorm. En hvitmalt skjønnhet (Furuholmen?) som stort sett gikk på søndager. Husker det var et sted opp mot Elverhøy som het "Nesa til Nils"? På babord side på vei oppover.

 

Lyder noe av dette kjent for deg?

<{POST_SNAPBACK}>

Denne du tenker på? Joda. Er noen skumle steiner som ligger under overflaten dert på babord side også.

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3291/Nesa_til_Nils.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...