Jump to content

Så skjedde det meg også. Grunnstøting..


torerikb

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

I en svært mørk fortid bodde jeg i Indre Østfold. Hadde Nordan 18 fot med påhengsmotor, og lot meg lure av daværende nabo (nå ordfører i Østfoldkommune, ingen nevnt, ingen injuiriert), til felles familietur (i min båt) på Vansjø. Det vi hadde av kart var totalt ubrukelig, vi "berørte" grunn et ikke ubetydelig antall ganger. Resultatet var investering i nytt undervannshus til påhengsmotoren. Utrolig at motoren fortsatt var i stand til å bringe oss til land, men det var den.

 

Jeg vil nok aldri ta min nåværende båt til Vansjø!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Da får jeg og slute meg til klubben :flag:

 

Var ute og seilte Onsdags regatta igår, allt gikk som det skulle og vi koste oss.

 

etter regattaen skulle jeg ta båten rett over til Osco marine som ligger 600 meter bortanfør, og levere in den for ombygging av bom og utbedring av rigg.

 

Zomet in kraftig på plottern, (og hadde pappir karta brevid) høll ett godt øye på dybde målern, og så small det.

 

Jeg gikk litt for nerme en holme, og det var ikke merka på kartet att det var grunnt der. Tok grunna på langs så det var ikke den store greia, men må vell innrømme att jeg ble litt varm om øra.

 

Jeg høll ikke mer en 1,5-2,5 knop så det ble definitivt ikke noen skader på båten, så jeg må vell konkludere med att jeg er glad att det skjedde meg. Og da spesiellt under så pass lette forhåll. :wink:

Redigert av joelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da får jeg og slute meg til klubben .................. så small det.

 

Jeg gikk litt for nerme en holme, og det var ikke merka på kartet att det var grunnt der..........

<{POST_SNAPBACK}>

Kunne lett bli verre..... her har en sovnet (ankomst 05:00) under anker, og ikke sjekket tidevannstabellen (med 4 M høydeforskjell) godt nok ... Ingen skade på båt, men ganske flaut...

 

Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hmmm....., han ligger jo ganske så trygt med ankeret ute og garantert ingen dregging.

Men, vi ser ikke om det er et skålanker (ref Suzuki)  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Nei men legg merke til at han bruker ankerball !! som er korrekt dagsignal under anker ... synes å huske at Clive bruker et Bruce anker ... 15 eller 20 Kg og bare kjetting .... Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Typisk motorbåtfolkets feil bruk av signaler.

Han skal også vise to rundtlysende lanterner med rødt lys, den ene anbrakt loddrett over den andre eller tre kuler anbrakt loddrett over hverandre. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Han hadde sjøsatt jolla og var på vei for å kjøpe to nye kuler, for å kunne identifisere korrekt status for andre fartøy ... :rolleyes:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I god tid etter at jeg har solgt båten fikk jeg endelig svar på hvor mye skadene kostet. Alle 4 propeller måtte byttes samt at hekkaggregatene ble kontrollert for kast etc. Totalsummen kom seg på drøye 30.000,- kroner. Med en egenandel på 6.000,- kroner er jeg for en gangs skyld svært fornøyd med forsikringen min.

 

Takst og reparasjoner ble tatt svært så raskt når jeg bare fikk båten opp av vannet. Oppgjøret kom sent, men det påvirker ikke meg, jeg betaler kun egenandel. 3 dager etter at båten var satt på vannet igjen putret ny eier glad og fornøyd sørover igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...