Jump to content

Ladeluftkjøler og varmeveksler har liten lekkasje, bør pakkes om

BingoBonzo

Recommended Posts

Fikk følgende tilbakemelding fra verksted ved service i høst:

Ladeluftkjøler og og varmeveksler har en liten lekkasje, bør pakkes om ved neste service.

Det gjelder en 2012 Volvo Penta D6-370, kjørt 300 timer.

​Dette er selvfølgelig noe som jeg ikke har greie på og lurer på:

• Er dette en slitasjegreie som bør forventes, eller er det en garanti-/reklamasjonssak?
  • Hvis ikke garanti-/reklamasjon, hva kan dette innebære av jobb/penger?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Ally: Sitter med serviceboken foran meg, den sier egentlig veldig lite, skal se om jeg finner instruksjonsboken.
Trenger hjelp her til å få nok input slik at jeg kan gå tilbake til selger/VP og si at dette burde burde være en reklamasjonssak.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Tja og ha - om man kan forvente det eller ikke vet jeg ikke. Men den er vel ment å holde mer enn 5 år. Det er ganske mye skrujobb å ta opp - særlig intercooleren. Mener det var estimert ca en dags jobb på båten min da dette ble gjort i vinter.

VP anbefaler at kjølesystemet åpnes og renses hvert 5. år - så da glir vel VP unna reklamasjonen om du venter til neste sesong..

Så derfor mitt råd om å kreve reklamasjon på dette. Det er jo enkelt å reklamere - bare å si " men er ikke dette en reklamasjon på en så ny båt da?"

Eg fikk tidlig saltsprenging  rundt tetningsring (o-ring) mellom endelokk og ladeluftkjøler på min D4-225.

Mener motoren var ca 4 år da.

Reklamerte på dette, men fikk tilbakemelding om at så lenge det ikke var saltvanns lekkasje, dekket ikke reklamasjonen dette.

Drypper det saltvann, eller ligger det kun salt rundt endelokkene?

Har nettopp selv pakket om det ene lokket på ladeluftkjøleren min, se denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/126202-har-noen-drenert-vp-d4-225-ladeluftkj%C3%B8ler-med-drenerings-nippelen/page-2

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...