Jump to content

Hvordan feste drivanker?

ReodorF

Recommended Posts

I denne artikkelen i Båtmagasinet http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/praktisk-slep-og-bli-slept leser jeg dette:

Lag en hanefot ved å gjøre fast et tau i hvert av de to kryssholtene på fordekket. Hanefoten lager du av et alminnelig, godt dimensjonert fortøyningstau. Hanefoten blir som en forlengelse av båtens baug, og bør være ca 2-3 meter foran båten når den strekkes ut.

Deretter setter du sleperen fast med et flaggstikk midt på hanefoten.

Det kan vel ikke være riktig å bruke et flaggstikk i dette tilfellet?

Flaggstikk er en bra knute å bruke der det er stor belastning, tauet ryker før knuten løsner. Denne knuten er for eksempel brukt på alle autolinefartøy for å knyte sammen magasinene. Og bare med en enkel flaggstikk (lineknute), så ryker lina før knuten løsner. Knuten er også enkel å løsne igjen. Om du kniper sammen hanefoten midt på tauet slik at du får en "løkke" på det og deretter knyter en dobbel flaggstikk i løkka, så bør det være en kjapp og god måte å feste drivankeret på.

Deretter setter du sleperen fast med et flaggstikk midt på hanefoten.

Det kan vel ikke være riktig å bruke et flaggstikk i dette tilfellet?

Jo, dette er god bruk av flaggstikk. Helt etter læreboka.

Den vil bli sittende på plass der du knyter den, og du unngår å gnage over tauet som utgjør hanefoten.

Er du usikker på stikket, kan du lage ett dobbelt flaggstikk.

Dette forslaget fra bellen ga meg en aha opplevelse:

"Om du kniper sammen hanefoten midt på tauet slik at du får en "løkke" på det og deretter knyter en dobbel flaggstikk i løkka, så bør det være en kjapp og god måte å feste drivankeret på."

Tusen takk! Jeg tenkte ikke så langt, men skjønner nå at det er måten å gjøre det på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...