Jomes Startet 25.Mai.2016 Del på Facebook Startet 25.Mai.2016 (redigert) Hei Legger ved et par bilder her. Motoren jager noe på tomgang..har justert dyser etc, men ikke ventilene. Men oppdaget noe idag, når jeg trykker inn kaldstartsknappen merker jeg bare jeg trykker mot ei fjør liksom, den spretter ut igjen enten jeg har gassen ditt eller datt, skal ikke den være inne etter en har trykket på den ? Jeg har også forstått det skal fylles litt olje på dieselpumpa mi , men makter ikke finne tappeskruen under, den er ikke der, ser heller ingen luke der som indikerer riktig oljenivå ved påfylling. Kan jeg suge dette opp med en tynn slange/oljesuger?? tips Hvis jeg legger ved noen bilder, håper jeg noen kan forklare meg hva som er hva, og trenger virkelig et tips vedrørende kaldstartknappen, for den dieselpumpen tar snart knekken på meg. Ville veldig gjerne ha tappet den,,og fått på ny olje. Men med ingen bunnplugg,,vanskelig. Tips Redigert 25.Mai.2016 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Nemo Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Far å får råd om avtapping av olje, må du ta bilde av siden på dieselpumpen. Det ser trangt ut der, men du kan jo sette ned et speil når du tar bildet. Det ser ut for at wiren som er festet til stopphendelen kan presse på kaldstartknappen. Ta bort wiren fra hendelen og prøv på nytt. Husk å sette gasshendel i maks før du trykker inn kaldstartknappen. Får å løse ut drar du gasshendelen helt tilbake til null. Den store skruen på bildet er der man fyller på olje. Men ikke fyll på olje før du har tappet av gammel olje. Sitér dette innlegget Link to post
Skibsplastmannen Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Kjøpte båt med samme motor og dieselpumpe som du har. Cav Minimec pumpe. Min har heller ikke avtapping eller nivå plugg. Jeg finner ihvertfall ikke. Vises på tegninger men.. Sørg for at hendelen til stopp er helt tilbake, ellers vil ikke kaldstartknappen fungere og full gass. Jeg fikk beskjed om å fylle 1-1,5 dl motorolje på pumpa hver sesong. Dette ser jeg også er skrevet ned i permen som har fulgt båten og som de tidligere eierne har fulgt siden 90 tallet.. Hvor det Evt blir av overflødig olje vet jeg ikke, ser heller ingen "griserumpe" som noen har. Noen pumper blir også smurt av motoroljen... Mange klager på at motoren er tungstartet. Min starter alltid lett med kaldstartknappen og full gass Sitér dette innlegget Link to post
kolkjeft Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Jeg har en ford 2712e med simms minimec pumpe. Har der en kaldstartknapp som trykkes inn etter at full gass er gitt. Prøver å slakke av på gassen så snart den starter, men det høres fryktelig vondt ut når den starter på så høyt turtall. Tenker på alle lager som ikke har oljetrykk enda.... Prøvde å starte kald motor uten kaldstartknappen for ei ukes tid siden, halv gass, den tørna noen ekstra runder før den starta og unngikk naturlig nok høyt turtall noe som hørtes mye bedre ut i mine ører! Synspunkter på dette noen? Unødvendig å bruke kaldstartknappen i sommerhalvåret kanskje? Legger til at pumpa mi har avtapping for olje på undersiden av pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 (redigert) Det er ikke nødvendig å gi mer gasspådrag enn det en har med 900 omd. så slipper en å ruse ut når en bruker kaldstartknappen.. Starter motoren ikke lett på denne tiden hadde jeg lett etter andre årsaker. Her er tegningen av SIMMS og BOSCH pumpe med separat oljetro samme olje som på motoren, skiftes sammen med motorens oljeskift. Grisehalen på noen pumper skimtes til høyre for 2 tallet på Simms pumpa En kan også sjekke med å skru ut nivåplugg "2" for å om oljenivået stiger hvis det lekker litt diesel. PS. "jomes" på bilde 3 mangler et lokk. Redigert 26.Mai.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Skibsplastmannen Svart 27.Mai.2016 Del på Facebook Svart 27.Mai.2016 (redigert) Samme tegninger jeg har. Men finner rett og slett ikke pluggene. Kikket med speil og kjent rundt om. Hm.. Motoren fungerer supert og ingen jaging på tomgang. Tror jeg fortsetter som de forrige eierne. Ikke bekymre med for dieselpumpen:) Redigert 27.Mai.2016 av Skibsplastmannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 27.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2016 Det samme med min simms minimec pumpe som avbildet. Jeg har ikke tilsvarende tappeplugg eller nivåplugg roger-jo ,,,skjønner ikke noen ting Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
index Svart 27.Mai.2016 Del på Facebook Svart 27.Mai.2016 Jeg kastet nettopp et par slike pumper til 2401E. Ingen av disse hadde nivåplugg eller avtapping. Derimot hadde de to hull til oljekanaler I flensen, så etter hva jeg kan se drenerer de oljen til bunnpanna på motoren. Jeg tolker det også dithen at pumpa er trykksmurt fra motoren, og derfor ikke har noen egen oljesump. Hvorfor påfyllingen er beholdt er et godt spørsmål, den har ingen åpenbar funksjon lenger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skibsplastmannen Svart 27.Mai.2016 Del på Facebook Svart 27.Mai.2016 Den pumpa til 2401e blir smurt fra motorolja via slanger/rør inn på pumpa den da og har ingen egen oljereservar Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mai.2016 Del på Facebook Svart 27.Mai.2016 (redigert) Ikke slanger eller rør, men via kanaler i blokka. Men bortsett fra to mindre plungere er den identisk med den til 2402E etter hva jeg kan se. Redigert 27.Mai.2016 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 27.Mai.2016 Del på Facebook Svart 27.Mai.2016 På de Simms pumpene som er trykksmurt fra motoren, bør en sjekke olja hvis en har en motor som slutter å forbruke litt olje. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jomes Svart 27.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2016 På de Simms pumpene som er trykksmurt fra motoren, bør en sjekke olja hvis en har en motor som slutter å forbruke litt olje. Da går jeg utfra pumpen er smurt fra motoren;) hva med den kaldstartknappen ? Den vil ikke være inne når jeg trykker på den. Virker bare som jeg presser inn ei fjør eller mot ei fjør. Holder jeg den inne mens motor går får den alt for mye diesel og vil stoppe. Jeg mener å ha lest den knappen trykkes inn og holdes der selv. Så får å sprette ut igjen når motor går. En tanke slo meg at i.o.m den ikke vil inn...er at den allerede er inne men vil ikke ut. Derfor den jager ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Roger jo Svart 27.Mai.2016 Del på Facebook Svart 27.Mai.2016 (redigert) Hva er tanken bak å trykke inne kaldstartknappen når motoren går, hold labbene vekk når en ikke vet .- Ellers blir det fort prøve og ødelegge. detter er "fin mekanikk" Nå har sentrifugalregulatoren fått juling. Hvordan vet du at den har sluttet å virke??? Mener å huske at når jeg trykker inn kaldstartknappen kommer den litt ut i gjen, (men den er aktivert) og resten spretter ut når en starter. Fordene har tendens til å jage litt hvis ikke omdreiningene er rett justert på tomgang. Hvis turtelleren din viser litt for lite og turtallet er på grensen kan motoren lett jage. Så en kontroll av turtallet og justere opp 10/30 omd. kan være nok til at den ikke jager. Sjekk manualen for rett tomgang. Redigert 27.Mai.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.