Jump to content

Sykler i båten?


bliss X

Recommended Posts

Jeg hiver meg på med et annet spørsmål i samme tråd:

 

Har for min del konkludert med at skal jeg ha sykkel med, må det være en skikkelig sykkel. Vurderer derfor å surre den på taket under sommerens sørlandstokt med viknesen (eventuellt ha den på dekk)

 

Hvordan vil dette gå med tanke på saltvann? Er jo selvsagt skeptisk til dette, men har sett en god del større båter med sykler surret rundtomkring.

 

Burde det gå greit med ferskvannsspyling og masse verktøy på boks?

 

I et båtblad så jeg forresten noen som hadde montert tilhengerkule på badeplattformen. Hvorfor? Jo, for å ha noe å montere sykkelstativ på!

Link to post
Share on other sites

I et båtblad så jeg forresten noen som hadde montert tilhengerkule på badeplattformen. Hvorfor? Jo, for å ha noe å montere sykkelstativ på!

 

Jeg har sett det samme..  syntes faktisk ikke det var så dumt. Da har syklene en fast plass og for folk som stort sett går til land er sykler en kjempefordel.  Riktignok kunne kan bare sette syklene på badeplattformen og surret de fast, men det er vel der problemet kommer tenker jeg meg,. så derfor tilhengerkule. Enklet og praktisk..

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Tenkte en gang på å kjøpe sykler til båt. Jeg ville ha valgt sykler i rustritt stål, sammen-leggbare med små hjul, som kan stues i et rom.

Det var den typen du beskriver her jeg tenkte på. Det jeg ikke vet er om disse er noe tess å sykle på. Har aldri hatt mulighet til å prøve.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke har uttrykt spørsmålet klart nok, så jeg prøver igjen:

 

Er det noen som har erfaring med å sykle på og håndtere en slik sykkel? Det er ikke rust som bekymrer men farkostens egenskaper som sykkel.   :smiley: Skulle derfor gjerne hørt erfaringer fra noen som har eller har hatt en slik sykkel.

Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring med nevnte sykler, men jeg har derimot erfaring som sykkel reparatør, skal man ha med sykkler på dekk, så pass godt på å ikke få vann inn i navgira på di som måtte ha det.

Ellers så kommer man langt med litt verktøy på boks å en fille (tror ca 1% av landes befolkning bruker det  :wink:)

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke har uttrykt spørsmålet klart nok, så jeg prøver igjen:

 

Er det noen som har erfaring med å sykle på og håndtere en slik sykkel? Det er ikke rust som bekymrer men farkostens egenskaper som sykkel.   :smiley: Skulle derfor gjerne hørt erfaringer fra noen som har eller har hatt en slik sykkel.

Javel! Jeg HAR erfaring også med små hjul!!! STORE HJUL - bedre i dumper. SMÅ HJUL - ikke så bra i dumper. Kommer an på hva slags underlag du skal sykle på. Det er fullt mulig å få sykler med utveksling og gear slik at du får en bekvem fart. Det er et kompromiss ute og går her, og det er hensynet til å få stuet bort syklene ombord i lystbåter hvor plass er begrensningen. Derfor er små hjul gunstige - derfor ser du ofte små hjul på sykler som skal stues i båt.

 

Det må vel være mulig å få prøvd en et sted slik at du får følelsen av hva det dreier seg om? Eller?

 

Det er ikke så lett å svare på hva som passer deg! It's your life man!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg hadde en gang en slik sykkel med små hjul, helt utmerket å sykle på. Men, - det var for over 50 år siden, hi,hi!  :smiley::wink:

 

Jeg hadde også en bil med så små hjul:

 

Bilde

 

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi skal til Danmark i sommer og hente ny seilbåt. Der har vi tenkt å kjøpe oss to sammenleggbare sykler.  Vi tror at jo større hjul des bedre. Jeg innbiller meg at det er godt utvalg i sykler i Danmark.

Er det noen som vet noe om prisnivået i f. eks. Skagen i forhold til Norge. Tenker  på båtutstyr generelt og sykler spesielt.

Ellers kan jeg nevne at jeg har truffet motorbåter med vanlige sykler med ramme i aluminium surret til rekka. Eierne var påpasselig med å spyle syklene i hver havn. Etter 3 år på denne måten var de helt fri for rust.

Dessverre går ikke dette på en seilbåt. Der må syklene under dekk. Mye plunder med å få slike sykler opp og ned, men også det går på et vis.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en gang en slik sykkel med små hjul, helt utmerket å sykle på. Men, - det var for over 50 år siden, hi,hi!  :cheers::smiley:

 

Jeg hadde også en bil med så små hjul....

Sånn sykkel hadde jeg også! Pluss erfaring med trillebår med lite hjul! Anbefales til sitt bruk! :eek::lol: :lol:
Link to post
Share on other sites

Her er mine tanker etter å ha jobbet 12 år med sykler, og inneha 2 selv for andre året:

 

-Nytte: Ja, Ja absolutt. Tenkt deg Koster, Jomfruland, Skagen ol. osv..

Pakke sammen går bra, har ikke du en stor Rassy?, O problem.

 

-Hjulstr.: Velg 20" hvis du har plass til sykkelen(e), det tar litt mer plass enn de aller minste men er vesentlig mer retningsstabile å sykle på. Har selv sykkel med 14" hjul uten gir, jeg har liten stueplass i min Comfort 30 seilbåt så derfor. Men det blir litt balansekunst å sykle på den, og dårlig fremdrift.   ( OYAMA, levert av Lastein AS i Sandefjord tlf: 33455161)

 

-Gir: har selv ikke det, men jeg tror 3 innebygde gir er passe. Kun Shimano og Sachs / Torpedo / SRAM har greie 3 girs systemer. Utvendig gir er ikke særlig egnet. Bl.a. fordi det er kort avtand fra krank til baknav, som fører til at kjedet blir gående veldig "skjevt" i en del gir kombinasjoner. Dessuten er de mye mer utsatt når du skal løfte sykkel opp og ned, pakke sammen osv.. Enorme kvalitetsforskjeller på utvendige girsystemer. ( "Shimano er ikke Shimano" - billigste Shimano er noe skikkelig "skvip", de midt på treet og oppover er bra)

 

-Stål / alu / rustfritt: Min egen er alu (en alu legering for sykkel selvfølgelig. Tror det er "Easton 7005 aluminium), ingen problem så langt.

Stål ja, stål er så mangt. Her finnes mye "dritt" og noen få bra, da ofte "chromo" stål (som er en fellesbetegnelse på 1000 forskjellige legeringer.)

Rustfritt: Er jo ikke rustfritt? Kun syrefast er helt "rustproblemfritt". Ingen  vanlige sykler produseres i syrefast eller "rustfritt" meg bekjent.

Med en god alu / stål legering skal det gå greit.

 

-Danmark/priser: På vanlige sykler nå skiller det ingenting ( forutsatt at du er litt prisbevisst i Norge). F.eks. Dahon fra Maritim skulle det overraske meg mye om du får billigere i Danmark, ( i forhold til exportprislisten fra Dahon som jeg så for et par år siden på messe i Tyskland, har Maritim meget gode priser)

 

-Biltema: Glem det her. Kjøper selv en masse ting der, men absolutt ikke alt. En av de tingene du ikke må kjøpe der er sykler, de ler jeg av når jeg ser og løfter på de. Samme med Smart Club, handler en del ting der også, men de fleste syklene der er "dritt", særlig de sammenleggbare.

 

-MITT RÅD: Kjøp Dahon Impulse fra Maritim, ser de har ramme i "Superlite 4130" som er en av de bedre stål legeringene som brukes i sykler. (Cromo legering - ikke homo legning altså)

Kvaliteten på andre komponenter ser greit ut.

 

Liten kuorositet (ble det riktig?): På den største sykkelmessen jeg har vært på (Eurobike Tyskland) så er det en egen hall på størrelse med gamle "hovedhallen" på Sjølyst for kun sammenleggbare sykler. Det som tas inn til Norge er maks. 1% av det som egentlig finnes.

Men Dahon er størst og bra. De har selvfølgelig mange dyre modeller som ikke Maritim tar inn. Det blir vel omtrent som flettet tauverk tenker jeg: du kan handle til 18,- for metern, og du kan handle for 70,-. Det er større kvalitets forskjell fra 18 til 40 enn det er fra 40-70 ?? eller...

 

Lykke til

 

Bård L. / Barsk 1

Link to post
Share on other sites

Her er mine tanker etter å ha jobbet 12 år med sykler, og inneha 2 selv for andre året...

Takk for et innlegg til å bli klok av! Her har vi småhjuls-sykkelistene med erfaring fra over 50 år tilbake lite å stille opp med, selv om vi kan supplere med tråbil og ditto trillebår! :cheers:
Link to post
Share on other sites

Søkte med Copernic etter "Dahon Impulse" for hvert av landene Sverige, Danmark, og Tyskland. På de treffene jeg fikk opp ser det ikke ut til å være så mye å hente på å kjøpe en slik i disse landene... :cheers:

 

Maritim har denne til NOK 3560,- eks frakt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

:smiley:Har erfaring med sykkel. Mitt råd er å kjøpe en med remdrift og AL og innvedig gear da slipper du mye vedlikehold. Denne type sykkel finner du etter min erfaring med bare små hjul og det går greit selv om de ikke er de beste sett med "sykkeløyne" Med små hjul er de lette å stuve vekk.

Sykkel entusiast

Link to post
Share on other sites

Søkte med Copernic etter "Dahon Impulse" for hvert av landene Sverige, Danmark, og Tyskland. På de treffene jeg fikk opp ser det ikke ut til å være så mye å hente på å kjøpe en slik i disse landene... :lol:

 

Maritim har denne til NOK 3560,- eks frakt. :lol:

Stemmer det, men det er litt langt å reise til Arendal. Kjøper ikke sykkel usett  :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...