Jump to content

Sykler i båten?


bliss X

Recommended Posts

:eek::lol: :lol:...... For oss uinvidde, hvor er Bunnefjorden?

.... kremt,.... på 1980 tallet var sjargongen blant Drøbak-seilerne: "... skal du seile i kloakken eller på sjøen". Sjøen var det man så sydover fra Drøbak.

 

Hvis man fortsetter innover, for å si det slik, havner man muligens i hovedstaden (det er vel fortsatt hovedstad selvom Haugesund skulle gå av med Sjøfartsdirektoratet). Sånn en 2 - 3 Nm før hovedstanden kan du runde den nordligste spissen av Nes-odd-tangen. Da åpner seg et farvann som går sydover på østsiden av Nesodden som selv ikke *Sinbad Sjøfareren* har beseilt. I kartet heter det "Bunnefjorden".

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 2 sammenleggbare aluminiumssykler med små hjul ombord i noen år. Jeg er godt fornøyd og vi har hatt mye glede av dem. Jeg kjøpte dem av et firma som skulle slutte å forhandle slike og fikk dem billig. De ligger foreløpig stuet godt vekk hjemme og er ikke så lett tilgjengelige akkurat nå. Men de er alltid ombord i ferien. De har navgear med 3 utvekslinger. En slik sykkel er naturligvis noe tyngre å sykle med enn en med normale hjul og man bør nok behandle den noe forsiktigere. Men jeg trygt anbefale sykkel ombord.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

.... kremt,.... på 1980 tallet var sjargongen blant Drøbak-seilerne: "... skal du seile i kloakken eller på sjøen". Sjøen var det man så sydover fra Drøbak.

 

Hvis man fortsetter innover, for å si det slik, havner man muligens i hovedstaden (det er vel fortsatt hovedstad selvom Haugesund skulle gå av med Sjøfartsdirektoratet). Sånn en 2 - 3 Nm før hovedstanden kan du runde den nordligste spissen av Nes-odd-tangen. Da åpner seg et farvann som går sydover på østsiden av Nesodden som selv ikke *Sinbad Sjøfareren* har beseilt. I kartet heter det "Bunnefjorden".

Nå skal dere skjerpe dere !!!!! :lol: :lol: :confused::wink:

 

Bunnefjord-seileren!

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

I Sjømannen som jeg hadde sommeren 2004 var det sparkesykkler som var gjeldende. En slik innrettning til hver av de to guttene, jeg brukte beina og traska etter... Disse er greie å ha med seg tar nesten ikke plass og er mye raskere en å bruke beina. Kan ikke samenlignes med en vanlig sykkel men et ok substitutt ved liten plass, dessuten koster de nesten "ingen ting."

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Vi hadde med to sammenleggbare sykler på langtur. Vi fant ut følgende. En sammenleggbar sykkel er et kompromiss mellom mange faktorer.

 

1. Sammenpakket størrelse

2. Hjulstørrelse

3. Hvor stabil den er å bruke

4. Hvor lang tid det tar å "pakke den ut"

 

Punkt en og to henger som regel sammen, og du vil absolutt ikke ha en sykkel med 10" lekehjul. Og ikke undervurder punkt 3. Mange av de billige variantene faller igjennom på stabilitet.

 

Etter mye fundering endte vi opp med 2 Brompton sykler. De har 20" (tror jeg) hjul, og de blir ekstremt små når de pakkes sammen. tre gir har de også. Vi fikk plass til begge to innerst i stikkøya. Det beste med dem er at de brettes ut og er klare til bruk på under 10 sekunder. Andre sykler kan ta flere minutter å "montere". De er ikke de billigste, tror de kostet 7000/stk for tre år siden. De selges bl.a. på Den Rustne Eike i Oslo, men vi handlet rett av importør, og fikk en litt hyggeligere pris. Du får de også med forskjellig utstyrsnivå, med skjermer, lys, "kurv", bagasjebrett osv. Vi tok med hele pakken. Da er den svart. Mindre utstyr betyr andre farger på lakken.

 

De er ikke laget av noe rustfritt materiale, men vi har ikke hatt noe problemer med rust, og stikkøya er ikke det tørreste stedet i båten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Biltema har faktisk sammenleggbar sykkel til en rimelig penge. Ser ikke så aller verst ut....

<{POST_SNAPBACK}>

Dette så da slett ikke galt ut. Tror jeg må innom Biltema å sjekke litt nærmere. Kunne vært kjekt med et par sykkler ombord, og disse var virkelig overkommelige i pris.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Eneste problemet jeg kan se er VP Kranklager og Pedaler.  :lol:

Men man kan ikke få alt til 1590.- spenn.....

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kjenner ikke til leverandørene av slikt utsyr, men hva er problemene med VP? Shimano vet jeg vanligvis er bra, men det finnes vel noe dårlig der også, blandt det billigste utstyret?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Du koplet den ikke altså ? Dårlig til å være en båtmann.  :blush:

Det skulle være en vits.

Har ikke peil på hva VP Kranklager og Pedaler er.

Tror du de leverer sykkelen grønnmalt ? Dette blir siste hint........

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, der lurte du meg godt :lol:

 

Jo, jeg må inrømme at jeg tenkte på den grønnmalte, men siden jeg anser den som en bra motor, tenkte jeg at jeg ikke på at det kunne være noe sånt. Jeg trodde faktisk det var en produsent av utstyr til sykkel. :lol: Det er det vel sikkert også....

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, men det er litt langt å reise til Arendal. Kjøper ikke sykkel usett  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Du for ta deg en liten båttur til Horten da Lasse så kan du jo prøvesykkle i gjestehavna her . Selger jo ok sykkler der med bag til og oppbevare sykker'n i (Båt & Motor heter dem kansje) i den lille bua .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett det samme..  syntes faktisk ikke det var så dumt. Da har syklene en fast plass og for folk som stort sett går til land er sykler en kjempefordel.  Riktignok kunne kan bare sette syklene på badeplattformen og surret de fast, men det er vel der problemet kommer tenker jeg meg,. så derfor tilhengerkule. Enklet og praktisk..

 

Pjolter

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hmm, god ide ??

 

Tror nok den sykkelen kommer til å ruste i filler.

En ting er det med ramma, men tenk å få saltvann inn i hjul og kranklager.

Det er nok ikke så lurt.. Ville heller kjøpt en av de spesialsyklene på Maritim..

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Ville heller kjøpt en av de spesialsyklene på Maritim..

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

...og det var hva jeg endte opp med også etter ett par døgn med surfing og ringing. Jeg er stort sett av den oppfatning at man får den kvaliteten man betaler for. 1500 høres for billig ut...8000 er antakelig hinsides mitt behov. Bestilte to til ca 3000 pr stk fra Maritim i går kveld.
Link to post
Share on other sites

Ligger for det meste i uthavner --- lite bruk for sykkler.'

Når vi er i Danmark, så kan du leie sykkler billigt på land.

 

Noen vil ha det sånn, og andre noe annet. slikt er livet.

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kjøpte to sykler av en kamerat som av ulike grunner måtte "begi" havet. De ligger i poser, har plass i stuverommet. Uten å ha sett denne tråden var guttene og jeg nede i båten og hentet dem hjem idag, har hatt pusse/ smøresjau.

 

Syklene har små hjul, og er dermed ikke egnet til langturer. To gir, og vi spaserer over ferister etc. De gir oss imidlertid muligheten til å ta små turer (flott tur på Kvitsøy i fjor sommer) og letter adgangen til butikk (det er jo noen steder man har flyttet landhandelen fra bryggen der rutebåten kom, til veikrysset en kilometer lenger inne i landet der bussen stopper). Tvillingene på 14 har litt aversjon mot syklene, sier noe om at de passer best for fossiler. Noe som forsåvidt passer oss fossilene godt, så slipper vi i teorien kamp om syklene. I praksis tar de seg gjerne en tur hvis de er sikre på ikke å møte kjente, og ishungeren blir for sterk. Og det blir den.

 

På "fritt" grunnlag ville vi gått for større hjul, og dersom meningen var å bruke syklene til lengre turer er nok det eneste løsningen. 16-åringen setter som ønske for å delta på mangeukers tur i sommer at han får plass til 21-girs sykkelen sin. Hjulene går av relativt raskt, og det blir hans egen oppgave å demontere/ montere. Vi må se om vi får plass til sykkelen i stuverommet, jeg vil IKKE ha den på badeplattformen!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt sykler med i båten de 10 siste årene, og har syklet inntil 300 km på 3 ukers sommerferie i båten. Tidligere hadde vi ordinære sykler av god kvalitet, men disse ble skiftet ut med Dahon Expresso (?) i fjor. 26 toms hjul, 18 gear, 16 kg og sammenleggbare (Bike in Bag). Kjøpt hos Maritim i Arendal for 2500 pr. stk. Tar snaut 30 sekund fra bag til startklar sykkel. Kan anbefales!

Link to post
Share on other sites

et alternativ kan være å ta med seg sin beste hjemmesykkel på turen (hvis en har plass), og heller satse på et vanntett trekk som sykkelen kan legges i når den ikke er i bruk. Det vil i hvertfall være min løsning tror jeg (jeg får uansett ingen sammenlegggbar under dekk så en evt. sykkel må festes bak på badeplattform eller på fordekk).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg trekker frem igjen denne. Jeg har lest innleggene i tråden. Spesielt innlegget til Barsk II har jeg lest nøye (meget godt innlegg) og derfor burde jeg vel styre unna den sykkelen som er nevnt nedenfor. Men dog - jeg har på mange måter lyst på sykkel i båten. Men kvalitet koster penger - og siden det ikke er så veldig aktuelt å sykle alene så trenger jeg i så fall to sykler - og da blir kvalitet dobbelt så dyrt.

Så til saken

Metro på Kongsberg har sammenleggbare sykler til salgs med følgende spesifikasjoner.

Pris kr. 999,- - synes jo rimelig (styr unna billige!!)

20" hjul - er vel gunstig

Godkjent i.h.t. ISO 4210 - ja, men borger det for noe kvalitet

Shimano gir. Falcon friløp - kan fortsatt være skvip (Barsk II)

Utvendig gir - ikke særlig egnet (Barsk II)

Vekt 16 kg - synes tung i forhold til modeller hos Maritim

Made in China - Tja, de begynner jo lage kvalitet på noe

Merke - vet faktisk ikke - betyr vel ikke så mye når den er Made in China - står XP3 Generation på sykkelen - er angitt Tourney 40 i brosjyren uten at jeg vet om det har noe med merket å gjøre.

Summa summarum. 2 stk koster kr. 2.000,- Det rimeligste alternativet fra Maritim. 2 stk Yeah kommer på kr. 3.150,- (vekt her er 11,7 kg).

Har noen så mye kjennskap til dette at de kan vurdere sykkelen fra Metro på grunnlag av de ovennevnte opplysningene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...