ttyridal Startet 28.Mai.2016 Del på Facebook Startet 28.Mai.2016 Sommeren er rundt hjørnet og båtdrømmen herjer igjen. I utgangspunktet ønsker vi oss en vannskibåt på torsdag, liten cabincruiser fredag til lørdag og 40 fot seilbåt 2 uker i juli. Samtidig er jo alltid budsjettet begrenset: et eller annet sted mellom 100 og 200 tusen virker overkommelig. Vi er forøvrig en familie på tre (3 år på minstemann). Alt i alt ser det ut til at Polar 770 / Marex 770 / Saga 27 / Joda 8100 Twin Cabin virker å passe oss, f.eks disse: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75945740 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76410490 (liker at denne har "ny" motor) http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=60821782 ((for) liten motor ?) http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74754814 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75444246 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72719308 Et par ting jeg er opptatt av: Hvor sjøsterk båten er (vokst opp med seilere) og ikke minst motor. Disse båtene begynner å dra på årene. Hva må jeg forvente av tid og kostnad for vedlikehold på motor? Hvor mye ryker jeg på dersom motoren må byttes? Spessielle ting jeg _må_ se etter på disse eller tilsvarende båter? Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Forvente av kostnad for vedlikehold av motor? I utgangspunktet er dette et krevende spørsmål! Kjører rundt i en båt vi bruker mye! Den er ikke ny! Motoren er fra 2003 og ikke noe teknisk ombord er eldre enn dette! Det er alltid noe som ikke er optimalt, eller gått ut av tiden! Mekker mye selv,og sparer en del der! Blir alltid negativt overrasket hvor dyrt det blir med arbeidspenger i de tilfellende jeg må sette bort arbeidet! - JA! Båtlivet prioriteres, og alle må jo ha en hobby! Av og til er man jammen i tvil! Det har gått noen år med små utgifter til nødvendig vedlikehold, men nå i de siste årene har det blitt normen! `Det er alltid noe, og det koster så det svir!´ Du kan være heldig, selv med "gammel" båt, men uten noen ti-tyve båtlapper i bakhånd kan du risikere at båten blir liggende på bryggen! Pleier å være negativ! Her prøvde jeg å være realistisk! Ellers! Båten du skal kjøpe må være "ship-shape", ryddig, velholdt og lukte godt! Eieren må kunne dokumentere, godt, hvordan hun/han har stelt med båten! Hvis ikke! Dropp kjøpet! Lykke til! Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
boble65 Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Ville vel sett på den polarn med nyere yanmar. Jodaen var også pen og så bra ut ☺ Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 `Det er alltid noe, og det koster så det svir!´ Du kan være heldig, selv med "gammel" båt, men uten noen ti-tyve båtlapper i bakhånd kan du risikere at båten blir liggende på bryggen! Ellers! Båten du skal kjøpe må være "ship-shape", ryddig, velholdt og lukte godt! Eieren må kunne dokumentere, godt, hvordan hun/han har stelt med båten! Etter mange år (over 20) med eldre båter kan strawberrys betraktninger tiltredes. Det viktigste er at båten fremstår som velholdt. Den skal se bra ut, skal ikke lukte gammel fiskeslo og diesel (heller ikke under tiljene). Motoren skal være ren og ha jevn gange. Jeg legger osgå veldig vekt på det elektriske anlegget i båten. Er kablingen lagt ordentlig. Er det benyttet tilstrekkelig "tykke" kabler? Her slurver mange, og bruker lampettledning på strømkrevende utstyr. Synes ut fra annonsen at både Jodaen og Sagaen så ut som brukbare prosjekter. Det er ofte det det ender opp som - prosjekt. Regn uansett med at noe går i stykker, og du må ut med flere båtpenger. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 uff. Det var ikke akkurat det jeg håpet å høre, men er greit å være realistisk også. 30 år er jo en anselig alder. Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Synes Sagaen er verdt en nærmere titt. Vi hadde selv en som førstebåt, og var veldig fornøyd med den. Ut fra bildene ser den veldig velholdt ut. Nye puter, stoler og kalesje (som denne har) er en vesentlig større investering enn f.eks. kartplotter og andre duppedingser. Denne motoren fra Yanmar går for å være enkel og solid, og kan holde i mange mange år til, sålenge den er stelt rett med. 44 hk holder vel til marsjfart rett over 7 knop. Ellers ville jeg ikke vært uten akterkabinen ettersom du har barn. Ja de sover godt i en stikkøye øgså, men med akterkabin har de et rom som er sitt eget resten av døgnet også. Angående sjødyktighet så valgte Ragnar Kvam en Saga 27 som følgebåt på sin forrige tur til Shetland..... Sjekk også Lars H sin tråd her på forumet om Trudelutt på tur, samme båt og motor. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Jeg ville nok også ha sjekket ut Sagaen. Eller så kan du jo ta en titt på denne: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75470169 Kanskje litt gammel, men god og velholdt båt. Få timer på motoren i forhold til alder. Jeg kjenner eieren på denne båten. Han er mekaniker og har passet svært godt på denne. Eneste grunn til at han skal selge er at han har kjøpt en annen, større båt. Derfor blir ikke båten brukt lengere. Hadde kommet til å kjøpt den selv om jeg ikke hadde hatt for mange båter i fra før... Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Jeg kjøpte meg selv en båt for bare 4 uker siden. Hadde de samme kriteriene som deg selv. Jeg så på flere båter, også en saga som du har linket til, denne så fin ut, men selger var dårlig på info og jeg fant selv lekkasjer og feil de "ikke" hadde sett selv. Jeg endte tilslutt å kjøpe meg en marex 27 suncruiser fra 84, motor en mercruiser 4,7 liter fra 94. Båten var i meget bra stand, fikk ta i eier før de vi kjøpte av og det var han som hadde pussetopp/lagt opp nytt El og bygget om båten. Han var også så snill å ta 1 time med meg i båten for å vise meg åssen alt fungerte. Så med andre ord båten så ut til å være 0 problem. Det har den vel forøvrig vært også, men små feil og mangler har det alt blitt. Nye batterier ca 6000kr Ny lader 2000kr Impregnering og sy kalesje 3500kr Brudd i slange til flaps 1000kr Etterfylte kjølevæske, bytte sink, smurtopp lagre,styring gammal. Gjort av servicemann 2500kr Hovedstrøm bryter til start 150kr Lekkasje rundt 2 vinduer 50kr Slitte gardiner 1000kr Ekkolodd fungerer dårlig Kartplotter er litt treg og dårlig mottaker, lurer på å kjøpe ny 10000kr Så det koster penger, mye ekstra utstyr har jeg kjøpt også. Kart er ikke gratis heller ? Så 10-30 tusen kan man fort komme oppi. Men angrer ille ett sek. Håper det blir mindre utover, passer ekstra nøye på motor og drev, ny motor hat jeg ikke råd til ?? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 (redigert) Ett utmerket alternativ til Polar 770 er Biam 800. Veldig lik Polarn på mange måter, men med bittelitt mer plass de fleste steder. Jeg kan stå oppreist i kabinen på Biamen, men tar akkurat i taket på Polarn (jeg rager 181cm over dørken). Jeg endte selv opp med Biamen med 75hk Yanmar og er storfornøyd med båten. Redigert 29.Mai.2016 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
boble65 Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 6/7knop går ganske sakte.. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Takk, takk.. Er veldig fristet av akterkabin til junior ja. Kan lett se for meg at det er med på å skape suksess i årene fremover. Skal komme meg avgårde å se på den Saga'en. Vi har tenkt litt rundt dette med hastighet. Kan være greit å blåse avgårde på transportetapper. Samtidig har jeg vært fast manskap på seilbåt i alle år, så 7 knop er jubel-fart :) Interessant at en kjører til Shetland. Går dere mye i åpent hav med disse båtene ? Hvaler - Skagen f.eks ? Seiler'n i meg er skeptisk :) ikke minst pga frykten for motorhavari midtveis. Vi har så vidt kikket på Biam 800 ja. Er ikke dette halv-fabrikat / selvbyggere? Men det er kanskje i praksis alle andre 30+ år gamle båter også, etter diverse oppgraderinger. I mitt hode er det smart å velge en båt det finnes mange av. Lettere å få hjelp/tips. Snublet over denne også: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76634300 (Skilsø 750 CC, ny motor i 2008) Ser den får endel pepper for å være rank (ustabil ?), men dekker ønskelista godt. Terje: Det var litt av en liste for "ny" båt. Hvor mye av det var overraskelser etter overtagelse? Hvorfor ikke bruke ipad / pc istedet for plotter? Min erfaring er at dette fungerer vel så bra, og mye bedre å betjene. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Praktisk med akterkabin ja. I allefall når jr. blir litt eldre. Har selv akterkabin på min Marieholm 24. Men en ting. Bare vær obs på båter som har motoren i akterkabinen. Så blir det fort dårlig lukt / miljø i akterkabinen om motoren ikke er ship shape. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 (redigert) Vært og tittet på en Saga 27 AC. Ikke den i Oslo, men samme båt og layout. Synes den ble trang i cockpit. :( Redigert 30.Mai.2016 av ttyridal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Litt spent på hvordan det blir med saga 27 og vannski på torsdag;) Vi har sovet 2 voksne og en 3 åring i vår skibsplast 655, og det går helt fint, men ikke noe lengre ferie. Stødig og relativt rask.. Men jeg ser etter større med mere bofasiliteter selv.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Polarn Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Velger du en av Polarne så velg en med stor flap bak, de har en tendens til å grave seg ned med større motorer (100+) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
deepblue Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Alternativt til saga kan være slike som denne http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72977882 God plass, høyere fart, men ser at det ikke er så mange strøkne ute på finn at det gjør noe...... litt sliten gjeng som er ute akkurat nå... Ford motoren spesielt uten turbo varer jo "evig" ofte 6,2 litern med 127 hester som kan gjøre opptil 16 knop på maks. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Skarpnes 30 er også et godt alternativ. Svært romslig Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
ttyridal Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 Takker for gode innspill.. Tilslutt endte vi med en Scand Baltic 29. Ikke stor nok motor for vannski (VP TAMD 40), men god plass for ferietur. Vi hadde en flott jomfrutur nå i helgen. Da blir nok ikke siste tråd fra meg etterhvert som vi oppdager ting og tang som bør fikses på. Erfaren Scand eier i Asker området søkes :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.