Jump to content

vanskelig valg av liten cabincruiser / snekke

ttyridal

Recommended Posts

Sommeren er rundt hjørnet og båtdrømmen herjer igjen.

I utgangspunktet ønsker vi oss en vannskibåt på torsdag, liten cabincruiser fredag til lørdag og 40 fot seilbåt 2 uker i juli. Samtidig er jo alltid budsjettet begrenset: et eller annet sted mellom 100 og 200 tusen virker overkommelig.

Vi er forøvrig en familie på tre (3 år på minstemann).

Alt i alt ser det ut til at Polar 770 / Marex 770 / Saga 27 / Joda 8100 Twin Cabin virker å passe oss, f.eks disse:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75945740

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76410490 (liker at denne har "ny" motor)

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=60821782 ((for) liten motor ?)

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74754814

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75444246

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72719308

Et par ting jeg er opptatt av: Hvor sjøsterk båten er (vokst opp med seilere) og ikke minst motor. Disse båtene begynner å dra på årene. Hva må jeg forvente av tid og kostnad for vedlikehold på motor? Hvor mye ryker jeg på dersom motoren må byttes?

Spessielle ting jeg _må_ se etter på disse eller tilsvarende båter? 

Forvente av kostnad for vedlikehold av motor? I utgangspunktet er dette et krevende spørsmål! Kjører rundt i en båt vi bruker mye! Den er ikke ny! Motoren er fra 2003 og ikke noe teknisk ombord er eldre enn dette! 

Det er alltid noe som ikke er optimalt, eller gått ut av tiden! Mekker mye selv,og sparer en del der! Blir alltid negativt overrasket hvor dyrt det blir med arbeidspenger i de tilfellende jeg må sette bort arbeidet!

- JA! Båtlivet prioriteres, og alle må jo ha en hobby! Av og til er man jammen i tvil! Det har gått noen år med små utgifter til nødvendig vedlikehold, men nå i de siste årene har det blitt normen! `Det er alltid noe, og det koster så det svir!´

Du kan være heldig, selv med  "gammel" båt, men uten noen ti-tyve båtlapper i bakhånd kan du risikere at båten blir liggende på bryggen!

Pleier å være negativ! Her prøvde jeg å være realistisk!

Ellers! Båten du skal kjøpe må være  "ship-shape", ryddig, velholdt og lukte godt! Eieren må kunne dokumentere, godt, hvordan hun/han har stelt med båten!

Hvis ikke! Dropp kjøpet!

Lykke til!

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

`Det er alltid noe, og det koster så det svir!´

Du kan være heldig, selv med  "gammel" båt, men uten noen ti-tyve båtlapper i bakhånd kan du risikere at båten blir liggende på bryggen!

Ellers! Båten du skal kjøpe må være  "ship-shape", ryddig, velholdt og lukte godt! Eieren må kunne dokumentere, godt, hvordan hun/han har stelt med båten!

Etter mange år (over 20) med eldre båter kan strawberrys betraktninger tiltredes.

Det viktigste er at båten fremstår som velholdt. Den skal se bra ut, skal ikke lukte gammel fiskeslo og diesel (heller ikke under tiljene). Motoren skal være ren og ha jevn gange.

Jeg legger osgå veldig vekt på det elektriske anlegget i båten. Er kablingen lagt ordentlig. Er det benyttet tilstrekkelig "tykke" kabler? Her slurver mange, og bruker lampettledning på strømkrevende utstyr.

Synes ut fra annonsen at både Jodaen og Sagaen så ut som brukbare prosjekter. Det er ofte det det ender opp som - prosjekt.

Regn uansett med at noe går i stykker, og du må ut med flere båtpenger.

Synes Sagaen er verdt en nærmere titt. Vi hadde selv en som førstebåt, og var veldig fornøyd med den. Ut fra bildene ser den veldig velholdt ut. Nye puter, stoler og kalesje (som denne har) er en vesentlig større investering enn f.eks. kartplotter og andre duppedingser. Denne motoren fra Yanmar går for å være enkel og solid, og kan holde i mange mange år til, sålenge den er stelt rett med. 44 hk holder vel til marsjfart rett over 7 knop.

Ellers ville jeg ikke vært uten akterkabinen ettersom du har barn. Ja de sover godt i en stikkøye øgså, men med akterkabin har de et rom som er sitt eget resten av døgnet også. Angående sjødyktighet så valgte Ragnar Kvam en Saga 27 som følgebåt på sin forrige tur til Shetland.....

Sjekk også Lars H sin tråd her på forumet om Trudelutt på tur, samme båt og motor.

Jeg ville nok også ha sjekket ut Sagaen. Eller så kan du jo ta en titt på denne: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75470169 Kanskje litt gammel, men god og velholdt båt. Få timer på motoren i forhold til alder. Jeg kjenner eieren på denne båten. Han er mekaniker og har passet svært godt på denne. Eneste grunn til at han skal selge er at han har kjøpt en annen, større båt. Derfor blir ikke båten brukt lengere. Hadde kommet til å kjøpt den selv om jeg ikke hadde hatt for mange båter i fra før...

Jeg kjøpte meg selv en båt for bare 4 uker siden.

Hadde de samme kriteriene som deg selv.

Jeg så på flere båter, også en saga som du har linket til, denne så fin ut, men selger var dårlig på info og jeg fant selv lekkasjer og feil de "ikke" hadde sett selv.

Jeg endte tilslutt å kjøpe meg en marex 27 suncruiser fra 84, motor en mercruiser 4,7 liter fra 94.

Båten var i meget bra stand, fikk ta i eier før de vi kjøpte av og det var han som hadde pussetopp/lagt opp nytt El og bygget om båten.

Han var også så snill å ta 1 time med meg i båten for å vise meg åssen alt fungerte.

Så med andre ord båten så ut til å være 0 problem.

Det har den vel forøvrig vært også, men små feil og mangler har det alt blitt.

Nye batterier ca 6000kr

Ny lader 2000kr

Impregnering og sy kalesje 3500kr

Brudd i slange til flaps 1000kr

Etterfylte kjølevæske, bytte sink, smurtopp lagre,styring gammal. Gjort av servicemann 2500kr

Hovedstrøm bryter til start 150kr

Lekkasje rundt 2 vinduer 50kr

Slitte gardiner 1000kr

Ekkolodd fungerer dårlig

Kartplotter er litt treg og dårlig mottaker, lurer på å kjøpe ny 10000kr

Så det koster penger, mye ekstra utstyr har jeg kjøpt også. Kart er ikke gratis heller ?

Så 10-30 tusen kan man fort komme oppi.

Men angrer ille ett sek.

Håper det blir mindre utover, passer ekstra nøye på motor og drev, ny motor hat jeg ikke råd til ??

Ett utmerket alternativ til Polar 770 er Biam 800. Veldig lik Polarn på mange måter, men med bittelitt mer plass de fleste steder. Jeg kan stå oppreist i kabinen på Biamen, men tar akkurat i taket på Polarn (jeg rager 181cm over dørken).

Jeg endte selv opp med Biamen med 75hk Yanmar og er storfornøyd med båten. :thumbsup:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Takk, takk..  Er veldig fristet av akterkabin til junior ja. Kan lett se for meg at det er med på å skape suksess i årene fremover. Skal komme meg avgårde å se på den Saga'en.  

Vi har tenkt litt rundt dette med hastighet. Kan være greit å blåse avgårde på transportetapper. Samtidig har jeg vært fast manskap på seilbåt i alle år, så 7 knop er jubel-fart :)

Interessant at en kjører til Shetland. Går dere mye i åpent hav med disse båtene ? Hvaler - Skagen f.eks ?  Seiler'n i meg er skeptisk :) ikke minst pga frykten for motorhavari midtveis.

Vi har så vidt kikket på Biam 800 ja. Er ikke dette halv-fabrikat / selvbyggere? Men det er kanskje i praksis alle andre 30+ år gamle båter også, etter diverse oppgraderinger.  I mitt hode er det smart å velge en båt det finnes mange av. Lettere å få hjelp/tips.

Snublet over denne også:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76634300 (Skilsø 750 CC, ny motor i 2008)

Ser den får endel pepper for å være rank (ustabil ?), men dekker ønskelista godt.

Terje:

Det var litt av en liste for "ny" båt. Hvor mye av det var overraskelser etter overtagelse? Hvorfor ikke bruke ipad / pc istedet for plotter? Min erfaring er at dette fungerer vel så bra, og mye bedre å betjene.

Litt spent på hvordan det blir med saga 27 og vannski på torsdag;)

Vi har sovet 2 voksne og en 3 åring i vår skibsplast 655, og det går helt fint, men ikke noe lengre ferie. Stødig og relativt rask..

Men jeg ser etter større med mere bofasiliteter selv..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Takker for gode innspill.. Tilslutt endte vi med en Scand Baltic 29. Ikke stor nok motor for vannski (VP TAMD 40), men god plass for ferietur. Vi hadde en flott jomfrutur nå i helgen.

Da blir nok ikke siste tråd fra meg etterhvert som vi oppdager ting og tang som bør fikses på.

Erfaren Scand eier i Asker området søkes :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...