Jump to content

Skroggjennomføring og forsikring


Eskil Røkke

Recommended Posts

I dag har jeg reddet båten min, en Halco 29 offshore som var i ferd med å synke relativt raskt mens den lå fortøyd. 

Etter å ha pumpet ut vann viser det seg at det er en skroggjennomføring som er årsaken. Gjennomføringen er ikke i bruk og er stengt av med en stoppkrane men det kom vann ut av åpningen på denne til tross for at den står stengt.

 

Gjennomføringen er 2,5 år gammel og ble kontrollert da jeg hadde båten på slipp i fjor vår.

 

I og med at motor og mye av interiør sto under vann vil mistenker jeg at dette blir kostbart. Spesielt om motoren har tatt skade.

 

Det jeg lurer på er om forsikringen dekker en slik skade eller om dette går under unntaket "materialtretthet"? Jeg ser ikke hva jeg kunne gjort annerledes og det var ingen forvarsler før situasjoen oppsto i dag tidlig.

 

Er det noen som har lignende erfaringer? Det eneste jeg kan tenke meg som kan ha skjedd er at gjennomføringen kom borti en skarp bryggekant da båten ble flyttet forrige uke. Jeg ser immidlertid ingen ytre skader.

 

Tips mottas med glede. Jeg får ikke kontakt med forsikringsselskapet (Storebrand - superforsikring) før på mandag.

Link to post

Det er produsenten av kranene sitt ansvar å gi anvisninger for kontroll, vedlikehold og levetid av disse. Dersom kranene er et par tre år gamle og du ser over dem fra tid til annen, vil ikke forsikringsselskapet hevde forsett. Ergo er du dekket (gitt at du i utgangspunktet har slik dekning i forsikringsvilkårene fra ditt selskap).

Link to post

Hvis ikke dette var blindet på noen måte så er jeg redd du får avkortet oppgjør. Det skulle stått en blindplugg i ventilen siden den ikke benyttes.

Man skal ikke kunne senke en båt ved å kun åpne en ventil og båten din er således ikke i sjødyktig stand.

 

Er veldig beklagelig at dette har skjedd, og det er vel det verste vi kan oppleve forruten om brann.

Håper dette løser seg for deg.

Link to post

Enig med Hydrox her. En slik gjennomføring er montert for å brukes til noe. Når bruken endres og utstyret kobles fra, må ventilen sikres med en blindplugg, evt en slange som er blindet i enden. Om forsikringsvilkårene ikke sier noe spesifikt om dette, så er det uansett en endring som er gjort på båten. Om det er forrige eier som har gjort det er allikevel strengt tatt du ansvarlig for å kontrollere slikt når du overtar båten og tar den i bruk. Om du ikke har kompetanse til å vurdere slikt må du leie inn noen som har kompetanse.

 

Vel. Det er mulig jeg virket litt kynisk og brutal her nå, men jeg er nå av den oppfatning at enhver båteier i utgangspunktet er ansvarlig for å kjenne tilstand på båten sin og vedlikeholde den. Håper skadene ikke ble alt for omfattende og at du kommer ut av dette med hodet over vannet :thumbsup:

Link to post
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...