Eskil Røkke Startet 28.Mai.2016 Del på Facebook Startet 28.Mai.2016 I dag har jeg reddet båten min, en Halco 29 offshore som var i ferd med å synke relativt raskt mens den lå fortøyd. Etter å ha pumpet ut vann viser det seg at det er en skroggjennomføring som er årsaken. Gjennomføringen er ikke i bruk og er stengt av med en stoppkrane men det kom vann ut av åpningen på denne til tross for at den står stengt. Gjennomføringen er 2,5 år gammel og ble kontrollert da jeg hadde båten på slipp i fjor vår. I og med at motor og mye av interiør sto under vann vil mistenker jeg at dette blir kostbart. Spesielt om motoren har tatt skade. Det jeg lurer på er om forsikringen dekker en slik skade eller om dette går under unntaket "materialtretthet"? Jeg ser ikke hva jeg kunne gjort annerledes og det var ingen forvarsler før situasjoen oppsto i dag tidlig. Er det noen som har lignende erfaringer? Det eneste jeg kan tenke meg som kan ha skjedd er at gjennomføringen kom borti en skarp bryggekant da båten ble flyttet forrige uke. Jeg ser immidlertid ingen ytre skader. Tips mottas med glede. Jeg får ikke kontakt med forsikringsselskapet (Storebrand - superforsikring) før på mandag. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Det er produsenten av kranene sitt ansvar å gi anvisninger for kontroll, vedlikehold og levetid av disse. Dersom kranene er et par tre år gamle og du ser over dem fra tid til annen, vil ikke forsikringsselskapet hevde forsett. Ergo er du dekket (gitt at du i utgangspunktet har slik dekning i forsikringsvilkårene fra ditt selskap). Sitér dette innlegget Link to post
Eskil Røkke Svart 28.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Litt vanskelig å si hva som er dekket og ikke når jeg leser selskapets regler. Derfor jeg ville forhøre meg her. " 4.6 Forsikringen omfatter ikke: 4.6.1 den del av skaden som skyldes materialtretthet, råte, korrosjon eller annen tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Skaden skal være plutselig og uforutsett. Mekanisk skade på gjennomføring/kran er det. Dersom lekkasjen skyldes tæring, er ikke skaden plutselig og uforutsett. Sitér dette innlegget Link to post
Eskil Røkke Svart 28.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Skaden var plutselig og uforutsett og må sitte i selve kranen og ikke gjennomføringen. Vi får vel se hva takstmann sier over helga. Krysser fingrene så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Håper det ordner seg for deg. Rart om dette ikke er en forsikringssak Ellers ville det vært interessant å få vite hva slags skroggjennomføring dette var (type, materiale, størrelse . . ) og hvordan skaden ser ut. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Eskil Røkke Svart 28.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Skal ta noen bilder i morgen men greia er at jeg ikke ser noen skade. Vannet kom ut selve kranen selv om den var helt stengt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Altså, vannet kom ut av åpningen hvor det ellers sitter en slange ? Sitér dette innlegget Link to post
Eskil Røkke Svart 28.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Ja, vannet kom ut av åpningen på selve kranen. Jeg har aldri brukt den så det er ganske merkelig. Alt ser helt fint ut utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Hvis ikke dette var blindet på noen måte så er jeg redd du får avkortet oppgjør. Det skulle stått en blindplugg i ventilen siden den ikke benyttes. Man skal ikke kunne senke en båt ved å kun åpne en ventil og båten din er således ikke i sjødyktig stand. Er veldig beklagelig at dette har skjedd, og det er vel det verste vi kan oppleve forruten om brann. Håper dette løser seg for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Klovn1 Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Javel, står det noe i vilkårene om at ventiler som ikke brukes skal blindes? Som lekmann vet man ikke sånt, man kan derfor ikke gi avkortning dersom det ikke står spesifikt i vilkårene. Tipper du har en god sak, det vil nok takstmann bekrefte. Sitér dette innlegget Link to post
Eskil Røkke Svart 28.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Jeg ser jo logikken i det du sier, Hydrox men for en som er relativt ny på "storbåt" er det ikke så enkelt å vite slike ting Ikke står det noe om det i forsikringspapirene heller. Litt redd det kan bli en kostbar lærdom. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Enig med Hydrox her. En slik gjennomføring er montert for å brukes til noe. Når bruken endres og utstyret kobles fra, må ventilen sikres med en blindplugg, evt en slange som er blindet i enden. Om forsikringsvilkårene ikke sier noe spesifikt om dette, så er det uansett en endring som er gjort på båten. Om det er forrige eier som har gjort det er allikevel strengt tatt du ansvarlig for å kontrollere slikt når du overtar båten og tar den i bruk. Om du ikke har kompetanse til å vurdere slikt må du leie inn noen som har kompetanse. Vel. Det er mulig jeg virket litt kynisk og brutal her nå, men jeg er nå av den oppfatning at enhver båteier i utgangspunktet er ansvarlig for å kjenne tilstand på båten sin og vedlikeholde den. Håper skadene ikke ble alt for omfattende og at du kommer ut av dette med hodet over vannet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
brs Svart 30.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2016 Hvordan gikk denne saken i forhold til forsikringen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.