tomasno Startet 29.Mai.2016 Del på Facebook Startet 29.Mai.2016 Jeg har hatt flere båter med varme, både lampeolje og nå diesel i siste båt. alltid har jeg vært skeptisk med å fyre om natten, og alltid da slått av varmen når vi legger oss. Men jeg ser jo at det kan være kjekt å ha litt lunk om natten, spesielt på for-sommeren og ut på høsten. Hva gjør dere andre? Hvilke duppeditter bruker dere for å våkne ved eksempelvis eksoslekasje eller andre lignende ting? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Bruker ikke varmer om natta... Og det blir nok en liten diskusjon om det der nå :) Har jeg tilgang til strøm, så bruker jeg det. Båten min er godt etterisolert, så temperaturen er god gjennom natten uten varme på sommeren.... Selv på vestlandssommerer. :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 (redigert) Det er noen tråder om de meningene, med CO varsler hvorfor ikke.?. Vanlig vifteovn tar lett fyr. Redigert 30.Mai.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Erik Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Stenger om natta ja, året rundt. Men har flyttet starteren til rett over køya, så vi fryser aldri, starter den når vi våkner, men drøyer å stå opp til det er blitt en lunk . Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bårdp Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Når det var kalt kjørte jeg varmeren døgnet rundt i seilbåten. Men hadde selvsagt skikkelig alarm for CO2. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Tidlig på våren og høsten er Eber'n på om natta. Ligger vi i havn har vi 220V vifteovn med keramisk element og termostat. Har montert CO2-detektor. Sesongen er ganske lang hvor vi bare har behov for å starte den en times tid på kvelden før leggetid, godt å få bort litt fuktighet bare :) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 (redigert) Aldri dieselvarmer eller strømvifte på om natta, andre varmekilder som benyttes ved de tider :-) Redigert 30.Mai.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
lano2 Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Døgnet rundt går eber d4 her. Vi lever ennå! Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Vi bruker den ikke om natta. Er det kaldt tar vi heller på et lag ull. Har installert CO-varsler, men det var mer med tanke på CO-forgiftning i våken tilstand. Det var vel et eksempel i fjor eller året før på dette der det nesten gikk galt. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Døgnet rundt går eber d4 her. Vi lever ennå! Oddsen er stor for det videre også, vi får vel et fly i hue før eksosrøret til Eber'n ramler av ;) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Det styrer webastoen sjølv. Har 2 stk kullos alarm,brannalarm og gassalarm. Vi fikk havari,overoppheting og eksoslekkasje på forrige eber d4L ein sein kveld med sovende barn ombord. Alarm gikk, vi lufta ut og kjøpte ny varmer. Alarm er bra. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
176-671 Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Eber i dagevis, inkl. natten - på for- og ettersesong. CO-alarm testes daglig. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
LykkelitenIV Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Vi bruker den ikke om natta Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
lano2 Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Drømmedød er jo å legge seg i en Regina af Vindo, og så våkne opp med et dusin jomfruer rundt seg, mens st Peter nynner på "ut mot havet" . :) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 (redigert) ... og så våkne opp med et dusin jomfruer rundt seg, mens st Peter nynner på "ut mot havet" . :)Hadde kanskje ikke blitt det samme med Rune Rudberg .. !? ? Bruker forøvrig ikke dieselvarmeren om natten. Redigert 30.Mai.2016 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Bruker dieselvarmer om natta, en selvfølgelighet for å kunne bruke båten hele året. Tror ikke fristerinnen ville vært med på tur med kun noen få plussgrader i båten. Har montert alarmer for det meste, røyk, gass, CO og CO2. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Cheyenne Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 (redigert) Selvfølgelig brukes varme om natten ved behov,det er vel bare et ord som er dekkende hvis jeg hadde nektet å kjøre Webasto om natten: MYTTERI. Er vel ikke så aktuelt nå lenger, men regner ikke med at de som hadde oljefyr i husene sine slukket den om natta? Har forøvrig alarm som varsler "alt" Stenger heller aldri gassflaska da vi har vvbereder som er gassfyrt. Denne står også på hele døgnet når vi er i båten. Har så lengt gått helt fint i 10 år og satser på at det går greit i fortsettelsen og. Redigert 30.Mai.2016 av Cheyenne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Eberen er stilt inn på 22 grader fra vi går om bord til vi forlater skuta.. Har Co varsler som blir testet daglig. Måten og teste denne på meget effektivt er og holde den rett over eksosutslippet fra Eberen. Da piper den ganske fort :-) Vi har denne liggende løst i båten og legger den like ved varmluftsutaket om natten. Vi har også taklukene på gløtt hele natten for og få god luft inne i båten. Det positive med og ha varmeren i gang er at vi hele tiden får ny frisk luft inn i båten da varmeren henter luft på utsiden, med noen luker på gløtt for man da sirkulert luften hele tiden. Våknet en natt av at alarmen skrek.. Det viste seg at nabobåten hadde startet opp sine 2 Volvo 40A motorer med dertil lokale tåkebanker som varmeren da dro inn i båten.. Fikk da en god pekepinn på at alarmen fungerte som den skulle. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Kan rett og slett ikke bekymre meg for mye for slike uhell som kan inntreffe. Det er fullt av farer overalt, hjemme, i trafikken bla bla. De av oss som velger å bruke slik komfort regner jeg med er oppegående mennesker som ikke slurver med tilsyn og vedlikehold. Det er oftest mangel av slikt som fører til uønskede hendelser. F.eks. Eber er en helt lukket enhet, eksosrør med god skroggjennomføring. Feiler den internt stopper den. Vi har eksos ut på babord side, ergo lufter vi på styrbord. Alarmen er alltid aktiv og montert der vi oppholder oss. Angående 220V vifte; keramisk element. Stopper hvis den velter eller tildekkes, brenner ikke som glødetråder, de ovnene har ingenting i båt å gjøre. Sover helt bekymringsfritt... Sitér dette innlegget Link to post
Snerken Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Noe skal en nå daue av, og å sovne stille inn i en båt er vel ikke den verste måten å forlate guds jammerdal på.:)? Nå har ikke jeg noen varmer i båten. Men om jeg hadde hatt, så hadde jeg nok brukt den sammen med co-varsler. For uansett hvordan enden måtte komme, så skal jeg ikke fryse i alle fall. Ikke gidder jeg å telle dagene jeg har igjen, for så å prøve å plusse på et par her og der ved å kutte ut lastene jeg har opparbeidet meg heller. Vil ha det mest mulig behagelig på reisen. Heller bli 75 og lykkelig, enn 85 og ergres over alt jeg gikk glipp av. Mer seriøst så hjelper det godt på å investere i ei skikkelig dyne. Da kan det være så kaldt det vil der hvor nesa stikker ut. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Jeg har kjøpt Webasto'en for å ha det varmt i båten dersom det er kaldt ute. Så den brukes også om natten. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
blue moon Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Er det kaldt så fyrer vi før vi legger oss, skrur av varmern, på med ett ekstra teppe over dyna og skrur på varmern tidlig på morgenen, ligger å slumrer til båten er god å varm før vi står opp.. Ser ikke problemet :) Sover også bedre i kald luft.. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
LALUNA II Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Har alltid gjort det Eber4 co vakt er lurt du finner ikke ut om det ikke er lurt bytt eksosslange jevnlig den forvitrer (går hull i knekker) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Popeye70 Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Vi har ikke varme på om natta. Fyrer før legging, og starter opp etter oppvåkning. Bruker heller et teppe eller tynt lag ull om natta hvis det skulle bli for kaldt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kjetil1 Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 (redigert) Monterte ny Eber D4 i forrige båten og fyrte om natta. Det var grunnet at jeg kjente varmeren, hadde montert etter alle kunstens regler og at den var ny. Har i Viksunden en gammel utrygg varmer. Liker ikke engang å fyre med den på dagtid. Hadde aldri brukt den om natta. Den skal ut i vinter og erstattes med ny Eber... Redigert 30.Mai.2016 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.