Jump to content

fyrer dere med Eberspächer/wallas om natta?


tomasno

Recommended Posts

Jeg har hatt flere båter med varme, både lampeolje og nå diesel i siste båt.

alltid har jeg vært skeptisk med å fyre om natten, og alltid da slått av varmen når vi legger oss.

Men jeg ser jo at det kan være kjekt å ha litt lunk om natten, spesielt på for-sommeren og ut på høsten.

 

Hva gjør dere andre?

Hvilke duppeditter bruker dere for å våkne ved eksempelvis eksoslekasje eller andre lignende ting?

Link to post

Tidlig på våren og høsten er Eber'n på om natta. Ligger vi i havn har vi 220V vifteovn med keramisk element og termostat. Har montert CO2-detektor.

Sesongen er ganske lang hvor vi bare har behov for å starte den en times tid på kvelden før leggetid, godt å få bort litt fuktighet bare :)

 

 

Link to post

Bruker dieselvarmer om natta, en selvfølgelighet for å kunne bruke båten hele året.

Tror ikke fristerinnen ville vært med på tur med kun noen få plussgrader i båten.

 

Har montert alarmer for det meste, røyk, gass, CO og CO2.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Selvfølgelig brukes varme om natten ved behov,det er vel bare et ord som er dekkende hvis jeg hadde nektet å kjøre Webasto om natten: MYTTERI.

Er vel ikke så aktuelt nå lenger, men regner ikke med at de som hadde oljefyr i husene sine slukket den om natta?

Har forøvrig alarm som varsler "alt" Stenger heller aldri gassflaska da vi har vvbereder som er gassfyrt. Denne står også på hele døgnet når vi er i båten.

Har så lengt gått helt fint i 10 år og satser på at det går greit i fortsettelsen og.

Redigert av Cheyenne (see edit history)
Link to post

Eberen er stilt inn på 22 grader fra vi går om bord til vi forlater skuta.. Har Co varsler som blir testet daglig. Måten og teste denne på meget effektivt er og holde den rett over eksosutslippet fra Eberen. Da piper den ganske fort :-)

Vi har denne liggende løst i båten og legger den like ved varmluftsutaket om natten.

Vi har også taklukene på gløtt hele natten for og få god luft inne i båten.

Det positive med og ha varmeren i gang er at vi hele tiden får ny frisk luft inn i båten da varmeren henter luft på utsiden, med noen luker på gløtt for man da sirkulert luften hele tiden.

Våknet en natt av at alarmen skrek.. Det viste seg at nabobåten hadde startet opp sine 2 Volvo 40A motorer med dertil lokale tåkebanker som varmeren da dro inn i båten..

Fikk da en god pekepinn på at alarmen fungerte som den skulle.

Link to post

Kan rett og slett ikke bekymre meg for mye for slike uhell som kan inntreffe. Det er fullt av farer overalt, hjemme, i trafikken bla bla.

 

De av oss som velger å bruke slik komfort regner jeg med er oppegående mennesker som ikke slurver med tilsyn og vedlikehold. Det er oftest mangel av slikt som fører til uønskede hendelser. F.eks. Eber er en helt lukket enhet, eksosrør med god skroggjennomføring. Feiler den internt stopper den. Vi har eksos ut på babord side, ergo lufter vi på styrbord. Alarmen er alltid aktiv og montert der vi oppholder oss.

 

Angående 220V vifte; keramisk element. Stopper hvis den velter eller tildekkes, brenner ikke som glødetråder, de ovnene har ingenting i båt å gjøre. Sover helt bekymringsfritt...

 

 

Link to post

Noe skal en nå daue av, og å sovne stille inn i en båt er vel ikke den verste måten å forlate guds jammerdal på.:)?

Nå har ikke jeg noen varmer i båten.

Men om jeg hadde hatt, så hadde jeg nok brukt den sammen med co-varsler.

For uansett hvordan enden måtte komme, så skal jeg ikke fryse i alle fall. Ikke gidder jeg å telle dagene jeg har igjen, for så å prøve å plusse på et par her og der ved å kutte ut lastene jeg har opparbeidet meg heller.

Vil ha det mest mulig behagelig på reisen.

Heller bli 75 og lykkelig, enn 85 og ergres over alt jeg gikk glipp av.

 

Mer seriøst så hjelper det godt på å investere i ei skikkelig dyne. Da kan det være så kaldt det vil der hvor nesa stikker ut.

Link to post

Monterte ny Eber D4 i forrige båten og fyrte om natta. Det var grunnet at jeg kjente varmeren, hadde montert etter alle kunstens regler og at den var ny. Har i Viksunden en gammel utrygg varmer. Liker ikke engang å fyre med den på dagtid. Hadde aldri brukt den om natta. Den skal ut i vinter og erstattes med ny Eber...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...