VirtualMe Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Den går døgnet rundt når det er behov for det. Har CO2 detektor i alle lugarer, samt seriekoblet røyk/brannvarsler også i rommet der Eberen er montert. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Prøver unngå det. Litt slk generelt skeptisk bare Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 (redigert) -kan vi da konkludere med: Skal du bruke diesel/parafin varmeren om natta , så skal du kjente den godt, gå over at den er i orden mtp seksosslanger mm. Du må ha varslere som du vet er i orden. Hvilket også betyr at dersom du har kjøpt ny, brukt båt, så fyrer du ikke opp varmeren første natta i båten , uten ar du først tar overnevnte forhåndsregler. En av grunnene til at jeg er tilbakeholden, er at første natta mi i seilbåten kjørte på med den 5kw store eberen. Satt oppe og slappet at utover kvelden. 5-6 grader ute og 23 grader inne. Helt konge og syntes den gamle varmeren var uforskammet bra til å være så gammel. Men etterhvert syntes jeg at lufta var litt svakt tåkete. Skjønte at noe var galt med den, og skrudde av og brukte den aldri mer, for jeg lå alltid på landstrøm. Etter et års tid heiv jeg ut varmeren. Alt for stor, siden hele skroget hadde blitt isolert med skrogisolasjon. Bråket gjorde den også og mye plass tok den i et praktisk oppbevaringsrom. Da så jeg at det var brudd i eksosrøret helt inntil varmeren, en plass som ikke var synlig mens den var montert. Oppvarmingslufta ble henta fra omgivelsene. Mye har jeg lært siden da... Nå har jeg kun igjen wallas safeflame med varmelokk, som jeg har gått over, er trygg på. Bruker den på kvelden, om behov, men ikke natta. Slik er der bare. -og igjen, båten er isolert. Redigert 30.Mai.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Et lite tips jeg ble fornøyd med ang CO/gass-alarm; Sea-Sea butikken i Strømstad hadde fått inn en ny liten kombivarsler. På størrelse med liten gammel iPhone, hvit med en baklyst LED-konstruksjon. Koblet til strøm og varsler optisk før lydsignal lenge før farlige verdier. Både CO2, propan og Butan mener jeg forutsatt montert i rett høyde. Husker ikke produsenten, men fant ut at de er store leverandører til bobiler etc. Ca 650,- SEK istedet for to alarmer fra BEP eller noe til flere tusen. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Fyrer ikke om natten, en ting er kullos, en annen ting er brannfaren. En 3. ting er strøm forbruk, min batteri bank er ikke dimensjonert for det. Ullsokker og skikkelige dundyne (koster ca 5000 kr stykket) gjør at ingen ombord fryser. Dere som sjekker co alarmene, hva består testen i?trykke på knappen, eller eksponering for gass? Jeg har lett etter en spray el. for sjekk av co , men ikke funnet noe. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Fyrer ikke om natten, en ting er kullos, en annen ting er brannfaren. En 3. ting er strøm forbruk, min batteri bank er ikke dimensjonert for det. Ullsokker og skikkelige dundyne (koster ca 5000 kr stykket) gjør at ingen ombord fryser. Dere som sjekker co alarmene, hva består testen i?trykke på knappen, eller eksponering for gass? Jeg har lett etter en spray el. for sjekk av co , men ikke funnet noe. Hei om du skal ha 4 stk. dyner til den prisen så er du langt på vei enn om ikke helt på vei til en Dieselvarmer av god kvalitet samt Co varsler.. Som jeg skrev tidligere i denne tråden er en helt grei måte og sjekke Co varsleren på og holde denne foran et eksosutslipp, jeg tester min ved å holde den foran eksosen til varmeren, eller rett og slett over badeplattformen når motorene går. Den piper med en gang.. Det hender faktisk den piper når motorene går på tomgang og båten ligger stille om vinden blåser inn bakfra også. Ellers er det jo opp til enhver hvordan man løser dette med varme om natten (Vi for håpe ikke det kommer noe påbud her også ), men for min egen del er jeg opptatt av komfort om bord og ønsker ikke og måtte kle på meg ullundertøy for og kunne sove uten og fryse. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Dynene kan brukes flere steder enn i båten og er fantastisk gode å sove under,ikke kan de starte brann eller slippe ut giftige gasser heller. Dyre var de, men de varer lenge uten særlig vedlikehold. Å kle på seg for å holde varmen er forøvrig en eldgammel metode som har vært brukt i 1000-vis av år med stort hell. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Dynene kan brukes flere steder enn i båten og er fantastisk gode å sove under,ikke kan de starte brann eller slippe ut giftige gasser heller. Dyre var de, men de varer lenge uten særlig vedlikehold. Å kle på seg for å holde varmen er forøvrig en eldgammel metode som har vært brukt i 1000-vis av år med stort hell. Og som sagt så er det opp til enhver hvordan man løser dette Men disse dynene? De er ikke så varme og tette at evt. farlig gasser som måtte utvikle seg under dyna ikke slipper ut? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Jeg er mer bekymret for Amfisenteret enn jeg er for CO. Akkurat nå er blondinen på handletur i Arendal, mens jeg vokter øl kjøleboks og eber i båten.... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Og som sagt så er det opp til enhver hvordan man løser dette Men disse dynene? De er ikke så varme og tette at evt. farlig gasser som måtte utvikle seg under dyna ikke slipper ut? Det er nok en viss fare for det ja? Fikk høre nå at dynene kostet "bare" 3500 for stykket, men uansett svindyre. Og selvfølgelig er det individuelle forskjeller på hvordan en løser dette, vi er redde for forskjellige ting, relevante og mindre relevante. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Eureka Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Uff da Lano, er det så kaldt i Ærndal at du må kjøre Eberen nå? Her i Ålesund er det 21 grader i skyggen... Ikke noe Ebervær altså..., ;) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Ja, den durer og går i bakgrunnen akkurat nå, og stod på i natt også. Satser på bedre vær og mindre eber fra nå av. ...og mer kjøleskap heller... :) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Det kan jo naturligvis bli eksos lekkasje på en varmer, selv om det svært sjeldent skjer. Derfor har vi co og røykvarslere i alle rom unntatt bad. Gassalarm er naturligvis også på plass med to sensorer og auto stenging av flaske ved alarm. (Står normalt stengt). Og med det sover vi gjerne med varmer på om natta. Forstår imidlertid godt de som ikke gjør det om det står en varmer ombord som man ikke har tillit til. Det samme gjelder igrunnen endel el. Anlegg ombord i båter. Har man korrosjon i el. Anlegg bør man heller ikke bruke for mye landstrøm til varmeovner om natta synest jeg. Da er gode dyner ett godt alternativ på tidlig og sensesong. Vi bruker imidlertid båten fra vårfrost til høstfrost, og da er det viktig med en varmeløsning som gir minimal risiko. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Sover forferdelig dårlig i varme rom så varmen må av om natta. Om jeg trengte varme om natta så hadde jeg nok uansett valgt et teppe ekstra fremfor å slå på en dieselvarmer, har også opplevd brudd i eksoslangen rett ved varmeren og lufta full av eksos i båten. Ikke bra... Og ja, har alarm, men mitt og våre liv skal ikke henge på om en alarm går eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
tomasno Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 dere som bruker varme om natta. hva slags co varsler bruker dere? var en her som nevnte en som reagerte på propan/ butan også? Er det kjekt med en kombi alarm? eller er de dårligere en rene alarmer for kun en gass type? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Jeg har gitt opp disse alarmene ombord, siden de slår ut på både vanndamp og andre helt ufarlige ting ombord. Hadde røk, propan og co varslere. Nå er det kun co varslere igjen her. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 En undulat? Sitér dette innlegget Link to post
tomasno Svart 4.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Leste for en stund siden på ett camping forum om en som hadde montert gassvarsler i sin campingvogn. problemet var bare at hver gang bikja fjerta, så slo den ut :-) noen som har linker til noen gode anbefalte alarmer? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Har aldri hatt en feilalarm, men har latt vær å plassere alarmene på høye punkter slik man skal i hus. Co og røyk er plassert en meter over dørken, og gass sensorene er plassert under dørken på etpar strategiske plasser. Noen burde funnet opp en røykvarsler som seriekobler seg automatiskt med nabobåter, og videresender alarm om den ikke kvitteres innen feks. 15 sekunder. Hadde de fleste hatt slike, og de ikke var for dyre kunne nok liv vært reddet. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 På sommaren skrur eg av varmeren på natta. Men på vinteren og andre kalde netter går eber`n døgnet rundt. Bruker ein slik alarm fra Sparelys: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=674&category_id=83&option=com_virtuemart&Itemid=39 Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.