Jump to content

Hentetråd Bodø Langesund, ruteforslag?

krone

Recommended Posts

Lite jeg kan bidra med sååå langt nord men kommer nok noen på banen som er mere lokalkjente mellom Stadt og Bodø
Ellers er det jo bare å ta frem kartet å finne seg ei lei som ser brukbar ut
Mye åpne strekninger nedover i perioder

Hva slags båt er det snakk om her ..betyr jo litt det og for planleggingen ?

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Hurtigrutetraseen ville jeg valgt. Mye innaskjærs, Folda, Hustadvika og Stadt som de tre store der det er vanskelig å komme på innsiden. Har tegnet rute opp noen ganger de siste årene, men ikke gått strekningen siden det var papirkart som var eneste mulighet. Merk at en så liten motorbåt kommer under broer hurtigruta ikke kan gå, så du  kan velge mer eksotiske løp. Trangere løp er mer å se på, mindre bølger men mer navigasjon. Kan også gå hurtigbåter på strekningene, de kan også være gode å følge, god merking av leia der de har rutene sine.

Last ned Google Earth og legg  inn denne filen. Det viser er rimelig grei rute fra Måløy til Karmøy som jeg gikk for noen få år siden. I filen er både planlagt rute og track. Resten av turen din er jo noe enklere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hvor bør man laste ned kart?

Mange forskjellige apper finnes. Jeg har brukt Navionics som backup kart og den gjør jobben greit nok. Må laste ned kart manult i forkant. Ikke noe avansert app men den holder til enkle ting. Kan velge f.eks. flyfoto overlay på landområder.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Det er alltid lurt å legge opp en rute på plotteren på forhånd når en skal ut i ukjent farvann. Da gjør du deg kjent med både plotter og farvannet og om der skulle bli en stresset situasjon ombord/uvær så er det VELDIG greit å ikke måtte lure på hviken side av holmer og hvilke fjorder en skal velge. Ikke alltid lett å finne smale sund på litt avstand og det blir ikke enklere i planefart...

...og gratulerer med ny båt :cheers_wine::flag_bp:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Jeg bruker Navtronics på ipad, godt fornøyd med det. Legger en detaljert rute, lurer på om det for eksempel ble 200 waypoints fra Strømstad til Marstrand, brukte 30-60 minutter på den ruten. Bodø Langesund vil sikkert passere 500 waypints. Lager først en grov rute der jeg følger leden, zoomer så inn og justerer linjen slik at jeg er sikker på at jeg ikke går over skjær. Går fint å avvike fra ruten, men når en følger ruten kan en slappe av. Vi er flere ombord som både kan kjøre båt og legge ruter, så vanligvis lages dagens rute etter at vi har kastet loss. Bruper Ipaden til oversikt, plotteren står zoomet inn på detaljer. Fordelen med Ipaden er at en kan legge ruten på forhånd hjemme. Nye plottere kan sikkert importere waypoints, men nåen år gammel båt er det utdatert.

Du skal reise langt med ny båt for deg. Det kommer til å bli en uforglemmelig tur. Det er mange her på forumet som henter ny båt hvert år og det oppdateres hentetråder her, både med bilder, underveis info og om det skulle dukke opp problemer. Fyller du på med info, er det lettere å få hjelp.

Jeg kunne tenke meg å spørre om hvilken erfaring du har med båt, navigering i fremmed farvann etc. Da blir det lettere å treffe med rådene man gir.

Hvilken gjennomgang av båten har du tenkt til å gjøre, bortsett fra å sjekke at det er olje på motor og diesel på tanken. En klassiker på problemer er jo faktisk at det er drit på tanken som tetter filterene. Selv en av våre mere erfarne "båthentere" måtte avbryte hentetur nylig pga dette.

Si gjerne litt om båt og motor.

Hva med sikkerhet ombord? - flåte, VHF , medlem av RS?

Reiser du alene ? -erfarent mannskap?

Det kan være nyttig å laste ned appen mAIS og opprette bruker. Dette er mobilversjonen av AIS og du kan se det meste av nyttetrafikken i sentrale strøk hvor du har mobildekning.

De hjemme, og vi, kan se hvor du er.

Kart: papirkart er aldri feil. Tegn opp rute. Jeg har både navionics og plan2nav apper med nedlasta kart.

Nå er det jo lyst døgnet rundt. Du kan i prinsippet følge hurtigruten hele veien, men den går jo i 17 knop, og det er vel gjerne et ugunstig fartsnivå i en planende båt.

Sydgående hurtigrute seiler Folda, syd for Brønnøysund, på natta. Hustadvika på neste ettermiddag. Neste havstykke er Stadt. Så går du innaskjers helt til Sletta, nord av Haugesund.

(Nord for Bergen går du hurtigbåtleia) har du kontroll på den ?

Så var det Jæren og runding av Sørlandet.

Et tips, lær deg å legge ut bilder her, først som sist.

Lykke til, vi følger gjerne med på turen!

Redigert av Eureka (see edit history)

Hvis du har mulighet så aktiver en M-AIS så folk kan følge deg på Marinetrafic på turen

http://www.marinetraffic.com/no/p/mais velg type for Mobiltype  Android eller Apple

Den er ganske så selvforklarende du aktiverer den når du starter og stopper den når du forlater skuta

Husk REIMER og filter til motoren(e) lang tur man vet aldri

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

. En klassiker på problemer er jo faktisk at det er drit på tanken som tetter filterene. Selv en av våre mere erfarne "båthentere" måtte avbryte hentetur nylig pga dette.

jepp, kjenner flere som har vært utsatt for dette.   Typisk er at båten er velholdt og vært lite brukt de senere årene - og da helst i finvær.  Når det er dags for henting er gjerne været ikke like fint , og guffa som har lagt seg så fint tilrette på bunn av tankene hvirvles opp , i noen tilfeller nok til å tette eskevis med filtre 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Svart (redigert)

https://baatplassen.no/bildearkiv/26/26873/1464956015.jpg

Det er en Karnic 2660 med to stk Volvo Penta D3.

Har VHF og plotter. Nettbrett med kart som sikkerhet hvis noe skulle skje. Selvfølgelig har vi filter og reimer ombord.

Har lagt opp ruter sydover men har i utgangspunktet ikke kjennskap til hvilke ruter skipstrafikken benytter. Info her i tråden har vært til god hjelp i så henseende.

Litt om meg selv. Er en relativt voksen mann og solgte nettopp seilbåten min som jeg kjøpte i Wales UK for 30 år siden. Har da opparbeidet meg noe erfaring, men har ikke seilt noe større på vestkysten av Norge. Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke sommeren på dette prosjektet, men da måtte jeg gjøre det alene da familien hadde andre planer!!!!!!

Har 1-2 uker til rådighet nå men håper å få dette gjort på så kort tid som mulig. Været er selvfølgelig en avgjørende faktor. Ser det er meldt en del vind fra nord fremover. Dette kan være en fordel. 

Redigert av krone (see edit history)

Det blir en kjempetur, jeg har gått i konvoi fra Bergen til Harstad i 2007 i forbindelse med kjøp av ny båt. Se bilder for rute beskrivelse som jeg fant for deler av turen. For 2 år siden gikk jeg tur retur Tromsø Sørlandet med egen båt. Planlegg ruten dagen før på ipad - som flere skriver er hurtigrute leia stort sett grei å følge. Fosnavåg er ok som gjestehavn før Stadt. Eller er det jo Folda,Hustadvika, Sletta  og Jæren- Lista som kan være utfordringer. Har installert Navionics på min ipad og mistet ruten jeg hadde på ipadden, men er enkelt å legge opp.

En ting som kan være lurt er å legge opp flere alternativer for nødhavn. Slik at du kan hoppe over på ei ferdig rute dersom du må inn til havn.

Det neste jeg vil nevne for deg er å benytte skip som bølgedemper for deg. Kall dem opp på kanal 16 og spør om du kan ligge i kjølvannet. Da er sjøen mye mer behagelig om du får vind i mot.

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...