Hosse Startet 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2016 Hei, Har en Mercruiser 5.0L MPI 2004 modell som gått 480 timer som i går nektet å gå ut av reversen. Hadde kjørt den 1,5 time og brukt reversen en god del, men så plutselig når vi skulle legge til så var den stuck i revers. Prøvde masse frem og tilbake, det gikk bare ikke. Fikk beskjed fra forrige eier om at den bør hvile et lite sekund i neutral før man legger i gir og dette skyldes sannsyligvis at wire måtte smøres. Hva tenker dere? Er dette en justeringssak eller må noe smøres opp eller er det eventuelt en mer alvorlig sak? Svært takknemlig for tips og råd her! Sitér dette innlegget Link to post
Donzi Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Tipper du har Alpha drev? Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Oj.. Det vet jeg ikke. Drevet skal være byttet 2014 i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Da har jeg funnet ut at det er Alpha gen 2 drev i denne båten. Var ut å testet den idag igjen. Startet fint i neutral. Gikk fint forover og bakover 3-4 ganger. Så hang den seg i forover. Skrudde av motoren, så var den i neutral igjen. Litt forover og bakover igjen så hang den seg i bakover igjen. Umulig å få over i neutral igjen. Snakket også med Goldfish gutta som aldri vært borte i en så merkelig feil. De mente at dersom vireren til drevet røyket så er feilen permanent. Har kløtsjen røyket, så får jeg den ikke ut og inn av gir innimellom. Det eneste de kunne se for seg var justering eller feil med mikrobrytere i gassreglasjet. Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
Donzi Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Relativt sikker på at du har problemer med din shift assist (den plata med microbryter som stopper tenninga i et brøkdel av et sekund). Det kan enten være justering som du sier eller så kan det være ledningsbrudd eller dårlig microbryter. Du kan forsøke å klemme inn microbryteren fysisk for å se om den da går ut av gir. Gjør den det er problemet helt klart på shift assist. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 @Donzi: Takk for tips! Sitter disse microbrytere i hendelen/gassreglasjet eller på motoren? Er det en eller to? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 @Donzi: Fikk du min PM? Har oppfattelse av at det er kun 1 mikrobryter og denne sitter på motoren. Er en lur fremgangsmåte å begynne med å bytte denne bryteren? Hvis det er justeringssak, så er jeg svært usikker på hva jeg skal se etter.. Noen som sett en veiledning på nett? Er litt frustrert nå da vi skulle ut med båten hele helgen i forbindelse med fotball cup etc.. Sukk.. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Da har jeg tatt en skikkelig runde idag. Får de nye mikrobryterne av AB Marine på tirsdag. Service er booket på torsdag som en backup. Jeg var ned i båten idag og oppdaget 3 ting. Ingen av mikrobryterne er koblet til. De er bevisst koblet fra. Tejpet og alt. Dvs at de er bevisst koblet fra av noen anledning. Jeg ser også at en nippel mangler på en av virene. Se bilde. Vet ikke om sistnevnte kan påvirke problemet mitt? Nippel Sitér dette innlegget Link to post
Donzi Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Au da... Dersom bryteren er koblet fra er det ikke rart du ikke får den ut av gir. Den bryteren skal stoppe motoren i et brøkdel av et sekund slik at den lettere går ut av gir. Jeg har hørt om noen som ikke har fått til justeringa av shift assist har justert tomgangen langt ned og fått det til å fungere greit nok, men dette er ikke helt bra... Jeg tipper at din letteste løsning er å kjøpe hele shift assist mekanismen ny. De nye oppgraderte versjonene er mye lettere å stille inn. Jeg kjøpte min av Ravns Garage for ca 1000,- hvis jeg ikke husker feil. Spør etter Bent. Han kjenner til problemet. Dette forutsetter at det finnes et shift assist module på motoren. Hvis det ikke er det har jeg et lite triks som har fungert 100% for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Donzi Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Det finnes sikkert en oppskrift på nett på hvordan man justerer, men jeg tok det på feelingen på min og den har gått to sesonger uten et feilsteg. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 5.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 @Donzi: Takk for svar og tips! Har du muligens URLen til denne "shift assist" saken? Har ikke hørt om det før, og skjønner ikke helt hva den er. Høres elektronisk ut da den kommet i oppgradert utgave. Jeg snakket med forrige eier og han sa at denne "kill switchen" slo inn ved ulike turtall og at han derfor valgte og koble bort begge to. En mekaniker som jeg møtte i går hjalp meg å få på plass Neutral Switchen igjen. Jeg har også bestilt "kill switchen" så den får jeg montert på tirsdag. I mellomtiden er jeg uten båt, eller må kjøre med tenningslåsen dersom jeg ønsker å skifte gir. Det virker i hvert fall, så alt er ikke galt. Mekanikeren sa også at dersom denne "kill switchen" slår inn etter jeg montert den, så må jeg sannsynligvis opp med båten og bytte hele wireren som går fra motoren til drevet.. Dyr historie sikkert.. Er det noen som kan veilede meg, hos feks Ravns Garage, til denne wieren som jeg ev må bytte? Jeg tenker bestille inn alt av deler nå, sånn at jeg har det liggende dersom mer må byttes. Får heller returnere det som ikke blir brukt. Jeg finner heller ikke den klipsen som mangler på den ene wieren på bildet. Noen tips? På forhånd, tusen takk!! Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 5.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Enda et spørsmål. Tror jeg funnet frem til riktig motor og drev nå. Hvordan skal denne sprinten her: https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49567/klips.jpg Kunne gå igjennom wieren?? Det er ikke hull i den, så jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få brukt denne. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Nå har ikke jeg vært borte i den motor/gir kombinasjonen din, men jeg ville tippet etter å ha sett på siste bildet ditt at messingsylinderen på wiren skal lenger inn, og at låsesplinten deretter tres ned utenfor sylinderen slik at ikke wiren kan komme løs fra braketten. Det vil være fatalt ift giring. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hosse Svart 5.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 @Hondruras: Ahhh! Selvsagt!! Uff.. nå følte jeg meg skikkelig dum.. Trodde den skulle inn i messing saken da en har et hull i seg:-) Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Den "Neutral" switchen er vel for at du ikke skal kunne starte den i gir, den sitter montert i selve spaken fremme i min båt (men jeg har Bravo One drev, så jeg har ikke shift assist heller) Her er en link til justering: http://dolphinmarineservice.homestead.com/cable.html Syntes det hadde vært merkelig om du måtte bytte "lower shift cable" hvis drevet er nytt i 2014. Men om du må, så er det en helt overkommelig jobb, om du har litt skruerfaring. Men må opp med båten og av med drevet da. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Hosse Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 @eMTea: Tusen takk for lenken! Akkurat hva jeg trenger:-) Når det gjelder alder på drevet, så ble motor og drev byttet i 2014. MEN motoren er en 2003 modell, så da regner jeg med at drevet er det også. Veien videre er å vente på de 2 mikrobryterne som kommer i morgen. Kjapt montere de og se om den går som den skal da. Hvis ikke, så må vel denne "lower shift cable" saken byttes. Jeg har bestilt den nå i går, og den er allerede sendt, så da tenker jeg at det blir montering av denne i uken dersom noen har tid å hjelpe meg. Største problemet blir å få den opp av vannet.. Har ikke henger ennå og min båtplass har ikke noe å løfte den med eller å stille den på. Båten er jo til nøds kjørbar, så jeg må bare finne en havn i i Bærumsområdet som kan løfte opp den for meg å ha en plass å sette den. Tar gjerne emot tips her! Eller hvis noen har en 25 fots henger å låne/leie ut en dag eller to.. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Da er jeg kommet litt lenger. De to mikro switchene er nå på plass igjen. Båten girer og beter seg akkurat sånn som den skal . Merker at den "dør" litt på vei over til neutral. Akkurat sånn som den skal. Da er vi over på neste problem. Som sikkert har skylden for at forrige eier koblet bort bryterne. I går når jeg kjørte så kom det feilmelding (motor merke og en bjelle i displayet samt jevn piping) etter noen minutters kjøring. Jeg stoppet motoren litt også kjørte på ny og allerede etter noen minutter så kom feilen igjen. Etterhvert så pep og blinket den konstant til jeg stoppet båten. Hver gang jeg startet opp den på ny var den uten feilmeldinger. Forrige eier sa at han fjernet mikrobryterene fordi de hadde en tendens til å slå inn på ulike turtall. Hva tenker dere? Er dette løsbart? Kan det være en justeringssak? Båten går som et skudd, men litt irriterende med den blinkingen og pipingen.. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Her er bilde på feilmeldingen. Sitér dette innlegget Link to post
Donzi Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Dette er utenfor mitt kunnskapsområde da jeg ikke har vært borti motorer med slike varsellamper og feilkoder. Jeg kan jo forsøke å synse litt. Det sitter to microbryter der. Den ene forteller at kabelen står i spenn og skal "haulte" motoren slik at den går inn eller ut av gir i undervannshuset. Den andre bryteren forteller om girkabelen er i en posisjon som tilsier at den står i gir. Dersom begge bryterne slår ut samtidig betyr det jo at den står i gir samtidig som at det er spenn på kabelen. Jeg antar at det er dette som gir en feilkode. Sannsynligvis er det en justeringssak, men det kan også være treghet i kabelen ned i undervannshuset. Mulig du kan fremprovosere feilen ved å la motoren gå litt over tomgang for så å klemme inn begge microbryterne for å se om varsellampe kommer opp da. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 10.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2016 @Donzi: Jeg tror du hadde helt riktig her. Fick servicekillen til å se på det i går, og det så ut til at denne neutral bryteren slo inn litt innimellom. Han har justert det nå, så da får jeg teste i kveld og se om det hjelper:-) Sitér dette innlegget Link to post
Donzi Svart 10.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2016 Da løser det seg sikkert :) God sommer. Håper den blir feilfri :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.