Lett match Startet 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2016 Vurderer baugspyd/plattform på Dufour 40E, men er i tvil om den kommer i veien for fortøyning når jeg ligger på bøye og det blåser en del. På bildet ser man hvordan tauet stammes til rundt baugen, når det blåser og båten pendler frem og tilbake. Vil staget som går fra ytterst på baugspydet tåle belastingen, dersom tauet til bøya presser på staget fra baugspydet og ned til båten? Illustrasjnsbildet fra Maritims sine hjemmesider. Ikke nødvendigvis det samme baugspydet jeg velger. Har noen innspill evt. erfaring med dette på samme/tilsvarende båt? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Ser ikke helt problemet. Stikk et tau gjennom ringen i bøya og gjør fast enten i det ene kryssholtet eller i begge. Selv har jeg bagspyd/peke med kjettingrulle ytterst ( det er svært kraftig dimensjonert). Ligger jeg på svai for anker i godvær lar jeg peket ta belastningen. Blåser det mye avlaster jeg kjettingen til et kryssholdt med en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Stikk et tau gjennom ringen i bøya og gjør fast enten i det ene kryssholtet eller i begge. Ikke lurt å legge tauet fra et kryssholt, gjennom ringen i bøya, og tilbake til det andre kryssholtet. Mange synes det ser bra ut siden det blir symetrisk, men da kan tauet lett gnages av i nattens mulm og mørke Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Xlnt Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 (redigert) Kan trygt anbefale baugspyd. Det forenkler ilandstiging veldig mye. Kan også anbefale å montere en teleskopstige under baugspydet så blir det helt perfekt. Har ligget i bøye mange ganger uten minste problem med det. Et lite tips er at det finnes noen alternative priser og kvaliteten etter min erfaring med 2 stk nå har vært god, og ikke kjøp for lite eller for tynt, til din 40 foter bør du ha 42mm og 1200mm. -Xlnt Redigert 3.Juni.2016 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Krimart Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Det er jo ikke all verdens til krefter så det må vel gå bra. Men greit at det ikke er for mye skarpe greier som kan gnage over tauet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Vil staget som går fra ytterst på baugspydet tåle belastingen, dersom tauet til bøya presser på staget fra baugspydet og ned til båten? Vaterstaget er jo dimensjonert for å tåle kreftene fra både en gennaker og et tungt anker, så det er solid nok. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Hvis det blåser såpass at du er redd for at vaterstaget skal skades så ligger båten din med strake tau fra kryssholtene og til bøya, og tauene treffer nesten ikke vaterstaget i det hele tatt. Pass på at du har litt avstand til bøya (1-2 meter), så går det greit. Båten vil ikke pendle så mye på tvers at tauet ditt kan skade staget. Som andre har nevnt så ikke bare tre tauet én gang gjennom bøya og opp igjen - da kan tauet slites av bøya når båten beveger seg. Legger du to turn rundt øyet i bøya så vil tauet låse bedre rundt bøya. Eventuelt så bruker du to tau som går til hver sin side. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lett match Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Takk for tilbakemeldinger. Regner jo med at dette ikke er noe problem men skal prøve å utdype min skepsis. Staget som går fra baugspydet og ned til båten tåler godt kompresjon (når noen går på det) og strekk (når gennaker på 120m2 drar oppover), men når båten vrir seg 45 grader mot vinden og tauet fra båten til bøya legger seg rundt staget slik at staget får belastning sideveis hvordan tåler staget denne type belasting. Dette blir litt som når man settet en ølboks på gulvet og står på den, ikke noe problem boksen tåler belastingen uten problem. Men gi boksen et lite kakk på begge sider og boksen klapper sammen. Utifra svarene så tolker jeg at de av dere som har baugspyd ikke har opplevd noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Jeg har hengt på bøye eller anker i godt over 15 sekundmeter uten å oppleve problemer med baugspryd og støttestag. Er du redd for at pendlingen skal ødelegge noe, eller vil du bare ligge roligere, så kan du kjøpe deg et ankerseil. Det reduserer pendlingen kraftig (hvis rett satt), og gir en mye roligere opplevelse når du henger på anker eller bøye. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
BØstrøm Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Understreker dette med ikke å tre tau gjennom bøya, for så å feste i kryssholt på begge sider av baugen. Dette gnagde tauet mittrett av, og det i lite vind, uten sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Problemet du beskriver som mest bekymringsfullt er neppe reelt, med mindre plattformen er kraftig underdimensjonert. Det som imidlertid er verdt å være oppmerksom på er: 1. Gnag på tau fra festebeslagene. 2. Legger du ut for lang fortøyning vil tauet hekte i ankeret hvis det ligger i plattformen. 3. Bøyeringen kan slå borti ankeret og støyplagen er ulidelig hvis du sover i forpiggen. Dette er min erfaring:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.