trudebm Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 (edited) Hei! Jeg er helt ny her, og like ny når det gjelder påhengs, så for at jeg skal forstå et svar håper jeg dere kan forklare på nybegynnernivå :) Jeg kjøpte meg en gammel Askeladden 14 fot, sånn typisk oransje dere vet, med vindskjerm og kalesje, for båtens skyld (skal ha ny motor når skattepengene kommer), men fikk med en hauggammel Evinrude 20hk 2-takt som gikk som en kule et par dager. Men så forløp en tur omtrent slik: øøøøØ(planer på tre sekunder)ØØØØØØØØNNNN...øøhn....øøøøøøø Det hørtes ut som om den ikke hadde bensin, men det hadde den. Og ja, lufteskruen er åpen. Jeg sliter veldig med å starte igjen, drar og drar og drar. Når jeg endelig får fyr på den, og også nå etter å ha skiftet tennplugger, og sjekket at wiren faktisk gir full gass, vil den likevel ikke mer enn øøøø.... Og den føles som om den rett og slett går for halv maskin. Mens den ligger på turtall øøøø har den sjeldne men tapre «forsøk» á la øøøøøøøøØHøøøøøøøøøøØHøøøøøøø På tomgang med lokket av kan jeg vippe en dings som får motoren til å høres ut som om den går for full kraft, men med en gang den får motstand (!??) altså setter den i gir og skal av gårde, så vil den ikke skikkelig. Hva skal jeg tenke nå? Hva kan jeg sjekke selv? Jeg er relativt uredd for å prøve, ikke minst siden jeg bare skal ha den noen uker, så send meg gjerne inn i en detaljert beskrivelse selv om jeg er jente, og selv om jeg ikke egentlig driver med sånt som dette... Takk på forhånd! Edited June 2, 2016 by trudebm (see edit history) Quote Link to post
Lars K Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Sjekk at bensinslanger og koblinger er tette og bensinpumpa. Den pleier å ryke på disse motorene. Quote Link to post
andersm Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Foreslår en 'rebuild' av forgasser. Les mer om dette i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/96528-evinrude-40hk-1993-2-takt-dr-etter-15sek/page-2 Quote Link to post
Wibbo Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Husket å blande olje i bensin? Quote Link to post
tronds63 Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Vippe en dings?Veeeeeldig beskrivende...... Der er mange som er flinke med motorer her, men veldig få av oss er klarsynte,Hvilken dings?Bilde? Quote Link to post
trudebm Posted June 2, 2016 Author Share Posted June 2, 2016 (edited) Takk, folkens! :) Haha jada, jeg har hatt olje i bensinen, er ikke HELT ute.... og som nevnt når den imponerende turtall (og tilsynelatende kraft) i fri, men mister motet når den står i gir og skal jobbe. Men bensinpumpen; ville jeg ikke merket dette også i fri? Tror kanskje neste steg er å kikke på forgasser, som andersm nevner, men syns fremdeles det er rart at det er bare når den skal jobbe at den ikke vil. Dundrer avgårde aldeles imponerende så lenge den ikke står i gir. Men! Hvorfor «nestentenner» den? Er det ikke et tenningsproblem når den går for halv og WROM! prøver seg et halvsekund en gang i blant? Edited June 2, 2016 by trudebm (see edit history) Quote Link to post
trudebm Posted June 2, 2016 Author Share Posted June 2, 2016 Vippe en dings: Den dingsen gassen vanligvis drar i. På forgasseren. Jeg kan ikke gi full gass med wiren i fri, men kan manipulere det jeg kaller dings med finger'n, og da virker motoren übervillig. Men når ikke samme kraften når den faktisk skal jobbe/står i gir. Og beklager at jeg ikke kan terminologien, tronds63, men føler jeg advarte om det i åpningsinnlegget? Quote Link to post
trudebm Posted June 2, 2016 Author Share Posted June 2, 2016 fjordgrynt: Men er det ikke da rart at dette skjer midt i farten? Hadde kjørt for fulle mugger i fem minutter da det oppstod. Og nå får jeg den ikke opp igjen dit. Og jeg pumper alltid et par ganger så «pumpen» er hard, choke på, drar to ganger, så er den i gang. Så den starter villig. Men følte selv at den rett og slett ikke hadde bensin når dette oppstod, trodde den hadde brukt uhorvelig mye og at den bare var tom, men det var den ikke. Kanskje Lars K. er inne på noe når han snakker om bensinpumpen? Er bensinpumpen noe jeg kan sjekke på et vis? Bytte? Evt. finnes de for salg..? Quote Link to post
alphaman Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 kan være den tenner bare på en sylinder.start opp og dra av en plugghette og se om turtallet endres(prøv begge) Quote Link to post
Lars K Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Pumpa sitter festet på blokka med 2 skruer,hvis du skrur av pumpen og pumper på blæra på bensinslangen skal det ikke komme bensin ut av hullet mot blokka. Hvis det gjør det har det gått hull på gummimembranen inne i pumpa. Sitter også en sil på innsiden av lokket,normalt en stor flatsporskrue. Sjekk også at alle bensinkoblinger er tette,spesielt på innsiden av hurtigkoblingen på motoren. At du får ruset den i fri,men ikke noe ork i gir og motstand er vanlig når ikke motoren får nok bensin. Quote Link to post
Carlin Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Ha,ha,ha! Artigste innlegget jeg har lest på lenge. Øøøøø, øøøøøøøøhn, øøøøø! :D TAKK Jeg er ingen ekspert men det høres ganske likt ut som da jeg i fjor hadde problemer med en 30 HK Suzuki. Da var det membranen i bensinpumpa som hadde fått seg rift. Merk: da var det en del bensin i sjøen rundt motor. Lykke til med motoren din. Quote Link to post
jadalber Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 tipper den går på en sylinder. Sjekk coiler og tennplugger Quote Link to post
5nacks Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Membran i bensinpumpe, dritt i forgasseren(e), dårlig bensinslange fra tank. Blir pumpeball hard? Hjelper det å pumpe på ballen når du kjører? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.